2014-01-15, 22:39
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Dom flesta större butiker har ju nu tidningshyllorna utanför kassorna, vid en egen kiosk för tobak & spelmissbrukare. Enbart kvällstidningarna & 2-3 skvallerblaskor finns vid kassorna. Så steget att förpassas ut vid sidan om "PC-För alla" ligger inte långt fram i tiden om upplagorna fortsätter sjunka.

Sant! Och det bör nämnas att allt fler kunder hos hårfrisörerna hellre bläddrar i sin mobil än läser skvallerblaskor.

Var hos vårdcentralen i höstas för besvärande halsfluss. Inte en enda ny tidning i väntrummet. Mest fjolårets eller ännu äldre. Blaskor som ingen läste. Kuriosa var att en gammal gubbe spelade munspel till allas förtjusning. Barnen fick sedan undersöka instrumentet och prova.
Citera
2014-01-16, 08:54
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Barnen fick sedan undersöka instrumentet och prova.

Perfekt sätt att sprida sjukdomar på en vårdcentral, låta munspelet gå runt...

On topic...

Extrajobbade på ICA en gång i tiden, och tidningshanteringen var både slitsam och tidskrävande.
Mycket manuellt arbete och papper att fylla i.

Tror att många har kvar tidningar och magasin av tradition, men många handlare skulle säkerligen kunna byta ut tidningshyllan mot betydligt mer vinstgivande varor.
Citera
2014-01-16, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
Vet ni om några affärer har skippat dessa tidningar helt? "Gå till affären för att köpa tidningen" känns som något man gjorde i en annan tidsålder.

När jag handlar (ICA/COOP/Netto osv) så är det extremt få som plockar på sig tidningen i kassan. Och då bor jag ändå i slottstaden Malmö där det kryllar av pensionärer.
Citera
2014-01-16, 09:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Det borde ju ligga väldigt nära till hands att affärer börjar flytta tidningarna från premiumplatsen vid kassorna. Varuplacering i stora butiker är ju numera en hel vetenskap som befolkas av psykologer och managementkonsulter. Tidningarnas centrala plats just vid kassorna måste ju vara bland de bästa i hela varuhuset. Det dröjer nog inte länge innan någon konsult inser att det är mer lönsamt att placera något annat där istället för tidningarna. Börjar en butik så följer resten sen i en kedjereaktion.

Precis, ofta hög-magge-saker som Läkerol, tuggummi, rakblad osv... Tror inte att de tjänar mycket på tidningar. Fördelen är ju att de får tillbakabetalt för tidningarna som inte säljs. Det får de inte från någon annan.
Citera
2014-01-16, 11:54
Bannlyst
Bank och finans-propagandabladet di.se har börjat med nedkortade artiklar där läsaren upplyses om att den längre varianten finns i papperstidningen. Jag vet inte hur pass bra det kommer att fungera.

Pappers-upplagan ska vara 103100 ex/dag år 2011 enligt Wikipedia.
Citera
2014-01-16, 12:30
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Bank och finans-propagandabladet di.se har börjat med nedkortade artiklar där läsaren upplyses om att den längre varianten finns i papperstidningen. Jag vet inte hur pass bra det kommer att fungera.

Har märkt detsamma, visst vinner den som redigerar .se sidan lite tid.

Vet inte hur resonemangen går, kanske tror de att effekten blir att läsarna ska vilja prenumerera för att ta del av hela artiklar?

De borde inse att vi står mitt i ett teknikskifte, de borde träna in medarbetarna och utveckla det nya digitala istället. Få in nytänk , interaktioner etc. så att de rustar sig själva den dag det ofrånkomliga beslutet tas att papperstidningen läggs ned.!
Citera
2014-01-16, 14:29
Medlem
H8reds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Har länge förvånats över deras upplaga, som aldrig verkar ha gått ner utan snarare svagt uppåt / oförändrat. Stämmer siffrorna?...tänker jag.

Att man informeras om att en längre artikel finns i en papperstidning, som man ändå har svårt att komma över om man nu ville läsa mer, tror jag mer fungerar som en påminnelse till läsaren att 'jag hade ändå inte tid att läsa hela artikeln' och 'skönt att jag slipper papperssortera'.

Jag prenumererar på DI / DI Weekend och något gick snett vid prenumerationsstarten. Vid påringning lackade jag ut (de krävde autogiro vilket jag inte informerats om och ej heller accepterar) och ville avbeställa hela skiten.

Man kan väl säga att de var väldigt måna om att behålla mig som prenumerant och ordnade en flexibel lösning.

Tror inte det är speciellt lättsålt.
Citera
2014-01-16, 14:31
Medlem
H8reds avatar
Samtidigt är DI.se så jäkla slött...och deras diskussionslösning är så otroligt dålig.
Buggar ut på iPad.

Plus dock för att det är öppet och hyfsat ocensurerat.

På tal om iPad så tror jag inte deras app-lösning sålt speciellt bra. Någon med siffror?
Citera
2014-01-16, 14:43
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8red
Har länge förvånats över deras upplaga, som aldrig verkar ha gått ner utan snarare svagt uppåt / oförändrat. Stämmer siffrorna?...tänker jag.
Den delas väl fortfarande ut gratis vid Arlanda Express och inrikesflyget och är i så fall till stor del att betrakta som gratistidning?
Citera
2014-01-16, 16:08
Medlem
White Christmass avatar
Framtiden ser intressant ut.

Citat:
Därför är nu Expressen för första gången på evigheter Sveriges största kvällstidning i pappersupplaga. I ett försök att bagatellisera detta tronskifte antyder Jan Helin att han med vilje abdikerat från den antikverade pappersmarknaden genom att minska på de olönsamma gratistidningarna. Han menar att Mattssons Expressen dopar sin upplaga genom att skänka bort tidningar, medan han själv säljer ”lönsamma” tidningsex.

Möjligen har detta fått en irriterad Mattsson att öppet beskriva svårigheterna med Aftonbladets digitala strategi – en till synes olöslig gåta som alla världens gamla papperstidningar står inför: hur tjäna pengar på nätet? den obekväma sanningen är nämligen att ingen lyckats hittills – någonstans. Mattsson redogör för hur mäktiga, världsledande New York Times bara lyckats värva några hundra tusen betalande nätkunder, hur The Guardians 60 miljoner unika besökare inte hindrar nätsatsningen från att förlora 1,3 miljoner kronor. Per dag.
Citera
2014-01-16, 16:25
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Framtiden ser intressant ut.
Var hittade du det där?
Citera
2014-01-16, 16:27
Medlem
henki420s avatar
Det här kan bli ett hot mot tidningarna.

http://www.wimp.com/theinternet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in