Citat:
Ursprungligen postat av
Hagenbach
Något som Obducenten kunde ha gjort, utan att skära av huvudet
Härm och kollegor hade då varit tvungna att baxa ett obducerat kvinnolik till en angränsande avdelning på sjukhuset för att röntga likets huvud, och om du tror att detta var en baggis, ngt man bara gör för att man vill det, så överskattar du verkligen sjukvårdspersonalens samarbetsvilja och resurser. Detta är inget man bara gör eller fixar, det kostar pengar, det tar tid, och det kan sannerligen försämra relationerna till röntgenpersonalen, som är mkt viktig, självklart. Jag har varit med på massor av röntgenundersökningar, jag har jobbat på alla möjliga ställen i vården under 15 år, på flera olika sjukhus, och jag har aldrig hört talas om att man släpar in ett uppskuret lik till röntgenbordet faktiskt. Och jag kan inte tänka mig att Teet Härm hade slutat vara ditt favoritmonster om du fått veta att han släpade in ett uppskuret lik på röntgenavdelningen. Då hade detta adderats till Obducent-myten, var så säker
Citat:
Ursprungligen postat av
Hagenbach
Och jag tror inte ANs föräldrar blev gladare av rättsläkarstationschefens försvar, inte om och när de fått veta att huvudavtagningen inte ens var nödvändig för en röntgenundersökning.
Nu vet jag inte riktigt vad du surrar om. Huvudet togs ju inte av för att röntgas, och huruvida AN:s föräldrar blev glada eller inte, det är en annan sak. De anhörigas känslor är inte alltid prioriterade, inom rättsmedicinen och övriga vården, tyvärr, de anhöriga kommer i kläm när lik undersöks och vanställs, i jakt på fakta och eventuella bevis, och ska man få fram så många faktabitar som möjligt så kommer anhöriga att ta illa vid sig, så är det. Alternativet är att läkarna slutar gräva och vara noggranna, för att de anhöriga blir ledsna annars, och det låter inte särskilt vettigt ...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hagenbach
varför noterade Obducenten ingenting om detta i obduktionsutlåtandet?
Antagligen pga slarv, stress. Varför har läkare ihjäl patienter, varför pumpar en nattsjuksköterska in dubbla dosen morfin och avlivar en patient, varför kapar en läkare fel ben, varför tappar en kirurg en apparat i en öppnad skalle och förvandlar patienten till en grönsak, varför syr en trött läkare in en kompress, en sax, en handske i buken, varför kokade Rajs sönder skelettdelar, varför? Misstag sker hela tiden, och det är allmänt känt att arbetsmiljön på rättsläkarstationen var dålig och att arbetsbelastningen var extrem. Och dessutom så diariefördes ju skallen och sattes i bokhyllan, så faktabortfallet i obduktionsutlåtandet kan knappast tolkas som ngt mörkande.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hagenbach
Och varför hade han obduktionsutlåtandet liggande hemma hos sig?
Härm jobbade väldigt mycket, och han jobbade hemma. Inget konstigt.