2014-01-22, 11:22
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solvargen
Känner några som pluggar historikerprogrammet på ett stort svenskt universitet. Finns tydligen ett ganska tydlig förakt i akademikerkretsar mot Arnstad och andra som utger sig för att vara historiker men inte är det.

Fast han är ju historiker. Dina kompisar om några borde veta det.
Citera
2014-01-22, 13:55
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen

Kom igen nu Bullen.

"Historia för journalister, 60p."

Det gör en inte till historiker. I så fall är jag jurist, statsvetare, ekonom och lingvist.
Citera
2014-01-22, 14:00
Medlem
OedipusRexs avatar
Citat:

Historiker. Enligt vem? Arnstad har efter avslöjandet om det felaktiga påståendet slutat titulera sig som historiker i alla officiella sammanhang.

Vad gör honom till historiker? Journalist javisst om inga akademiska krav ställs på den titeln. Författare absolut men historiker?
Citera
2014-01-22, 14:21
Medlem
spoilers avatar
Citat:

Nej, han kallar sig "historievetenskaplig journalist och författare". Den som vill ha sig ett gott skratt kan bege sig till Eslöv på tisdag.

"Men vad är det egentligen som förenar dåtidens tyska nazism, italiensk fascism, ungerska pilkorsare, finska lappomän och rumänska legionärer med dagens neofascister, exempelvis Sverigedemokraterna? Seminariet börjar i fascismens "glödande födelse" år 1919 och leder via Förintelsen 1941-1945 vidare in i nutid och framtid."

http://www.herbertfelixinstitutet.se/seminarier/att-aelska-fascism-och-nazism-de-svartbruna-roerelsernas-ideologi-och-historia
Citera
2014-01-22, 14:22
Medlem
Baisers avatar
Nu ljuger han igen...

https://twitter.com/arnstad/status/425979140408631296/photo/1

Citat:
Massmördaren, krigsförbrytaren och Hitlers vapenbroder Mannerheim. Honom firar föreningen Heimdal, som vanligt. pic.twitter.com/gZsVXNjtjt
Citera
2014-01-22, 15:16
Medlem
Citat:
Autodidakten Arnstad är historiker på samma sätt som Bullen är journalist
Citera
2014-01-22, 15:24
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Kom igen nu Bullen.

"Historia för journalister, 60p."

Det gör en inte till historiker. I så fall är jag jurist, statsvetare, ekonom och lingvist.

Tillsammans med 60 poäng till har du en kandidat.

Men visst kan du kalla dig ekonom, statsvetare och språkvetare, jurist kräver dock en juristexamen.
Citera
2014-01-22, 15:43
Medlem
M4gnussons avatar
Citat:

Men visst kan du kalla dig ekonom, statsvetare och språkvetare, jurist kräver dock en juristexamen.
Inte alls, vi är alla jurister om vi vill, inte någon skyddad titel.

Problemet med Arnstad är att han inte stannat vid att kalla sig historiker och lämnat det öppet för andra att göra sin egen tolkning av det begreppet, utan kommit med påståenden om kandidatexamen och försökt blanda bort korten.

Citat:
Ursprungligen postat av Khayyam
Blogginlägget där han försvarar sin kandidatexamen löd från början:

"Frågan har idag lyfts om mina akademiska meriter, varför jag här presenterar dessa.
Viktigt är skillnaden mellan godkänd kandidatexamen och titeln “fil.kand.”. Jag har 2010 godkänts på kandidatkursen vid historiska institutionen och har avlagt kandidatexamen. Däremot har jag ännu inte tillräckligt med högskolepoäng för att kalla mig “fil.kand.” Jag har tyvärr ovanan att jobba med mångåriga bokprojekt istället för att bli klar med poänginsamling, så jag får lägga fram min master. Tyvärr. Så enkelt var det."

Detta redigerades sedan till:

"I mitt yrke ingår viss bevakning från högerextrema kretsar, vilka idag spridit rykten om mina akademiska meriter. Man blandar avsiktligt ihop två saker: Jag har å ena sidan 2009-2010 genomgått och godkänts vid kandidatkursen i historia vid Stockholms universitet (kandidatexamen), för övrigt med toppbetyg. Däremot har jag inte rätt att kalla mig filosofie kandidat (fil.kand.), på grund av avsaknad av tillräckligt antal högskolepoäng. För detaljer om kurser och betyg, se min CV."

Senare redigerades detta i sin tur till:

"I mitt yrke ingår viss bevakning från högerextrema kretsar, vilka idag spridit rykten om mina akademiska meriter. Man blandar avsiktligt ihop två saker: Jag har å ena sidan 2009-2010 genomgått, examinerats och godkänts vid kandidatkursen i historia vid Stockholms universitet, för övrigt med toppbetyg. Däremot har jag inte rätt att kalla mig filosofie kandidat (fil.kand.), på grund av avsaknad av tillräckligt antal högskolepoäng. För detaljer om kurser och betyg, se min CV."

Slutligen raderas som sagt blogginlägget.

(FB) DN:s Henrik Arnstad ljög om examen
Senast redigerad av M4gnusson 2014-01-22 kl. 15:49.
Citera
2014-01-22, 15:43
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:

120 till är det väl?
Citera
2014-01-22, 15:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
120 till är det väl?
Jepp, 180 högskolepoäng gäller idag.
120 var i det gamla systemet före 2007.
Citera
2014-01-22, 15:52
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Nu ljuger han igen...

https://twitter.com/arnstad/status/425979140408631296/photo/1
Mannen är uppenbarligen sinnessjuk! Han har tvångs/vanföreställningar och svåra fobier. Som väl är finns både Kognitiv Beteendeterapi och psykofarmaka att tillgå och det finns många som botas ur ett livslångt lidande -förutsatt då att man har sjukdomsinsikt och kommer under behandling.

Det är rent ut sagt förjävligt av medierna som anlitar Arnstad och på så vis bekräftar hans sjuka hittepå-värld. Osolidariskt och osmakligt. Rovdrift av en sjuk människa! Och alla de skolor/föreningar/organisationer som anlitar Arnstad är lika delaktiga i osmakligheterna; att profitera på en sjuk medmänniska. Lite som de där freak show-utställningarna man hade förr i tiden med vanskapta och handikappade. Vidrigt!

Jag hoppas hoppas hoppas att det där twitterinlägget uppmärksammas i vårt östra grannland! Då kanske äntligen Arnstad får en möjlighet att bli frisk!

Just nu uppvisar han alla tecken på att vara mycket svårt sjuk!
Citera
2014-01-22, 16:06
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:

Ja, och det är just de poängen som fil.arn Henrik Arnstad saknar.

Och det är sant att ekonom, civilekonom, statsvetare, författare, journalist, språkvetare osv inte är skyddade titlar. Faktum är att väldigt få yrkestitlar är det.

Jurist är heller inte skyddat och man kan således kalla sig för jurist utan att ha en endaste poäng i juridik om man så vill.

I verkligheten så är det dock så att den allmänna uppfattningen och vanlig hederlighet säger att det finns vissa kriterier, om än inte alltid glasklart definierade, för att kalla sig dessa saker. En civilekonom har minst en ekonomie kandidatexamen, en jurist har en juris kandidatexamen (numera juristexamen), en språkvetare har någon form av examen. Och med titeln historiker så förutsätts det en examen i historia, om än så en sketen kandidatexamen i historia. Det vanliga är annars att den som kallar sig för historiker har en doktorsexamen i ämnet men i och med populärhistorians inträde så kan jag jag tänka mig att så inte är fallet längre. Henrik Arnstad har inte ens en kandidatexamen i ämnet. Och det är beklämmande. Ännu mer beklämmande är att han ljuger om det och mest beklämmande är att media låter honom göra det.

Däremot är yrken som tex journalist och författare mycket mindre definierat. Förr förutsatte nog många att man gått journalisthögskolan för att kalla sig journalist medan idag är de en ytterligt liten minoritet och alla möjliga människor benämner sig för journalister idag, allt ifrån brottsdömda vänsterextremister utan utbildning till random bloggare till de med examen från journalisthögskolan som arbetar på statsmedia och stora tidningar. Författare är också väldigt flummig titel, om man gett ut en bok är man författare då? Om den så är utgiven på eget förlag (dvs man har bekostat tryckning och distribution själv)? Jag skulle vilja påstå att titlar som journalist och författare är sk slasktitlar, något man tar till när det inte finns någon bättre titel att ge personen. En annan sådan titel är "debattör". Titlarnas värde har också sjunkit rejält. Förr, när det bara fanns statsradio, statstelevision och ett antal pappersmedier så kippade folk och tjänstemän efter andan om någon sade att denne var journalist. Idag, såvida inte journalisten ringer från Kalla Fakta-redaktionen eller motsvarande, så fnyser snarare folk och tjänstemän av förakt.
Senast redigerad av flakmopedisten 2014-01-22 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in