2014-01-18, 18:12
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jo då, svartsjuka äkta fruar har mördat massvis av människor.

I Agatha Christie-romaner och förmodligen också i de sömnpiller till svenska deckare som det numera går 13- på dussinet av med ständiga seriemord i små turistidyller.

I verkligheten torde det inte ske särskilt ofta. Kan du räkna upp alla konstaterade fall ur den svenska kriminalhistorien från 1980 och fram till idag kanske?
Nej, det kan jag inte. Kan du räkna upp antalet statsministermord vi har haft från 1980 och framåt? Är det fler eller färre äkta fruar som mördat sina rivaler?
Citera
2014-01-18, 18:22
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, jag tänker inte JO anmäla hela skiten, inte ens en liten del av den. Trots det så anser jag att du är oss svaret skyldig, indiciekedjan, den som fällde KJ, den finns, bevisen är entydiga, ingen annan än KJ kan ha mördat VB, du menar det, jag vill veta hur den ser ut.

Det finns nog ett par tusen människor som kan ha mördat och styckat VB. Är det troligt, bortom rimligt tvivel, att någon annan än KJ gjort detsamma? Nej. Inte ett dugg troligt.
Vi får väl se vad hovrätten kommer fram till, om nu KJ överklagar.
Citera
2014-01-18, 18:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det kan jag inte. Kan du räkna upp antalet statsministermord vi har haft från 1980 och framåt? Är det fler eller färre äkta fruar som mördat sina rivaler?

+1

Som sagt, att resonera kring sannolikhet är kanske inte det bästa verktyget för att sålla fram en mördare, varken i det här fallet eller något annat.

I ärlighetens namn tror jag inte att jag har hört talas om en karatetränare som har mördat en kvinnlig elev med thailändskt utseende, åtminstone inte en tränare vars fru är körkortslös och bor i Boden. Vad är sannolikheten för att det ska hända, det har troligen aldrig hänt förut.

Den här tråden är inte betjänt av sannolikhetskalkyler tycker jag.
Citera
2014-01-18, 18:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Javisst. De som jobbar med det sköter sitt jobb, de är klara med sitt. Vi som inte jobbar med det, är fria att hitta på rafflande alternativa gärningsmän och spår. Inget konstigt.
Eller jobbar du som jurist i detta fallet?

Vill jag ha hjälp med att bygga en vägg i mitt hus anlitar jag en snickare. Inte en ekonom eller kassör.
KJ är ensam dömd för mord och styckning av de som jobbar med dessa frågor.
Väldigt enkelt.

Väldigt enkelt ..? Hört talas om byggfusk ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-18 kl. 18:36.
Citera
2014-01-18, 18:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det finns nog ett par tusen människor som kan ha mördat och styckat VB. Är det troligt, bortom rimligt tvivel, att någon annan än KJ gjort detsamma? Nej. Inte ett dugg troligt.
Vi får väl se vad hovrätten kommer fram till, om nu KJ överklagar.

Om det stämmer, hur kan det då uteslutas bortom allt rimligt tvivel att KJ är mördaren? Väntar fortfarande på svaret, hur kan det uteslutas att inte en annan person än KJ höll i mordvapnet? Det är den enda frågan som är relevant i nuläget tycker jag. Det är skillnaden på fängelse eller frigivning.
Citera
2014-01-18, 18:32
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Jag håller inte med dig, självklart kan allmänheten göra något. Skulle det visa sig att någon fick fram uppgifter med substans som pekar åt ett annat håll så kan det förändra saken. Dessutom är det inte fel att genom diskussion skapa opinion mot rådande förhållanden i stort. Inte värdigt en rättsstat att döma någon för ett allvarligt brott på så vaga grunder som vi ser i det här fallet.

Hur blir det med indiciekedjan, hypoteser som motsvaras av åklagarens bevis, teorin, får vi den innan hovrättsvändan?

Citat:
Jamen då är det väl bara att du JO-anmäler hela skiten? Hojta till lite nu och då här i tråden hur det fortgår. Skall bli ett nöje att följa det.

Du kan alltså inte presentera en sammanhängande indiciekedja som motiverar en fällande dom ? Bara prata om den ?
Citera
2014-01-18, 18:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Du kan alltså inte presentera en sammanhängande indiciekedja som motiverar en fällande dom ? Bara prata om den ?

Det har jag också konstaterat MBoudine, det pratas om något abstrakt som ligger i luften men ingen kan sätta fingret på det. Tänk att vi i Sverige 2014 fortfarande sänder folk i fängelse med hjälp av tro och kanske också vidskepelse, ofattbart.

Vi får mothugg efter mothugg i den här frågan, men inget konkret svar, det är inte en seriös diskussion tycker jag, mest motvalls kärringar som har bestämt sig för vad de ska tycka och tro utan att kunna motivera varför.

Jo, tingsrätten sa ... Tillåt mig smålé
Citera
2014-01-18, 18:53
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

Du menar att KJ sitter häktad på falska grunder?
Citera
2014-01-18, 18:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Det har jag också konstaterat MBoudine, det pratas om något abstrakt som ligger i luften men ingen kan sätta fingret på det. Tänk att vi i Sverige 2014 fortfarande sänder folk i fängelse med hjälp av tro och kanske också vidskepelse, ofattbart.

Vi får mothugg efter mothugg i den här frågan, men inget konkret svar, det är inte en seriös diskussion tycker jag, mest motvalls kärringar som har bestämt sig för vad de ska tycka och tro utan att kunna motivera varför.

Jodå - om du tillåter mig gapgarva ..

Motvalls kärringar, visst, där okunskapen sitter i högsätet och lyser igenom - man har bestämt sig för att KJ är skyldig, så är det bara. I och för sig är en fällande dom taktiskt motiverad, den sätter tumskruvarna på KJ att berätta, men att påstå att KJ innehar alla roller vittnar bara om att man inte har utrett det här med den noggrannhet och grundlighet som brottet kräver. Jag är säker på att KJ är inblandad i det här, men vad just han har gjort vet varken jag eller någon annan - förutom direkt inblandade, naturligtvis. Rättsrötan tycks ha träng djupt in i det här mordfallet.
Citera
2014-01-18, 19:01
Medlem
Clavells avatar
Citat:

Det är väl ingen som påstått att de känner till det kompletta händelseförloppet. Det som finns är ett antal indicier som presenterats massor av gånger. Om man sen väljer att kalla det en indiciekedja, indiciegaller eller indicielista är kanske inte så viktigt. Eller?

Vad jag tycker är intressant att diskutera är om det är rätt att döma någon för mord med de indicier som presenterats. Dels om det är i enlighet med gällande lag och dels om lagen i så fall eventuellt borde ändras. Här verkar diskussionen mynna ut i tre olika åsikter:

1. Med gällande lagar räcker indicierna. Och jag tycker lagarna är bra.
2. Enligt gällande lagar så räcker inte indicierna. Jag tycker att Tingsrätten har dömt felaktigt.
3. Med gällande lagar räcker indicierna. Men jag tycker lagarna är felaktiga.

Har jag missat något alternativ?

Min åsikt är att det verkar ju som indicierna räcker enligt svensk lag. Riktigt säkert vet vi ju inte förrän efter dom i HR. Men Tingsrätten var ju i alla fall enig. Jag har inte heller hört någon juridiskt kunnig kommentator påstå att domen är juridiskt felaktig.

När det gäller frågan om indicierna borde räcka så känner jag mig inte helt säker. Jag vill ju verkligen inte ha en mördare på fri fot och jag tror med ganska stor säkerhet att KJ är skyldig. Men det känns inte riktigt rätt att han skall kunna bli dömd för mord när man inte har mer.
Senast redigerad av Clavell 2014-01-18 kl. 19:03.
Citera
2014-01-18, 19:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

KJ sitter häktad och kommer primärt att dömas på grund av bristfällig utredning av annan misstänkt. Vill du kalla det på falska grunder så, javisst, varför inte ..?
Citera
2014-01-18, 19:08
Moderator
OYs avatar
Citat:

Jag skulle vilja uttrycka det så här, att KJ sitter häktad därför att han åtalades och befanns skyldig till ett mord som helt grundlöst bedöms ha begåtts av honom. KJ är inblandad, det är iaf jag, åklagarna och domstolen överens om, men att det var han som dödade henne finns det inga som helst belägg för, där går våra vägar isär.

Men han tiger ju, han berättar inte om ev. medgärningsmän. Det är sant, men just det betyder inte att det var han som höll i mordvapnet. Vi kan inte veta hur KJ tänker, vilka överväganden han gör, och det är oviktigt då vi inte kan tvinga någon att prata, och det i sak gör honom inte till mördare.

Griftefridsbrott, så långt kan jag sträcka mig med befintligt förundersökningsprotokoll på bordet.

Det är vad jag tycker och tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in