2014-01-15, 17:47
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
181,512 miljoner SEK plus för år 2012 enl. http://sv.wikipedia.org/wiki/Aftonbladet

Ser inte ut som de är på väg att gå i konkurs precis.
Är det siffror för papperstidningen, eller är nätbilagan medräknad?
Citera
2014-01-15, 17:50
Medlem
Jumalautas avatar
Jan Helin har skyddade uppgifter på Allabolag http://www.allabolag.se/5561001123/befattningar, han finns inte med på birthday.se eller på Eniro. Oroar han sig över något eller vill han bara mörka att han bor i Bromma?
Citera
2014-01-15, 17:56
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Är det siffror för papperstidningen, eller är nätbilagan medräknad?

Det är vinsten för aktiebolaget efter skatt. För att veta hur många procent av detta som är papperstidning får man nog läsa bolagsrapporten.
Citera
2014-01-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
...
Du verkar ha bra koll på siffror för Schibsted. Kan du inte ta reda på hur mycket de betalade för Aftonbladet när de köpte 49 % från LO 1996. Jag har försökt googla men hittar inget.

Om jag skulle sätta en värdering idag så skulle jag använda ett p/e tal på 5, vilket kanske ändå är högt för ett företag i en bransch som befinner sig i en dödsspiral. I så fall blir värdet 900 miljoner SEK, men det kan vara ännu lägre.
Citera
2014-01-15, 18:36
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
En bra dag kan alltså din butik tjäna 30 kronor på kommersen med Aftonbladet.

Första steget blir nog att man börjar beställa hem så få tidningar att man vet att man får dem slutsålda. Då slipper man i alla fall hanteringen med returer. Nästa steg är att skita i att sätta upp löpsedeln.
Det där är lite intressant. Jag bor mitt i en storstad och det är tämligen få handlare som idag överhuvudtaget har några platser för löpsedlar. Jag kan dessutom faktiskt inte ens påminna mig om var dagstidningarna står i de två större butiker jag brukar handla i. De är inte på bästa skyltplats vid kassorna iallafall. Där finns tuggummi, mediciner, godis och rakblad. Det är nog inte långt förrän dagstidningarna bara finns i några få småbutiker som satsar på tidningar.

En annan sak i ämnet jag också reflekterade över häromdagen är att det nog är en hel del som köper både Aftonbladet och Expressen i den där dagstidningsläsande generationen. Min far är underligt nog en av dem. Om det är så så gör det att upplagorna sjunker ännu fortare än generationsproblemet slår till.
Citera
2014-01-15, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Det där är lite intressant. Jag bor mitt i en storstad och det är tämligen få handlare som idag överhuvudtaget har några platser för löpsedlar. Jag kan dessutom faktiskt inte ens påminna mig om var dagstidningarna står i de två större butiker jag brukar handla i. De är inte på bästa skyltplats vid kassorna iallafall. Där finns tuggummi, mediciner, godis och rakblad. Det är nog inte långt förrän dagstidningarna bara finns i några få småbutiker som satsar på tidningar.

En annan sak i ämnet jag också reflekterade över häromdagen är att det nog är en hel del som köper både Aftonbladet och Expressen i den där dagstidningsläsande generationen. Min far är underligt nog en av dem. Om det är så så gör det att upplagorna sjunker ännu fortare än generationsproblemet slår till.

Det är väl bara små tobaksaffärer som har löpsedlar numera? Senaste gången jag såg en människa köpa en kvällstidning i livsmedelsaffären jag handlar i, var det det en man i femtiårsåldern som såg ganska sliten och wt:ig ut.
Citera
2014-01-15, 19:16
Medlem
zorzes avatar
Var in på COOP idag och de har fortfarande kvällstidningarna framme vid kassorna.
Citera
2014-01-15, 19:38
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
181,512 miljoner SEK plus för år 2012 enl. http://sv.wikipedia.org/wiki/Aftonbladet

Ser inte ut som de är på väg att gå i konkurs precis.

Den siffran skulle jag inte koppla alltför hårt till papperstidningens framtid. Aftonbladet är i samma sits som alla gamla pappers-drakar; minskad försäljning och minskade annonsintäkter samt konkurrens från helt överlägsna distributionsformer = godnatt jord. Man har varit duktiga på att krympa kostymen i förväg och därmed inte åka på några chockresultat som konkurrenterna, men det är mest att "flytta omkring däckstolarna på Titanic" som det engelska uttrycket lyder. Verkligheten knappar in på print-sköldpaddan, och det intressanta här är ju det kraftiga raset i upplagan.

Ska bli kul att höra Flashbacks uppgivna kärringar prata brett om hur Aftonhoran hindrar SD från att få 30% i valet, när AB är nere på 90.000 exemplar--1% av befolkningen. Av dessa läser enligt uppgift ca 2% de "agendasättande" propagandasidorna i början av blaskan, vilket ger vid handen 1800 personer. Det gäller allt att det är rätt 1800 personer, annars är "inflytandet" ungefär lika stort som Vi Hundägare.

- F.G

PS visst är det många som läser på nätet istället. Men det är roligare att prata om pappersblaskan.
Citera
2014-01-15, 20:12
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Var in på COOP idag och de har fortfarande kvällstidningarna framme vid kassorna.

Vet ni om några affärer har skippat dessa tidningar helt? "Gå till affären för att köpa tidningen" känns som något man gjorde i en annan tidsålder.
Citera
2014-01-15, 22:09
Medlem
Citat:
Vet ni om några affärer har skippat dessa tidningar helt? "Gå till affären för att köpa tidningen" känns som något man gjorde i en annan tidsålder.
Jag bor nära en stor ICA-affär med ca 10 kassor. På bara varannan eller var tredje kassa har man ett kvällstidningsställ numera. På 90-talet så hade väl varje utgångskassa ett ställ om jag minns rätt. Det är sällan man ser nån plocka på sig en kvällstidning numera, på 90-talet var det betydligt oftare där jag bodde då. Däremot är det många som bläddrar i Iphonen när de står i kö. Kan det ha ett samband tro?
Citera
2014-01-15, 22:15
Medlem
Vindhlers avatar
Citat:

Det borde ju ligga väldigt nära till hands att affärer börjar flytta tidningarna från premiumplatsen vid kassorna. Varuplacering i stora butiker är ju numera en hel vetenskap som befolkas av psykologer och managementkonsulter. Tidningarnas centrala plats just vid kassorna måste ju vara bland de bästa i hela varuhuset. Det dröjer nog inte länge innan någon konsult inser att det är mer lönsamt att placera något annat där istället för tidningarna. Börjar en butik så följer resten sen i en kedjereaktion.
Citera
2014-01-15, 22:22
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindhler
Det borde ju ligga väldigt nära till hands att affärer börjar flytta tidningarna från premiumplatsen vid kassorna. Varuplacering i stora butiker är ju numera en hel vetenskap som befolkas av psykologer och managementkonsulter. Tidningarnas centrala plats just vid kassorna måste ju vara bland de bästa i hela varuhuset. Det dröjer nog inte länge innan någon konsult inser att det är mer lönsamt att placera något annat där istället för tidningarna. Börjar en butik så följer resten sen i en kedjereaktion.
Dom flesta större butiker har ju nu tidningshyllorna utanför kassorna, vid en egen kiosk för tobak & spelmissbrukare. Enbart kvällstidningarna & 2-3 skvallerblaskor finns vid kassorna. Så steget att förpassas ut vid sidan om "PC-För alla" ligger inte långt fram i tiden om upplagorna fortsätter sjunka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in