2014-01-18, 16:46
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Det här är nyckeln till mordet. Hitta mord/styckplats så löser vi det. Det finns minst TRE ställen polisen inte letat på. Varför?

Jaha? Minst tre, hm? Kan du peka ut de tre ställena för oss som inte vet?
Citera
2014-01-18, 16:58
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skulle KJ haft en sån där fruktkniv menar du? Inte omöjligt, men att MB och AN hade en sådan låter långt mer troligare tycker jag. Fanns kanske på restaurangen han äger, och där fanns kanske också ett holkjärn med tanke på renoveringen. Det tredje verktyget, vad skulle det kunna tänkas vara? Blodspruta tror jag inte på, vad återstår?

Nej, KJ hade nog på sin höjd en potatisskalare.

Jag läser om VB stickskador på bål och rygg och utifrån det letar verktyg. Och ett set fruktknivar överensstämmer med skadorna (även om de borde beskrivits mer), så också det trekantsformade sticket. Det dödande hugget/sticket var ett omtag i en redan befintlig sårkanal, som sen tar en annan vinkel och går in i hjärtat. Detta stick har spetsig egg, vilket flertalet andra hugg/stick inte haft.
Citera
2014-01-18, 17:03
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Du åter-rabblar ju det vi redan läst, hört och sett, utifrån media, åklagare, ljudfiler och rättegång. Det finns de som inte är nöjda, ens från start, så låt oss hållas.
Orkade du ens kolla fruktknivarna? Ens tänka tanken? Frågan om svaret ligger vidöppen!

Javisst. De som jobbar med det sköter sitt jobb, de är klara med sitt. Vi som inte jobbar med det, är fria att hitta på rafflande alternativa gärningsmän och spår. Inget konstigt.
Eller jobbar du som jurist i detta fallet?

Vill jag ha hjälp med att bygga en vägg i mitt hus anlitar jag en snickare. Inte en ekonom eller kassör.
KJ är ensam dömd för mord och styckning av de som jobbar med dessa frågor.
Väldigt enkelt.
Citera
2014-01-18, 17:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej, KJ hade nog på sin höjd en potatisskalare.

Jag läser om VB stickskador på bål och rygg och utifrån det letar verktyg. Och ett set fruktknivar överensstämmer med skadorna (även om de borde beskrivits mer), så också det trekantsformade sticket. Det dödande hugget/sticket var ett omtag i en redan befintlig sårkanal, som sen tar en annan vinkel och går in i hjärtat. Detta stick har spetsig egg, vilket flertalet andra hugg/stick inte haft.

Är det som du säger, att sårskadorna pekar på olika verktyg, så är det ju helt klart intressant tycker jag. Men åklagarna säger väl att VB stuckits med ett eggvasst föremål, de verkar ha uteslutit mer än ett verktyg?

Det här är intressant då åklagarnas bevisning för KJ skuld till stor del hänger på ett verktyg som ett vittne säger sig ha sett i KJ lägenhet. Men om uppgifter i FUP visar att mer än ett verktyg har använts så sjunker ju just det indiciet med verktyget i KJ lägenhet i värde, så ser jag på saken.

Finns rimligt tvivel, KJ är inte den enda som kan ha utfört mordet om det omvittnade verktyget inte med säkerhet är mordvapnet.
Citera
2014-01-18, 17:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Javisst. De som jobbar med det sköter sitt jobb, de är klara med sitt. Vi som inte jobbar med det, är fria att hitta på rafflande alternativa gärningsmän och spår. Inget konstigt.
Eller jobbar du som jurist i detta fallet?

Vill jag ha hjälp med att bygga en vägg i mitt hus anlitar jag en snickare. Inte en ekonom eller kassör.
KJ är ensam dömd för mord och styckning av de som jobbar med dessa frågor.
Väldigt enkelt.

De är klara med sitt, säger du. Du menar tydligen att när rättsväsendet är klara med sitt så ligger sanningen på bordet, thats it!

Det har hänt förr att en dömd person har fått upprättelse när den verklige mördaren har hittats, så jag tycker inte att man bör vara tvärsäker på att en domstol alltid dömer rätt person. Det ingår också i det här tjyv och rackarspelet att oskyldiga döms, annars skulle ytterst få dömas för brott.

KJ är formellt skyldig, men kanske inte rent faktiskt, det kan varken du eller jag veta med mindre att vi själva var inblandade på något vis.
Citera
2014-01-18, 17:13
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Är det som du säger, att sårskadorna pekar på olika verktyg, så är det ju helt klart intressant tycker jag. Men åklagarna säger väl att VB stuckits med ett eggvasst föremål, de verkar ha uteslutit mer än ett verktyg?

Det här är intressant då åklagarnas bevisning för KJ skuld till stor del hänger på ett verktyg som ett vittne säger sig ha sett i KJ lägenhet. Men om uppgifter i FUP visar att mer än ett verktyg har använts så sjunker ju just det indiciet med verktyget i KJ lägenhet i värde, så ser jag på saken.

Finns rimligt tvivel, KJ är inte den enda som kan ha utfört mordet om det omvittnade verktyget inte med säkerhet är mordvapnet.

Läs obduktionsprotokollet över bål- och ryggskadorna noga. Bredd, djup mm, en del är rundade, det dödande var smalt och spetsigt. Det trekantiga har liksidigt mått på 3 mm t ex.
Jag läser mig till tre verktyg, kanske fler, för bredden på skadorna skiftar, trots att smalare bredd gått djupare. Blir inte klok på detta och kan omöjligt gjorts av KJ:s saknade verktyg. De som tillfogat skadorna har dessutom varit vassa.
Citera
2014-01-18, 17:13
Medlem
Citat:
Läs om hennes stickskador och hur de beskrivs i obduktionen. Det är inte utan att man vill ha det till tre verktyg i beskrivningen av sårkanaler, bredd, djup, ändslut och form. Just ett stick förbryllar mig som beskrivs som närmast trekantigt.
Just dessa stick- och sårskador kan förklaras av att våldet kommer från ett fruktskärar-set.
Om man scrollar lite i länkad sida, går det inte bara att vifta bort dem:

https://www.google.com/search?q=fruit+carving+tools&client=safari&rls=en& source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=fIfaUvz1HOjX4AS1r4CgB A&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1214&bih=596

Detta set och det repverktyg/båtredskap ligger närmast till hands som mordvapen för tillfället. Synd att man inte har en tredimensionell avbildning av VB's sår i Fup.
Vilka har tillgång till det där båtverktyget samt fruktsetet? Är de "vanliga" och finns i de flesta hem?
Citera
2014-01-18, 17:31
Medlem
Docklands avatar
Citat:
De är klara med sitt, säger du. Du menar tydligen att när rättsväsendet är klara med sitt så ligger sanningen på bordet, thats it!

Tja, vem skulle annars döma mördaren än rättsväsendet? Vad skall du göra åt denna rättsskandal? Skall du JO anmäla? Annars är det inte så mycket varesig du eller jag kan göra. Eller?
Citera
2014-01-18, 17:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Tja, vem skulle annars döma mördaren än rättsväsendet? Vad skall du göra åt denna rättsskandal? Skall du JO anmäla? Annars är det inte så mycket varesig du eller jag kan göra. Eller?

Jag håller inte med dig, självklart kan allmänheten göra något. Skulle det visa sig att någon fick fram uppgifter med substans som pekar åt ett annat håll så kan det förändra saken. Dessutom är det inte fel att genom diskussion skapa opinion mot rådande förhållanden i stort. Inte värdigt en rättsstat att döma någon för ett allvarligt brott på så vaga grunder som vi ser i det här fallet.

Hur blir det med indiciekedjan, hypoteser som motsvaras av åklagarens bevis, teorin, får vi den innan hovrättsvändan?
Citera
2014-01-18, 17:59
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Jag håller inte med dig, självklart kan allmänheten göra något. Skulle det visa sig att någon fick fram uppgifter med substans som pekar åt ett annat håll så kan det förändra saken. Dessutom är det inte fel att genom diskussion skapa opinion mot rådande förhållanden i stort. Inte värdigt en rättsstat att döma någon för ett allvarligt brott på så vaga grunder som vi ser i det här fallet.

Hur blir det med indiciekedjan, hypoteser som motsvaras av åklagarens bevis, teorin, får vi den innan hovrättsvändan?

Jamen då är det väl bara att du JO-anmäler hela skiten? Hojta till lite nu och då här i tråden hur det fortgår. Skall bli ett nöje att följa det.
Citera
2014-01-18, 18:06
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Har inte en svartsjuk äkta fru motiv, liksom en stalkad man?

Jo då, svartsjuka äkta fruar har mördat massvis av människor.

I Agatha Christie-romaner och förmodligen också i de sömnpiller till svenska deckare som det numera går 13- på dussinet av med ständiga seriemord i små turistidyller.

I verkligheten torde det inte ske särskilt ofta. Kan du räkna upp alla konstaterade fall ur den svenska kriminalhistorien från 1980 och fram till idag kanske?
Citera
2014-01-18, 18:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jamen då är det väl bara att du JO-anmäler hela skiten? Hojta till lite nu och då här i tråden hur det fortgår. Skall bli ett nöje att följa det.

Nej, jag tänker inte JO anmäla hela skiten, inte ens en liten del av den. Trots det så anser jag att du är oss svaret skyldig, indiciekedjan, den som fällde KJ, den finns, bevisen är entydiga, ingen annan än KJ kan ha mördat VB, du menar det, jag vill veta hur den ser ut.

Eftersom att vissa av oss yrar i nattmössan och du vet att domstolen har rätt borde du också kunna presentera något som övertygar oss om det. Jag vet inte vilket indicium du borde börja med, spelar ingen roll, bara du kan knyta ihop hypoteserna, styrka dem, och slutligen sätta in dem på en tidslinje. Väntar med spänning.

Jag misstänker att du inte vågar göra som jag, säga rakt ut att du har en magkänsla och intuition som säger dig att KJ är skyldig, och att du inte riktigt kan peka på något konkret i FUP som utesluter en annan gärningsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in