Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Det har jag också konstaterat MBoudine, det pratas om något abstrakt som ligger i luften men ingen kan sätta fingret på det. Tänk att vi i Sverige 2014 fortfarande sänder folk i fängelse med hjälp av tro och kanske också vidskepelse, ofattbart.
Vi får mothugg efter mothugg i den här frågan, men inget konkret svar, det är inte en seriös diskussion tycker jag, mest motvalls kärringar som har bestämt sig för vad de ska tycka och tro utan att kunna motivera varför.
Jo, tingsrätten sa ... Tillåt mig smålé

Det är väl ingen som påstått att de känner till det kompletta händelseförloppet. Det som finns är ett antal indicier som presenterats massor av gånger. Om man sen väljer att kalla det en indiciekedja, indiciegaller eller indicielista är kanske inte så viktigt. Eller?
Vad jag tycker är intressant att diskutera är om det är rätt att döma någon för mord med de indicier som presenterats. Dels om det är i enlighet med gällande lag och dels om lagen i så fall eventuellt borde ändras. Här verkar diskussionen mynna ut i tre olika åsikter:
1. Med gällande lagar räcker indicierna. Och jag tycker lagarna är bra.
2. Enligt gällande lagar så räcker inte indicierna. Jag tycker att Tingsrätten har dömt felaktigt.
3. Med gällande lagar räcker indicierna. Men jag tycker lagarna är felaktiga.
Har jag missat något alternativ?
Min åsikt är att det verkar ju som indicierna räcker enligt svensk lag. Riktigt säkert vet vi ju inte förrän efter dom i HR. Men Tingsrätten var ju i alla fall enig. Jag har inte heller hört någon juridiskt kunnig kommentator påstå att domen är juridiskt felaktig.
När det gäller frågan om indicierna borde räcka så känner jag mig inte helt säker. Jag vill ju verkligen inte ha en mördare på fri fot och jag tror med ganska stor säkerhet att KJ är skyldig. Men det känns inte riktigt rätt att han skall kunna bli dömd för mord när man inte har mer.