Citat:
Ursprungligen postat av
Laspeyres
Tycker du att hans beskrivning av M3 är felaktig?
M3 måttet är något OT eftersom det vad jag kan se inte inkluderar MBS eller fastigheter.
Intressant är dock att FED har slutat följa M3 sedan 2006. Vad kan de bero på?
MBS/pfandbriefe/bostadsobligationer (alt fastigheter) borde ingå i ett (av mig påhittat) mått M4. Det mest illikvida. Tokstyrningen på KPI som på nuvarande räntenivåer möjligtvis högst marginellt påverkar KPI via en öknining av omsättningspenningmängd är idioti ( inte fan -i en volatil värld- tokinvesterar jag för att min företagsränta sänks från säg 4+1,5 till 4+1.0 eller att min ekonomi drastiskt förändras när när bostadslånet sänks från säg 1,25+1,5 till 1,25+1,0). Det som borde påverka KPI(F) mest är globaliseringen. Allt billigare arbetskraft kan användas genom outsourcing och arbetskraftsinvandring, vilket leder till lägre priser oavsett ränta.
När man nu råkat (lyckats?) få KPI-styrning av penningmängd att sammanfalla tidsmässigt med globalisering resulterar detta i extrema lågräntor för att kompensera globaliseringens effekter med en given explosion i tillgångspriser ("M4")
På mobilen
Edit: jag föredrar att ta in fastighetsvärdering direkt i M4 då övriga mått blir "lagging indicators"