Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-01-16, 12:31
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Så till FP1 så promenerade alltså tvenne bög-bibb-sexande doktorer, med barnvagn, plastsäckar mm, hela 2-3 km från ett kylrum vid kulvertarna under KS, i juni 1984? För att i juli 1984
göra en betydligt kortare promenad, från samma kulvertar och till Eugeniavägen?
Finns det några fler innovativa "möjligheter"? Har ex.vis GM kanske grävt ner huvudet nära Hufvudsta slott, inte så långt från FP1?

Nej, jag har aldrig påstått att någon gärningsman har promenerat hela vägen med säckarna till FP1, hur vore det om du tog och vaknade till INNAN du svarar på inlägg här i tråden ?

Kvarlevorna på FP2 var i ungefär samma skick som de på FP1 trots att FP2 upptäcktes 3 veckor senare och märk nu att det var sommar och varmt, det är inte orimligt att anta att kvarlevorna har kylförvarats någonstans tills det var dags att bli av med dom, och som bekant, KS-sjukhusområde ligger i nära anslutning till FP2.

Och varför skulle GM ha grävt ner huvudet på en tredje plats när hen inte grävde ner de övriga kroppsdelarna ?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-01-16 kl. 12:36.
Citera
2014-01-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Nej, jag har aldrig påstått att någon gärningsman har promenerat hela vägen med säckarna till FP1, hur vore det om du tog och vaknade till INNAN du svarar på inlägg här i tråden ?

Kvarlevorna på FP2 var i ungefär samma skick som de på FP1 trots att FP2 upptäcktes 3 veckor senare och märk nu att det var sommar och varmt, det är inte orimligt att anta att kvarlevorna har kylförvarats någonstans tills det var dags att bli av med dom, och som bekant, KS-sjukhusområde ligger i nära anslutning till FP2.

Och varför skulle GM ha grävt ner huvudet på en tredje plats när hen inte grävde ner de övriga kroppsdelarna ?

Att (om) GM valde att gräva ner huvudet på en tredje plats kan antingen ha berott på att hen ville
försvåra en identifiering, eller så kanske hen tyckte det var en särskild "markör" att göra det just invid hästhagarna invid Hufvudsta slott?
Citera
2014-01-16, 12:41
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Att (om) GM valde att gräva ner huvudet på en tredje plats kan antingen ha berott på att hen ville
försvåra en identifiering
, eller så kanske hen tyckte det var en särskild "markör" att göra det just invid hästhagarna invid Hufvudsta slott?

Hur i herrans namn kan du vara så säker på att GM grävde ner huvudet ????
Har du tillgång till information som inte vi andra har ?
Man undrar ibland
Ja, du skrev faktiskt (om) GM valde att gräva ner huvudet men i övrigt så verkar du tro (av någon märklig anledning) att huvudet faktiskt grävdes ner.

Och försvåra en identifiering ?
Gäsp......varför då lämna kvar händerna, hört talas om fingeravtryck
?
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-01-16 kl. 12:51.
Citera
2014-01-16, 12:50
Medlem
Citat:
Hur i herrans namn kan du vara så säker på att GM grävde ner huvudet ????
Har du tillgång till information som inte vi andra har ?
Man undrar ibland

Försvåra en identifiering ?
Gäsp......varför då lämna kvar händerna, hört talas om fingeravtryck ?

Nej just precis - man kan inte vara så säker på någonting. I synnerhet inte efter 30 år. Och eftersom det som följde på daCostas död blev ett tokfeministiskt orkestrerat svenskt statligt justitiemord.

Betr. de kvarlämnade händerna, så kan det ha varit en ren Händelse att GM lät dom sitta kvar, eller så tänkte haen sig, att huden på händerna snabbt skulle ruttna bort i sommarvärmen?
Citera
2014-01-16, 13:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Nej just precis - man kan inte vara så säker på någonting. I synnerhet inte efter 30 år. Och eftersom det som följde på daCostas död blev ett tokfeministiskt orkestrerat svenskt statligt justitiemord.

Betr. de kvarlämnade händerna, så kan det ha varit en ren Händelse att GM lät dom sitta kvar, eller så tänkte haen sig, att huden på händerna snabbt skulle ruttna bort i sommarvärmen?

Herrejösses......det låter helt orimligt, när GM dumpade säckarna på FP2 så kunde hen omöjligt veta exakt när dom skulle bli upptäckta, kvarlevorna hade antagligen också kylförvarats eftersom dom var i samma skick som kvarlevorna på FP1 men dom upptäcktes som bekant 3 veckor senare, nä nu gjorde du ett stolpskott som heter duga
Citera
2014-01-16, 13:17
Medlem
Vilka sociala markörer kan man läsa in i Gonerkas styckdumpningar? Huvudet hittades aldrig och säckarna låg på balkongen respektive sopcontainern.

Kroppen kunde identifieras utan skalle, dödsorsaken var oklar.
Citera
2014-01-16, 13:17
Medlem
Citat:
Herrejösses......det låter helt orimligt, när GM dumpade säckarna på FP2 så kunde hen omöjligt veta exakt när dom skulle bli upptäckta, kvarlevorna hade antagligen också kylförvarats eftersom dom var i samma skick som kvarlevorna på FP1 men dom upptäcktes som bekant 3 veckor senare, nä nu gjorde du ett stolpskott som heter duga

Så du vill här insinuera, att du sitter inne med förstahandsinformation om hur många dagar säckarna med kroppsdelar hade legat på FP2, innan de upptäcktes?
Då börjar vi ju att närma oss pudelns kärna här......vad föranleder dig att ha sådan info.....bekantskap med investigator LJ.....eller snarare med BO her-self???
Citera
2014-01-17, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Vilka sociala markörer kan man läsa in i Gonerkas styckdumpningar? Huvudet hittades aldrig och säckarna låg på balkongen respektive sopcontainern. Kroppen kunde identifieras utan skalle, dödsorsaken var oklar.

Gonerka är användbar som exempel, han är på vissa sätt en ganska typisk likstyckare, en bra mall som kan ge riktning åt tänkandet och sonderandet. Likstyckare är sällan smarta, och Gonerkas personlighet och tillvägagångssätt passar mkt bra ihop med det ogenomtänkta och klumpiga brottet. Gonerka var alkoholiserad, lågutbildad, fattig och hade psykiska problem (ångest, självmordstankar, dålig impulskontroll, drabbades av vredesutbrott, hade dålig empatisk förmåga). Det finns ingen som helst anledning att anta att den som styckade Catrine da Costas kropp var särksilt mkt mer genomtänkt eller intelligent än Gonerka. Alla sociala markörer runt Catrine da Coatas död samverkar helt perfekt, det finns inte en oväntad pusselbit, och livsföringen, Catrines bekanta och dumpningsplatserna passar perfekt ihop - och det finns ingen anledning att tro att vår likstyckare skulle falla utanför det synliga sociala mönstret, att just han skulle vara en avvikande pusselbit.
Citera
2014-01-17, 08:38
Medlem
Fyndplats 2 låg mkt närmare Eugeniavägen 25 än jag trodde, och frågan är om det var 100 meter ens. Och man kan fråga sig varför Vincent och hans anställda och polare var så genuint ointresserade av det närliggande kriminalfallet. Vincent kom snällt till polisen när han anmäldes för mordhot (våren 1984), och de skyldiga till bilstölden och fyllekörningen flydde inte när polisen hälsade på i juni 1984, men efter Catrines död blev det knäpptyst, och Vincent höll sig envetet undan, det vet vi, men hur polisen resonerade kring resten av busarna på Eugeniavägen kan man undra. När det visade sig att offret hade en koppling till en person som var knuten till Eugeniavägen (Vincent) borde man ju ha frågat sig om Catrine kände Vincents polare också - en fullständigt självklar fråga, men i FU finns inte ett ord om detta. Jo, spanarna hittade en okänd man på E-vägen 25, men struntade i att ta hans namn. Och på hösten 1984 påstod Vincent att han inte fattade varför polisen sökte honom ...
Citera
2014-01-17, 13:18
Medlem
Vid närmare eftertanke pratade väl bara en person från Eugeniavägen med polisen när fallet ännu var färskt, friskt och öppet. En man som jobbade på Eugeniavägen tipsade polisen om de illaluktande säckarna i augusti, säckar som borde dragit till sig flugor och luktat helvete rätt länge (man får förmoda att vinden stod stilla på E-vägen, eftersom upptäckten dröjde så länge). Och mannen som tipsade om säckarna hade tydligen inte heller märkt att 2 kända busar och löst folk på E-vägen 25 levde rövare, råsöp och pratade med polisen då och då.

Och jobbade tipsaren på E-vägen så var nog hans och arbetspolare på plats i början av juni också, och alla kan ju inte gått förbi Vincent i 4 år (han strulade, förekom i teve och gjorde konkurs 2 ggr, den senaste i maj 1984), missat vem han var, och hur var det med den naturliga samlingspunkten Café Bernhard då? Man kan ju inte förvänta sig att den sociala mötesplatsen på E-vägen skulle sonderas i förundersökningen, nej då, det var visst onödigt

Och förvisso reste väl folk bort i juli, men vissa var ju faktiskt bosatta på E-vägen, och en kanotfirma fanns där (samma firma håller nu till vid Karlberg), och den borde väl varit aktiv på sommaren ...
Citera
2014-01-17, 14:03
Medlem
Detaljerad Solnakarta

Debattören Ettutre har postat denna länk:

https://www.solna.se/Global/Stadsbyg...ta%201979_.pdf

Laddar man kartan ska man kunna se en rätt detaljerad bild av E-vägen, med vissa husnummer, men jag kan bara inte göra detta, antagligen beroende på datorfel.

Det vore toppen om ngn kunde ladda PDF-kartan, göra en minifil-länk och posta den.

Jag vill absolut mäta avståndet mellan fyndplats 2 och Eugeniavägen 25, och om jag inte tar helt fel så finns det faktiskt en intressant plats på en rak linje om denna dras emellan de 2 fyndplatserna, och detta har det ju tjatats otroligt mkt om.

Drar man en rak linje hamnar väl Vincents jobb ganska mitt på den linjen, rätta mig om jag har fel
Citera
2014-01-17, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Detaljerad Solnakarta

Debattören Ettutre har postat denna länk:

https://www.solna.se/Global/Stadsbyg...ta%201979_.pdf

Laddar man kartan ska man kunna se en rätt detaljerad bild av E-vägen, med vissa husnummer, men jag kan bara inte göra detta, antagligen beroende på datorfel.

Det vore toppen om ngn kunde ladda PDF-kartan, göra en minifil-länk och posta den.

Jag vill absolut mäta avståndet mellan fyndplats 2 och Eugeniavägen 25, och om jag inte tar helt fel så finns det faktiskt en intressant plats på en rak linje om denna dras emellan de 2 fyndplatserna, och detta har det ju tjatats otroligt mkt om.

Drar man en rak linje hamnar väl Vincents jobb ganska mitt på den linjen, rätta mig om jag har fel

PDF: http://minfil.org/a6y0e8b0bb/solna_karta.pdf
E-vägen: http://i1033.photobucket.com/albums/a420/daCosta_arkivet/eugenia_zps31069990.jpg

Syns inga husnummer förutom 10(?) på E-vägen dock..
Senast redigerad av echoesofglory 2014-01-17 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in