Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-11-28, 18:27
  #55657
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
NYTT PERSPEKTIV PÅ RELATIONEN

Jag har blivit intresserad av hur KJ:s och VB:s relation gestaltade sig under månaderna före mordet. Det handlar om att ställa vad KJ uppger i förhör mot den bild som framträder i FUP.

Jag tycker att två saker blir uppenbara: att KJ ljuger om hur deras förhållande verkligen såg ut, samt att det inte alls har framgått – vare sig i förhör eller vid förhandlingen – att deras relation inte var särskilt bra.
<klipp>För att ta det i ekvationsform:

Åklagarnas (och tidigare även min) uppfattning:

Olycklig kärlek + svartsjuka + framstöt + avvisande + besvikelse = spontant handlande som ledde till VB:s död.

Den alternativa uppfattningen:

Olycklig kärlek + upprepade avvisanden under lång tid + upprättandet av distans till det tidigare kärleksobjektet = känsla av att vara förnedrad och utnyttjad med påföljande aggressioner och slutligen ett, åtminstone i tanken förberett, agerande som ledde till VB:s död.

Hmm, då får jag nog revidera mina teorier åxå. VB verkar ju inte vara så klängig på KJ (och MB samtidigt) som jag trodde.

KJ ses nog mer som ett "bra å ha verktyg" av VB, måste vara lite deprimerande om han nu kärat ner sig i VB. Men vem fan vill ha kakor och halstabletter för att komma förbi....

Bra sammanställning.
Citera
2013-11-28, 18:55
  #55658
Medlem
KITTY007s avatar
Ja du "FUPEN" det var verkligen en superbra samanställning du gjort, skulle inte förvåna mig om du har alldeles rätt.
Kanske fanns det oxå en tanke "får inte jag dig, ska ingen annan heller ha dig"......spec. om hon ignorerade honom och började messa MB.
Citera
2013-11-28, 19:01
  #55659
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Sen kan det finnas andra män som VB också hade relationer med, av dessa finns inte heller några dokumenterade spår på facebook.

(här har jag klippt)

Inget jag vet, men något man kan ta med i sina tankar när man studerar FUP-12s annars fina och föredömliga sammanställning.

Något jag noterat är att KJ blev kontaktad via SMS senvintern 2012 (han blev glatt förvånad - efter 2.5 års uppehåll), AF (den svartsjuke ex:et) måste också blivit det - inte endast för att dra tillbaka sin anmälan om hot av MB - utan också skjutsat och hämtat till/från Luleå/Boden. Vilket hans nuvarande thailändska sambo inte var så förtjust i - som jag förstår.

Nu när jag kollade upptäcker jag att VB också sms:at DM bara veckor innan hon försvann. DM var den person hon stalkade innan hon träffade KJ. Det visar sig att bor ca 200-300 m från KJ:s adress. Alltså i VB:s förmodade färdriktning efter hon lämnat KJ.

Allt är hämtat från FUP:en. Kan inte se att något förhör gjorts med DM, men kan ha missat det.

Utöver det har vi också MB.

Finns det fler som dykt upp det senaste halvåret - säg från nov/dec till slutet på april.

Tror det mesta finns i FUP:en. Det gäller bara att sortera och systematisera informationen på ett överskådligt sätt - men det borde väl Rikskrim gjort?

EDIT. Givet VB uppgett för KJ att hon var gravid och skulle behålla barnet. Antar KJ var den person som hade minst att "förlora". Medveten att jag spekulerar och är ute på hal is. Men allt står i FUP.
__________________
Senast redigerad av Remark 2013-11-28 kl. 19:14.
Citera
2013-11-28, 19:07
  #55660
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Något jag noterat är att KJ blev kontaktad via SMS senvintern 2012 (han blev glatt förvånad - efter 2.5 års uppehåll), AF (den svartsjuke ex:et) måste också blivit det - inte endast för att dra tillbaka sin anmälan om hot av MB - utan också skjutsat och hämtat till/från Luleå/Boden. Vilket hans nuvarande thailändska sambo inte var så förtjust i - som jag förstår.

Nu när jag kollade upptäcker jag att VB också sms:at DM bara veckor innan hon försvann. DM var den person hon stalkade innan hon träffade KJ. Det visar sig att bor ca 200-300 m från KJ:s adress. Alltså i VB:s förmodade färdriktning efter hon lämnat KJ.

Allt är hämtat från FUP:en. Kan inte se att något förhör gjorts med DM, men kan ha missat det.

Utöver det har vi också MB.

Finns det fler som dykt upp det senaste halvåret - säg från nov/dec till slutet på april.

Tror det mesta finns i FUP:en. Det gäller bara att sortera och systematisera informationen på ett överskådligt sätt - men det borde väl Rikskrim gjort?


Mycket intressant det där med DM, kan du hänvisa till sida i FUP vore jag glad.
Citera
2013-11-28, 19:28
  #55661
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Mycket intressant det där med DM, kan du hänvisa till sida i FUP vore jag glad.


FUP 1430
Citera
2013-11-28, 19:36
  #55662
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
FUP 1430

Tror det ska vara FUP 1416 o inte 1430. 1430 e pdf
Citera
2013-11-28, 19:39
  #55663
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Tror det ska vara FUP 1416 o inte 1430. 1430 e pdf
Helt rätt
Citera
2013-11-28, 19:56
  #55664
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
FUP 1430

Tack för hjälpen, har sett rättelsen också.


VB mobil

23:53 Inkommande samtal till röstbrevlåda. Telefonen är avstängd/saknar täckning

Kunde man inte spåra samtalet, vem ringde och spelades det in något meddelande?

Bangsuans telefon är påslagen klockan 20:32 och 20:38, och befinner sig under J*hanssons
hembasstation. Klockan 23:53 är telefonen inte på eller befinner sig utanför täckningsområdet.
Bangsuans telefon har inte stängts av normalt via avstängningsknappen då koden för detta saknas i signaleringslistan. Detta betyder att Bangsuans telefon antingen har hamnat utanför
täckningsområdet eller stängts av på ett onaturligt sätt, till exempel att batteriet eller SIM-kortet tagits ur, telefonen har gått eller slagits sönder, hamnat i vatten etc.


Visst kan det även betyda att batteriet tog slut, eller?

KJ mobil anses ha befunnits på KJ adress hela kvällen och natten om jag förstår saken rätt. Den tog han inte med sig vid besöket i föräldrahemmet?
Citera
2013-11-28, 20:15
  #55665
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack för hjälpen, har sett rättelsen också.


VB mobil

23:53 Inkommande samtal till röstbrevlåda. Telefonen är avstängd/saknar täckning

Kunde man inte spåra samtalet, vem ringde och spelades det in något meddelande?

Bangsuans telefon är påslagen klockan 20:32 och 20:38, och befinner sig under J*hanssons
hembasstation. Klockan 23:53 är telefonen inte på eller befinner sig utanför täckningsområdet.
Bangsuans telefon har inte stängts av normalt via avstängningsknappen då koden för detta saknas i signaleringslistan. Detta betyder att Bangsuans telefon antingen har hamnat utanför
täckningsområdet eller stängts av på ett onaturligt sätt, till exempel att batteriet eller SIM-kortet tagits ur, telefonen har gått eller slagits sönder, hamnat i vatten etc.


Visst kan det även betyda att batteriet tog slut, eller?

KJ mobil anses ha befunnits på KJ adress hela kvällen och natten om jag förstår saken rätt. Den tog han inte med sig vid besöket i föräldrahemmet?

På det sista kan jag säga nej. KJ var inte särskilt mobil"beroende" till skillnad från VB.

Att VB:s telefon inte lämnat KJ mobilmast kan ju endast bero på att hon befann sig i samma område - inte nödvändigtvis hos KJ.

Jag tror det senaste samtalet kom från hennes föräldrar. Om mobilen är "förstörd" oavsett anledning kopplas ändå inkopplade samtal vidare till mobilsvar?
Citera
2013-11-28, 20:31
  #55666
Medlem
Flutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Visst kan det även betyda att batteriet tog slut, eller?
Telefoner brukar försöka stänga ner sig själva snyggt när batteriet tar slut, säga "hej då" till masten och se till att filsystemet på minneskortet är ok, osv.

I VBs fall så hade telefonen bara "försvunnit" och slutat svara.
Citera
2013-11-28, 20:47
  #55667
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack för hjälpen, har sett rättelsen också.


VB mobil

23:53 Inkommande samtal till röstbrevlåda. Telefonen är avstängd/saknar täckning

Kunde man inte spåra samtalet, vem ringde och spelades det in något meddelande?

Bangsuans telefon är påslagen klockan 20:32 och 20:38, och befinner sig under J*hanssons
hembasstation. Klockan 23:53 är telefonen inte på eller befinner sig utanför täckningsområdet.
Bangsuans telefon har inte stängts av normalt via avstängningsknappen då koden för detta saknas i signaleringslistan. Detta betyder att Bangsuans telefon antingen har hamnat utanför
täckningsområdet eller stängts av på ett onaturligt sätt, till exempel att batteriet eller SIM-kortet tagits ur, telefonen har gått eller slagits sönder, hamnat i vatten etc.


Visst kan det även betyda att batteriet tog slut, eller?

KJ mobil anses ha befunnits på KJ adress hela kvällen och natten om jag förstår saken rätt. Den tog han inte med sig vid besöket i föräldrahemmet?
Hamnat utanför täckningsområdet?

De flesta skriver om en sönderslagen mobil Kan väl lika väl vara i vatten eller några meter under jord i ex bergsanläggning, bakom ett berg eller annat ställe som gör att mobilsignalerna mellan aktuella masten och mobilen inte är möjlig? Det finns en del branter och skrevor vid och på Åberget. Hur mycket berg/betong kan tänkas behövas för att förhindra en mobilsignal?
Citera
2013-11-28, 20:53
  #55668
Medlem
Quarrels avatar
MB sa under ed i TR att han inte visste att KJ existerade före försvinnandet.

MB:s brors fru jobbar på Erikslunds Vårdcentral. https://www.facebook.com/veronica.berg.37
KJ:s mamma jobbar på Erikslunds Vårdcentral. FUP, sid 1173.

MB:s fru känner till KJ, och hennes dotter känner KJ. FUP sid 1100.

Det är inte rimligt att MB inte kände till KJ.
__________________
Senast redigerad av Quarrel 2013-11-28 kl. 20:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback