2014-01-16, 18:31
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Av den enkla anledningen att ett nytt Korea inte skulle ha behov av amerikanska baser, de är valbeväpnade och kan försvara sig själva. USA behöver å andra sidan inte Korea för att kunna verka mot Kina.
Det handlar väl om USA's behov av baser; den enda staten som strävar efter världsherravälde!
Citat:
Dessutom är liknelsen med NATO-utvidgningen fel då det var dessa länder som ville gå med för att skydda sig från framtida ryska aggressioner mot dem. Nordkorea skulle främst bli del av ett framtida Korea.
"Liknelsen" handlar om USA's oförmåga att hålla löften och brist på trovärdighet i sina diplomatiska förhandlingsuttalanden. En kompulsiv strävan efter militär expansion.
Citera
2014-01-16, 18:49
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Att det ligger i Kinas intresse att inga amerikanska soldater ska stationeras i fd Nordkorea tror jag vi kan vara överens om, och det är något som jag också tror USA gärna går med på. Det kan till och med bli så att man helt drar bort sina trupper från Koreahalvön, som läget är nu är de mest där för syns skull ändå. Sydkorea kan med lätthet försvara sig själva.

Däremot skulle det gå tvärs emot all vett och sans att Korea fortsatt skulle vara två olika länder, jag tror det skulle vara ytterst svårt att kunna kräva något liknande.
Jag tror det beror lite på hur Nordkorea faller. Om det är så att Nordkorea gör något dumt och Sydkorea invaderar så är troligt att amerikanska soldater kommer att stanna i Nordkorea för att behålla lugnet. Men om Nordkorea successivt öppnar upp och får ekonomisk hjälp av t.ex Sydkorea så tror jag inte att det är lika stor chans att amerikanska trupper rör landet. Scenario två är ju bäst, då får Nordkorea i egen takt utveckla sig och så småningom, kanske, ena Koreahalvön.
Citera
2014-01-16, 18:55
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag tror det beror lite på hur Nordkorea faller. Om det är så att Nordkorea gör något dumt och Sydkorea invaderar så är troligt att amerikanska soldater kommer att stanna i Nordkorea för att behålla lugnet. Men om Nordkorea successivt öppnar upp och får ekonomisk hjälp av t.ex Sydkorea så tror jag inte att det är lika stor chans att amerikanska trupper rör landet. Scenario två är ju bäst, då får Nordkorea i egen takt utveckla sig och så småningom, kanske, ena Koreahalvön.

Jo självklart handlar det om hur det skulle hanteras om NK brakar ihop internt; skulle de anfalla Syd så får Kina räkna med amerikanska trupper nära sin gräns. Det finns det ingen tvekan om.
Citera
2014-01-16, 19:55
Medlem
Koksans avatar
Nu är fettot förbannad igen över USA och Syd Koreas förenade militära övning: http://www.theguardian.com/world/2014/jan/16/north-korea-issues-warning-over-us-led-military-exercises

"We sternly warn the US and the South Korean authorities to stop the dangerous military exercises which may push the situation on the peninsula and the north-south ties to a catastrophe," the North's KCNA state news quoted a body in charge of efforts to promote Korean unification as saying."

Som vanligt så kommer Kim hota lite men det kommer inte bli något mer av det...

/Koksan
Senast redigerad av Koksan 2014-01-16 kl. 19:57.
Citera
2014-01-16, 21:01
Medlem
raxmouses avatar
Synd att Dennis Rodman ska besöka Nordkorea kontinuerligt, folk kan ju få intrycket att Kim verkar schyst!

Mera nyheter om hur äcklig och fascistisk Nordkorea är så vi kan få till ett nytt krig, bra för ekonomin.
Citera
2014-01-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Vad finns det för uppgifter om hur länge folk fängslas när de försökt fly från landet? Kan det bli hela livet för 3 generationer? Stor kostnad i produktionsbortfall i så fall
Det är fortfarande mycket oklart om vad som sker i de olika lägren. Jag kan tänka mig att brottslingen och hans närmsta dödas och torteras medans de kommande generationerna tvingas utföra slavgöra, hugga skog, bryta malm etc. Kanske inte så stor produktionsförlust ändå. Tänk dig typ gulags från Sovjet, där man tvingades bygga massvis med skit och få halvtaskig mat som pröjs.
Citera
2014-01-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Synd att Dennis Rodman ska besöka Nordkorea kontinuerligt, folk kan ju få intrycket att Kim verkar schyst!

Mera nyheter om hur äcklig och fascistisk Nordkorea är så vi kan få till ett nytt krig, bra för ekonomin.

Skall sanningen fram så är det nog inte fler nyheter vi behöver utan de på insidan behöver fler nyheter utifrån så de kan resa sig själva. Jag tror inte att styret i Nordkorea är så särskilt stabilt i sin terrorform. När tillräckligt många skiter i vad ledaren säger så faller korthuset. En sak som folket kör med är en egen parallell privat ekonomi och blir den tillräckligt stor då faller det hela omkull
Senast redigerad av FulAgent007 2014-01-16 kl. 22:45.
Citera
2014-01-17, 00:59
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Skall sanningen fram så är det nog inte fler nyheter vi behöver utan de på insidan behöver fler nyheter utifrån så de kan resa sig själva. Jag tror inte att styret i Nordkorea är så särskilt stabilt i sin terrorform. När tillräckligt många skiter i vad ledaren säger så faller korthuset. En sak som folket kör med är en egen parallell privat ekonomi och blir den tillräckligt stor då faller det hela omkull

Ja, Nordkorea kommer att falla. Beviset för att landet kommer att falla är att Kim Jong Un bygger allt fler och större koncentrationsläger. Det är ett tecken på desperation.
Citera
2014-01-17, 01:57
Medlem
raxmouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007

Ska nu sanningen fram så skulle medborgare i detta land behöva lite mer verklighetsförankrad information också.

Vart kan jag läsa om deras parallella ekonomi? Det lät intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights
Ja, Nordkorea kommer att falla. Beviset för att landet kommer att falla är att Kim Jong Un bygger allt fler och större koncentrationsläger. Det är ett tecken på desperation.

Om det där är tecken på om en stat håller på att falla samman så vet jag om ett land i Mellanöstern som också är i fritt fall.
Citera
2014-01-17, 17:29
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Vart kan jag läsa om deras parallella ekonomi? Det lät intressant.

Jag tror en annat term för det är svarta marknaden . Föga överraskande är dess storlek alltid proportionell med hur "planerad" ekonomin är.
Citera
2014-01-18, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det är fortfarande mycket oklart om vad som sker i de olika lägren. Jag kan tänka mig att brottslingen och hans närmsta dödas och torteras medans de kommande generationerna tvingas utföra slavgöra, hugga skog, bryta malm etc. Kanske inte så stor produktionsförlust ändå. Tänk dig typ gulags från Sovjet, där man tvingades bygga massvis med skit och få halvtaskig mat som pröjs.
Så detta är ett sätt för staten att få gratis arbetskraft?
Citera
2014-01-18, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raxmouse
Ska nu sanningen fram så skulle medborgare i detta land behöva lite mer verklighetsförankrad information också.
Du menar från politiskt obundna kvalitetskällor som Aftonbladet, Expressen och Sveriges Television?
Senast redigerad av Putsch 2014-01-18 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in