Citat:
Ursprungligen postat av
Hashmonstret
Mina odds ligger på den polska slaktaren (vad han nu hette)
Stanislaw Gonerka hette han.
Hm. Ingen kommer någonsin att kunna ringa in en gärningsman, om det inte sker ett hejdundrande mirakel och ngn som verkligen vet tar bladet från munnen efter all dessa år.
Däremot kan man gräva fram och ringa in personer som absolut borde ha utretts och personer som troligen kunde ha hjälpt polisen medan fallet ännu var färskt och friskt, alltså troliga
nyckelpersoner.
Gonerkas bostad, jobblokalerna och hans chaufförkompis (SG var alkis och hade väl tappat lappen) borde ha kollats omedelbart. Gonerka var helt störd, saknade alibi för aktuell tidsperiod och betedde sig allmänt konstigt inför polisen, men hela han var iofs konstig. Han vårdades på Sidsjöns mentalsjukhus (strax innan han kom till S-holm), och det är ingen positiv merit precis.
Och så har vi rövargänget på Eugeniavägen 25 då, som jag skrivit mkt om. Mina inlägg om Vincent och Eugeniavägen 25 baseras på personkällor, polispapper och intervjuer. Eugeniavägen 25, bilarna och klientelet borde också ha kollats, och det är så uppenbart att man baxnar, för det finns så många skäl att göra det: adressens geografiska läge, Vincents bakgrund, hans beteende efter Catrines död, Eugeniavägens dåliga rykte, det faktum att E-vägen 25 förekom i 2 polisutredningar kort innan Catrines död (mars och juni 1984), den tänkvärda sociala strukturen, klientelet på E-vägen 25 (en vän till Catrine, missbrukare, alkisar, kriminella, 2 norrlänningar, blodsband/lojalitet).
Och allt detta säger ju att bakgrunden till Härms häktning är ännu ruttnare än man trott. När Härm häktades så var ett enormt segment av utredningen totalt obearbetat. Polisen gick inte ens in i lokalerna på E-vägen 25, trots att Vincent var ett centralt spaningsobjekt som uppenbarligen ljög och flydde från polisen.
Slutsats: man håvade in en helt ointressant person samtidigt som utredningen mest intressanta namn hamnade i marginalen och glömdes bort. Jag har svårt att tro att detta skedde av en slump