2014-01-16, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med dig, och det indikerar att mördaren umgicks med VB aktuell kväll, dock vet vi inte hur många personer förutom KJ som gjorde det, detta är den springande punkten tycker jag.

Förvisso kan VB ha berättat för MB via sms samma kväll var hon befann sig, kan inte uteslutas, men jag tror inte på blodspruteteorin, men den är underhållande.

Att SMS om ett hemligt möte VB/MB skulle skickats mellan deras mobiler samtidigt som MB är GM kan uteslutas pga att:

1. MB har i så fall noga gjort sig av med VBs telefon (och släckt den under KJs mast?), men inte sin egen.
2. MB har behållit sin telefon, trots att ingen i hela världen kunde garantera honom att dessa fatala SMS inte kunde återskapas
Citera
2014-01-16, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Han är inte alls smal och undernärd. Jag såg honom på nyheterna. Det är en stor man, lång och med breda axlar, absolut inte undernärd. Han såg bitig ut.

Dristar mig till att anta att du sett KJ efter mordet på VB, alltså efter flera månaders tillvaro med lagade mål serverade varje dag. Därtill kan nog ev (?) läggas viktuppgång sprungen ur medicinering med psykofarmaka.
Enl protokoll dat 130712 vägde KJ 77 kg (431). Han hade då alltså varit inlåst ett tag. KJ är 1,91. Hans BMI var då (om jag räknat rätt ) 21,1. Normalt är 20-25, så undernärd kanske inte stämmer men han låg nog inte så långt ifrån.
Om inte annat så reagerade VB på hans låga vikt och erbjöd sig att komma hem och laga mat åt honom (enl FB-konversation).
Citera
2014-01-16, 20:44
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Dristar mig till att anta att du sett KJ efter mordet på VB, alltså efter flera månaders tillvaro med lagade mål serverade varje dag. Därtill kan nog ev (?) läggas viktuppgång sprungen ur medicinering med psykofarmaka.
Enl protokoll dat 130712 vägde KJ 77 kg (431). Han hade då alltså varit inlåst ett tag. KJ är 1,91. Hans BMI var då (om jag räknat rätt ) 21,1. Normalt är 20-25, så undernärd kanske inte stämmer men han låg nog inte så långt ifrån.
Om inte annat så reagerade VB på hans låga vikt och erbjöd sig att komma hem och laga mat åt honom (enl FB-konversation).

Ja, såg honom på nyheterna på tv i förrgår - med gällivarehäng och allt. Det var väl trevligt av honom att tacka för hennes omtanke genom att såga henne i bitar.
Citera
2014-01-16, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Att SMS om ett hemligt möte VB/MB skulle skickats mellan deras mobiler samtidigt som MB är GM kan uteslutas pga att:

1. MB har i så fall noga gjort sig av med VBs telefon (och släckt den under KJs mast?), men inte sin egen.
2. MB har behållit sin telefon, trots att ingen i hela världen kunde garantera honom att dessa fatala SMS inte kunde återskapas
Ett möjligt tillfälle för VB att stämma träff med MB vore om hon avsiktligt fördröjde tidpunkten för när KJ skulle hämta upp henne i syfte att hinna gå till MB för en muntlig uppgörelse. MB var vid denna tidpunkt på Sushi Bar för att hålla på med renoveringen (om jag kommer ihåg rätt). KJ ville hämta upp VB tidigare på eftermiddagen men hon ville att han skulle komma lite senare. Det skulle möjligen kunna förklara varför korrespondensen fortsatte efter felringningen (112*#) samt varför MB raderar SMS och inte kommer ihåg vad som stod i meddelandena. Han skulle i så fall framstå som den som möjligen såg henne sist. Däremot är det inte troligt att MB och VB ska ha haft någon telefonkontakt med varandra den 4 maj.
Citera
2014-01-16, 21:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Ett möjligt tillfälle för VB att stämma träff med MB vore om hon avsiktligt fördröjde tidpunkten för när KJ skulle hämta upp henne i syfte att hinna gå till MB för en muntlig uppgörelse. MB var vid denna tidpunkt på Sushi Bar för att hålla på med renoveringen (om jag kommer ihåg rätt). KJ ville hämta upp VB tidigare på eftermiddagen men hon ville att han skulle komma lite senare. Det skulle möjligen kunna förklara varför korrespondensen fortsatte efter felringningen (112*#) samt varför MB raderar SMS och inte kommer ihåg vad som stod i meddelandena. Han skulle i så fall framstå som den som möjligen såg henne sist. Däremot är det inte troligt att MB och VB ska ha haft någon telefonkontakt med varandra den 4 maj.

Låter rimligt, du är ett strå vassare än SanTiLun tycker jag.

Att MB inte förstörde sin mobil är ointressant, sms:en gick inte att återskapa i vilket fall som helst, och kanske är han bra på datorer men inte mobiltelefoner, han trodde kanske att de var försvunna för gott. Och varför har man inte kartlagt MB mobilrörelser på samma vis som med KJ, han var kanske i Bodsvedjan vid 21.
Citera
2014-01-16, 21:30
Medlem
Citat:
Han är inte alls smal och undernärd. Jag såg honom på nyheterna. Det är en stor man, lång och med breda axlar, absolut inte undernärd. Han såg bitig ut.
Han var smal som en pinne och misskötte i princip allt vid tiden då VB mördades men efter att ha börjat med psykofarmaka och sitta på rättspsyk har hans kropp växt, så att säga. Man brukar bli väl gödd på sådana ställen.
Citera
2014-01-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det skulle möjligen kunna förklara varför korrespondensen fortsatte efter felringningen (112*#) samt varför MB raderar SMS och inte kommer ihåg vad som stod i meddelandena. Han skulle i så fall framstå som den som möjligen såg henne sist. Däremot är det inte troligt att MB och VB ska ha haft någon telefonkontakt med varandra den 4 maj.

Faller på att polisen i hans ägo kunde beslagta hans mobil (med SMS som kunnat återskapas).
Detta är genomgånget minst fem gånger i detalj i tråden. Läs IBAS-rapporten.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, såg honom på nyheterna på tv i förrgår - med gällivarehäng och allt. Det var väl trevligt av honom att tacka för hennes omtanke genom att såga henne i bitar.

Ja vad skall man säga om KJ:s tacksamhet.. Kom i sammanhanget att tänka på den rörande och nu i efterhand, med tanke på KJ:s diaboliska profetia, hårresande FB konversationen:

VB: "för jag är snäll, är man människor så ska man vara snäll, om man är dumt så är man ett djur"

KJ: "men isf har jag vart ett monster mot dej".

Som sagt, vad säger man.

Fup 822
Citera
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:

Är du knasig? Läs vad Rubar skriver, som konstaterar att du tittar på en välgödd intagen. Annat var det när han skulle försöka överleva på egen hand, det gick inte så bra.

Aspergers som KJ har innebär att personen kan vara expert på något, men inte alls klara av andra. Ojämn begåvningsprofil. Detta gör handikappet så svårt, en mycket lärd person kan ha svårt att knyta sina skosnören. Ett språkgeni kan inte lågstadiets matte. Det kan vara stora kontraster, vilket gör allt svårt att förstå, eller ens acceptera, eller tro. Det här brottet landar väldigt väl inom ramen för hans handikapp, men återigen, alla med as är inte presumtiva brottslingar. Handikappet är inte överrepresenterat inom fängelsevärlden. Men, när en person har as, kan det resultera i allt det som KJ hamnat i.
Senast redigerad av Cinnabar 2014-01-16 kl. 21:48.
Citera
2014-01-16, 21:45
Medlem
Citat:

Att MB inte förstörde sin mobil är ointressant, sms:en gick inte att återskapa i vilket fall som helst, och kanske är han bra på datorer men inte mobiltelefoner, han trodde kanske att de var försvunna för gott. Och varför har man inte kartlagt MB mobilrörelser på samma vis som med KJ, han var kanske i Bodsvedjan vid 21.

OK. Nu går han från världsledande mobilgeni till totalt ignorant bara för att rädda teorin. Lägger du märke till det?

Mastningar av MBs mobil 4/5 finns på s 928 i FUP
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-16 kl. 21:49.
Citera
2014-01-16, 21:54
Medlem
Citat:

Det är besynnerligt och mycket anmärkningsvärt! Går det att kolla i efterhand?

Hittade detta på AB, http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18189428.ab
Är det verkligen helt kört att återskapa MB/VBs sms?

Intressant från FUP:

"HOT MOT VATCHAREEYA
Jan-Erik säger spontant att Yngves fru för någon vecka sedan berättat för Jan-Eriks fru i
samband med Vatchareeyas minnesstunda att Annika Nordström hotat ta ihjäl Vatchareeya.
Om det sker via SMS kan Jan-Erik inte svara på men det ska ha skett ca 1 månad innan
Vatchareeya försvinner. 985

Ur förhör med AN:
På söndag morgon så åkte Micael till ett möte som han hade med karateklubben som han är
tränare i, mötet startade klockan 09.00 sid 1119 (mötet blev väl inställt?)

Micael sa också att han hade hotat Alexander att han skulle skicka Hells
Angels på Alexander." sid 1119

Ur förhöret med AN:
"F1. Och ni var hemma själv den kvällen tillsammans.
H. Ja det brukar vi."

(AN är fö väldigt flummig och otydlig förhöret igenom)

Micke var inte med på bröllopsmiddagen (när ANs dotter gifte sig), fick han inte vara med?

"Camilla uppger att hon umgicks med Mikael efter händelsen med hennes son. Hon sa till
Mikael att "jag ska berätta om vårat strul för Annika". Camilla säger att Mikael tog tag i
henne, i axlarna/halsen och tryckte upp henne mot väggen, han sa till henne att "gör du det,
men då är det de sista du gör".
Camilla säger att Mikael saknar empati, han är iskall och verkar inte ha några känslor.
Camilla säger att hon vid något tillfälle sagt till Mikael att förr eller senare så kommer Annika
att få veta. Mikael har då svarat något i stil med "ingen ska förstöra för mig, jag har ihjäl
dem".

"Camilla säger att hon hörde att en tjej var försvunnen i Boden och hon läste på Flashback att
Mikael hade haft ett förhållande med tjej som var försvunnen. Camilla var direkt övertygad
att Mikael hade dödat kvinnan."
Sid 1143

Har även läst att Vbs styvfar hört att MB hotat VB.

Vad säger att MB inte skulle ha hotat VB på samma sätt som han hotade exet Camilla?
Senast redigerad av giveawayyourlove 2014-01-16 kl. 22:06.
Citera
2014-01-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Faller på att polisen i hans ägo kunde beslagta hans mobil (med SMS som kunnat återskapas).
Detta är genomgånget minst fem gånger i detalj i tråden. Läs IBAS-rapporten.

Jag tvivlar inte en sekund på rapporten från IBAS. Frågan är snarare vad MB trodde.

Sedan hade han slumpen/turen på sin sida. Möjligen. Problemet är att ingen vet.

Det kan lastas på en urusel (bristfällig) förundersökning. Hade det varit gjort hade det varit tyst i den här tråden sedan länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in