2014-01-16, 17:25
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad är är det egentligen du säger?

Hm .. Misstänker att jag adresserat fel användare .. Får kolla upp det ..
Citera
2014-01-16, 17:41
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Frågan är bara när och hur den alliansen bildats? Tror du att MB frågade KJ?
Skulle mordet ha skett innan KJ besökte sin vän? och att KJ sen kommer dit helt oberörd? .. har svårt att tro att KJ kan vara inblandad..

Att MB/AN skötte styckningen när KJ var hon sin vän..

Det kan bara bli fråga om osäkra gissningar i så fall, men jag tror att AN, möjligen MB, tog kontakt med KJ. Förmodligen via genensamma känningar.

Tveksamt, men jag tror inte VB dödades samma kväll eller natten mot den 5:e - jag tror att hon levde åtminstone ett dygn efter försvinnandet.

Med ett objektivt förhållningssätt till KJ har jag ingen svårighet att tro att KJ var inblandad i mordet/styckningen av Vatchareeya. Detsamma gäller visavi övriga personer som förekommit bland möjliga gärningspersoner, jag har inga mordfavoriter.

Att KJ inte var med när VB styckades utesluter jag, det ville han helt säkert inte missa. Det ville han nog däremot helt säkert vara med om och delta i.
Citera
2014-01-16, 18:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Jag har själv haft nära kontakt med Björn Hurtig i ett brottmål och han sa något liknande till vad du antyder här. Advokater som inte riktigt tror att hans klients "önskemål" kommer uppfyllas (i detta fall en friande dom), alternativt att man faktiskt kanske inte helhjärtat tror på vad sin klient säger lägger gärna fram alternativa påföljder som är mildare än vad åklagarna yrkar på som någon slags gardering. Hade Bo Forssberg varit övertygad om KJs oskuld så hade han kört stenhård på linjen om en friande dom och inte nöjdförklarat sig med ett alternativt scenario.

Frågan är om KJ gått med på detta eller om Bo själv har tagit initiativet pga KJs oförmåga att säga något annat än "jag är oskyldig". Om jag får gissa så tror jag att Bo Forssberg ser slaget förlorat och endast försöker undvika Mord till varje pris.

Det är möjligt att adv. Forssberg har slagit vantarna i bordet och gett upp redan i första ronden, med hans biträdande advokat verkar vara av annat virke ?
Citera
2014-01-16, 18:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Precis allt går att förklara bort om man verkligen vill, tack och lov resonerar inte domstolen som du. Då hade det sprungit många, många mördare lösa på våra gator. Av ren nyfikenhet, är du en av dom få som tror att Mats Alm blev kidnappad av kinesiska maffian också? Han gav ju en förklaring och det KAN ju ha gått till på det sättet menar jag..

Jag tycker inte att de argument jag räknade upp punkt för punkt är osannolika eller orimliga och det är sådant domstolen bör ta hänsyn till i sin bedömning. Nej, allting går inte att förklara bort, men det som läggs KJ till last kan det finnas naturliga förklaringar till, ingen tvekan om det.

Nej, jag tror inte att MA blev kidnappad av den kinesiska maffian, jag misstänker att det var den thailändska, så även i det här fallet, det finns en klar och tydlig koppling, ser du den inte?
Citera
2014-01-16, 18:18
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
FUP s.1052

Hon sa aldrig vad det rörde. C*nny frågade henne om det men hon svarade att hon inte "var
redo" att berätta något. Vatchareeya berättade om sin oro/rädsla till honom under dagarna 30
april – 2 maj. C*nny uppfattade det som att hon var rädd för att gå till träningslokalen, inte att
hon var rädd överhuvudtaget. Vatchareeya sa att hon "gjort nåt väldigt dumt" och ville att
C*nny skulle följa med henne till träningen den 30 april, men han hade andra planer och
kunde inte följa henne dit. C*nny vet att Vatchareeya senast besökte träningslokalen den 2
maj.

Det här ligger i mycket nära tid för mordet, har det framkommit vad VB var orolig och rädd för, vad hade hon gjort som var väldigt dumt? Om hon var rädd så bör det betyda att hon hade ett hot hängande över sig, inbillat eller faktiskt, måste vara något väldigt väldigt dumt hon hade gjort, och mot vad eller vem?

Jag tror att VB:s rädsla bottnade i bråket som uppstod då hon delade ut reklam och kom ihop sig med MB:s släkting RB. MB blev ju skogstokig och skällde ut VB efter noter, samtidigt som han tog bort henne från karateklubbens facebooksida.
Citera
2014-01-16, 18:28
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag tror att VB:s rädsla bottnade i bråket som uppstod då hon delade ut reklam och kom ihop sig med MB:s släkting RB. MB blev ju skogstokig och skällde ut VB efter noter, samtidigt som han tog bort henne från karateklubbens facebooksida.

Men de träffades eller hade kontakt efter den händelsen, eller? Om så är fallet så går argumentet bort tycker jag, minns inte hur det var.
Citera
2014-01-16, 18:41
Moderator
OYs avatar
FUP s.50

Golvet i övrigt var mycket välstädat enligt mig. I en igenbommad, äldre byggnad kan man
tänkas att det är smutsigt, dammigt och allmän röra men det var förvånansvärt städat. Det
kändes nästan som att någon lagt benen dit och inte kastat dem. Jag såg inget annat i
byggnaden som tyder på att strid skall ha varit aktuell då det var väldigt prydligt och städat.

Det här har jag missat totalt, det är intressant, särskilt då det har vittnats om en sopsäck/plastsäck i huset. Vem städade och varför? ME hade iaf inte städat undan sina skoavtryck innan polisen kom dit, hans avtryck var de som förekom mest, det är iaf en sak som är säker.
Citera
2014-01-16, 19:24
Medlem
Citat:
Kan förklaras med:
Finns bara en person som har sett verktyget hos KJ, man kan undra varför?

Nej. KJ bekräftar att det funnits där. I andra förhöret.
I det första förhöret förnekar han däremot att det någonsin funnits hemma hos honom.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-16 kl. 19:27.
Citera
2014-01-16, 19:38
Medlem
Citat:
FUP s.50

Golvet i övrigt var mycket välstädat enligt mig. I en igenbommad, äldre byggnad kan man
tänkas att det är smutsigt, dammigt och allmän röra men det var förvånansvärt städat. Det
kändes nästan som att någon lagt benen dit och inte kastat dem. Jag såg inget annat i
byggnaden som tyder på att strid skall ha varit aktuell då det var väldigt prydligt och städat.

Det här har jag missat totalt, det är intressant, särskilt då det har vittnats om en sopsäck/plastsäck i huset. Vem städade och varför? ME hade iaf inte städat undan sina skoavtryck innan polisen kom dit, hans avtryck var de som förekom mest, det är iaf en sak som är säker.

Nåen annan skrev här innan att vi borde hjälpas att hitta vilken typ av sko det sista avtrycket tillhört.
Detta låter ju som en super-idé. Någonting som skulle föra denna tråd lite framåt kanske.
Jag jobbar på ett militärt förråd så jag har tillgång till dom flesta typer av kängor. Är det någon här som har utländska strids kängor kanske??? Han, alltså Kristoffer J hade ju utländska uniformer så han kanske hade kängor oxå???
Jag kan jämföra sjökängor, jungel, öken, vanliga 90 och vinter-90 fast jag tror att de har ganska lika mönster pga samma tillverkare.
Många soldater köper Magnum kängor så någon som har dom kan ju jämföra.
Citera
2014-01-16, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
MB torde inte varit obekant med vad KJ vad för sort, det hade han säkert fått berättat för sig av VB som därmed tipsat honom om en möjlig "partner" vid lösningen av sitt allt besvärligare och eskalerande problem. Att mordplanen legat i pipen en tid är jag säker på, det här var inget som sjösattes aktuell kväll, 4 maj, och dessutom tror jag KJ haft tid att underrätta någon/några av sina intressegemensamma kompisar om vad som var på gång. Kanske någon/några av dem som körde fast med bilen i gyttjan. Kanske ME. Men fler än KJ ur hans grupp tror jag var med om mordet och styckningen av VB.

Så här alltså?

VB berättar lite om hur KJ funkar när hon träffar MB (fast han försöker ju bryta kontakten och vägrar träffas, knappt svara på SMS? Nevermind!) och då tänker MB "Hurra! En psykopat med diagnoser, precis vad jag behöver för min geniala plan!" MB ringer KJ och de träffas, väljer stämjärn, kallar in några av KJs diagnoskompisar och funderar sedan tillsammans över vilka "excesser" som ska genomföras under "eventet". AN servar killarna med kaffe. Alla svär en helig BDSM-ed på att inget berätta om någon åker fast. Så kommer den stora dagen. KJ kontaktar VB...

Nej, justja. Där sket det sig. Det var ju VB som spontant kontaktade KJ natten innan. Och han verkade helt tagen på sängen. Hmmm...

MB hypnotiserar VB att SMSa till KJ kvällen innan och stämma träff. Hypnosen funkar. Allt går enligt plan... etc etc

En tomtemösseteori, helt enkelt.
Citera
2014-01-16, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida

Inte för att det spelar ngn större roll men "reklambråket" handlade väl (tror jag) egentligen om relationen MB-VB (som milt uttryckt var lite ansträngd); det blev ett svepskäl, en "officiell" anledning, till att MB tog bort VB från FB och att VB bytte klubb (för det var väl i den vevan hon gjorde det?).
Det låg nog i både MB:s och VB:s intresse att inte i klartext gå ut med varför de kommit på kant med varandra (menar inte att jag tror att du menar så).
Senast redigerad av Rubar 2014-01-16 kl. 19:59.
Citera
2014-01-16, 19:53
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Jag tror att han inte kunde formulera sin ilska och i frustration börjar han misshandla VB. Tror varken att det är psykos eller ondska, utan bara ett resultat av en ohållbar livssituation kombinerat med handikapp, frågor som ingen enskild kunde hjälpa KJ med, allra minst VB. Hon kom till honom på helt fel dag, och vad vi kan se dröjde det väldigt länge innan han svarade på hennes förfrågan. Kanske hade ha inte sovit ordentligt, eller ätit. Bara sådana nödvändiga saker gör att människor har en fungerande stoppknapp.

Killen sov i en sur säng, var smal som en sparris, troligen undernärd, hela hemmet var kaos med damm och smuts överallt. Aldrig jobbat, förutom en väldigt kort tid, klarade inte plugga, nekad av Pliktverket… pikad för vapensamlandet av kompisar, gled runt ensam på stan i full militärklädsel...

Sen kan man kanske tro att KJ inte klarade av att sköta hunden. Den kan ha dött av vad som helst. I panik måste han få bort hunden, och tar till en lika drastisk metod som med VB. Detta har väl tärt på honom också, fram till den ödesdigra kvällen med VB. Om han inte klarade av att ta hand om sig själv, hur skulle han då kunna ta hand om en hund? Hur tänkte föräldrarna där, hur hamnade hunden hos KJ?

Jag tror att man får tro på hans mamma ändå. KJ är gravt funktionshandikappad, ett handikapp som inte syns utanpå. Han klarar vissa saker, och han vet när han behöver ljuga, och inte. Han behöver ljuga för att få sina föräldrars kärlek. Kan han ha förtigit hur han mådde? Hur ofta var de egentligen i hans lägenhet?

Om jag antar att KJ mådde hyggligt, står ändå bilden av en frustrerad handikappad person kvar, en som talar med händerna. KJ är inte ensam om att uttrycka sig på det sättet, men han förstod kanske inte var gränsen går för att en människa ska dö. Han förstod det inte heller för djur.

Det där med att pilla ögonen ur fåglar som ryktet säger att KJ gjort som barn, är trots allt fortfarande bara ett rykte. KJ har dock hotat tjejer och varit frustrerad tidigt i livet. En dag gick frustration och rädsla över till att bli ett vedervärdigt brott...

Han är inte alls smal och undernärd. Jag såg honom på nyheterna. Det är en stor man, lång och med breda axlar, absolut inte undernärd. Han såg bitig ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in