2013-11-21, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Fast jag skulle inte uttrycka det så. Jag tror att KJ varit inne i en nedåtgående spiral under en längre tid, ända sedan han fick avslaget från Pliktverket. Det var hans dröm, nu fanns inget kvar. Mordet är kanske begånget av en man som inte såg någon enda möjlighet till fortsatt liv, allt var meningslöst. Han borde i och för sig ha stuckit kniven i sig själv också.
Helt enig med dig, men tror du han hamna i psykos eller var det ren ondska? Vad fick han att fara ut mot henne?
Citera
2013-11-21, 00:39
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Samt att KJ själv sa att hade det varit han som mördat och använt sin bil hade han bränt upp bilen.
KJs pappa sa ju att KJ är lika med eld. klart han hade eldat upp bilen...

Han hade tänkt bränna ner gula ödehuset med VB:s likdelar också. Men någonting kom i vägen. Jag tror att han höll på att bli upptäckt och fick avbryta.
Citera
2013-11-21, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det skulle han väl någonsin visst kunna veta, vi har ju hört att han har kontakter in i polishuset, så varför skulle det vara omöjligt?
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Någon som vet om MB har vänner som är nämndemän?

Varför undrar du det?

Funderar du över om någon av dom tre nämndemännen (pensionärer tror jag dom är) som ingick i rätten kommer att döma 22-åringen trots tvivel på hans skuld, för att skydda 50-åringen?
Bryta mot domareden?
Citat:
Jag N.N. lovar och försäkrar på heder och samvete, att jag vill och skall efter mitt bästa förstånd och samvete i alla domar rätt göra, ej mindre den fattige än den rike, och döma efter Sveriges lag och laga stadgar; aldrig lag vränga eller orätt främja för släktskap, svågerskap, vänskap, avund, illvilja eller räddhåga, ej heller för mutor och gåvor eller annan orsak, under vad sken det vara må; ej den saker göra, som saklös är, eller den saklös, som saker är. Jag skall varken förr, än domen avsäges, eller sedan uppenbara dem, som till rätta gå, eller andra de rådslag rätten inom stängda dörrar håller. Detta allt vill och skall jag som en ärlig och uppriktig domare troget hålla.
Citera
2013-11-21, 00:40
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det kan ju också vara så. Att han alltid gjorde det. Varje kväll.

Just nu, observerades det och blir särskilt uppmärksammat.

Föräldrarna har levt med ett barn som varit "särskilt" sedan han var liten knodd. Ändå - tycker jag - var dom modiga att låta honom leva vuxenliv. Med eget boende - om än med hjälp. Men klart dom var oroliga.

Pappan kanske har gjort samma rutinkontroll varje kväll sedan sonen flyttade till eget boende. Om det vet vi inget.

Såvitt jag kan bedöma tycker jag föräldrarna verkligen månat om sonen, sett till hans bästa och också frihet att utvecklas (om än dom bevakat honom från avstånd). Visat honom integritet.

Så får man människor att växa.

Men, det kan ju vara som du säger. Pappan kan "läsa av" hans minsta signaler och känner att något inte stämmer och reagerar på det ... Och åker och kollar extra noga.

Du känner nog dom bättre än jag. Så glad att du tillför din kunskap. Tack!

EDIT. Du verkar himla klok och insiktsfull

Får man en vuxen att må bra i en lägenhet där madrassen luktar surt, ett tjockt dammlager ligger över alltsammans, badrummet är genomskitigt, och personen själv har varken studier eller jobb framför sig, utan lever i limbo? Jag skyller dock inte hela klabbet på föräldrarna, för om det funnits hjälp att få för KJ, hade de väl ansökt om det. När en myndig inte kan ta hand om sig själv kan man inte nöja sig med städ några timmar per vecka.
Citera
2013-11-21, 00:46
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion3
Det skulle i så fall vara fruktansvärt kyligt gjort eftersom MB inte någonsin skulle kunna veta att polisen släppt spaningen på honom. Det skulle likagärna kunna varit att polisen lagt om spaningen till mer hemlig art.

Ang. planteringsteorierna så måste planteraren vara i det närmaste ett geni med iskyla för att kunna iscensätta ett brott på det här sättet.
Hav tålamod - det kommer nog skarpsinnigt genomskådande, oförskräckta alternativgänget
med självaste mästerdetektiven Q i spetsen snart fram till.

MB - Bodens svar på professor Moriarty:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Professor_Moriarty
Senast redigerad av Grandioso 2013-11-21 kl. 01:08.
Citera
2013-11-21, 00:48
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moa-tove
Helt enig med dig, men tror du han hamna i psykos eller var det ren ondska? Vad fick han att fara ut mot henne?

Jag tror att han inte kunde formulera sin ilska och i frustration börjar han misshandla VB. Tror varken att det är psykos eller ondska, utan bara ett resultat av en ohållbar livssituation kombinerat med handikapp, frågor som ingen enskild kunde hjälpa KJ med, allra minst VB. Hon kom till honom på helt fel dag, och vad vi kan se dröjde det väldigt länge innan han svarade på hennes förfrågan. Kanske hade ha inte sovit ordentligt, eller ätit. Bara sådana nödvändiga saker gör att människor har en fungerande stoppknapp.

Killen sov i en sur säng, var smal som en sparris, troligen undernärd, hela hemmet var kaos med damm och smuts överallt. Aldrig jobbat, förutom en väldigt kort tid, klarade inte plugga, nekad av Pliktverket… pikad för vapensamlandet av kompisar, gled runt ensam på stan i full militärklädsel...

Sen kan man kanske tro att KJ inte klarade av att sköta hunden. Den kan ha dött av vad som helst. I panik måste han få bort hunden, och tar till en lika drastisk metod som med VB. Detta har väl tärt på honom också, fram till den ödesdigra kvällen med VB. Om han inte klarade av att ta hand om sig själv, hur skulle han då kunna ta hand om en hund? Hur tänkte föräldrarna där, hur hamnade hunden hos KJ?

Jag tror att man får tro på hans mamma ändå. KJ är gravt funktionshandikappad, ett handikapp som inte syns utanpå. Han klarar vissa saker, och han vet när han behöver ljuga, och inte. Han behöver ljuga för att få sina föräldrars kärlek. Kan han ha förtigit hur han mådde? Hur ofta var de egentligen i hans lägenhet?

Om jag antar att KJ mådde hyggligt, står ändå bilden av en frustrerad handikappad person kvar, en som talar med händerna. KJ är inte ensam om att uttrycka sig på det sättet, men han förstod kanske inte var gränsen går för att en människa ska dö. Han förstod det inte heller för djur.

Det där med att pilla ögonen ur fåglar som ryktet säger att KJ gjort som barn, är trots allt fortfarande bara ett rykte. KJ har dock hotat tjejer och varit frustrerad tidigt i livet. En dag gick frustration och rädsla över till att bli ett vedervärdigt brott...
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-21 kl. 00:55.
Citera
2013-11-21, 01:22
Medlem
Jag skrev en insändare till NSD faktiskt om NLL's(Norrbottens läns landsting) och Bodens kommuns hantering av dem som inte klarar av att gå i skolan på grund av psykisk ohälsa. Hittar inte igen den nu men iallafall. Jag fick respons från vuxen psykiatrin här i boden, men inte kommunen.

Vilket är väldigt tråkigt. Men men..

Jag är väldigt tacksam för att vissa uppskattar mina åsikter och sätt att se på det här men KJ och de ansvar folk i hans omgivning har haft.
Men det gäller som sagt alla hans kompisar också. Det hade kunnat varit bättre för dem också.

Som jag sa så är KJ ingen ledartyp, och inte många i hans nära bekantskap heller. Detta gör mig förvirrad och lite fundersam.
Han kan inte ha gjort något sånt på eget bevåg som att döda. Men någon kan ha sagt vad han ska göra.
Det kan ju till och med vara så att han har dubbel personlighet, kommer inte ihåg just nu om det har nämnt nåt om hans minne.

Det sättet vi alla reagerar på vid stress och ångest, eller oro och nedstämdhet är i princip samma sak för alla. Och kommer man inte ur den störningen som blir i huvudet kan man ju bli väldigt sjuk eller galen.

Jag vet inte hur KJ är privat men det jag misstänker är att alla i hans omgivning ser olika på honom.
Hans pappa kanske är mer av beskyddande karaktär för att han vet att KJ har mått dåligt.
Men andra ser KJ som en god vän som aldrig skulle göra någon illa.
Och vissa ser bara en galen människa som alltid varit galen.
Men det jag tror är att.. Ja för att vi ska få så korrekt bild av honom som möjligt måste vi se alla dessa perspektiv.

Även dem som har diagnoser har inte exakt alla delar av diagnosen och vissa har till och med fel diagnos. Dett akan ju betyda att han är manipulativ och väldigt intelligent.

I början, där när man fick veta att en var häktad så kände jag på mig vem den där 22åringen va utan att ha läst nåt här på FB. Jag tänke "Det känns som Ki**a.."
Och tänk, det jag kände på mig va ju riktigt.

Det som chockade mig va när jag läste lite i FUP och kände igen alla namnen på hans kompisar..
Att jag hade gått samma skola som dem med.
Den här staden, som jag bott i så länge. Varför?..

Lika mycket som ni vill veta sanningen vill jag också det. Men låt oss vara realistiska.
Citera
2013-11-21, 01:23
Medlem
Citat:
Får man en vuxen att må bra i en lägenhet där madrassen luktar surt, ett tjockt dammlager ligger över alltsammans, badrummet är genomskitigt, och personen själv har varken studier eller jobb framför sig, utan lever i limbo? Jag skyller dock inte hela klabbet på föräldrarna, för om det funnits hjälp att få för KJ, hade de väl ansökt om det. När en myndig inte kan ta hand om sig själv kan man inte nöja sig med städ några timmar per vecka.

Det var en konsekvens att dom var modiga nog låta honom prova leva själv.

Fria fåglar lyfter vingar och och svävar ut oövervinneliga i högre höjder, vissa störtdyker. Dom som aldrig fått chansen att pröva, dom ligger kvar i boet.
Citera
2013-11-21, 01:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag tror att han inte kunde formulera sin ilska och i frustration börjar han misshandla VB. Tror varken att det är psykos eller ondska, utan bara ett resultat av en ohållbar livssituation kombinerat med handikapp, frågor som ingen enskild kunde hjälpa KJ med, allra minst VB.
Dina inlägg är väldigt genomtänkta och givande och bland de bästa i tråden!
Jag tror du har fångat killen och hans livssituation mycket väl och visar trovärdigt hur
det kunde gå så här illa, hur denna blodiga tragedi kunde uppstå. I detta och andra inlägg,
alltid lika välskrivna och intressanta.
Citera
2013-11-21, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottsfall
Blir förvånad över att Kuriren släpper igenom den här meningen i artikeln "Släpp inte ut honom"

Tycker det är stötande, inte bara för 22-åringens och hans familjs del utan även för andra. Mycket märkligt att dom tog med den åsikten, att en människa skulle ha förbrukat sin rätt att leva.

Om Kuriren skulle vilja ha en artikelserie om dödsstraffet så man man väl lyfta in sådana åsikter, men i så fall helst inte om utpekade personer.

Att peka ut 22-åringen på det här viset är osmakligt

Att människor tycker så, är en sak. Det går att förstå att dom som stått VB nära är arga och ledsna, med all rätt. Men när Kuriren publicerar detta på webben och kanske även trycker det i morgon tycker jag inte att tidningen har gjort någon bra pressetisk bedömning. Det är en svår dag idag för 22-åringens närstående, att dessutom få läsa detta.

Hoppas att 22-åringens närstående orkar göra en anmälan till Pressombudsmannen.
Vi=många
ute i samh som anser att 22-åringen bör få plikta med sitt liv här, igt fel alls på artikeln. P.g.a för låga straff i det här landet, har opiniosläget pekat åt detta håll---länge nu.
Citera
2013-11-21, 01:33
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag håller med Q, man borde ha undersökt t ex. MB fordon vid den tid han var misstänkt och letat efter föremål som kan stärka misstankegraden och om man hittade något, beslagtagit det för vidare undersökning. Jo, en viss grad av misstanke bör polisen haft mot honom tror jag. Varför? Man hade t ex. span på honom samt la rabarber på hans mobiltelefon.

Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Nej, inte hela Boden. Man misstänkte bara 2 personer från början, MB och KJ. De beslagtog KJs bil och gjorde husrannsakan hos honom men inte MB. Varför?
Jag tror KJ är den skyldige men tycker att MB särbehandlades. Styckmordet av VB var en av de mest uppmärksamma fall i Sverige i år och det fanns bara 2 huvudmisstänkta men polisen inte gjorde teknisk undersökning av båda två. Förundersökningsledare sa att det handlar om "integritetsfråga" när en reporter frågade om sista sms:et som VB skickade! Polisen ville skydda MB.

Ja, det fanns bara två misstänkta, men KJ var som klippt och skuren att fastna på limstickan. Polisen ville skydda MB och använde ett väldigt grovmaskigt fångstnät när det gäller Berg, det är tveklöst så.
Citera
2013-11-21, 01:33
Medlem
Cinnabars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var en konsekvens att dom var modiga nog låta honom prova leva själv.

Fria fåglar lyfter vingar och och svävar ut oövervinneliga i högre höjder, vissa störtdyker. Dom som aldrig fått chansen att pröva, dom ligger kvar i boet.

Kvalificerat trams, KJ blev myndig, och då tappade föräldrarna kontrollen, det blev ett omsorgsglapp. KJ har levt i damm och snusk i åratal. Ingen har agerat. Inte förrän nu, och då var det olyckligtvis rättspsykiatrin som fick ta emot KJ.

KJ sa upp den gode mannen (sin far).
Han slutade plugga.
Han klarade inte av att jobba.
Han fick odla extrema intressen, i ensamhet. (Det är extremt att enbart ägna sig åt låtsaskrig och vapen.)
Han fick en hund fast han inte klarade av att hålla den levande.
Föräldrarna bytte ut sura madrasser och trasiga sängar vart efter, mycket sängbärande…

En fågel ska kunna flyga innan den lämnar boet. En ung, ohandikappad person kanske behöver lära sig hur en tvättmaskin fungerar eller laga mer avancerade rätter än fiskpinnar när den flyttat hemifrån. En person som KJ, som inte kunde sköta sin hygien i grundskolan, ska inte gömmas undan i en lägenhet. Han visste ju inte ens hur man håller rent, och att då försöka "coacha" till det, är ju närmast ovärdigt, särskilt när man ser att det inte fungerar. Coach=Staten sparar pengar, gör inte rätt saker, för det skulle kosta lite mer och ge en person ett människovärde. Det är inte rätt att någon bor i lort, om det inte är frivilligt.

Klarar man inte av att sköta sin hygien, är det ett tydligt tecken på att vingarna inte bär alls, och då ska man inte utsättas för en sådan prövning som det faktiskt är för alla unga att stå på egna ben.
Senast redigerad av Cinnabar 2013-11-21 kl. 01:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in