2014-01-16, 16:31
Medlem
BasRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Därför är nu Expressen för första gången på evigheter Sveriges största kvällstidning i pappersupplaga. I ett försök att bagatellisera detta tronskifte antyder Jan Helin att han med vilje abdikerat från den antikverade pappersmarknaden genom att minska på de olönsamma gratistidningarna. Han menar att Mattssons Expressen dopar sin upplaga genom att skänka bort tidningar, medan han själv säljer ”lönsamma” tidningsex.

Möjligen har detta fått en irriterad Mattsson att öppet beskriva svårigheterna med Aftonbladets digitala strategi – en till synes olöslig gåta som alla världens gamla papperstidningar står inför: hur tjäna pengar på nätet? den obekväma sanningen är nämligen att ingen lyckats hittills – någonstans. Mattsson redogör för hur mäktiga, världsledande New York Times bara lyckats värva några hundra tusen betalande nätkunder, hur The Guardians 60 miljoner unika besökare inte hindrar nätsatsningen från att förlora 1,3 miljoner kronor. Per dag. .

Det där var ju intressant.. skulle kanske kunna tolkas som att AB "framgångarna" på nätet dödar deras egen print produkt. Att dom själva bidrar till att snabba på sin egen död heltenkelt...

Och indirekt så erkänner ju Helin då att AB tidigare pysslat med att dopa sin upplaga... kan det ha något att göra med annonspriserna kanske?
Citera
2014-01-16, 16:58
Medlem
Paijters avatar
Mer än jag som tycker att fler plus-artiklar och mer smygreklam i form av annonser bland artiklarna dykt upp hos Aftonbladet?
Citera
2014-01-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Mer än jag som tycker att fler plus-artiklar och mer smygreklam i form av annonser bland artiklarna dykt upp hos Aftonbladet?
Jo, men finns det något att klicka på iht, ink + tjänst. Själv tittar jag genom aftonhoran.se, på rubrikerna, o LOLar.
Citera
2014-01-16, 19:09
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Var hittade du det där?

Uppfriskande ärlig Thomas Mattsson om drakarnas sårbarhet
http://www.friatider.se/uppfriskande-arlig-thomas-mattsson-om-drakarnas-sarbarhet
Citera
2014-01-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Den siffran skulle jag inte koppla alltför hårt till papperstidningens framtid. Aftonbladet är i samma sits som alla gamla pappers-drakar; minskad försäljning och minskade annonsintäkter samt konkurrens från helt överlägsna distributionsformer = godnatt jord. Man har varit duktiga på att krympa kostymen i förväg och därmed inte åka på några chockresultat som konkurrenterna, men det är mest att "flytta omkring däckstolarna på Titanic" som det engelska uttrycket lyder. Verkligheten knappar in på print-sköldpaddan, och det intressanta här är ju det kraftiga raset i upplagan.

Ska bli kul att höra Flashbacks uppgivna kärringar prata brett om hur Aftonhoran hindrar SD från att få 30% i valet, när AB är nere på 90.000 exemplar--1% av befolkningen. Av dessa läser enligt uppgift ca 2% de "agendasättande" propagandasidorna i början av blaskan, vilket ger vid handen 1800 personer. Det gäller allt att det är rätt 1800 personer, annars är "inflytandet" ungefär lika stort som Vi Hundägare.

- F.G

PS visst är det många som läser på nätet istället. Men det är roligare att prata om pappersblaskan.

En enskild tidning som Aftonbladet eller DN har ett stort indirekt inflytande, tack vare att TV, radio, TT och andra tidningar vidarerapporterar "agendan" vilket ökar spridningen.
Det skulle tex vara svårt för SR/SVT att skapa egna "drev" eftersom det uppenbart skulle strida mot neutralitetskravet. Man kan då istället rapportera om drevet som en nyhet, utan att egentligen formellt ta ställning i frågan. Men agenda:n får ändå en bredare spridning än de direkta läsarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Det borde ju ligga väldigt nära till hands att affärer börjar flytta tidningarna från premiumplatsen vid kassorna. Varuplacering i stora butiker är ju numera en hel vetenskap som befolkas av psykologer och managementkonsulter. Tidningarnas centrala plats just vid kassorna måste ju vara bland de bästa i hela varuhuset. Det dröjer nog inte länge innan någon konsult inser att det är mer lönsamt att placera något annat där istället för tidningarna. Börjar en butik så följer resten sen i en kedjereaktion.

Min lekmannagissning är att löpsedlar och tidningar vid kassan är till för att hålla folk förströdda när de köar i kassan. Har man något att läsa på, först löpsedeln på långt håll och sedan framsiderubrikerna, så kommer kötiden att upplevas vara kortare.

Vid självscanningskassorna har jag aldrig sätt några tidningar, vad jag kan minnas. Där slipper man ju också köa.

Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Du erkänner själv att det inte sker i samma inlägg som du skriver detta. Kan du inte förklara varför vi behöver ljugmedia är det slöseri med tid för oss andra att läsa dina inlägg. Som det är idag fyller de en väldigt liten funktion som är på gränsen till obetydlig för de har aldrig gå på djupet meden skandal. Att de startar drev mot någon mupp som köpt ett fnask, sagt neger eller tittat snett på en zigenare är inte något samhället står och faller med, tvärt om bjuds vi på dessa nyheter när något stort sker eller kommit fram för att de skall slippa bevaka något som är viktigt för samhället.
.

Börja med en SFI-kurs så kanske du förstår vad som står i inlägget
Citera
2014-01-16, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Sant! Och det bör nämnas att allt fler kunder hos hårfrisörerna hellre bläddrar i sin mobil än läser skvallerblaskor.

Var hos vårdcentralen i höstas för besvärande halsfluss. Inte en enda ny tidning i väntrummet. Mest fjolårets eller ännu äldre. Blaskor som ingen läste. Kuriosa var att en gammal gubbe spelade munspel till allas förtjusning. Barnen fick sedan undersöka instrumentet och prova.
Ett tips är att inte sätta munnen på främmande människorna salivindränkta munspel. En polare gjorde det och blev brutalt sjuk i 2 veckor.
Citat:
Ursprungligen postat av SkaneMartin79
När jag handlar (ICA/COOP/Netto osv) så är det extremt få som plockar på sig tidningen i kassan. Och då bor jag ändå i slottstaden Malmö där det kryllar av pensionärer.
Pensionärer har för det mesta en tidningsprenumeration DN/SvD skulle jag tippa på som mest poppis bland 65+ och köper därför inte lösnummer.
Citera
2014-01-16, 21:15
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Uppfriskande ärlig Thomas Mattsson om drakarnas sårbarhet
http://www.friatider.se/uppfriskande-arlig-thomas-mattsson-om-drakarnas-sarbarhet
Tack! Det är fullständigt hisnande siffror. Det enda jag kan se att AB och Expressen kan glädja sig åt idag, är att de är alldeles för små för att förlora så mycket som 1,3 milj. kr om dagen. Man får vara glad för det lilla.
Citera
2014-01-16, 21:42
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maltemannen
En enskild tidning som Aftonbladet eller DN har ett stort indirekt inflytande, tack vare att TV, radio, TT och andra tidningar vidarerapporterar "agendan" vilket ökar spridningen.
Det skulle tex vara svårt för SR/SVT att skapa egna "drev" eftersom det uppenbart skulle strida mot neutralitetskravet. Man kan då istället rapportera om drevet som en nyhet, utan att egentligen formellt ta ställning i frågan. Men agenda:n får ändå en bredare spridning än de direkta läsarna.

Vi har ju gått igenom det här 100 gånger redan, men OK då. Tidningarna har historiskt en status i samhället som de skapat sig genom brist på konkurrens och skicklig PR för sig själva. Denna status krymper raskt när upplagan minskar, och försvinner fullständigt när papperstidningen (en unik produkt som folk dessutom betalar pengar för) försvinner. Hemsidor på nätet har lika stor (liten) status som Blondin-Bella och Svenskafans.

TT ägs av tidningarna och lider av resursbrister även de. När papperstidningarna försvinner så är TT historia.

Parallellt med detta tappar SVT och TV4 tittare i hisnande fart, inom ett par år kommer den vanliga TV-tablån sannolikt vara borta. Folk ser ibland på TV, om det är live-sport, bra TV-serier, eller nysläppta filmer. Det är i stort sett allt. Pay per view/Video on demand kommer att sopa bort hela det vanliga slentrian-tittandet. Ingen under 40 tittar på TV-nyheterna eller debattprogram. Att SVT hänvisar till ett drev i DN som bygger på en lögnaktig PK-artikel från TT kan alltså sammanfattas som att ett antal marginal-spelare suger varandras slaka snoppar. Why bother, liksom.

Innan någon nu kläcker ur sig "avadå, politikerna läser ju tidningarna asså...". Ja, men bara så länge som tidningarnas status kvarstår. Politikerna ser naturligtvis exakt samma saker som vi ser på Flashback--tidningarnas PK-drev misslyckas gång på gång, upplagorna kollapsar, journalisterna får sparken, och hela branschen är dödsdömd av diverse bedömare. Med tiden kan politikerna helt enkelt börja skita i mainstream-media utan att de kostar dem något. Jag tror att de skulle kunna göra det redan nu, men de är ju så fega, stackarna.

Det intressanta är hur det ser ut om 3 år, inte hur det såg ut för 3 år sedan.
Citera
2014-01-16, 22:37
Medlem
F.G har naturligtvis rätt. Det har han haft hela tiden, och numera tror jag att det endast är fanatiker som hävdar motsatsen. Jag har själv tidigt investerat en hel del personlig prestige i min umgängeskrets genom samma tes. Har dock inte funnit någon direkt anledning att skriva särskilt mycket om det här, eftersom andra klarar den uppgiften med bravur.

Det som jag främst bidrar med på Flashback är om italiensk fotboll i Calcio-tråden. Och den visar just detta. Ingen kan finna någon annan svenskspråkig plats som kan konkurrera med den kunskap om Calcio som vi gör där. Våra främsta konkurrenter är inte journalister på tidningar utan hemsidor. Som dock inte kan uppvisa den bredd och det djup som vi uppnår här på Flashback.

Jag råkar ha vänner som är verksamma, och framgångsrika, inom media. Dock sympatiska. Men de inser också nu vad som händer, även om de är förbryllade…

Och jag köper till viss del deras resonemang. Lokal media som är naglar i ögonen hos de lokala påvarna. Som det onekligen finns gott om runt om i Sverige.

Dock liberala. Som numera tyvärr har blivit ett skällsord eller ett skämt. De missade hela debatten om invandring. Den fördes inte i media. Stor jävla fråga som till stor del kommer att definiera denna tid i historieböckerna. Därför blev de blev irrelevanta.

Man valde att istället tjata om den mänskliga påverkan på klimatförändringen och andra nonsensfrågor.

Naturligtvis spelar tekniken in. Se vad människor läser då de åker buss eller tåg. Men också att journalisterna missat vad som verkligen betyder någonting för befolkningen. Numera läser man tidningar för att se det senaste skvallret. Vill man däremot ha kunskap söker man på annat håll. Ibland Flashback.

Det är länge sedan jag tittade på TV. Jag följer italiensk fotboll, så jag ser ibland på TV4 Sport Extra men lika ofta på streaming. Och eftersnacket ser jag på italiensk TV. Barnen ser på Disney och andra barnkanaler.

Jag har inte sett på svensk TV eller läst svenska tidningar de senaste tio åren. Finns ingen anledning. Inte för mig.
Citera
2014-01-16, 23:12
Medlem
DAGGER[X]s avatar
GP flyttar ut ur sina flashiga Göteborgslokaler och evakueras istället till Trollhättan.
Citera
2014-01-16, 23:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
GP flyttar ut ur sina flashiga Göteborgslokaler och evakueras istället till Trollhättan.
Satan vilket nerköp.
Citera
2014-01-16, 23:20
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Intressant. Hela redaktionen?

Varför så långt som till Trollhättan? Det borde ju finnas billiga lokaler mycket närmare än Trollhättan. Det är ju ändå en Göteborgsblaska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in