2014-01-20, 14:53
Medlem
Gordon9s avatar
Är det ngn som har koll på vem den rasitiske polaren (till KJ) var? Han som hade uppmanat KJ att göra slut med VB.
Citera
2014-01-20, 15:18
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Vad är det som får dig att tro att det inte kan vara ett beställningsmord på VB ?

Att hon inte har något av följande, ett kulhål i pannan, strypt(och bara det), ett par stick i hjärtat, gasad ihjäl, avskuren hals, för att ta några exempel.

De skador vi ser tyder på ett övervåld, mer än vad som behövs för att döda. Jag tror på det vanliga, trubbigt våld mot huvudet, hon skrek, strypning, okunnig gm, offret rosslar och väser, måste få död på henne, stickvapen mot vitala delar. Okunnig GM, lyckas inte tränga mellan revbenen trots upprepade försök, eller så tystnar hon inte efter upprepade försök att sticka henne, tillslut vänds hon på rygg, ett stick mot hjärtat, ett till för att tränga in djupt.

Mördaren var inte ute efter att döda henne, men det blev tvunget efter försöket att få tyst på henne. Redan där fanns risk att åka dit för mordförsök, bättre att döda henne och försöka komma undan helt.

Så tror jag.
Citera
2014-01-20, 15:28
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Är det ngn som har koll på vem den rasitiske polaren (till KJ) var? Han som hade uppmanat KJ att göra slut med VB.

Ska sannolikt vara NS, som enligt egen uppgift "inte tycker om utlänningar". Se sidan 1332.
Citera
2014-01-20, 15:51
Moderator
OYs avatar
Ni som kan, blöder det mycket ifrån en kropp som har varit död mellan fyra och tio dygn? Om man kapar av kroppsdelar, flyter blodet, eller är det koagulerat?
Citera
2014-01-20, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ni som kan, blöder det mycket ifrån en kropp som har varit död mellan fyra och tio dygn? Om man kapar av kroppsdelar, flyter blodet, eller är det koagulerat?
Det kan rinna blod, men inte fyra till tio dygn senare. Däremot kan det smeta av sig. Blödning kräver i sig blodtryck, men så länge blodet inte är koagulerat strävar det enligt tyngdlagen mot lägsta punkten.
Citera
2014-01-20, 16:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det kan rinna blod, men inte fyra till tio dygn senare. Däremot kan det smeta av sig. Blödning kräver i sig blodtryck, men så länge blodet inte är koagulerat strävar det enligt tyngdlagen mot lägsta punkten.

Så teoretiskt kan fp 2 vara styckningsplatsen?
Citera
2014-01-20, 16:15
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Så teoretiskt kan fp 2 vara styckningsplatsen?

Teoretiskt, ja. Men i den kriminaltekniska undersökningen dras slutsatsen "att platsen där kroppen anträffades inte var brottsplats eller styckningsplats." (s. 274)

Edit: Detta utesluter förstås inte att styckningen kan ha ägt rum i närheten. Det finns t.ex. en plats alldeles i närheten där hundar markerat för liklukt. Om styckningen utförts där blir följdfrågan förstås: varför?
Senast redigerad av rayravioli 2014-01-20 kl. 16:20.
Citera
2014-01-20, 16:23
Medlem
Docklands avatar
Hur fördriver KJ dagarna sedan inlåsning?
Citera
2014-01-20, 16:29
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Ska sannolikt vara NS, som enligt egen uppgift "inte tycker om utlänningar". Se sidan 1332.

Ok. tack. Då var det inte ME. Så gärna man vill hitta den som var med KJ i detta (om det nu var ngn). Som fanns där med bärhjälp, bil och städhjälp. Jag tror att VB transporterades i en annan bil. VB verkade så säker på att det inte fanns ngt på honom. Kanske att det är eftertransport av material som orsakat blod i KJ:S bil.

Det har sagts flera ggr nu men det är märkligt att KJ under flera tillfällen inte kan bekräfta att han och VB var själva i lgh. Den rimligaste tolkningen blir ju att det fanns ngn annan där. Eller att ngn kom till KJ i det direkta efterförloppet.
Citera
2014-01-20, 16:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Teoretiskt, ja. Men i den kriminaltekniska undersökningen dras slutsatsen "att platsen där kroppen anträffades inte var brottsplats eller styckningsplats." (s. 274)

Edit: Detta utesluter förstås inte att styckningen kan ha ägt rum i närheten. Det finns t.ex. en plats alldeles i närheten där hundar markerat för liklukt. Om styckningen utförts där blir följdfrågan förstås: varför?

Men varför inte? Jag frågade om blod i ett 4-10 dygn gammalt lik. Att stycka av benen lär inte betyda att blod rinner, så varför kan benen inte ha tagits av på fp2?

Varför? Kanske för att rikta misstankarna mot KJ som har anknytning till huset, de skulle hittas. Benen avtvättade för att dölja DNA från gärningsmannen, torson var för stor för att ta till en plats att tvätta, den fick ligga kvar. Eller så gjorde KJ det här, han tänkte baklänges och med samma argument som när han säger, varför skulle jag vara mördaren, jag som har letat så att fötterna blöder. Varför skull jag lägga benen i huset, jag har ju anknytning till det, typ.

Äh, jag vet inte, men ett försök att få fyndplatserna begripliga.
Citera
2014-01-20, 16:39
Medlem
Buddisch13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Hur fördriver KJ dagarna sedan inlåsning?

Skulle gissa på att han ser denna http://www.imdb.com/title/tt0387877/ eller läser boken & jämrar sig över vad det va som gick fel (om han e mördaren)
Citera
2014-01-20, 16:59
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Men varför inte? Jag frågade om blod i ett 4-10 dygn gammalt lik. Att stycka av benen lär inte betyda att blod rinner, så varför kan benen inte ha tagits av på fp2?

Varför? Kanske för att rikta misstankarna mot KJ som har anknytning till huset, de skulle hittas. Benen avtvättade för att dölja DNA från gärningsmannen, torson var för stor för att ta till en plats att tvätta, den fick ligga kvar. Eller så gjorde KJ det här, han tänkte baklänges och med samma argument som när han säger, varför skulle jag vara mördaren, jag som har letat så att fötterna blöder. Varför skull jag lägga benen i huset, jag har ju anknytning till det, typ.

Äh, jag vet inte, men ett försök att få fyndplatserna begripliga.

Jag litar på teknikerna helt enkelt. Men visst, de kan förstås ha fel. Som lekman tycker jag ändå att det borde finnas spår om styckningen gjordes just där.

Att det skulle handla om att rikta misstankar mot KJ är för galet i min bok. Det skulle ju räcka med att bara lämna kroppen där, förutsatt att vi har att göra med en hyfsat rationell gärningsman.

Den andra förklaringen tycker jag är mer intressant. Kanske är det ett sätt att tänka som är typiskt för hans handikapp och det är ju ett vanligt svar i förhören. Ungefär så här: "Jag skulle inte gjort så eftersom jag vet hur man gör sig av med en kropp", "kolla dna på tejpen, för jag biter alltid av tejp, finns ingen är det inte min", "jag skulle inte kunna gjort det för jag kan inte ens bädda sängen". Han kanske insåg att händerna behövde avlägsnas och tog benen också för att röra till det? "Jag behövde ju bara ta bort händerna, varför skulle jag kapa loss benen?" Det låter inte klokt, jag vet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in