2014-01-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det spelar ingen roll, det som räknas är att priserna faller så att man inte kan få ut det man en gång betalade.

.

Min dator är värd ungefär hälften av vad jag köpte den för. Har jag råkat ut för en datorbubbla?
2014-01-20, 10:06
Bannlyst
KPI är toppen, va? Va? Va? Va? Svara på den frågan själv, för helvete.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nu frågade jag dig lite om det du påstått. Men det är tunt med svar. Är det så att du inte vet och det är därför du inte svarar utan spenderar möda på personangrepp..

Det jag märkt fetstilt på två ställen, intressant knep det där att insinuera med frågor och påståenden om uteblivna svar. Som om motdebattören har något att dölja.

Tungt.

Citat:
Jag förklarade ju för dig. Använde jag kanske för svåra ord? Nu är det dock nationalekonomiforum så vi bör använda termer därefter.

Låntagarna skapar ny avista. Den åker runt mellan bankens fordringsägare, när det betalar med den. För att den ska minska måste låntagarna amortera. Och det är dom inte så sugna på. (Den kan minska på annat sätt också men det kan vi lämna därhän, då det nog blir för komplicerat och M1 ökar iaf).

Således behöver ingen spara. När Ericsson emitterar en obligation är det bara för dom att ha så pass bra villkor att de som just då råkar sitta på avista tycker att det är en utmärkt ide att köpa den för de avista de har.

M3 ökar då, och vad du sagt tidigare menar du att inflationen ökar. Men som alla kan se ökar inte betalmedel.

Du har ju inte lyckats svara. Vi vet fortfarande inte om du blir stel av fasa pga av den stigande inflationen när Ericsson byter till sig befintlig avista av den som råkar ha.

Du var tydligare den första gången. Dina "svåra ord", fan vad imponerande alltså, var dock inte svårare än att jag kunde ställa upp sakerna i ordnad form och såg att det inte höll. Jag tog mig faktiskt tid att testa vad du påstod och jag såg att sparande inte är ovidkommet (att jag ens testar det visar på ett öppet sinnelag. Jag är en respektabel människa).

Citat:
...Eller om du kommit på andra tankar och menar att det inte är så bekymmersamt iom att mängden betalmedel inte ökar. Eller du kanske inte vill medge det iom att du då samtidigt erkänner att du skulle ha haft fel.

Nej, jag har inte ändrat mig. Framförallt har DU varit värdelös på att få mig att ändra mig om någonting.

När du påstod att "sparande är ovidkommet" så var det spiken i kistan. Du är bortgjord och jag betraktar dig inte längre som seriös utan just som ett troll.
2014-01-20, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Men man behöver ju inte trycka nya pengar för att köpa företagsobligationer, och jag kan köpa dem för en del av min nästa lön direkt när den kommer in, alltså behövs inget föregående sparande. M3 ökar, inflation alltså. Hur påverkas samhället negativt då?

Fel om M3 där.

Samhällets utvecklas inte positivt när människors sparande dräneras pga inflation. Framtiden blir då välståndsmässigt dyster. Du ser exemplet i Sverige när pensionsålder vid 75 dryftas. Tänk om det istället gick att avfärda det som ett dåligt skämt. Det vore bättre.

Om du inte behöver trycka nya pengar utifrån luft, för att låna ut till ett företag eller till någon annan part, då har du sparade medel sedan tidigare. Pengar rör på sig från en hand till en annan men penningmängden ökar inte.

Eller som du säger, så lånar du ut på en gång med hjälp av den lön som du får. Sparandet har ökat och efterfrågan har hållits nere och priser har sänkts. M3 har inte ökat.
2014-01-20, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Fel om M3 där.

Samhällets utvecklas inte positivt när människors sparande dräneras pga inflation. Framtiden blir då välståndsmässigt dyster. Du ser exemplet i Sverige när pensionsålder vid 75 dryftas. Tänk om det istället gick att avfärda det som ett dåligt skämt. Det vore bättre.

Om du inte behöver trycka nya pengar utifrån luft, för att låna ut till ett företag eller till någon annan part, då har du sparade medel sedan tidigare. Pengar rör på sig från en hand till en annan men penningmängden ökar inte.

Eller som du säger, så lånar du ut på en gång med hjälp av den lön som du får. Sparandet har ökat och efterfrågan har hållits nere och priser har sänkts. M3 har inte ökat.
Jag är lite osäker på hur du menar. Har jag förstått det rätt om jag tror att du säger att för att M3 ska kunna öka så krävs det en ökning av M1 som flyttas över till M3?
2014-01-20, 15:06
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101
Min dator är värd ungefär hälften av vad jag köpte den för. Har jag råkat ut för en datorbubbla?

Även om din fråga inte är seriöst ställd utan snarare glatt ironisk så tycker jag ändå att folk kan fundera till lite.
Mark Twain lär ha sagt 'Buy land, they don't make it anymore'. Vilket väl får hållas för en sanning med modifikation iallafall för oss som varit i Dubai på senare år. Nåväl land tillverkas inte längre, det finns en viss mängd yta och vi blir hela tiden fler och fler människor. Alltså kan man tänka sig att värdet av yta ska stiga.

Hur har det då sett ut i Sverige de senaste 20-åren? Jo, skogsfastigheter och hästgårdar har skjutit i höjden, värdet på yta har stigit har stigit 14 av de 15 senaste åren. 2013 steg de inte och en väldigt intressant fråga blir om 2013 var ett undantag eller om det kommer fortsätta ner 2014?

Yta finns kvar. Du kan i och för sig förbättra en yta genom olika åtgärder men det går inte att argumentera bort det faktum att en yta är en plats som kan omvandlas och därmed har den alltid ett värde så länge du besitter kontroll och ägande över den.

En dator är en förbrukningsvara, en laptop du köpt idag för 20 000SEK är helt värdelös om 10 år. Alla vet det. Datorn, skjortan, tågbiljetten, ishockeyklubban o.s.v. har ett bästföre datum. Förbrukningsvaror är precis som det låter som varor som förbrukas. Tågbiljetten kan väl kanske ses som en tjänst snarare än vara men låt gå.

Hur är det med microvågsugnen, platt-tvn, soffan? Samma sak därmed right? Spisen då? Tapeterna? Köksluckorna? Kaklet? Golvet? Eftersom många som lånar idag har amorteringstider på 150-år innebär det då att de anser att tapeterna håller i 150 år? Rimligen inte. Villan och bostadsrätten har båda inslag av att vara en förbrukningsvara, precis som datorn, bilen eller kalsongerna.

För villaägare är det här nog mera uppenbart. De flesta villaspekulanter räknar på värmesystem, dränering o.s.v. Jag vågar påstå att måna unga bostadsrättsköpare är mer naiva i sina kalkyler och mer räknar vad de har råd med för boende och att kostnaderna för att upprätthålla standarden av det boendet får 'lösa sig sedan'. Allt medan villaspekulanterna tar med de kostnaderna i kalkylen från första början.

I en miljö med extremt låga räntor gör det också att bostadsrätter kan stiga högre i pris eftersom lånekostnaden är så låg i förhållande till 'upprustningskostnaden'. Jag tror nämligen inte att bostadsspekulanterna, vare sig om det är brf eller villaspekulanter tänker sig att de ska finansiera löpande underhåll med lån utan tanken (även om det sedan må spricka i praktiken i en miljö med stigande priser) är att det löpande underhållet ska betalas från sparade medel.
2014-01-20, 15:38
Medlem
tgv23000s avatar
Utomordentigt dålig artikel i DI idag - om att man ska sälja JM.
Den här är riktigt usel. Att någon expert får för sig att det har gått bra "för" länge så det är dags att "ta hem" vinsten är bara så lågt. För det första finns det inte mycket som talar för sämre tider just nu. Politikerna har till exempel tagit beslut på att 140 000 nya bostäder skall byggas i Stockholm. Den värsta lågkonjunkturen verkar vi också ha bakom oss, så varför skulle JM börja störtdyka just nu, bara för att en snubbe har fått för sig att det har gått bra för länge. Behövs lite vassare argument än så. DI har blivit en skräptidning med sina överdrivna rubriker och "jaga-klick-journalstik", åtminstone nätupplagan, papperstidningen är väl fortfarande rätt hyffsad i brist på annat.

Däremot kommer jag troligen börja bygga upp en negativ position i JM-aktien om 9-18 månader, då jag sålt mina spekulationslägenheter. Lite beroende på JM aktiekurs, prisnivå på BR i Sthlm, räntan, konjunkturen, valutgången....

och det går utmärkt att blanka JM hos Avanza och Nordnet. Säkerhetskrav 130%.

.
Senast redigerad av tgv23000 2014-01-20 kl. 16:03.
2014-01-20, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Den här är riktigt usel. Att någon expert får för sig att det har gått bra "för" länge så det är dags att "ta hem" vinsten är bara så lågt. För det första finns det inte mycket som talar för sämre tider just nu. Politikerna har till exempel tagit beslut på att 140 000 nya bostäder skall byggas i Stockholm. Den värsta lågkonjunkturen verkar vi också ha bakom oss, så varför skulle JM börja störtdyka just nu, bara för att en snubbe har fått för sig att det har gått bra för länge. Behövs lite vassare argument än så. DI har blivit en skräptidning med sina överdrivna rubriker och "jaga-klick-journalstik", åtminstone nätupplagan, papperstidningen är väl fortfarande rätt hyffsad i brist på annat.

Däremot kommer jag troligen börja bygga upp en negativ position i JM-aktien om 9-18 månader, då jag sålt mina spekulationslägenheter. Lite beroende på JM aktiekurs, prisnivå på BR i Sthlm, räntan, konjunkturen, valutgången....

.

Verkar som att du och DI har en samma syn på aktien med skillnaden att du tror att det dröjer 9-18 månader innan den börjar falla?
2014-01-20, 16:18
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude
Verkar som att du och DI har en samma syn på aktien med skillnaden att du tror att det dröjer 9-18 månader innan den börjar falla?

Jag har en lite proffsigare analys måste jag ändå säga.
2014-01-20, 17:32
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Familydude

Aktiemarknaden styrs ju av framtida förväntningar och ligger därmed 6 mån före den allmänna konjunkturen. Om man tror att JM kommer ha svårt att sälja nyproducerade lägenheter om ett år och då måste kompensera detta med rabatter kommer naturligtvis detta att drabba bolagets förmåga att göra vinst betydligt och därmed ska aktiekursen ned.
Väntar man tills att ta sälja i JM när det redan är konstaterat att bolaget har svårt att sälja sina nyproducerade lägenheter ja då har ju aktien redan slaktats av både marknad och analytiker och då är det kanske lika bra att ligga kvar i den.

JM aktien kan mycket väl vara en delindikator på riktningen av prisutvecklingen på den svenska bomarkanden eftersom Sverige väger så tungt för bolagets verksamhet.
2014-01-20, 17:33
Medlem
tgv23000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000

.

Sveriges befolkning ökar med minst 60-70 000 :- / år så man behöver
bygga ca 1 miljon kvm bara för att klara detta .
Det får nog inte plats fler i Södertälje och Malmö .
Placera folk där det inte finns några arbeten känns inte meningsfullt heller.
Lite mer whiteflight detta år så har vi +10% i centrala Sthlm med närförorter, men sen tar det nog fan stopp o stagnerar, 27-åriga datakonsulter från Boden och webformgivare från Skellefteå har fan snart inte råd o köpa in sej i stan längre... varnngsklocka??

.

.
2014-01-20, 19:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkey101

Liknelser är ofta dåliga och den här var definitivt inget undantag. En dator faller i pris och är därför att betrakta som en förbrukningsvara, till skillnad från en bostad.

Det är heller inte jag som myntat begreppet "bubbla" men det som avses är att något har blivit kraftigt överprissatt, dvs. att priset man får om man säljer är betydligt mindre än vad man har betalat. Detta kan mycket väl inträffa på avfolkningsorter där priserna kan falla mycket över tiden, speciellt om den enda industrin på orten lägger ned eller successivt sparkar allt fler.

Det är just detta vi ser och har sett en längre tid och det framgår som sagt av följande artikel:
http://www.di.se/artiklar/2014/1/17/har-har-husen-minskat-i-varde/

.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2014-01-20 kl. 19:28.
2014-01-20, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Liknelser är ofta dåliga och den här var definitivt inget undantag. En dator faller i pris och är därför att betrakta som en förbrukningsvara, till skillnad från en bostad.

Det är heller inte jag som myntat begreppet "bubbla" men det som avses är att något har blivit kraftigt överprissatt, dvs. att priset man får om man säljer är betydligt mindre än vad man har betalat. Detta kan mycket väl inträffa på avfolkningsorter där priserna kan falla mycket över tiden, speciellt om den enda industrin på orten lägger ned eller successivt sparkar allt fler.

Det är just detta vi ser och har sett en längre tid och det framgår som sagt av följande artikel:
http://www.di.se/artiklar/2014/1/17/har-har-husen-minskat-i-varde/

.
Du har inte riktigt förstått vad en prisbubbla är. På samma sätt som du resonerat om att prisökningarna i Stockholm inte är en bubbla för att det drivs på av fundamenta, t ex befolkningsökning, så är inte sjunkande priser i en avfolkningsort per definition en sprucken bubbla.

Att priserna sjunker när folk flyttar därifrån betyder inte att priserna var för höga innan folk började flytta.

Å ena sidan är jag förvånad över att du inte förstår det, å andra sidan känns det som att pusselbitarna börjar falla på plats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in