Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Jag upplever nog att den amerikanska polisen i storstäderna ser sig själv som onåbar. Att tjafsa med poliser i Italien, Irak eller ens Sverige är normalt. Att protestera, knuffa, jiddra om man tycker att något är helt åt helvete.
I USA ses det som om man angripit rättsväsendet inte personen i sig. Det finns många, många exempel på hur folk jiddrar med poliser i Kina, Vietnam, osv. Också kommunistiska länder. Men jag tror inte att det har så mycket med kommunismen att göra. Det engelska rättsväsendet är allmänt konstigt i min mening. Jag upplever att polisen i USA och Storbritannien ofta beter sig på ett för mig totalt främmande och omänskligt sätt jämfört med alla andra poliser i världen som inte har det engelska systemet. Jag förstår verkligen inte det här då deras system bygger på praxis medan våran bygger på lagstiftning.
Hur så? Praxis betyder ju att det statsmakten gör, blir lag ex post facto
Citat:
Ursprungligen postat av
LFE
Skillnaden är väl att om du jiddrar för mycket i Nord Korea så blir du torterad och slängd i ett arbetsläger medan du i USA för det mesta får pepparspray i ögonen när du korsat den mycket tunna gränsen.
A-haa, du vet det här från västliga källor antar jag?
Har du dessutom glömt att tortyr och är OK nuförtiden bara USA gör det?
Fångläger utan rättegång går bra det med om det är Guantanamo eller nån
black site.
Ja-ja, jag påstår inte att Nordkorea är underbart men tänk för tusan lite på glashuset vi bor i här i väst. Vi förtycker fattiga länder och före detta kolonier, inte så mycket folket i våra egna länder. Så det är väl jätte hejssan!