2014-01-20, 17:37
Medlem
Pelleblaous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Normalt tänkande och ett sätt att minska risken att dra på sig misstankar om allt ljus koncentreras på KJ, eller hur ?

För att uttrycka mig kort och koncist: Paret MB/AN har motivet - KJ och hans intressegemensamma har allt annat.
Kan tycka att fallet blir lite väl komplicerat med alternativteorier
Eftersom det rör sig om (försiktigt utryckt) meningslöst våld, blir motivet underordnat. Det här är sannolikt inget brott som går att skryta med bland kriminella, eller hur?
Vem har då utfört detta, och kan utföra det?
Fysiskt kan nog de flesta men inte psykiskt, vem saknar spärrarna, någon som helt klart inte är frisk, vem blir då kvar(retorisk fråga)? Svar: KJ
Att flera skulle vara inblandade och då också både KJ och MB/AN motsägs av hur galet det är och att också i sådana fall samtliga inblandade skulle vara så ofriska i sina huvuden
Jag kan ingen stans förstå att MB/AN skulle vara ofriska på ett sådant sätt att de blir inblandade i mordet
Citera
2014-01-20, 17:43
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att hon inte har något av följande, ett kulhål i pannan, strypt(och bara det), ett par stick i hjärtat, gasad ihjäl, avskuren hals, för att ta några exempel.

De skador vi ser tyder på ett övervåld, mer än vad som behövs för att döda. Jag tror på det vanliga, trubbigt våld mot huvudet, hon skrek, strypning, okunnig gm, offret rosslar och väser, måste få död på henne, stickvapen mot vitala delar. Okunnig GM, lyckas inte tränga mellan revbenen trots upprepade försök, eller så tystnar hon inte efter upprepade försök att sticka henne, tillslut vänds hon på rygg, ett stick mot hjärtat, ett till för att tränga in djupt.

Mördaren var inte ute efter att döda henne, men det blev tvunget efter försöket att få tyst på henne. Redan där fanns risk att åka dit för mordförsök, bättre att döda henne och försöka komma undan helt.

Så tror jag.

Så tror inte jag. Definitivt inte.
Citera
2014-01-20, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Teoretiskt, ja. Men i den kriminaltekniska undersökningen dras slutsatsen "att platsen där kroppen anträffades inte var brottsplats eller styckningsplats." (s. 274)

Edit: Detta utesluter förstås inte att styckningen kan ha ägt rum i närheten. Det finns t.ex. en plats alldeles i närheten där hundar markerat för liklukt. Om styckningen utförts där blir följdfrågan förstås: varför?
Kanske av praktiska skäl. Det kan vara enklare att utföra styckningen på en plats i närheten för att på fp2 först lyfta undan stenar så att det bildar en grop, därefter flytta över torso och lägga tillbaka stenarna, i stället för att hitta en grop och bära dit sten. Korkat? Ja, men irrationella handlingar utförs många gånger av människor under stark psykisk stress.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-01-20 kl. 17:51.
Citera
2014-01-20, 17:56
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Men varför inte? Jag frågade om blod i ett 4-10 dygn gammalt lik. Att stycka av benen lär inte betyda att blod rinner, så varför kan benen inte ha tagits av på fp2?

Varför? Kanske för att rikta misstankarna mot KJ som har anknytning till huset, de skulle hittas. Benen avtvättade för att dölja DNA från gärningsmannen, torson var för stor för att ta till en plats att tvätta, den fick ligga kvar. Eller så gjorde KJ det här, han tänkte baklänges och med samma argument som när han säger, varför skulle jag vara mördaren, jag som har letat så att fötterna blöder. Varför skull jag lägga benen i huset, jag har ju anknytning till det, typ.

Äh, jag vet inte, men ett försök att få fyndplatserna begripliga.

Tror inte man behöver överarbeta det hela så mycket. Det finns väl undersökningar från USA om jag inte missminner mig som visar att de allra flesta mördare som försöker gömma offrets kvarlevor gömmer dem i närheten av sitt hem, eller i närheten av en annan plats som de väl känner till. Orkar inte gräva länkar nu, men det borde gå att hitta. Det är naturligtvis inte särskilt rationellt, men de flesta mördare är inte särskilt rationella av sig heller.

Varför kroppsdelarna hanterats som de gjort förblir en gåta. Rationalitet? (planer att bränna upp huset) eller en förvriden hjärnas förvridna logik? Vi kommer inte att kunna resonera oss fram till svaret, utan är helt beroende av att mördaren eventuellt berättar en dag.

Angående teorin om andra GM som försöker sätta dig KJ så fortsätter jag att hävda att det bortsett från att det inte stöds av minsta lilla indicium är totalt osannolikt på logiska grunder. Vi ska alltså ha nån kallhamrad och synnerligen sjuk typ som fångar in och mördar VB när hon är på väg hem från KJ (utan att använda sin telefon till att exempelvis svara på MB:s SMS). Denna typ bestämmer sig för att försöka kasta skulden på KJ genom att först spruta in lite blod i hans baklucka och sen hantera kroppsdelarna på ett sätt som ska verka som något KJ skulle ha kunnat göra (Hur gjorde han denna analys?)

Men inte nog med det: Förutom denna enorma förslagenhet har personen haft en nästan sinnessjuk tur när det gäller KJ:s beteende. Betänk allt detta:

- Hur visste han att KJ inte hade alibi? Det hade kunnat komma kompisar till KJ 5 minuter efter VB:s avfärd, kompisar som stannat där hela natten och sen åkt på airsoft tillsammans med honom. Vad hade då allt detta blodsmetande och släpande av kroppsdelar i terrängen varit värt?

- Hur kunde han veta att KJ skulle bete sig så märkligt, ja misstänkt, på flera vis efter försvinnandet? Varför raderade han nästan omedelbart kontakten i telefonen med VB? Varför försökte han aldrig kontakta henne? Varför lämnade han konstiga och vilseledande uppgifter till andra i samband med eftersöken?

- Hur kommer det sig att det saknas ryggsäckar, kängor, ev en säng och kanske ett verktyg som kan vara mordvapen hemma hos KJ? Visste mördaren det, eller är det bara flyt?

- Tejprullen och DNA-fynden på kroppen? Återigen en närmast sinnessjuk tur för mördaren - om han nu inte planterade de fynden också (hur gjorde han det och varför så små mängder?)

- Och varför denna "felsägning" om bakluckan i förhören? Ljugandet om huruvida han låste sin bil eller inte? Ljugandet om ifall han varit vid Gula huset? Och den förmodligen styckade eller åtminstone knivhuggna hunden?

Jag har mitt svar klart på den här frågan: Det är en osannolik teori i sig och det är alldeles för mycket "tillfälligheter" som hjälpt en ev. planteringsmördare med att kasta misstankarna mot KJ. Jag köper inte att någon skulle kunna ha en sån enorm bondtur och röta, eller omvänt att KJ skulle ha en så vansinnigt infernalisk otur. Han är skyldig. Om det sen finns någon mer inblandad som han av nån anledning kniper käft om, ja det vet jag inte. Jag tror dock att OM en sån finns så handlar det inte bara om enorm lojalitet som får honom att tiga - det är nog så att hans egen inblandning är så stor att han inte har något att tjäna på för egen del på att tala. Men jag tror att sanningen är att det inte finns några mystiska sammansvärjningar eller bisarra mordmotiv här. Det finns bara en kille som under vissa omständigheter inte kan kontrollera sin aggression och som denna kväll gick över gränsen på ett sätt han aldrig gjort tidigare. Med ett otroligt tragiskt resultat som följden.
Citera
2014-01-20, 17:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou
Eftersom det rör sig om (försiktigt utryckt) meningslöst våld, blir motivet underordnat. Det här är sannolikt inget brott som går att skryta med bland kriminella, eller hur?
Fysiskt kan nog de flesta men inte psykiskt, vem saknar spärrarna, någon som helt klart inte är frisk, vem blir då kvar(retorisk fråga)? Svar: KJ
Att flera skulle vara inblandade och då också både KJ och MB/AN motsägs av hur galet det är och att också i sådana fall samtliga inblandade skulle vara så ofriska i sina huvuden
Jag kan ingen stans förstå att MB/AN skulle vara ofriska på ett sådant sätt att de blir inblandade i mordet

Nej, Vatchareeyas banemän blir fängelsets paria, det är nog lätt att förutse.

Psykopater med intresse av att plåga/döda, dvs personer som fullständigt saknar empati.

Jag tror paret MB(AN är inblandat (eller någon av dem) vilket inte förutsätter att båda eller någon av dem har hållit i en kniv eller annat eggvasst föremål. Någon av dem kanske har tittat på (eller båda) men kanske inte hela vägen fram till VB:s död, minns AN:s ;"hon kanske inte längre är i livet" - tyder ju på att AN vet vad som har hänt, men att VB:s dödsprocess blev för jobbig rent psykiskt för henne och att hon inte orkade bevittna slutfasen.
Citera
2014-01-20, 18:00
Medlem
Citat:
Att hon inte har något av följande, ett kulhål i pannan, strypt(och bara det), ett par stick i hjärtat, gasad ihjäl, avskuren hals, för att ta några exempel.

De skador vi ser tyder på ett övervåld, mer än vad som behövs för att döda. Jag tror på det vanliga, trubbigt våld mot huvudet, hon skrek, strypning, okunnig gm, offret rosslar och väser, måste få död på henne, stickvapen mot vitala delar. Okunnig GM, lyckas inte tränga mellan revbenen trots upprepade försök, eller så tystnar hon inte efter upprepade försök att sticka henne, tillslut vänds hon på rygg, ett stick mot hjärtat, ett till för att tränga in djupt.

Mördaren var inte ute efter att döda henne, men det blev tvunget efter försöket att få tyst på henne. Redan där fanns risk att åka dit för mordförsök, bättre att döda henne och försöka komma undan helt.

Så tror jag.
Ett utdraget förlopp och lidanden, en uppenbar exponering av kroppsdelar och uselt valda platser för att komma undan ett mord behöver inte nödvändigtvis tyda på att någon har försökt att sätta dit någon. Det kan även betyda att någon vill sända ut ett budskap till andra om vad som händer om någon golar på de stora pojkarna. För den eller dem som har för avsikt att sända ut budskapet är det centralt att den får facetime och verkar avskräckande för andra. Nästa gång någon golar kan mordet ske på motsvarande sätt men utan exponering, den drabbade bara försvinner. Inte för att jag tror på att så har skett, men det är möjligt.
Citera
2014-01-20, 18:02
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Kanske av praktiska skäl. Det kan vara enklare att utföra styckningen på en plats i närheten för att på fp2 först lyfta undan stenar så att det bildar en grop, därefter flytta över torso och lägga tillbaka stenarna, i stället för att hitta en grop och bära dit sten. Korkat? Ja, men irrationella handlingar utförs många gånger av människor under stark psykisk stress.

Vad jag minns så fanns det lite blod på marken/vegetationen, på fp2. Blir kanske inte mer än så om man skär av benen på ett 4-10 dagar gammalt lik som har legat ute? Kanske har teknikerna begått ett tankefel?

På tal om att lita på tekniker, vad var det snubben från SKL sa när han vittnade, något i stil med att mordvapnet kan ha varit en märlspik, men jag vet inte om det är eggvasst. Nä, sånt skojarpack tror jag inte mycket på.
Citera
2014-01-20, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, Vatchareeyas banemän blir fängelsets paria, det är nog lätt att förutse.

Psykopater med intresse av att plåga/döda, dvs personer som fullständigt saknar empati.

Jag tror paret MB(AN är inblandat (eller någon av dem) vilket inte förutsätter att båda eller någon av dem har hållit i en kniv eller annat eggvasst föremål. Någon av dem kanske har tittat på (eller båda) men kanske inte hela vägen fram till VB:s död, minns AN:s ;"hon kanske inte längre är i livet" - tyder ju på att AN vet vad som har hänt, men att VB:s dödsprocess blev för jobbig rent psykiskt för henne och att hon inte orkade bevittna slutfasen.
Hur ser du på AF eventuella inblandning i det hela? AF blev hotat av MB. AF kan ha blivit så förbannad att till varje pris vill förstöra livet för MB. Genom att oavbrutet rikta misstankarna mot MB/AN så går det sannolikt AF vägar. Oavsett vilket så har MB liv i många stycken starkt förändrats av det som skett. Det är sannolikt att gå för långt att säga att livet är förstört, men inte blev det bättre av det inträffade. Inte heller blir MB liv bättre av att ständigt bli anklagad för delaktighet på ett eller annat sätt i denna tråd.
Citera
2014-01-20, 18:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ett utdraget förlopp och lidanden, en uppenbar exponering av kroppsdelar och uselt valda platser för att komma undan ett mord behöver inte nödvändigtvis tyda på att någon har försökt att sätta dit någon. Det kan även betyda att någon vill sända ut ett budskap till andra om vad som händer om någon golar på de stora pojkarna. För den eller dem som har för avsikt att sända ut budskapet är det centralt att den får facetime och verkar avskräckande för andra. Nästa gång någon golar kan mordet ske på motsvarande sätt men utan exponering, den drabbade bara försvinner. Inte för att jag tror på att så har skett, men det är möjligt.

Om någon som inte hade en relation till offret ville sända en signal eller bara ville bli av med liket så tror jag att vi hade hittat VB kropp med avskuren hals tio meter ifrån en mindre trafikerad väg. Ett alternativ är att döda genom hängning, gärna på en plats som besöks av folk dagtid men inte nattetid.

I det här fallet har man uppenbarligen velat gömma kroppsdelarna men det gjordes inte noga, det säger något om gärningsmannen men inte syftet, för det är troligen endast det, att gömma, ingenting annat.
Citera
2014-01-20, 18:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Lite tillspetsat så tror jag AN fick se sin dröm gå i uppfyllelse, och det blev för mycket för henne, det blev hemskare än hon hade tänkt sig ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-20 kl. 19:03.
Citera
2014-01-20, 18:24
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Hur ser du på AF eventuella inblandning i det hela? AF blev hotat av MB. AF kan ha blivit så förbannad att till varje pris vill förstöra livet för MB. Genom att oavbrutet rikta misstankarna mot MB/AN så går det sannolikt AF vägar. Oavsett vilket så har MB liv i många stycken starkt förändrats av det som skett. Det är sannolikt att gå för långt att säga att livet är förstört, men inte blev det bättre av det inträffade. Inte heller blir MB liv bättre av att ständigt bli anklagad för delaktighet på ett eller annat sätt i denna tråd.

Jag har ingen uppfattning om AF:s inblandning men tror inte att han påverkat alls. AN:s tålamod var slut och MB:s korta stubin fanns inte mer varpå man inom familjen (MB/AN) fattade beslut om att ta bort VB gång för alla. Och hade ödehuset förvandlats till en kolhög - vilket jag tror var planen - hade ingen av de inblandade kunnat anklagas för nånting. Därför menar jag att vi kan bortse från alla planteringsteorier.
Citera
2014-01-20, 19:44
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelleblaou

KJ har blivit dömd i en svensk domstol. Märkligt att man riktar sin energi på FB mot personer som är betydligt mindre sannolika att ha något med saken att göra! Har allt detta svamlande någonsin lett till ett samhällsnyttig insats? Alltså att konspirationsteorier på FB i ett indiciemål faktiskt i verkligheten har lett till att spaningsledare eller åklagare omvärderar sina stickspår?

Nej, det är inget högstatusbrott. Och KJ är sjuk sedan tidigare. Han hör hemma på en rättspsykiatrisk avdelning, inte ett fängelse. Och han kommer i praktiken att avtjäna sitt straff på en rättspsykiatrisk avdelning. Han kommer inte att klara en fängelsemiljö med narkotikahandlare och gängmedlemmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in