2014-01-09, 12:33
Medlem
Atticus-Finchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salartaria
Det låter precis som det ska vara, du har ett rullande schema på 3 veckor. Inget konstigt med det alls. Vill du vara ledig storhelgsdagarna måste du ta en diskussion med din chef.

däremot så har du väl en fast månadslön där du får OB-tillägg när du hamnar på sådana dagar(beroende på vad ditt kollektivavtal säger) Man får inte löneavdrag för att man har lediga dagar i veckan.

Tack för svaret.

Ja du har nog rätt ang schemat och jag får iaf OB-tillägg dessa helgdagar, de flesta röda dagar räknas som en vanlig söndag vilket är ca dubbelt betalt och jag tror det är ytterligare betalt på julafton och juldagen.

Påsk, kristi-flygare och liknande har jag inget emot att arbeta och få lite extra betalt, värre är det med jul och nyår. Förhoppningsvis kan det bli så att de flesta av oss får kompa in dessa dagar under året så vi slipper jobba över storhelgerna och chefen slipper också betala ut den höga helglönen.

Löneavdraget jag nämnde var för de röda dagar som inträffar under min schemalagda tid. På tex den kommande Långfredagen ska jag arbeta och får dubbel betalning, tar jag ledigt blir det löneavdrag på en dag.
2014-01-15, 11:46
Medlem
Beskriv problem: Då jag tog jobbet hade jag ett krav som dom gick med på. Nu helt plötsligt utan att ens prata med mig om det har dom ändrat det. Kravet var att få arbeta dagtid varannan vecka då jag har mina barn. Nu ska jag jobba kvällar- alltid, och kan därmed inte ta hand om mina barn. Upplever det som att bli psykiskt mobbad utan anledningar. Blivit fråntagen mina arbetsuppgifter och blivit delegerad kan man kalla det. Från kallskänka till diskare. Nu har en person som är anställd för "enstaka dagar" mitt rullande schema och mina arbetstider. Ägaren säger till min chef att jag är lat och annat skitsnack. Dom ändrar schema varje vecka och ibland två gånger på en dag. Är tillsvidareanställd på heltid. Min chef vill ha mig där jag alltid varit. Får ständigt höra att jag är en arbetsmyra och snabb, så står det även i de rapporter som kommer in från såna där "hemliga besökare" som ska betygsätta hur personal jobbar och hur stället ser ut. Där nämns mitt namn och hur jag hoppar in där det behövs och går runt och fixar och donar, ser till att allt ser bra ut. Det är ägaren som är problemet. Han ogillar mig av någon anledning och det verkar som att han gör det han gör för att bli av med mig trots att jag inte förtjänat det. Det känns så jäkla sjukt! Arbetet jag hade innan var jag 1 assistent på och därefter var jag ansvarig över hela stället. Hade hand om 50 medarbetare och var den som styrde stället. På detta ställe blir jag anklagad för att vara lat och behandlad som skit. Det är så vridet från verkligheten så jag har svårt att förstå det. Vad har jag gjort!? Vet inte alls hur jag ska kunna hålla det kort för det pågår så mycket skit på det här stället. Ägaren säger att X har sönder elektronik med flit, har sönder glödlampor med flit. Att X är dum i huvudet. Att vi anställda stjäl. Att vi alla är lata. Han har sagt vid anställning till alla att dom ska få gå deras utbildning på deras skola, vilket inte har hänt för deras skola existerar inte ens. Han presenterade ett schema där alla inte fick sina timmar de var anställda på och då ville han att chefen skulle sparka folk. Samtidigt hade dom en jobbannons ute och även intervjuer för att anställa folk. Han har schemalagt personer att jobba varje helg. Öppna förpackningar med läsk som står i förrådet, för att vi har fyllt upp kylarna och de som blir kvar ställer man undan på sin plats, säger han att titta! här står personalen och dricker! Min chef bryter ihop då och då och gråter och ber oss alla att söka oss vidare. Att det inte går vara kvar där. Chefen tänkte köra på sitt schema där jag befinner mig på min vanliga plats och om ägaren skulle ringa skulle jag ljuga och säga att jag är i disken. Och om han skulle dyka upp på plats skulle hon ta smällen. Några som blivit anställda får mindre timmar än dom som är anställda efter dom. Och det är så mycket skit hit och dit. Men mitt riktiga problem är att vårt muntliga avtal har brutits. Det ställer till hela livet för mig då mina barn hamnar i kläm. Det var den dealen jag hade på förra arbetet och därför det var mitt krav när jag började på detta. Skulle även få månadslön efter en månad som aldrig skedde. Men lönen och att jag får diska är skitsamma. Jag gör mitt jobb oavsett vart jag befinner mig. Även fast det känns rätt hemskt just nu. Mår dåligt över hela situationen, ångest.

Frågeställning: Vad kan jag göra för att dom brutit vårt avtal? Har det någon betydelse att det står kock/restaurangbiträde på anställningsavtalet och att jag nu enbart ska vara disk/vaktmästare? Jag har kontaktat facket och sänt in papper. Har jag en chans? (tänker inte arbeta kvar, söker jobb men det tar sin tid, men vill att han ska få smaka lite på sin egna medicin och inte bara lämna och låta han få bete sig som han vill. Även flera andra har i följd av mig kontaktat facket, även min chef)

Kollektivavtal: ja, restaurang.
2014-01-15, 16:32
Medlem

Det är alltid arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Har dom anställt dig som kock/restaurangbiträde men använder dig som diskare är deras rätt att göra så. (men jävligt korkat sätt att hantera personalens kompetens på)

Nu kan inte jag Hotell och restaurangs kollektivavtal, men det brukar höra till god ton att man skall berätta 14 dagar i förväg om det skall göras ändringar i schemat. Annars brukar man få mertids ersättning eller övertidsersättning då det sker ändringar så hastigt (det borde stå i kollektivavtalet hur schemahanteringen skall hanteras)

Man säger ju att en muntlig överenskommelse gäller. Men det kan bli lite svårare att bevisa att chefen faktiskt gått med på något dylikt. Har ditt fack sagt något om hur dom kommer göra i det här ärendet? För som din arbetsgivare håller på är helt ohållbart.
2014-01-15, 18:20
Medlem
Illusioners avatar
Under vilka omständigheter kan min chef neka mig studieledighet?

Min relation med chefen har gått från utmärkt till kass och jag drar mig verkligen för att ta upp detta med honom. Kan jag gå direkt till personalchefen istället för till min närmaste chef?
2014-01-15, 21:53
Medlem
Citat:

Det är alltid arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet. Har dom anställt dig som kock/restaurangbiträde men använder dig som diskare är deras rätt att göra så. (men jävligt korkat sätt att hantera personalens kompetens på)

Nu kan inte jag Hotell och restaurangs kollektivavtal, men det brukar höra till god ton att man skall berätta 14 dagar i förväg om det skall göras ändringar i schemat. Annars brukar man få mertids ersättning eller övertidsersättning då det sker ändringar så hastigt (det borde stå i kollektivavtalet hur schemahanteringen skall hanteras)

Man säger ju att en muntlig överenskommelse gäller. Men det kan bli lite svårare att bevisa att chefen faktiskt gått med på något dylikt. Har ditt fack sagt något om hur dom kommer göra i det här ärendet? För som din arbetsgivare håller på är helt ohållbart.

Det är ett riktigt skitbeteende på det här stället. Bevisa vår överenskommelse behöver man bara titta på hur jag jobbat på schema innan. Dessutom har jag två andra som var med vid tillfället då det lovades. Eftersom flera har kontaktat facket så pratade dom om att ha ett möte med alla som jobbar här. Jag har även skickat in min anmälan eller vad det kallas? Det måste gå rätt väg så att säga. Chefen babblade nå om att han kanske blir tvungen att köpa ut mig? Jaja, vill härifrån! Helst igår. Vilken jävla tabbe man gjort.
2014-01-16, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illusioner
Under vilka omständigheter kan min chef neka mig studieledighet?

Min relation med chefen har gått från utmärkt till kass och jag drar mig verkligen för att ta upp detta med honom. Kan jag gå direkt till personalchefen istället för till min närmaste chef?

Vad står det i ditt kollektivavtal? annars får du falla tillbaka på http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1974981-om-arbetstagare_sfs-1974-981/

Vad är det för anledning din arbetsgivare anger för att du inte ska få studera?

Citat:
Ursprungligen postat av Rosenqist
Det är ett riktigt skitbeteende på det här stället. Bevisa vår överenskommelse behöver man bara titta på hur jag jobbat på schema innan. Dessutom har jag två andra som var med vid tillfället då det lovades. Eftersom flera har kontaktat facket så pratade dom om att ha ett möte med alla som jobbar här. Jag har även skickat in min anmälan eller vad det kallas? Det måste gå rätt väg så att säga. Chefen babblade nå om att han kanske blir tvungen att köpa ut mig? Jaja, vill härifrån! Helst igår. Vilken jävla tabbe man gjort.

Har du flera vittnen som kan intyga att du har blivit lovad att få jobba varannan vecka dagtid så är det ju ett kontrakt som nu brutits utan giltig anledning. Så länge du sköter ditt jobb och gör det din chef säger till dig att göra har han absolut ingen giltig anledning till att säga upp dig mer än att du är obekväm(vilket inte är en giltig anledning)
kan du/facket få honom att köpa ut dig för en vettig summa så slipper du ju det skitstället. Men är facket inblandat kommer det ju ske saker. Tyvärr tar det lite tid. Som facklig representant har man ganska mycket att göra på för lite tid, så hitta en tid som passar alla kan vara svårt. (dessutom kan man alltid ha en arbetsgivare som är väldigt motsträvig till att samarbeta med facket)
2014-01-16, 13:44
Medlem
Citat:
Vad står det i ditt kollektivavtal? annars får du falla tillbaka på http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-1974981-om-arbetstagare_sfs-1974-981/

Har du flera vittnen som kan intyga att du har blivit lovad att få jobba varannan vecka dagtid så är det ju ett kontrakt som nu brutits utan giltig anledning. Så länge du sköter ditt jobb och gör det din chef säger till dig att göra har han absolut ingen giltig anledning till att säga upp dig mer än att du är obekväm(vilket inte är en giltig anledning)
kan du/facket få honom att köpa ut dig för en vettig summa så slipper du ju det skitstället. Men är facket inblandat kommer det ju ske saker. Tyvärr tar det lite tid. Som facklig representant har man ganska mycket att göra på för lite tid, så hitta en tid som passar alla kan vara svårt. (dessutom kan man alltid ha en arbetsgivare som är väldigt motsträvig till att samarbeta med facket)

Han har brutit vår deal utan ens säga något. Jag blir straffad utan anledningar. Sköter mitt jobb och har inte tabbat mig på något sätt. Det enda jag kan tänka mig är att jag inte är en ja:sägare som slickar röv. Facket får jobba, spela roll hur lång tid det tar. Kan bara önska att ett annat jobb blir aktuellt rätt snart. Lustiga är att min chef och arbetskamrater hade uttryckligen frågat på ett möte här om dagen vad problemet med mig var, vad det är för fel på mig. Ägaren hade inga konkreta argument utan bara "hon ska vara där"! Dessutom hade han sagt att dom inte skulle blanda in facket för det blir så krånglit då. Dom som arbetar tillsammans med mig tycker att jag gör ett toppen jobb medans han som dyker upp lite då och då hatar en och gör allt för att försöka bli av med en. Man tycker att en arbetsgivare skulle göra allt för att behålla någon som gör ett bra jobb och inte tvärtom. Det är därför jag har så svårt att förstå alltihopa. Men ja, jag ska inte fortsätta tjata och älta här. Det är som det är och jag hoppas han får en riktig näsbränna!
2014-01-16, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenqist
Han har brutit vår deal utan ens säga något. Jag blir straffad utan anledningar. Sköter mitt jobb och har inte tabbat mig på något sätt. Det enda jag kan tänka mig är att jag inte är en ja:sägare som slickar röv. Facket får jobba, spela roll hur lång tid det tar. Kan bara önska att ett annat jobb blir aktuellt rätt snart. Lustiga är att min chef och arbetskamrater hade uttryckligen frågat på ett möte här om dagen vad problemet med mig var, vad det är för fel på mig. Ägaren hade inga konkreta argument utan bara "hon ska vara där"! Dessutom hade han sagt att dom inte skulle blanda in facket för det blir så krånglit då. Dom som arbetar tillsammans med mig tycker att jag gör ett toppen jobb medans han som dyker upp lite då och då hatar en och gör allt för att försöka bli av med en. Man tycker att en arbetsgivare skulle göra allt för att behålla någon som gör ett bra jobb och inte tvärtom. Det är därför jag har så svårt att förstå alltihopa. Men ja, jag ska inte fortsätta tjata och älta här. Det är som det är och jag hoppas han får en riktig näsbränna!

Det här är ju bland de tråkigare sakerna som kan hända när man jobbar. Chefen får något personligt emot en av någon/ingen anledning och de glömmer bort sin roll som arbetsgivare.

Det bästa du kan göra just nu är ju att bara bita ihop och se till att du sköter ditt jobb så din chef inte får någon anledning till att avsluta din anställning. Tänk samarbetssvårigheter eller arbetsvägran eller dylikt. Sedan får facket vara med och reda upp i det hela.

Det är självklart din chef tycker det är jobbigt när facket blir inblandat. De vet allt som oftast vad som gäller i både lagar och kollektivavtal och din chef verkar ju vara bra långt utanför ramarna på både lagar och avtal. (sådant blir väldigt jobbigt när facket kommer och påpekar vad han får och inte får göra)
2014-01-17, 19:08
Medlem
Illusioners avatar
Citat:

I mitt kollektivavtal står det att jag måste ge 6 månaders varsel.

Jag har inte ens pratat med honom än men jag ser framför mig vad han kommer säga. Missade halva förra året pga tjänstledighet och en bruten hand.
2014-01-17, 21:59
Medlem
Hej! Om man är visstidsanställd, finns det nån gräns på hur mycket man får jobba per vecka/månad? Är det möjligt att jobba 6-7 dagar i veckan om man vill?
2014-01-17, 22:11
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajuaju
Hej! Om man är visstidsanställd, finns det nån gräns på hur mycket man får jobba per vecka/månad? Är det möjligt att jobba 6-7 dagar i veckan om man vill?
Ja, det finns en gräns så klart http://av.se/lagochratt/atl/kapitel04b.aspx
Men ingen jävel kommer lägga sig i din och din arbetsgivares överenskommelse förutom facket om de får reda på det, eller avundsjuka kollegor.
Senast redigerad av Brain Damage 2014-01-17 kl. 22:16.
2014-01-21, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Ja, det finns en gräns så klart http://av.se/lagochratt/atl/kapitel04b.aspx
Men ingen jävel kommer lägga sig i din och din arbetsgivares överenskommelse förutom facket om de får reda på det, eller avundsjuka kollegor.

Ok! En till fråga, vilken a-kassa borde jag gå med i? Jag jobbar på lager via ett bemanningsföretag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in