Citat:
Ursprungligen postat av
salartaria
Det låter precis som det ska vara, du har ett rullande schema på 3 veckor. Inget konstigt med det alls. Vill du vara ledig storhelgsdagarna måste du ta en diskussion med din chef.
däremot så har du väl en fast månadslön där du får OB-tillägg när du hamnar på sådana dagar(beroende på vad ditt kollektivavtal säger) Man får inte löneavdrag för att man har lediga dagar i veckan.
Tack för svaret.
Ja du har nog rätt ang schemat och jag får iaf OB-tillägg dessa helgdagar, de flesta röda dagar räknas som en vanlig söndag vilket är ca dubbelt betalt och jag tror det är ytterligare betalt på julafton och juldagen.
Påsk, kristi-flygare och liknande har jag inget emot att arbeta och få lite extra betalt, värre är det med jul och nyår. Förhoppningsvis kan det bli så att de flesta av oss får kompa in dessa dagar under året så vi slipper jobba över storhelgerna och chefen slipper också betala ut den höga helglönen.
Löneavdraget jag nämnde var för de röda dagar som inträffar under min schemalagda tid. På tex den kommande Långfredagen ska jag arbeta och får dubbel betalning, tar jag ledigt blir det löneavdrag på en dag.