2013-03-21, 17:44
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Jag håller med dig, jag är också en person som ser om filmer jag tycker är bra flera gånger!

Det är ju att man är så jävla sugen på att se filmen att det är omöjligt att vänta

Finns uppdaterade subs ute nu där undertexterna stämmer lite bättre, man kan justera lite på egen hand ifall man vill men kollade igenom och överlag tycks syncen funka bra. Översättningen makes sense dessutom så blir väl till att se the grandmasters senare ikväll.
Citera
2013-03-22, 12:19
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternationalWOT
Finns uppdaterade subs ute nu där undertexterna stämmer lite bättre, man kan justera lite på egen hand ifall man vill men kollade igenom och överlag tycks syncen funka bra. Översättningen makes sense dessutom så blir väl till att se the grandmasters senare ikväll.
Ah, perfekt! Blir väl att se den någon dag här med då!
Citera
2013-03-22, 20:16
Medlem
Discobands avatar
För några veckor sedan blev jag tipsad om en Japanskfilm som handlar om kamikazepiloter men jag har nu glömt vad den heter och hittar inte den när jag söker Någon som har en aning om vilken film det är jag är ute efter? Filmen ska ha varit gjord på 2000- talet.
Citera
2013-03-25, 01:30
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoUd3
Är det någon som har koll på om det finns nån anime med bra och intressant kommentatorspår? Gärna Ghibli.

Det finns en riktigt stor tråd om anime någonstans här på flashback. Föreslår att du letar dig dit!

-----

Vidare kan jag, ifall folk kanske inte redan sett den; tipsa om Survive style 5+ Fantastisk nonsensfilm som på samma gång innehar ett jäkla djup i de ämnen det behandlar. 4 av 5

Såg även en intressant deputfilm från en hongkong duo igår, filmen hette Lovers discourse, filmen inleds med att man får följa ett par olika storys och de vävs riktigt snyggt samman till en väldigt cynisk och intressant tagning på förhållandekonsturktioner och kärlek. Tyvärr rann filmen ut i sanden de sista 5 minuterna. Vägen dit var å andra sidan riktigt välgjord. Svag 3 av 5.
Citera
2013-03-26, 13:04
Medlem
Tja! Ser fram emot 2013:s hong kong filmer, då jag älskar filmer från HK.

Vad sägs om detta?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._films_of_2013

Vilka filmer ser ni fram emot 2013? Ser fram emot några riktigt vassa filmer som blind detective, cold war2, the cartel war, ip man3(!) , police story 2013 och mycket mer! 2013 blir ett bra år känner jag på mig
Citera
2013-03-26, 13:38
Medlem
Gameboy92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av takabe
Tja! Ser fram emot 2013:s hong kong filmer, då jag älskar filmer från HK.

Vad sägs om detta?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._films_of_2013

Vilka filmer ser ni fram emot 2013? Ser fram emot några riktigt vassa filmer som blind detective, cold war2, the cartel war, ip man3(!) , police story 2013 och mycket mer! 2013 blir ett bra år känner jag på mig

Ip man 3, Police story 2013, Journey to the West: Conquering the Demons, Blind detective, The grandmaster och The monkey king är de jag ser fram emot just nu. Främst på grund av vilka skådisar och regissörer som är inblandade.
Senast redigerad av Gameboy92 2013-03-26 kl. 13:42.
Citera
2013-03-27, 00:42
Bannlyst
License to live
http://www.youtube.com/watch?v=ccgLYjvBOZg
http://www.imdb.com/title/tt0197730/?ref_=fn_al_tt_1
Japansk drama från 1998
av Kyoshi Kurosawa
med Hidetoshi Nishijima, Koji Yakusho, Shoi Akiawa, Ren Osugi och Kumiko Asô

Hidetoshi Nishijima spelar Yoshi som legat i koma i 10 år och helt plötsligt vaknar upp igen...
Med hjälp av Koji Yakusho (som spelar en gammal skolvän till yoshis pappa) får Yoshi hjälp att starta om sitt liv igen....men det visar sig vara lättare sagt än gjort.....Det är så många år att hämta igen.....vart nånstans ska Yoshi börja?

License to live är vad som kan kallas ett typiskt Kyoshi Kurosawa-alster där det under ytan finns ett tydligt filosofiskt budskap. I license to live är det just själva livet och förmågan att leva som är allt tydligt och för att inte tala om att livets bräcklighet.
Det går att känna igen sin Kurosawa i stilen och upplägget. Här finns de ständiga återkommande teman som hopplöshet, ensamhet och inte minst dagdrömmande och eskapism. Har man sett Bright Future och Tokyo Sonata så kommer man definitivt känna igen sig i License to live.
Vad jag gillar med Kurosawa är hans lågmälda känsla som lyser igenom gång på gång. Visserligen kan tempot kännas en aning lågt men det är sevärt och bitvis underhållande.
License to live är verkligen en film om män för män och Kurosawa är förbannat bra på denna typer av skildringar vilket är hans styrka som regissör. Den som vill se fagra kvinnor bör titta åt något annat håll för det här är helt och hållet Koji Yakusho och Hidetoshi Nishijimas spelplan.

Betyg: Rekommenderas för de som gillar draman om män och med lågmäld utgångspunkt. Även "Existentialististonanister" kan hitta en hel del att tänka på i License to live som är något av en mellanfilm. Den har sina poänger men saknar ordentlig tyngd för ett toppbetyg. Dock en riktigt bra film. 3:a av 5
Senast redigerad av PieterBruegel 2013-03-27 kl. 00:45.
Citera
2013-04-01, 17:42
Medlem
Såg precis Nameless Gangster som jag gillade mycket, någon som kan tipsa om filmer i samma stil?
Citera
2013-04-02, 00:16
Medlem
InternationalWOTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Såg precis Nameless Gangster som jag gillade mycket, någon som kan tipsa om filmer i samma stil?

Svårt att namedropa något specifikt med samma typ av handling. Men filmen ifråga är en ganska vanlig typ av koreansk blockbuster. Letar du bland deras lite mer populära biosuccéer bör du finna filmer med i vart fall likartad "stämning". Filmen är bra dock.
Citera
2013-04-02, 02:40
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Svårt att namedropa något specifikt med samma typ av handling. Men filmen ifråga är en ganska vanlig typ av koreansk blockbuster. Letar du bland deras lite mer populära biosuccéer bör du finna filmer med i vart fall likartad "stämning". Filmen är bra dock.
Ja det är ju dom här klassikerna som man rabblar upp.

Googla korean gangstermovies eller nåt.

Rough Cut
A Dirty Carnival
Cruel Winter Blues
A Bittersweet Life
Sunflower

Dessa skulle jag sett om jag vore du.

Friend
http://www.imdb.com/title/tt0281718/?ref_=fn_al_tt_1

Kanske inte riktigt det du söker, men se den ändå! Skitbra film!
Citera
2013-04-02, 04:16
Medlem
Citat:

Jag skulle väl säga att det jag söker är filmer med lite lugnar temp, fokus på dialogen, affärsmän i kostym, misslyckade människor med problem osv.
Är väl inte direkt gangsterfilmer jag söker, jag undviker helst för mycket skottlossning och action, jag är mest intresserad av dialog och karaktärer.
Citera
2013-04-02, 09:24
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Jag skulle väl säga att det jag söker är filmer med lite lugnar temp, fokus på dialogen, affärsmän i kostym, misslyckade människor med problem osv.
Är väl inte direkt gangsterfilmer jag söker, jag undviker helst för mycket skottlossning och action, jag är mest intresserad av dialog och karaktärer.
Hävdar ändå att du bör se alla filmerna jag nämnde, men Cruel Winter Blues är kanske den som passar bäst in. Längesedan jag såg den, men det är ett ganska gripande gangsterdrama om jag minns rätt. Du får ge den en chans och se om den håller måttet. Den innehåller inte alls mycket våld och blod kan jag tillägga. Det finns inslag, men det är inte mycket till vare sig action, våld eller blod. Det är ett drama...

Friend är också riktigt bra. Handlar om ett kompisgäng som alltid håller ihop när dom är små, sen när de blivit vuxna så har alla tagit olika vägar i livet. Denna var det ännu längre sedan jag såg, och får faktiskt lust att se om den nu när jag tänker på den. Minns den som sagt som väldigt bra, och har för mig att jag inte är ensam om det här i tråden...

Såg förresten om Violent Cop av och med Takeshi "Beat" Kitano inatt, och det är en riktigt grym film måste jag säga... Kitano är och förblir en av mina (många) favoritregissörer. Ska se om Sonatine någon dag också, och kanske även Boiling Point som är en av mina favoritfilmer med honom. Men där går annat före, för den har jag sett såpass många gånger. Jag har faktiskt ett gäng filmer jag inte sett ännu. Kids Return, Getting Any? och A Scene at the Sea. Man kanske skulle se dem innan man börjar se om de gamla klassikerna...
Senast redigerad av alprazolam_ 2013-04-02 kl. 09:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in