Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Kolla noga bilderna av den holkade saken som jag länkade till. Det kan tydligen heta lite vad som helst, märlspik, splitsnål. Den holkade saken verkar vara gjord av ett järnrör som kapats på snedden. Om den körs ner i en bit kött så skär det ju ett rakt snitt från mitten och utåt åt båda hållen. Det skär alltså efter den raka delen på den slutliga D-formen.
Kriminalteknikern säger klart och tydligt att såren inte är från ett stämjärn utan troligare från en märlspik. Ändå envisas man med att hänvisa till ett stämjärn. Litar man inte på Lindbloms uttalande? Förstår man inte vad han säger?
Jag förstår inte heller varför inte Lindblom skaffar fram ett sådant verktyg och testar hur det fungerar. Han verkar inte vara helt säker vilket han borde vara. Han borde visa upp det eller åtminstone en bild av det.
Har man inte råd? Har man inte hittat något för att man sökt på "märlspik" och inte "splitsnål"?
En stor splitsnål kostar 70:-.
http://www.marinaman.se/splitsnal-p-6511-c-870.aspx
Detta är ju helt avgörande för att hitta GM. Inte många personer har tillgång till ett sådant verktyg. Även om GM har tillgång så skulle en vettig GM undvika att använda det då det kunde spåras till GM själv men här verkar det riskfritt att använda vilket jävla verktyg som helst för det bara
ska vara ett stämjärn.
I FUP hittade jag ett förhör med någon som sa att VB var intresserad av fiske och hade lånat ett spö och fiskat med någon från Sävast. Var fiskade de? Finns det båthus där?
Missing people borde fundera på detta.
Finns det fiskesamer i Bodenområdet?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakt-_och_fiskesamerna
Som sagt, Lindbloms ord väger tungt. Säger han splitsnål, så får vi sätta den överst på listan över kandidater (även om det varit ännu bättre om han visat upp den där avgjutningen i rätten eller helst att den fanns fotad i FUP).
Men associationen till just insjöfiske känns inte som den självklara, tycker jag.
Visserligen kan man tänka sig att någon ambitiös fiskare spltsar sin ankartross eller förtöjningstamp, men bättre är väl att associera med trålare, segling, rep/talja/vinsch konstruktioner, militära transporter eller annat där grovt tågvirke kan tänkas användas?
Och sen kan ju naturligtvis vem som helst skaffa en splitsnål bara för att den är cool och ser farlig ut, så den måste ju inte ha använts särskilt mycket. Vanlig är den dock inte, så det borde vara någon som har användning för den eller ett specialintresse för verktyg och udda prylar som kan ha haft den.