Citat:
Ursprungligen postat av
mrafa
Då förstår jag, tack!
Ännu en fråga. Du skrev att AG måste följa LAS vid uppsägning, men om inhyrning av extern personal räknas som en omorganisation och därmed faller inom ramen för saklig grund - vad finns det mer för skydd i LAS? För annars kan en AG alltid hävda arbetsbrist och omorganisation, och sedan plocka in extern personal?
Hur ska jag bevisa att uppsägningen inte beror på omorganisation, utan att de istället tycker att det är jobbigt att ha en nybliven förälder i min tjänst (som kräver 100% närvaro)?
Om du kollar på länken
(FB) Arbetsgivare bortser från LAS? så ser du att det finns vissa skydd mot detta i LAS men de är imo ofulständiga ur ett AT-perspektiv. Många fack har därför, utöver sin vetorätt vid anlitande av underentreprenör enligt MBL 38 - 40 §§, förhandlat in regler om anlitande av bemanning i sina kollektivavtal. Här har du en gammal
ledare i AB som belyser problemet. Luckan i LAS som AB pekar ut är ännu inte täppt. Vänsterpartiet belyste saken
nyligen.
Din möjlighet att bestrida eller begära skadestånd för uppsägningen beror på hur skicklig din AG varit i formuleringen av sina skäl. Glöm inte heller att turordning gäller vid all arbetsbrist, dvs finns det fler med samma arbetsuppgifter i din turordningskrets som dessutom är anställda efter dig ska dessa få gå före dig. Men även här finns det så klart undantag...