Citat:
Ursprungligen postat av
echoesofglory
Anledningen till att GW/Åström m.fl missade Olausson berodde på att man fokuserade på att studera förhör som hölls under andra halvan av 1984, Vincent dök först upp lägligt i januari 1985.
Kanske var det dessutom mer lägligt att få fram någon som fortfarande hade en bostad att undersöka, med Vincent hade kanske kunnat hålla förhör, men det hade inte funnits någon lokal på Eugeniavägen att undersöka.
Kanske borde Per Lindeberg fokuserat mer på Vincent i Döden är en man, men 1999 levde Vincent fortfarande och hade sannolikt kunnat identifierats av läsare vilket kanske kan ha skapat problem och ev rättsprocesser från Vincents sida.
Gonerka kunde säkert också identifieras 1999 men var då redan död. Sedan var kanske forskningen kring Vincent inte så utvecklad 1999. Vincent dog 2005, inte långt efter att man gått ut med att man skulle DNA-testa hårstråna på den handduk som hittades invid Catrines kvarlevor. Egentligen är det märkligt att en så uppenbart potentiell gärningsman som Vincent inte uppmärksammats mer.
Allt som du skriver är korrekt. Jag håller med dig i det stora hela. Och som jag uppfattat det kom uppgifterna om Solnamannen och Uffe/väktaren mkt sent, från VB (Catrines bästis), och ingen av dessa 2 män var väl aktuella för polisen under 80-talet. Jag har inte läst ett ord om dom i utredningen från 80-talet iaf.
Båda 2 verkar vara ganska lösryckta, och ärligt talat alltså, dessa 2 ostraffade, fridsamma kufar verkar ju inte så jättesannolika som styckmördare, och GW blev ju också tvungen att dra in Solnamannens pappa i de surriga terorierna.
Lindebergs övergripande syfta var ju inte att djupanalysera eventuella gärningsmän, men hade han helt inriktat sig på eventuella gärningsmän och nyckelfigurer så hade han helt klart hittat samma informationsblock och spridda källor som jag hittat.
Forskningen om Vincent var inte utvecklad alls 1999, och det enda som polisen och GW hade var spaningsuppslagen från hösten och vintern 1984, men dessa borde ju väckt deras intresse, om de bemödat sig om att läsa utredningen från början. Det är totalt omöjligt att sätta sig in i den färska utredningen utan att lägga märke till den underliga busen Vincent. Han lyser som en julgran ju.
Den information som jag postat (info från personkällor och angränsande polisutredningar) är helt ny för allmänheten, och ingen har tidigare lagt informationsblocken, händelserna, fragmenten och namnen bredvid varandra: firmans läge, Vincents lögner om E-vägen (förhör 1985), bilskrotningarna, rövargänget som fanns på E-vägen i juni 1984, "Robert", "Martin", den intressanta sociala sammansättningen på E-vägen 25 (2 norrlänningar, flera alkisar, kriminella personer, blodsband, polisbesök strax före Catrines försvinnande)
Vincent är avgjort den mest intressanta personen i utredningen, och även om ingen kan säga vad han visste och inte så bevisar polisens hantering av honom och E-vägen 25 att utredningen var undermålig från början, och det är mkt lätt att tro att fallet missköttes grovt med flit.
Det räcker ju med en enda poliskoppling för att Vincent ska bli obekväm.
Om en eller flera poliser hade kontakt med Vincent (pga missbruk, sexköp, mutor eller häleri) så fanns det ju ett uppenbart skäl att låta honom slinka undan, och var Vincent obekväm för polisen så vägde säkert Catrines upprättelse och rättvisan hur lätt som helst
Min amatörmässiga gissning är att Teet Härm var ett sidospår, ngt som skulle avleda uppmärksamheten, och det var nog inte meningen att allt skulle spåra ur totalt. Jag tror att man medvetet valde Härm som syndabock.
Den man som man borde jagat med blåljus och inte släppt med blicken slank undan, och den man som var helt ointressant nitade man så det visslade om det. Borde finnas starka skäl till att polisen gjorde så här.
Det faktum att Vincent levde när Lindeberg gav ut sin bok borde ha spelat roll, absolut. Nu när Vincent är död kan man resonera fritt förstås ...