Citat:
Ursprungligen postat av
moa-tove
Helt enig med dig, men tror du han hamna i psykos eller var det ren ondska? Vad fick han att fara ut mot henne?
Jag tror att han inte kunde formulera sin ilska och i frustration börjar han misshandla VB. Tror varken att det är psykos eller ondska, utan bara ett resultat av en ohållbar livssituation kombinerat med handikapp, frågor som ingen enskild kunde hjälpa KJ med, allra minst VB. Hon kom till honom på helt fel dag, och vad vi kan se dröjde det väldigt länge innan han svarade på hennes förfrågan. Kanske hade ha inte sovit ordentligt, eller ätit. Bara sådana nödvändiga saker gör att människor har en fungerande stoppknapp.
Killen sov i en sur säng, var smal som en sparris, troligen undernärd, hela hemmet var kaos med damm och smuts överallt. Aldrig jobbat, förutom en väldigt kort tid, klarade inte plugga, nekad av Pliktverket… pikad för vapensamlandet av kompisar, gled runt ensam på stan i full militärklädsel...
Sen kan man kanske tro att KJ inte klarade av att sköta hunden. Den kan ha dött av vad som helst. I panik måste han få bort hunden, och tar till en lika drastisk metod som med VB. Detta har väl tärt på honom också, fram till den ödesdigra kvällen med VB. Om han inte klarade av att ta hand om sig själv, hur skulle han då kunna ta hand om en hund? Hur tänkte föräldrarna där, hur hamnade hunden hos KJ?
Jag tror att man får tro på hans mamma ändå. KJ är gravt funktionshandikappad, ett handikapp som inte syns utanpå. Han klarar vissa saker, och han vet när han behöver ljuga, och inte. Han behöver ljuga för att få sina föräldrars kärlek. Kan han ha förtigit hur han mådde? Hur ofta var de egentligen i hans lägenhet?
Om jag antar att KJ mådde hyggligt, står ändå bilden av en frustrerad handikappad person kvar, en som talar med händerna. KJ är inte ensam om att uttrycka sig på det sättet, men han förstod kanske inte var gränsen går för att en människa ska dö. Han förstod det inte heller för djur.
Det där med att pilla ögonen ur fåglar som ryktet säger att KJ gjort som barn, är trots allt fortfarande bara ett rykte. KJ har dock hotat tjejer och varit frustrerad tidigt i livet. En dag gick frustration och rädsla över till att bli ett vedervärdigt brott...