2010-11-23, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Jag är bara besviken på Japan för dom producerar så jävla lite film sett till ekonomi, potential m.m, att dom sen gör dom så svårtillgängliga, skiter i engelska subs och dröjer väldigt länge innan något amerikanskt bolag eller dylikt släpper filmen för övriga världen gör inte saken bättre!!

Jag kan inte ens komma på en bra japansk film efter 2005, och dom från 2009/2010 finns ju inte tillgängliga än mer eller mindre... sjukt dåligt. Sen alldeles för mycket Drama, Romance, Comedy istället för Action/Crime/Sci-fi etc...

Förstår vad du menar, dock är jag som ett tvseriefan väldigt nöjd med vad som kommer från japan. Det kommer ju 10-20 st nya serier typ var tredje månad. Ofta hittar man 5-6 st riktiga guldkorn, ibland fler!

Men apropå ny japansk film, har du sett denna?
http://www.youtube.com/watch?v=gwNVJHETGvI

Tyckte den var jävligt skön faktiskt
Citera
2010-11-23, 16:46
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sushimannen
Förstår vad du menar, dock är jag som ett tvseriefan väldigt nöjd med vad som kommer från japan. Det kommer ju 10-20 st nya serier typ var tredje månad. Ofta hittar man 5-6 st riktiga guldkorn, ibland fler!

Men apropå ny japansk film, har du sett denna?
http://www.youtube.com/watch?v=gwNVJHETGvI

Tyckte den var jävligt skön faktiskt
Hur hade du tänkt att jag ska ha sett på denna film från 2010 som visades på filmfestival i somras, tänk även på att jag inte kan japanska så jag kan inte se massa otextat som kan tänkas läggas upp tillgängligt, snabbt, på internet te.x...

Verkar intressant iaf men denna lär ligga 1-3år bort innan man kan se...
Citera
2010-11-23, 17:00
Medlem
TheHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sushimannen
Kansen gillade jag faktiskt, diggade twisten på slutet när förstod hur det hängde ihop! Men håller med om att det inte kommit en enda bra skräckis på de senaste åren från asien, eller hela världen snarare. En död genre måntro?

På tal om inget, ni har väl sett The Magic Hour? Den roligaste filmen någonsin att komma från japan
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Magic_Hour_%28film%29

K-20 såg jag också häromdagen, riktigt skön. En mastodontig japansk superhjältefilm med glimten i ögat. Finns folk som tycker den är bättre än the dark knight. Well well, check it out!
http://www.asiatorrents.com/imagehost/images/622054Poster.jpg

Finns mycket skönt därute, cheers!

Jag tror mycket beror på att jänkarna gjorde kopior på klassikerna Ju-On och Ringu filmerna, där dom tex. satte in Jessica Alba(!) i en kopierad version av The Eye, om jag inte minns fel, och jag har fått en känsla av att trenden inom bra skräckfilm från asien liksom stannade av en aning där.
Sorgligt nog är det många av mina vänner som tror att The Ring och The Grudge är amerikanska filmer, baserade i en Japansk miljö!!!

Sedd ur en bredare vy, så kanske Japsarna har dragit fördel av detta, då de får engelsk text på sina filmer helt gratis i princip, och därför upplever vi, som är sanna asienfans av asiatiska filmer, att filmerna tycks försvinna med åren. Koreanerna brukar kunna sätta subs på sina filmer, om man snokar runt lite på nätet.

För mig är detta en kommersiell dödsstöt för filmindustri, då jag sett att trenden att göra amerikanska versioner av asiatiska filmer har ökat från 2005 och framåt (någon nämnde i ett tidigare inlägg att just efter 2005 så dalade siffran nedåt), och jag kan hålla med om det, för det har det faktiskt gjort.

PS. Jag såg filmen Dolls av Takeshi Kitano igen - blir mer och mer förälskad i den rullen för varje gång jag ser den!

Om jänkarna gör en amerikansk version av filmen så skall jag ta mig fan atombomba Hollywood med en 55 megatons stridspets. Hör ni det??? Ni rör den inte! Över min döda kropp! Ge FAN I FILMEN!!! Annars bussar jag Ryssen på er!
Senast redigerad av TheHorror 2010-11-23 kl. 17:03.
Citera
2010-11-23, 17:36
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHorror
Koreanerna var duktiga på att göra skräckfilm, och dom har matat fram en hel del bra projekt mellan 1990 - 2007. Med trender följer också filmer, man blir ju rätt ledsen när man ser hur dom börjar göra filmer med hår och ringande nallar som Japsarna tycks ha fastnat för. Ett sådant bra exempel är ju tex filmen Dead Friend, som har en bra, men ganska mesig handling (det här vanliga vänner-sviker-en-vän-som-tar-hämd handling), men så helt plötsligt i en scen så poppar det där förbannade håret upp, och som gör att man bara tar sig pannan och skakar på huvudet.

Någon nämnde Whispering Corridors (tror faktiskt att jag inte sett den, rofl), det finns väl en film som heter Wishing Stairs, eller jag vetefan, blandar ihop dom där filmerna, hahaha, men den handlar väl om en flickskola där dom dansar balett, och så får man önska sig något om man hittar ett hemligt trappsteg, eller hur var det nu?

Jag väntar fler spännande filmer från Thailand och Kina (som kanske inom en snar framtid kommer att bli nästa länder att göra bra skräckfilmer), en titel som förut utmärkt Japan och då Korea. Detta om skräckfilmer alltså.

En ganska "bra" Japansk skräckis (sedd ur en viss synpunkt) i modern anda är Audition, där man vänt på rollerna - istället för en psykisk sjuk manlig lustmördare så är här det en kvinnlig lustmördare istället, men man lyckades bara lite halvtamt med att bygga upp stämningen då jag fick känslan av att 70% av filmen utspelade sig i form av dialoger på en eller flera restauranger!

En av de mer bisarra skräckfilmerna inom Japansk filmkultur måste väl vara Kansen (Infection), intressant och spännande miljö på ett sjukhus med alldeles för lite personal och för mycket tid till övers... då har man gott om tid att grubbla över hur man på bästa sätt kan dölja att man råkat ta livet av en patient med en oerfaren sjuksköterska och en rejäl feldos...
Jo finns både en Whishing stairs och Whispering corridors. Har sett båda. Det är då Whispering corridors som är den bättre filmen. Den andra var ju inte så bra.

Audition är en bra film! Vet inte om en spoiler behövs för det här, men men...
Infection har jag inte sett, men det dröjer nog inte så länge innan jag kollar upp den också!

I övrigt har jag nu kollat klart på Yamato. Det var sjukt bra krigsscener, innehållandes massor med blod och schyssta effekter! En bra film allt som allt!
Citera
2010-11-23, 18:57
Medlem
BillTheButchers avatar
Såg om Hard Boiled idag. Man får leta länge efter en coolare actionfilm. Ryser när Chow-Yun Fat och Tony Leung rensar badguys i sjukhuskorridorerna, främst den scenen där det är en lång jäkla tagning. Kameran är bakom de två nämnda hela tiden och folk faller som käglor, vackert!
Citera
2010-11-23, 19:00
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillTheButcher
Såg om Hard Boiled idag. Man får leta länge efter en coolare actionfilm. Ryser när Chow-Yun Fat och Tony Leung rensar badguys i sjukhuskorridorerna, främst den scenen där det är en lång jäkla tagning. Kameran är bakom de två nämnda hela tiden och folk faller som käglor, vackert!
Frågan är vilken som är coolast av The Killer och Hard Boiled
Citera
2010-11-23, 19:05
Medlem
BillTheButchers avatar
Citat:

The Killer har jag tyvärr inte hunnit med än, har dock planerat att se den senare ikväll.
Citera
2010-11-23, 19:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Hard-Boiled såklart. Precis som BillTheButcher skrev så är scenerna inne på sjukhuset oförglömliga.
Citera
2010-11-23, 19:14
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillTheButcher
Den är fan skitbra! Bättre än the killer enligt mig!
Citera
2010-11-23, 19:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alprazolam_
Den är fan skitbra! Bättre än the killer enligt mig!

Min åsikt också. Kombinationen Fat och Leung är mästerlig, går aldrig fel. Precis som kombon Lau och Leung i Infernal Affairs.
Citera
2010-11-23, 19:18
Medlem
BillTheButchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hard-Boiled såklart. Precis som BillTheButcher skrev så är scenerna inne på sjukhuset oförglömliga.

Öppningscenen och den i fabriken är ju nästan av samma kaliber. Bodycounten i filmen måste vara över 300 känns det som
Citera
2010-11-23, 19:20
Medlem
NirvanAs avatar
Var så länge sen jag såg bägge så svårt att säga, vet bara att jag älskade bägge två
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in