2014-01-17, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Japp. Det är blod. VB:s blod. Läs FU.

Jo jag läste nyss för xx:te gången..

DNA är inte samma sak som blod, även om DNA finns i blod............. jag anser att det är blodpartiklar som inte är synliga för ögat- som kan vara ditplanterade.

Bilden från bagageutrymmet är ju dessutom gravt manipulerad!!!
Citera
2014-01-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Jo jag läste nyss för xx:te gången..

DNA är inte samma sak som blod, även om DNA finns i blod............. jag anser att det är blodpartiklar som inte är synliga för ögat- som kan vara ditplanterade.

Bilden från bagageutrymmet är ju dessutom gravt manipulerad!!!

Du...

Undersökningarna görs i olika steg, för de är olika komplicerade att göra. Först kan man testa för om det är blod, i nästa steg om det är humant blod och i sista steget skicka till lab och få en DNA-analys som tar tid och kostar pengar. I FUP finns resultat från alla de här tre stegen från olika undersökta platser och föremål. Kolla upp sammanfattningarna, där står vad de samlade undersökningarna givit för resultat. Om du misstror dem, måste du nog sätta dig in i exakt hur undersökningarna går till, innan du går igång på alla cylindrar.

Bilden är tydligt manipulerad, ja (annars hade det varit blod efter en mycket adlig person man hittat ). Detta för att göra det enklare att se exakt VAR blodet återfanns.
Citera
2014-01-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Du...

Undersökningarna görs i olika steg, för de är olika komplicerade att göra. Först kan man testa för om det är blod, i nästa steg om det är humant blod och i sista steget skicka till lab och få en DNA-analys som tar tid och kostar pengar. I FUP finns resultat från alla de här tre stegen från olika undersökta platser och föremål. Kolla upp sammanfattningarna, där står vad de samlade undersökningarna givit för resultat. Om du misstror dem, måste du nog sätta dig in i exakt hur undersökningarna går till, innan du går igång på alla cylindrar.

Bilden är tydligt manipulerad, ja (annars hade det varit blod efter en mycket adlig person man hittat ). Detta för att göra det enklare att se exakt VAR blodet återfanns.

Jag misstror inte att det är blod, VBs blod.

Om KJ är GM borde det inte vara en jättesvår(iaf inte omöjlig..) sak att få honom att erkänna- betydligt svårare om det är MB(då krävs en helt annan teknik)....

KJ behöver en förhörsledare som är vänlig och som successivt och försiktigt men envist kommer in på mer och mer känsliga frågor och inte sätter för mycket press...
Senast redigerad av giveawayyourlove 2014-01-17 kl. 13:23.
Citera
2014-01-17, 14:27
Medlem
Blodet i bagageutrymmet kommer från VB efter att hon avlidit.
Det finns två alternativ, det ena är att det är planterat dit, det andra är att kroppsdelar transporterats i bagageutrymmet och blodet kommer därifrån.
Det som motsätter att kroppsdelar transporterats är att blod finns på listen som ligger högt ovanför golvet på bagageutrymmet på vänstra sidan, sedan finns det endast små blodfläckar på vänstra sidan som går mot golvet. Om man anser kroppsdelar har transporterats borde man veta varifrån de kommer, alltså var brottsplatsen fanns. Om någon transporterat kroppsdelar med bilen borde den personen städat upp bagageutrymmet och listen där det fanns blod på. Någon städning eller försök till städning har inte gjorts vad som framgått.
Jag själv tror att blodet har planterats dit vid listen på vänster sida som finns mellan bakluckan och chassit på bilen.
Senast redigerad av Lagro 2014-01-17 kl. 14:41.
Citera
2014-01-17, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
KJ har själv helt och hållet släppt den teorin om plantering. Hörs i slutet av 2:a eller 3:e ljudupptagningen/förhöret. Han får en mot/följdfråga om detta och bekräftar att han inte längre tror/hävdar att någon planterat något.
Eftersom KJ sagt att han vet inte hur blodet kommit dit, kan det inte uteslutas att det blivit planterat dit. Vad KJ tror blir betydelselöst i sammanhanget, när han inte vet hur blodet kommit dit.
Citera
2014-01-17, 14:54
Medlem
Clavells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Blodet i bagageutrymmet kommer från VB efter att hon avlidit.
Det finns två alternativ, det ena är att det är planterat dit, det andra är att kroppsdelar transporterats i bagageutrymmet och blodet kommer därifrån.
Det som motsätter att kroppsdelar transporterats är att blod finns på listen som ligger högt ovanför golvet på bagageutrymmet på vänstra sidan, sedan finns det endast små blodfläckar på vänstra sidan som går mot golvet. Om man anser kroppsdelar har transporterats borde man veta varifrån de kommer, alltså var brottsplatsen fanns. Om någon transporterat kroppsdelar med bilen borde den personen städat upp bagageutrymmet och listen där det fanns blod på. Någon städning eller försök till städning har inte gjorts vad som framgått.
Jag själv tror att blodet har planterats dit vid listen på vänster sida som finns mellan bakluckan och chassit på bilen.
Som många gånger påpekats i tråden så kan blodfläckarna förklaras av att GM transporterat kroppen i ett paket som läckt lite. När GM sen dragit paketet över kanten har blodet hamnat på listen. Att det inte är städat kan bero på att GM inte märkte att paketet läckte.

Sen kan man såklart ha olika åsikt om vilket scenario som är mest troligt.
Det som framförallt talar mot plantering tycker jag är blodet på handsken och plastpåsen som också fanns i bagaget. På handsken var det på undersidan och på plastpåsen var det vattenblandat blod om jag förstått rätt.
Senast redigerad av Clavell 2014-01-17 kl. 15:00.
Citera
2014-01-17, 14:58
Medlem
Clavells avatar
Jag tycker det är lite märkligt resonemang att KJ inte kan vara GM eftersom han aldrig hade klarat av att avlägsna alla spår och bevis om det var han som var skyldig.

När någon då påpekar att GM faktiskt missat att städa bort blodet i bagaget så är svaret att blodet i bagaget måste vara planterat för annars hade GM såklart städat bort det.

Lite som att både äta kakan och ha den kvar.
Citera
2014-01-17, 15:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Definitivt! Fast det utesluter inte att MB även var svartsjuk för att VB va på besök hos KJ..

Du kar nog rätt, man kan inte utesluta nånting. Men jag tror inte att VB på eget initiativ, spontant, kl. 1 på natten, ringde om att besöka KJ för att plugga^^ den 4 maj - jag tror att det var på MB:s ..
Citera
2014-01-17, 15:20
Medlem
Ja vad ska man tro...Om vi sätter oss i Kj:situation för en kort stund,han vet nu att han kommer att bli dömd till ett långt fängelse straff jag förutsätter också att advokat Forsberg gått igenom vilka alternativ det finns kvar.
Erkänna fullt ut och ta sitt straff
Erkänna dråp
I bägge fallen måste då alla makabra detaljer fram i dagsljuset det tror jag att KJ inte i dagsläget orkar.
Och då återstår att kategoriskt fortsätta neka till brottet är han då skyldig kommer det aldrig att dyka upp nya uppgifter som kan förändra den bilden.
Många tror att KJ likt många andra mördare och våldsmän så småningom kommer att börja berätta men det är bara ett problem med den teorin KJ är långt ifrån som alla andra
Citera
2014-01-17, 15:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clavell
Jag tycker det är lite märkligt resonemang att KJ inte kan vara GM eftersom han aldrig hade klarat av att avlägsna alla spår och bevis om det var han som var skyldig.

När någon då påpekar att GM faktiskt missat att städa bort blodet i bagaget så är svaret att blodet i bagaget måste vara planterat för annars hade GM såklart städat bort det.

Lite som att både äta kakan och ha den kvar.

Ja visst är det så. Typisk korkad Lagro-logik. Ingen brottsling som lämnat någon form av synliga spår efter sig kan vara skyldig eftersom vederbörande i så fall borde ha tagit bort dessa spår.

Den sammanlagda styrkan i bevisningen mot KJ tål att diskuteras. Detta var ju i princip också vad åklagarna sa i sin sakframställan. Blodfynden däremot är vad de är. Det är solid, teknisk bevisning som binder KJ till hantering av den döda kroppen eftersom ingen som helst bevisning finns som tyder på att någon annan skulle ha kört bilen eller än mindre "duttat" lite blod på bagagemattan, en plastpåse och på KJ:s arbetshandskar (bundna till honom genom att hans DNA hittats på insidan). Alla försök att förklara bort detta är bara korkat foliehattande, inget annat. Jag skulle inte satsa familjeförmögenheten på att morddomen står sig i hovrätten. Men jag skulle definitivt vara beredd att ingå ett rejält penningvad om att han är helt chanslös när det gäller griftefridsbrottet.
Citera
2014-01-17, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ja visst är det så. Typisk korkad Lagro-logik. Ingen brottsling som lämnat någon form av synliga spår efter sig kan vara skyldig eftersom vederbörande i så fall borde ha tagit bort dessa spår.

Den sammanlagda styrkan i bevisningen mot KJ tål att diskuteras. Detta var ju i princip också vad åklagarna sa i sin sakframställan. Blodfynden däremot är vad de är. Det är solid, teknisk bevisning som binder KJ till hantering av den döda kroppen eftersom ingen som helst bevisning finns som tyder på att någon annan skulle ha kört bilen eller än mindre "duttat" lite blod på bagagemattan, en plastpåse och på KJ:s arbetshandskar (bundna till honom genom att hans DNA hittats på insidan). Alla försök att förklara bort detta är bara korkat foliehattande, inget annat. Jag skulle inte satsa familjeförmögenheten på att morddomen står sig i hovrätten. Men jag skulle definitivt vara beredd att ingå ett rejält penningvad om att han är helt chanslös när det gäller griftefridsbrottet.

Mats Alms smitväg öppen för KJ? Tror inte det. Här är det inget snack om att det rör sig om ett mord. Har han hanterat kroppen och inte säger flaska om MGM eller dråp, så blir han rimligen dömd för mord i HR också.
Citera
2014-01-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kolla noga bilderna av den holkade saken som jag länkade till. Det kan tydligen heta lite vad som helst, märlspik, splitsnål. Den holkade saken verkar vara gjord av ett järnrör som kapats på snedden. Om den körs ner i en bit kött så skär det ju ett rakt snitt från mitten och utåt åt båda hållen. Det skär alltså efter den raka delen på den slutliga D-formen.

Kriminalteknikern säger klart och tydligt att såren inte är från ett stämjärn utan troligare från en märlspik. Ändå envisas man med att hänvisa till ett stämjärn. Litar man inte på Lindbloms uttalande? Förstår man inte vad han säger?
Jag förstår inte heller varför inte Lindblom skaffar fram ett sådant verktyg och testar hur det fungerar. Han verkar inte vara helt säker vilket han borde vara. Han borde visa upp det eller åtminstone en bild av det.

Har man inte råd? Har man inte hittat något för att man sökt på "märlspik" och inte "splitsnål"?
En stor splitsnål kostar 70:-.
http://www.marinaman.se/splitsnal-p-6511-c-870.aspx

Detta är ju helt avgörande för att hitta GM. Inte många personer har tillgång till ett sådant verktyg. Även om GM har tillgång så skulle en vettig GM undvika att använda det då det kunde spåras till GM själv men här verkar det riskfritt att använda vilket jävla verktyg som helst för det bara ska vara ett stämjärn.

I FUP hittade jag ett förhör med någon som sa att VB var intresserad av fiske och hade lånat ett spö och fiskat med någon från Sävast. Var fiskade de? Finns det båthus där?
Missing people borde fundera på detta.

Finns det fiskesamer i Bodenområdet?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jakt-_och_fiskesamerna

Som sagt, Lindbloms ord väger tungt. Säger han splitsnål, så får vi sätta den överst på listan över kandidater (även om det varit ännu bättre om han visat upp den där avgjutningen i rätten eller helst att den fanns fotad i FUP).

Men associationen till just insjöfiske känns inte som den självklara, tycker jag.
Visserligen kan man tänka sig att någon ambitiös fiskare spltsar sin ankartross eller förtöjningstamp, men bättre är väl att associera med trålare, segling, rep/talja/vinsch konstruktioner, militära transporter eller annat där grovt tågvirke kan tänkas användas?

Och sen kan ju naturligtvis vem som helst skaffa en splitsnål bara för att den är cool och ser farlig ut, så den måste ju inte ha använts särskilt mycket. Vanlig är den dock inte, så det borde vara någon som har användning för den eller ett specialintresse för verktyg och udda prylar som kan ha haft den.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-17 kl. 15:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in