2014-01-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Så detta är ett sätt för staten att få gratis arbetskraft?
Ja, så kan man nog se det.
Citera
2014-01-19, 17:14
Medlem
raxmouses avatar
Och här kom en läglig nyhet

http://unvis.it/www.dn.se/nyheter/varlden/rodman-inlagd-pa-klinik-efter-nordkorearesa/

Att DN inte är förmögen att rada upp anklagelserna mot Kenneth Bae bevisar bara att det inte ligger i deras intresse.

Dennis Rodman är en alkis, det har vi blivit informerade idag.
Senast redigerad av raxmouse 2014-01-19 kl. 17:17.
Citera
2014-01-19, 21:26
Medlem
LFEs avatar
Jag upplever nog att den amerikanska polisen i storstäderna ser sig själv som onåbar. Att tjafsa med poliser i Italien, Irak eller ens Sverige är normalt. Att protestera, knuffa, jiddra om man tycker att något är helt åt helvete.

I USA ses det som om man angripit rättsväsendet inte personen i sig. Det finns många, många exempel på hur folk jiddrar med poliser i Kina, Vietnam, osv. Också kommunistiska länder. Men jag tror inte att det har så mycket med kommunismen att göra. Det engelska rättsväsendet är allmänt konstigt i min mening. Jag upplever att polisen i USA och Storbritannien ofta beter sig på ett för mig totalt främmande och omänskligt sätt jämfört med alla andra poliser i världen som inte har det engelska systemet. Jag förstår verkligen inte det här då deras system bygger på praxis medan våran bygger på lagstiftning.

Skillnaden är väl att om du jiddrar för mycket i Nord Korea så blir du torterad och slängd i ett arbetsläger medan du i USA för det mesta får pepparspray i ögonen när du korsat den mycket tunna gränsen.
Citera
2014-01-20, 10:05
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Jag upplever nog att den amerikanska polisen i storstäderna ser sig själv som onåbar. Att tjafsa med poliser i Italien, Irak eller ens Sverige är normalt. Att protestera, knuffa, jiddra om man tycker att något är helt åt helvete.

I USA ses det som om man angripit rättsväsendet inte personen i sig. Det finns många, många exempel på hur folk jiddrar med poliser i Kina, Vietnam, osv. Också kommunistiska länder. Men jag tror inte att det har så mycket med kommunismen att göra. Det engelska rättsväsendet är allmänt konstigt i min mening. Jag upplever att polisen i USA och Storbritannien ofta beter sig på ett för mig totalt främmande och omänskligt sätt jämfört med alla andra poliser i världen som inte har det engelska systemet. Jag förstår verkligen inte det här då deras system bygger på praxis medan våran bygger på lagstiftning.
Hur så? Praxis betyder ju att det statsmakten gör, blir lag ex post facto
Citat:
Ursprungligen postat av LFE
Skillnaden är väl att om du jiddrar för mycket i Nord Korea så blir du torterad och slängd i ett arbetsläger medan du i USA för det mesta får pepparspray i ögonen när du korsat den mycket tunna gränsen.
A-haa, du vet det här från västliga källor antar jag?

Har du dessutom glömt att tortyr och är OK nuförtiden bara USA gör det?

Fångläger utan rättegång går bra det med om det är Guantanamo eller nån black site.

Ja-ja, jag påstår inte att Nordkorea är underbart men tänk för tusan lite på glashuset vi bor i här i väst. Vi förtycker fattiga länder och före detta kolonier, inte så mycket folket i våra egna länder. Så det är väl jätte hejssan!
Citera
2014-01-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Du menar från politiskt obundna kvalitetskällor som Aftonbladet, Expressen och Sveriges Television?

Menar du att det finns helt ovinklade nyheter över huvud taget??

Tycker du inte att det är skillnad på media i sverige och nordkorea ändå?? Jag menar reinfeldt framställer inte sig själv som en gudomlig nationsfader i statstelevisionen i alla fall. Och vi tvingas inte att titta på dokumentärer om reinfeldts liv på hans födelsedag för att efteråt vallfärda till statyer och fotografier av honom och knäböja där med tårar i ögonen av tacksamhet.
Citera
2014-01-21, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Hur så? Praxis betyder ju att det statsmakten gör, blir lag ex post facto
A-haa, du vet det här från västliga källor antar jag?

Har du dessutom glömt att tortyr och är OK nuförtiden bara USA gör det?

Fångläger utan rättegång går bra det med om det är Guantanamo eller nån black site.

Ja-ja, jag påstår inte att Nordkorea är underbart men tänk för tusan lite på glashuset vi bor i här i väst. Vi förtycker fattiga länder och före detta kolonier, inte så mycket folket i våra egna länder. Så det är väl jätte hejssan!

Vilka källor ska vi använda oss av tycker du?
Citera
2014-01-21, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Menar du att det finns helt ovinklade nyheter över huvud taget??

Tycker du inte att det är skillnad på media i sverige och nordkorea ändå?? Jag menar reinfeldt framställer inte sig själv som en gudomlig nationsfader i statstelevisionen i alla fall. Och vi tvingas inte att titta på dokumentärer om reinfeldts liv på hans födelsedag för att efteråt vallfärda till statyer och fotografier av honom och knäböja där med tårar i ögonen av tacksamhet.

Nej, I Sverige är vi än så länge bara TVINGADE att äga och betala för en TV, i alla fall för den som vill vara kvar på internet. Ger man upp internet i Sverige så slipper man betala för TV. Vi är inte Nordkorea än med andra ord, men vi är på god väg. TV-plikt för interneträtt är bara början.
Citera
2014-01-21, 14:51
Medlem
Pendeks avatar
Jag undrar om Kim och regimen börjar bli lite paranoid? Nordkorea har börjat bygga pillboxes (svenska?) längs den Kinesiska gränsen efter att Kina höll sin militärövningar i början av december. Enligt nordkoreanska regimen så finns det Sydkoreanska trupper i Kina som tänker invadera via den Kinesiska gränsen.

Sedan påstår regimen att alla kineser i Dandong och Yanji är kamouflerade sydkoreanska soldater.

http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2014/01/20/2014012001538.html

Det står dock längst ner att officerarna vet att pillboxarna byggs för skydd mot kineserna.

Använder Kim skrämselpropaganda mot befolkningen eller är detta bara ett påhitt av västerländska propaganda?
Senast redigerad av Pendek 2014-01-21 kl. 14:55.
Citera
2014-01-21, 15:26
Medlem
Koksans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag undrar om Kim och regimen börjar bli lite paranoid? Nordkorea har börjat bygga pillboxes (svenska?) längs den Kinesiska gränsen efter att Kina höll sin militärövningar i början av december. Enligt nordkoreanska regimen så finns det Sydkoreanska trupper i Kina som tänker invadera via den Kinesiska gränsen.

Sedan påstår regimen att alla kineser i Dandong och Yanji är kamouflerade sydkoreanska soldater.

Det står dock längst ner att officerarna vet att pillboxarna byggs för skydd mot kineserna.

Använder Kim skrämselpropaganda mot befolkningen eller är detta bara ett påhitt av västerländska propaganda?

Som jag har skrivit tidigare så kommer Nord korea antagligen kollapsa under Kim Jong uns styre. Han försöker skrämma befolkningen mer och mer eftersom han inser att detta inte kommer hålla om han inte kan skylla bort problemen på andra så därför gör han sådana här saker.

Man märker rätt klart att Kim Jong Un inte vet sina gränser. När han till och med håller på och provocerar Kina.

Om Kina ville så skulle dom kunna krossa Nord Korea totalt men som det står i artikeln så är ju denna övning för att träna inför eventuella flyktingvågor av Nord Koreaner och det är just därför Kina inte kommer göra någonting just nu.

Kina, Ryssland och Syd Korea vill inte ta emot 25 miljoner hungriga hjärntvättade människor. I alla fall inte tills det blir krig.

Skulle inte förvåna mig om Kina skulle attackera Nord Korea ifall Nord Korea hamnade i krig mot Syd Korea.

/Koksan
Senast redigerad av Koksan 2014-01-21 kl. 15:36.
Citera
2014-01-21, 18:12
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksan
Om Kina ville så skulle dom kunna krossa Nord Korea totalt men som det står i artikeln så är ju denna övning för att träna inför eventuella flyktingvågor av Nord Koreaner och det är just därför Kina inte kommer göra någonting just nu.
Ja, som jag har skrivit förut så så är det nog ganska så spänt med flyktingfrågan.Det behövs ju bara att någon i de högre graderna hoppar av för att det ska få lite momentum. Detta vet Kim och det är väl just därför han beordrar att öka närvaron vid kinesiska gränsen. För någon vecka sedan så ökade man ju även antal soldater, speciellt på natten, när folk försöker som allra mest.
Citera
2014-01-22, 09:10
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FimpeDimpen
Vilka källor ska vi använda oss av tycker du?
Det hör inte hit. Du måste vara källkritisk. Tror du det finns nån absolut objektiv källa?
Citera
2014-01-22, 09:17
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:

Gränsen till Kina är i praktiken obefäst med tanke på de befästnings och tunnelsystem som finns i hela landet. Med andra ord är några halvöppna skydd för maskingevär en absolut bagatell i sammanhanget.
Citat:
Det vet vi ju inte. Därför tycker jag det är så onödigt att grubbla över låtsasnyheter som denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in