2014-01-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du anser att om priserna faller pga att förutsättningarna ändras så kan det inte kallas för en bubbla.

Därmed säger du att om priserna faller pga av att t.ex. räntorna eller annan fundamenta ändras så är det inte någon bubbla.
Ändrade förutsättningar kan spräcka prisbubblor. Du var däremot långt mer kategorisk än så och menade att [kraftigt] sjunkande priser i sig var bevis på att det varit en prisbubbla.
2014-01-20, 21:48
Medlem
Citat:
På många avfolkningsorter ser vi en pyspunka som pågår under årtionden, jag är själv uppväxt på en av de orterna. Där hinner det sällan bli en bubbla eftersom priserna sjunker kontinuerligt men för en som äger bostaden en längre tid kan det ändå bli en rejäl realvärdesförlust.

Risken finns däremot också att den enda industrin på orten bara klappar igen som jag skrivit och då kan det över en natt bli omöjligt att ens kunna sälja sin bostad. Då får vi verkligen en situation att ägarna inte får ut något eller bara en bråkdel av vad de har betalat för sin bostad.

.

Båda påståendena stämer säker ifall man tar hänsyn till inflationen (ett hus kostar mer än på 70 talet även där) men det betyder ändå inte att det är någon bubbla som sprukigt det innebär att priserna minskar.

Bara det faktum som du pekar på att priserna pysit ut de senaste årtiondena är ett bevis för att det inte finns en bubbla där. En bubbla kräver att det spekuleratsi stigaande priser och att spekulationen i sig blivit prisdrivande.
2014-01-20, 21:51
Medlem
Citat:
På många avfolkningsorter ser vi en pyspunka som pågår under årtionden, jag är själv uppväxt på en av de orterna. Där hinner det sällan bli en bubbla eftersom priserna sjunker kontinuerligt men för en som äger bostaden en längre tid kan det ändå bli en rejäl realvärdesförlust.

Risken finns däremot också att den enda industrin på orten bara klappar igen som jag skrivit och då kan det över en natt bli omöjligt att ens kunna sälja sin bostad. Då får vi verkligen en situation att ägarna inte får ut något eller bara en bråkdel av vad de har betalat för sin bostad.
Du rör ihop det. En bubbla är omotiverade prisökningar, och en sprucken bubbla är hastiga prissänkningar efter dessa prisökningar (som ofta blir omotiverad låga priser). Långsamt sjunkande priser i en avfolkningsort behöver inte vara en pyspunka, utan är med största sannolikhet helt enkelt bara det nya, motiverade priset
2014-01-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ja jag anser att bubblor kan uppstå, det har jag sagt hela tiden men nu var det din definition vi pratade om. Med den kan inga bubblor per definition uppstå och det visar förstås att du och din vapendragare gör en vansinnig definition av begreppet bubbla.

.

Nej ingenting i min definition säger att bubblor inte kan uppstå. För att man ska kunna tolka det så så måste man hysa åsikten att bosadsmarknaden aldrig kan få en annan värdering än den fundamentala vilket ironsikt nog skulle innebära att det inte kan uppså några bubblor.

Bubblor uppstår nämligen när

1. Fundamentan är felvärderad.
2. Fundamentan är inbillad
3. Det spekuleras i framtida fundamente.

En reell föränding i fundamentan skapar aldrig bubblor vare sig det leder till en uppgång eller nedgång.
2014-01-20, 22:29
Medlem
Det är ändå rätt intressant att en av de ivrigaste opponenterna mot existensen av en prisbubbla inte vet vad en prisbubbla är.
2014-01-20, 23:28
Medlem
Superlistigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Tycker du att hans beskrivning av M3 är felaktig?
M3 måttet är något OT eftersom det vad jag kan se inte inkluderar MBS eller fastigheter.

Intressant är dock att FED har slutat följa M3 sedan 2006. Vad kan de bero på?

MBS/pfandbriefe/bostadsobligationer (alt fastigheter) borde ingå i ett (av mig påhittat) mått M4. Det mest illikvida. Tokstyrningen på KPI som på nuvarande räntenivåer möjligtvis högst marginellt påverkar KPI via en öknining av omsättningspenningmängd är idioti ( inte fan -i en volatil värld- tokinvesterar jag för att min företagsränta sänks från säg 4+1,5 till 4+1.0 eller att min ekonomi drastiskt förändras när när bostadslånet sänks från säg 1,25+1,5 till 1,25+1,0). Det som borde påverka KPI(F) mest är globaliseringen. Allt billigare arbetskraft kan användas genom outsourcing och arbetskraftsinvandring, vilket leder till lägre priser oavsett ränta.

När man nu råkat (lyckats?) få KPI-styrning av penningmängd att sammanfalla tidsmässigt med globalisering resulterar detta i extrema lågräntor för att kompensera globaliseringens effekter med en given explosion i tillgångspriser ("M4")

På mobilen

Edit: jag föredrar att ta in fastighetsvärdering direkt i M4 då övriga mått blir "lagging indicators"
Senast redigerad av Superlistig 2014-01-20 kl. 23:43.
2014-01-21, 00:43
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Det är ändå rätt intressant att en av de ivrigaste opponenterna mot existensen av en prisbubbla inte vet vad en prisbubbla är.

Säger han som definierar en bubbla så att det per definition inte kan finnas någon!

.
2014-01-21, 02:31
Medlem
Citat:
Säger han som definierar en bubbla så att det per definition inte kan finnas någon!
Hur lyckades du komma fram till den slutsatsen? Det enda sättet det skulle gå ihop är om du tror att marknadens uppfattning om vad som är ett rimligt pris aldrig kan visa sig vara omotiverad med facit i hand. Tror du det? Om nej, kan du förklara hur du anser att jag definierar en bubbla och förklara hur du tolkar det som att en bubbla inte kan uppstå?

Fast jag blir fan inte ens förvånad längre. Du ser en risk för prisbubbla i avfolkningsorter med fallande priser och hävdar att prisfall per definition är en bubbla...
2014-01-21, 10:41
Medlem
tgv23000s avatar
Jag är lite mer ontopic än en del skribenter som mest tjaffsar internt i en "debattävling" om hårklyveridetaljer som gör att läsvärdheten sjunker till "slöseri-med-andras-tid-nivå". Till er vill jag säga, skärp er!!

Angående prisutvecklingen i Stockholm: Så länge som inflytten pågår och räntorna är låga så tror jag det är få saker som kan bromsa prisutvecklingen i Stockholm. Det skulle möjligtvis vara när priserna blir så höga relativt hushållens disponibla inkomster att det helt enkelt inte går att tugga i sig månadskostnaden, men det är långt kvar, idag kostar en 5-miljoners villa cirka 30% av den målgruppens disponibla inkomst. För 20-30 år sedan låg villaägare ofta över 50%.

Dessutom ska man ha klart för sig att, trots att vår belåning rent makro har accelererat, så finns det inte så stor risk. Dels bor många fler i eget boende idag, omvandlingen har gått fort, lånen är alltså flyttade från bostadsbolag till konsumenter, dessutom står väldigt få med en belåning över 85%. För 5-7 år sedan gick det bra, tex i SBAB att låna 100%, dom som var våghalsiga och gjorde det har haft tur och deras bostäder har ökat så mycket i värde att dom är under 85% avvärdet, och de som köpt senaste åren har haft kontantinsatskrav om 15% från banken.

Det ideala är väl att vi ligger på prissökningar i nivå med inflation och reallöneökningar och att detta handlar om ett par procent per år. Samt lägg till några procent om en stad växer.

Men glöm bort allt snack att vi har en enorm bubbla som kommer explodera och att priserna kan gå ner 50%, det finns inte på kartan.

Och ni som blir förgrymmade över att jag bara pratar om Sthlm, sorry men det är den marknad jag kan, jag vill inte vara så arrogant att jag uttalar mej om marknadsutvecklingen på marknader jag INTE kan. Trots allt tror jag intresset är stort för initierade analyser av Sthlmsmarknaden.
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-21 kl. 10:57.
2014-01-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Jag är lite mer ontopic än en del skribenter som mest tjaffsar internt i en "debattävling" om hårklyveridetaljer som gör att läsvärdheten sjunker till "slöseri-med-andras-tid-nivå". Till er vill jag säga, skärp er!!
Det låter som att någon fått en tillsägelse av moderatorerna...

Citat:
Angående prisutvecklingen i Stockholm: Så länge som inflytten pågår och räntorna är låga så tror jag det är få saker som kan bromsa prisutvecklingen i Stockholm. Det skulle möjligtvis vara när priserna blir så höga relativt hushållens disponibla inkomster att det helt enkelt inte går att tugga i sig månadskostnaden, men det är långt kvar, idag kostar en 5-miljoners villa cirka 30% av den målgruppens disponibla inkomst. För 20-30 år sedan låg villaägare ofta över 50%.
Jag vill minnas att jag läst att boendekostnad som del av hushållens utgifter varit stabil runt 20-30 % i flera decennier, kan du visa att man på 80- och 90-talen låg på 50+ % ?
2014-01-21, 11:05
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Det låter som att någon fått en tillsägelse av moderatorerna...

Jag vill minnas att jag läst att boendekostnad som del av hushållens utgifter varit stabil runt 20-30 % i flera decennier, kan du visa att man på 80- och 90-talen låg på 50+ % ?
Antar att du har vana av det, eftersom du skriver det? Jag har ingen sådan vana alls, och till dej vil jag säga att du ligger på gränsen att bli iggad för resten av livet, du är på OBS-listan med ditt tidslösande dravvel. Slösa bort en sekund till av mitt liv så åker du ut.

Inte som del av hushållens utgifter som du skriver, utan som procentandel av disponibel inkomst, finns inget annat sätt att mäta på. På 80-90-talet var det väl fortfarande vanligt med hemmafru? alltså bara en inkomst per hushåll, eller deltidsarbetande fru?? Så visst låg boendekostnad för villaägare i storstäder på +50% av hush disp inkomst under vissa perioder.
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-21 kl. 11:07.
2014-01-21, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Antar att du har vana av det, eftersom du skriver det? Jag har ingen sådan vana alls, och till dej vil jag säga att du ligger på gränsen att bli iggad för resten av livet, du är på OBS-listan med ditt tidslösande dravvel. Slösa bort en sekund till av mitt liv så åker du ut.
Så du gick från ditt extremt otrevliga beteende där du kunde skriva OT-inlägg som enbart innehöll invektiv till att bli debattklimatets försvarare över en natt helt utan anledning? Hur som helst, oavsett vad anledningen är så är det skönt att se att slippa den typen av inlägg från dig.

Citat:
Inte som del av hushållens utgifter som du skriver, utan som procentandel av disponibel inkomst, finns inget annat sätt att mäta på. På 80-90-talet var det väl fortfarande vanligt med hemmafru? alltså bara en inkomst per hushåll, eller deltidsarbetande fru?? Så visst låg boendekostnad för villaägare i storstäder på +50% av hush disp inkomst under vissa perioder.
Aj då. Du kanske borde höra av dig till SCB och berätta att de inte kan mäta som de gör, utan måste ändra sätt? http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Hushallens-ekonomi/Hushallen-utgifter/Hushallens-utgifter-HUT/22941/22948/Behallare-for-Press/368506/

Under vissa perioder och för vissa grupper, visst. Typ under 92 för de som köpte 90 lär ju månadskostnaden varit rätt kännbar. Men du kunde alltså inte backa ditt påstående? Jag försöker inte sätta dit dig, utan undrar helt enkelt om det du säger stämmer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in