2014-01-17, 15:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Som sagt, Lindbloms ord väger tungt. Säger han splitsnål, så får vi sätta den överst på listan över kandidater (även om det varit ännu bättre om han visat upp den där avgjutningen i rätten eller helst att den fanns fotad i FUP).

Men associationen till just insjöfiske känns inte som den självklara, tycker jag.
Visserligen kan man tänka sig att någon ambitiös fiskare spltsar sin ankartross eller förtöjningstamp, men bättre är väl att associera med trålare, segling, rep/talja/vinsch konstruktioner, militära transporter eller annat där grovt tågvirke kan tänkas användas?

Och sen kan ju naturligtvis vem som helst skaffa en splitsnål bara för att den är cool och ser farlig ut, så den måste ju inte ha använts särskilt mycket. Vanlig är den dock inte, så det borde vara någon som har användning för den eller ett specialintresse för verktyg och udda prylar som kan ha haft den.

En före detta sjöman kan jag tänka mig. Minns att det fanns sådana i vårat hem i min barndom, far var sjöman i unga år. Med tanke på att de användes mer förr i tiden så kanske man ska söka en person som är över femtio år åtminstone, en tanke bara.
Citera
2014-01-17, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En före detta sjöman kan jag tänka mig. Minns att det fanns sådana i vårat hem i min barndom, far var sjöman i unga år. Med tanke på att de användes mer förr i tiden så kanske man ska söka en person som är över femtio år åtminstone, en tanke bara.
Den äldre mannen VB umgicks med kanske? Som hon övningskörde med. Vad är det för en filur? Kände han KJ?
Citera
2014-01-17, 17:08
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Blodet i bagageutrymmet kommer från VB efter att hon avlidit.
Det finns två alternativ, det ena är att det är planterat dit, det andra är att kroppsdelar transporterats i bagageutrymmet och blodet kommer därifrån.
Det som motsätter att kroppsdelar transporterats är att blod finns på listen som ligger högt ovanför golvet på bagageutrymmet på vänstra sidan, sedan finns det endast små blodfläckar på vänstra sidan som går mot golvet. Om man anser kroppsdelar har transporterats borde man veta varifrån de kommer, alltså var brottsplatsen fanns. Om någon transporterat kroppsdelar med bilen borde den personen städat upp bagageutrymmet och listen där det fanns blod på. Någon städning eller försök till städning har inte gjorts vad som framgått.
Jag själv tror att blodet har planterats dit vid listen på vänster sida som finns mellan bakluckan och chassit på bilen.

Att du tror att blodet har planterats där gör att du helt klart sett för mycket CSI.
Den enda som skulle kunnat misslyckas så rejält med allt detta är just KJ.
Citera
2014-01-17, 18:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Att du tror att blodet har planterats där gör att du helt klart sett för mycket CSI.
Den enda som skulle kunnat misslyckas så rejält med allt detta är just KJ.

Om den misstänkte mördaren i ett mordfall bevisligen har tittat på serier som CSI och Dexter är det väl inte fel att ha de serierna i minne när man försöker klura ut hur mördaren har tänkt, eller?

Det har hänt att styckmördare har tagit intryck av sådana serier, så man ska nog inte såga dem som tittat mycket på sådana serier och också jämför med vad vi har på bordet, det vore dumdristigt tycker jag.

Jag tittar aldrig på sådant, därför tycker jag att det är ett bra bidrag i diskussionen när CSI tittare kommer med infallsvinklar, förutom MrsMagoo då.

EDIT;Här, något som styrker det jag påstår, finns säkert fler fall, helt övertygad om det.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12454717.ab
Senast redigerad av OY 2014-01-17 kl. 18:06.
Citera
2014-01-17, 18:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Den äldre mannen VB umgicks med kanske? Som hon övningskörde med. Vad är det för en filur? Kände han KJ?

Han kände inte KJ vad jag har förstått av förhör i FUP. KJ hade en granne också som såg KJ bära ut något, passande ålder, kanske har varit sjöman. Dock tror jag inte på det spåret.
Citera
2014-01-17, 18:17
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Om den misstänkte mördaren i ett mordfall bevisligen har tittat på serier som CSI och Dexter är det väl inte fel att ha de serierna i minne när man försöker klura ut hur mördaren har tänkt, eller?

Det har hänt att styckmördare har tagit intryck av sådana serier, så man ska nog inte såga dem som tittat mycket på sådana serier och också jämför med vad vi har på bordet, det vore dumdristigt tycker jag.

Jag tittar aldrig på sådant, därför tycker jag att det är ett bra bidrag i diskussionen när CSI tittare kommer med infallsvinklar, förutom MrsMagoo då.

EDIT;Här, något som styrker det jag påstår, finns säkert fler fall, helt övertygad om det.

Men det är ju paradoxalt. Några i tråden hävdar KJ inte är GM. GM har använt sig av CSI och Dextermetoder, som KJ skulle göra?
Citera
2014-01-17, 18:37
Medlem
Citat:

KJ gillade även en film som handlar om airsoft, mord, tortyr på kvinna som är upphängd i ett fortliknande bergrum, dödande av hundar, m.m. och har vissa liknelser med vad som kan ha hänt i fallet VB. Filmen heter: War Games: At the End of the Day. Han lade ut filmtipset på sin facebook.
Senast redigerad av Husvagn2 2014-01-17 kl. 19:04.
Citera
2014-01-17, 19:20
Medlem
Grp03s avatar
Jag har haft allt för lite tid till rådighet för att kunna följa med på denna diskution men jag har försökt läsa igenom FUP och lyssnat på inspelningarna från rättegången.

Nu har jag några funderingar:

- Är det någon mer än jag själv som hann gå igenom KJ:s och de andra ´vattenpistolieros´ Facebookkonton innan det brakade loss ordentligt? Var det någon mer än jag som registrerade en filur med pondus modell större, avsevärd ansiktsbehåring och förkärlek för alkohol och ormar bland vänners vänner? Denna ´Pondus´ var också en ´Softis´ om än inte lika fanatisk som KJ och hans närmaste.

- Någon mer än mig som reagerar på att den ´stora filosofen Schlangekraft´ lade sig skinnflat så gott som omedelbart då han kommer i sökljuset och sedan gjorde en förvånansvärt snabb reträtt som resulterar i avveckling av en mycket speciell blogg? Den typen av personer brukar oftast hålla sig i periferin och bära sina skruvade huvuden högt så länge det inte börjar osa bränt. Denna individ skulle jag vilja ställa några frågor face-to-face...

Jag personligen tycker att detta fallet luktar ´Murder Sport´ lång väg och en hel del i utredningen pekar, enligt min mening, tydligt åt det hållet.
Att KJ skulle ha genomfört detta själv håller jag för helt uteslutet. Andra medverkande bör man finna i hans omedelbara närhet om än inte i hans egenspecifierade kamratkrets.

Någon som har gjort sig upp liknande tankar?

Ursäkta om detta varit på tapeten tidigare men jag lyckades inte finna några indikationer då jag sökte igenom ämnet.
Citera
2014-01-17, 19:49
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrb1421
Ja vad ska man tro...Om vi sätter oss i Kj:situation för en kort stund,han vet nu att han kommer att bli dömd till ett långt fängelse straff jag förutsätter också att advokat Forsberg gått igenom vilka alternativ det finns kvar.
Erkänna fullt ut och ta sitt straff
Erkänna dråp
I bägge fallen måste då alla makabra detaljer fram i dagsljuset det tror jag att KJ inte i dagsläget orkar.
Och då återstår att kategoriskt fortsätta neka till brottet är han då skyldig kommer det aldrig att dyka upp nya uppgifter som kan förändra den bilden.
Många tror att KJ likt många andra mördare och våldsmän så småningom kommer att börja berätta men det är bara ett problem med den teorin KJ är långt ifrån som alla andra

"Likt många andra mördare och våldsmän så småningom kommer att börja berätta." Var har du fått det ifrån att mördare till slut börjar berätta? Det är ju bara struntprat. Har du sett nån amerikansk film eller?
Citera
2014-01-17, 20:16
Medlem
afvongreves avatar
Nu när det är nära att han fälls för mordet är det bara en tidsfråga innan det kommer inlägg typ: nämen han är väl finne. Där uppe i Norrbotten ä dom väl finnar eller. För dä kan ju inte va samma folk som Nobelfolket med Nobelpriset och dråtningen i Stockolm?
Citera
2014-01-17, 20:21
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Det finns en öppning för plantering i bagaget, just pga alla andra spår man borde hittat på och kring KJ fattas.
Jag tänker om det är en plantering, bör det ha skett efter den 9 maj, då en vattensäck läckte och blötte upp bagaget. Kanske på dagen.. Blodbesudlingen som hittades på handsken var uppblandat med vatten, kanske för att handsken redan var blöt. Blodet hittades ju inte på de naturliga kontaktytorna gällande handskar. Hade varit intressant om de undersökt allas packning som fanns i bilden den aktuella dagen (9 maj). Skulle det hittas besudlingar på de andras packningar blir det ju genast än mer mystiskt.
Har för mig att de parkerade en bit ifrån spelplatsen och hämtade packning iaf 2 vändor. Har jag fel?
Citera
2014-01-17, 20:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grp03
Jag har haft allt för lite tid till rådighet för att kunna följa med på denna diskution men jag har försökt läsa igenom FUP och lyssnat på inspelningarna från rättegången.

Nu har jag några funderingar:

- Är det någon mer än jag själv som hann gå igenom KJ:s och de andra ´vattenpistolieros´ Facebookkonton innan det brakade loss ordentligt? Var det någon mer än jag som registrerade en filur med pondus modell större, avsevärd ansiktsbehåring och förkärlek för alkohol och ormar bland vänners vänner? Denna ´Pondus´ var också en ´Softis´ om än inte lika fanatisk som KJ och hans närmaste.

- Någon mer än mig som reagerar på att den ´stora filosofen Schlangekraft´ lade sig skinnflat så gott som omedelbart då han kommer i sökljuset och sedan gjorde en förvånansvärt snabb reträtt som resulterar i avveckling av en mycket speciell blogg?
Den typen av personer brukar oftast hålla sig i periferin och bära sina skruvade huvuden högt så länge det inte börjar osa bränt. Denna individ skulle jag vilja ställa några frågor face-to-face...

Jag personligen tycker att detta fallet luktar ´Murder Sport´ lång väg och en hel del i utredningen pekar, enligt min mening, tydligt åt det hållet.
Att KJ skulle ha genomfört detta själv håller jag för helt uteslutet. Andra medverkande bör man finna i hans omedelbara närhet om än inte i hans egenspecifierade kamratkrets.

Någon som har gjort sig upp liknande tankar?

Ursäkta om detta varit på tapeten tidigare men jag lyckades inte finna några indikationer då jag sökte igenom ämnet.

KJ har inte varit ensam om eventet med Vatchareeta Bangsuan - det, om något, är ställt bortom tvivel. Gärningskumpaner intressegemensamma med KJ är inblandade i det här och går troligtvis att spåra bland/till personer med intresse för "Schlangekraftsajter", dvs att styckmordet på VB utfördes med samma eller liknande 'modus operandi' som KJ & Co tagit intryck av från det mest bisarra man hittat på internet. Det finns många exempel - "the Black Dahlia murder" (Betty Short, 1947) är ett av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in