2014-01-12, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Jaha du, så om jag går om kring och tror att var och varannan person har sprängmedel på sig så får jag använda nödvärnsvåld emot dem?

Att utföra polisyrket kräver många olika typer av kompetens. Den här kvinnan saknar social kompetens så pass att hon överreagerar. Tänk dig den här kvinnan jobbandes på Arlanda i säkerhetskontrollen. Hon hade tvingat ner minst 10 pers om dagen på golvet med utsträckta ben och armar bara för hon uppfattat att de kanske har sprängmedel på sig ... hur skulle de se ut och fungera tror du? Folk hade ju slutat resa via Arlanda de dagar hon jobbar
Du pratar som du har förstånd till...
Hon har kompetens så det räcker, inte fan skall Polisen börja krama fulla stökiga individer, sen det med hunden,,, syns tydligt hur han håller i halsbandet så hund vare sig kan bita eller dra sig undan. Så vad är det för jävla djurvän som beter sig så,,, undra om det inte är straffbart att ge sig på PolisHundar...
Hur som kan man inte dricka med måtta och uppträda skötsamt utan ragla omkring och störa allmänheten och vägra lyda Polismans order på får man skylla sig själv...
Citera
2014-01-12, 10:46
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Hon har kompetens så det räcker, inte fan skall Polisen börja krama fulla stökiga individer, sen det med hunden,,, syns tydligt hur han håller i halsbandet så hund vare sig kan bita eller dra sig undan. Så vad är det för jävla djurvän som beter sig så,,, undra om det inte är straffbart att ge sig på PolisHundar...
Hur som kan man inte dricka med måtta och uppträda skötsamt utan ragla omkring och störa allmänheten och vägra lyda Polismans order på får man skylla sig själv...

Jag tycker att du pratar som du har förstånd till...
Poliskvinnan har väldigt dålig kompetens uppenbarligen. Dels för att hon mer heller mindre tappar kontrollen på sin hund.
Han håller inte i ngt halsband. Du kanske bör se klippet ett antal ggr till för att du ska kunna se det.
Han ger sig inte på hunden snarare tvärtom, Han skyddar sig genom att hålla ifrån hunden och det är inte på ngt sätt straffbart. polisen hade troligtvis spårsele på hunden vid tillfället. Vilket var jävligt orutinerat.
Dessutom visar han klart och tydligt i klippet att han inte var ute efter att skada hunden.

Hur du kan påstå att han vägrar lyda order kan jag inte förstå då han har ca: 5-10 sek på sig att lägga sig ner innan slagen haglar. Jag kan lova dig att du inte lägger dig ner om du har en hund på dig.
Citera
2014-01-12, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Fast just Arlanda är kanske inget bra exempel. Det räcker ju med att du säger det han sa
i videon för att du inte ska få flyga med något flygbolag alls. Du kanske inte åker på
batongstryk, men du lär inte få borda något plan.

Fråga Dilba.

Exakt, "du åker inte på batongstryk" Hade denna poliskvinna gjort precis det. Helt coolt stannat kvar och sett till att inte mer skadegörelse gjorts till de var fler poliser så hade kvinnan klarat av att göra ett helt korrekt jobb den arbetsdagen .... det gjorde hon dock inte utan det vevades rejält med batongen ....
Citera
2014-01-12, 12:41
Medlem
Citat:

Varken du eller denna poliskvinna är lämpliga poliser annat än i en militärstat Polisen skall verka för att ta om hand alla som behöver det. Den här mannen borde tas om hand men inte med batongslag.
Citera
2014-01-12, 12:54
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Exakt, "du åker inte på batongstryk" Hade denna poliskvinna gjort precis det. Helt coolt stannat kvar och sett till att inte mer skadegörelse gjorts till de var fler poliser så hade kvinnan klarat av att göra ett helt korrekt jobb den arbetsdagen .... det gjorde hon dock inte utan det vevades rejält med batongen ....

Problemet är väl att har hon väl beordrat ner honom på backen så är det svårt att backa.
Det finns ju klipp på tuben där poliser inte fullföljer, vilket då utav FB-mobben och andra
tungviktare i samhället ses som ett svaghetstecken.

Men visst hade hon kunnat löst det på ett annat sätt. Det hade han också. Att skylla på
att man är för full för att fatta funkar ju sådär. Då har man grava alkoholproblem. Att sedan
börja hota med att man ska spränga saker funkar ju också sådär.

För övrigt hade nog Dilba också fått sig en batongdans om hon vägrat åtfölja vakternas
direktiv. Nu var ju dock inte hon en dyngrak bonnjävel med taskig hjärnkapacitet.
Citera
2014-01-12, 13:01
Medlem
Citat:
Om en polis säger att du ska hoppa från en klippa så ska du fan ta mig göra det lyd överman. Nej, anledningen till att situationen blev så här är för att det är en kvinnlig polis hon hanterar helt enkelt inte situationen korrekt hon får panik och försöker överkompensera genom våld du kan till och med höra på hennes röst att hon är obekväm i situationen fan adrenalinet rusar ur käften på henne ju.
Citera
2014-01-12, 14:07
Medlem
Citat:
Problemet är väl att har hon väl beordrat ner honom på backen så är det svårt att backa.

Där börjar vi närma oss kärnan varför hon är olämplig som Polis. Hon har helt rätt i att tillåta sig att ta beslut att han skall lägga sig ner. När hon tagit detta beslut och gett ut ordern muntligt så kan 2 saker ske. Personen lägger sig ner eller också inte. Detta måste man vara medveten om INNAN man ger order att personen skall lägga sig ner. Är du inte det målar du in dig i ett hörn. Alla jobbar utifrån de verktyg och det kunnande man har. Inga poliser är exakt lika men vissa grunder måste de klara av. Här gäller att du MÅSTE klara av att lägga ner den här mannen utan att använda batong. Hon FÅR INTE använda batong till att lägga ner någon. Det gör man bara i polisstater. Jag själv har hanterat väldigt lika situationer med att när fyllot inte lägger sig ner så går jag in mot kroppen och sätter näven i bröstet och tar ett steg fram. Detta resulterar i att personen ramla omkull under mig. Jag fångar givetvis upp personen så att den inte slår i backen för hårt. Detta gör jag för att personen inte skall lalla omkring och störa fler runt omkring som kan triggas till mera slagsmål med flera deltagare.

Observera att jag enbart ger ordern "Lägg dig ner" om jag själv kan enforcera personen att lägga sig ner. Tvekar jag här så inväntar jag kollegor. Du skall aldrig eskalera en situation du ej är säker på att du kan fortsätta hantera. Lägg märke till att jag har mera ggr inväntat flera kollegor än tagit på mig att fixa hela grejen själv. Dock har det hänt att jag fixat hela grejen själv men just i de situationerna har jag varit säker på att hantera allting hela vägen utan batong.

Det finns många klantigheter som denna polis gjorde. Visst hon vill att mannen skall lägga sig ner men hon vill att han skall lyda hennes befallning. Själv har jag ofta använt mig av listigare kommunikation. Jag ger ett exempel:
1) Jag har analyserat situationen och bestämt mig för att denna man framför mig (fyllot) bör sätta sig eller lägga sig ner. Jag vill att han skall lägga sig ner men ännu inget sagt. (Därtill vill jag att denne man skall sluta käfta om negativa saker mot sin omgivning. Det här kommer sist )
2) Jag ser att han är skadad och utnyttjar detta faktum
3) Tydligt säger jag åt honom att du är skadad vi måste hjälpa dig. Jag skall hjälpa dig. Du kommer att må bra.
4) (Nu sker saker och ting fort) Jag går in mot honom och trycker omkull honom och håller kvar i en av hans armar och det resulterar i att han sätter sig ner baklänges då han initialt tappar balansen.
5) Nu står jag tydligt vid hans sida och samtalar i trevlig men tydligt ton (något högre än normalt då fyllon hör dåligt). Min ena hand har jag på hans axel så han inte skall ställa sig upp. Jag pratar hela tiden om hans blödande sår så han skall fokusera på att jag är där för dess skull. (Det är jag ju inte jag är där för att han skall hålla sig lugn och sitta ner. Sjukvårdspersonalen är de som egentligen är där för hans blödande sår skull). Jag fortsätter att hålla min hand stadigt på hans axel och flyttar mig runt och släpper inte förrän han sluttat försöka resa på sig. Ju mer övertygande ja gär om att det blödande såret bör hanteras först och allt annat får vänta desto mera får jag fyllot att tänka, fundera, och prata om just detta. Vid det här laget har fyllot slutat säga (häva ur sig) andra typer av dumheter fyllot ofta gjorde när jag/vi först kom dit. Denna verbala kontroll över fyllots fortsatta kommunikation fungerar givetvis inte alltid men är inte tvunget att man lyckas med. Dock är det väldigt intressant att man kan lyckas få fyllot i sittande position. Man kan få fyllot att prata om något annat än fyllot initialt pratade om bara man bryr sig om strategin.

Den här strategin ovan fungerar bra om man som polis går in i en situation utan att på förhand dömt ut någon som skyldig. Man går in och lugnt samtalar med alla men agerar resolut vartefter man samtidigt analyserar vad som sker och skett. Finns ingen anledning att på stående fot döma du har fel och denna har rätt. Lugna situationen. Har man som polis redan gått in i situationen med hård ton är det kört att växla till denna strategi.

Strategin att först beordra ett fyllo har jag sedan länge slutat med. Inte helt olikt det sätt man hanterar sin fru när man vill ligga. Man säger det inte rakt ut men har alltid några associationer man vet hur man väcker hos henne. Man styr människor med indirekt kommunikation istället för direkt kommunikation. Är inte det trevligare tycker ni?

Tror inte den här poliskvinnan fått ligga på länge och det är därför hon är så osmidig
Senast redigerad av FulAgent007 2014-01-12 kl. 14:51.
Citera
2014-01-12, 22:21
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Där börjar vi närma oss kärnan varför hon är olämplig som Polis. Hon har helt rätt i att tillåta sig att ta beslut att han skall lägga sig ner. När hon tagit detta beslut och gett ut ordern muntligt så kan 2 saker ske. Personen lägger sig ner eller också inte. Detta måste man vara medveten om INNAN man ger order att personen skall lägga sig ner. Är du inte det målar du in dig i ett hörn. Alla jobbar utifrån de verktyg och det kunnande man har. Inga poliser är exakt lika men vissa grunder måste de klara av. Här gäller att du MÅSTE klara av att lägga ner den här mannen utan att använda batong. Hon FÅR INTE använda batong till att lägga ner någon. Det gör man bara i polisstater. Jag själv har hanterat väldigt lika situationer med att när fyllot inte lägger sig ner så går jag in mot kroppen och sätter näven i bröstet och tar ett steg fram. Detta resulterar i att personen ramla omkull under mig. Jag fångar givetvis upp personen så att den inte slår i backen för hårt. Detta gör jag för att personen inte skall lalla omkring och störa fler runt omkring som kan triggas till mera slagsmål med flera deltagare.

Observera att jag enbart ger ordern "Lägg dig ner" om jag själv kan enforcera personen att lägga sig ner. Tvekar jag här så inväntar jag kollegor. Du skall aldrig eskalera en situation du ej är säker på att du kan fortsätta hantera. Lägg märke till att jag har mera ggr inväntat flera kollegor än tagit på mig att fixa hela grejen själv. Dock har det hänt att jag fixat hela grejen själv men just i de situationerna har jag varit säker på att hantera allting hela vägen utan batong.

Det finns många klantigheter som denna polis gjorde. Visst hon vill att mannen skall lägga sig ner men hon vill att han skall lyda hennes befallning. Själv har jag ofta använt mig av listigare kommunikation. Jag ger ett exempel:
1) Jag har analyserat situationen och bestämt mig för att denna man framför mig (fyllot) bör sätta sig eller lägga sig ner. Jag vill att han skall lägga sig ner men ännu inget sagt. (Därtill vill jag att denne man skall sluta käfta om negativa saker mot sin omgivning. Det här kommer sist )
2) Jag ser att han är skadad och utnyttjar detta faktum
3) Tydligt säger jag åt honom att du är skadad vi måste hjälpa dig. Jag skall hjälpa dig. Du kommer att må bra.
4) (Nu sker saker och ting fort) Jag går in mot honom och trycker omkull honom och håller kvar i en av hans armar och det resulterar i att han sätter sig ner baklänges då han initialt tappar balansen.
5) Nu står jag tydligt vid hans sida och samtalar i trevlig men tydligt ton (något högre än normalt då fyllon hör dåligt). Min ena hand har jag på hans axel så han inte skall ställa sig upp. Jag pratar hela tiden om hans blödande sår så han skall fokusera på att jag är där för dess skull. (Det är jag ju inte jag är där för att han skall hålla sig lugn och sitta ner. Sjukvårdspersonalen är de som egentligen är där för hans blödande sår skull). Jag fortsätter att hålla min hand stadigt på hans axel och flyttar mig runt och släpper inte förrän han sluttat försöka resa på sig. Ju mer övertygande ja gär om att det blödande såret bör hanteras först och allt annat får vänta desto mera får jag fyllot att tänka, fundera, och prata om just detta. Vid det här laget har fyllot slutat säga (häva ur sig) andra typer av dumheter fyllot ofta gjorde när jag/vi först kom dit. Denna verbala kontroll över fyllots fortsatta kommunikation fungerar givetvis inte alltid men är inte tvunget att man lyckas med. Dock är det väldigt intressant att man kan lyckas få fyllot i sittande position. Man kan få fyllot att prata om något annat än fyllot initialt pratade om bara man bryr sig om strategin.

Den här strategin ovan fungerar bra om man som polis går in i en situation utan att på förhand dömt ut någon som skyldig. Man går in och lugnt samtalar med alla men agerar resolut vartefter man samtidigt analyserar vad som sker och skett. Finns ingen anledning att på stående fot döma du har fel och denna har rätt. Lugna situationen. Har man som polis redan gått in i situationen med hård ton är det kört att växla till denna strategi.

Strategin att först beordra ett fyllo har jag sedan länge slutat med. Inte helt olikt det sätt man hanterar sin fru när man vill ligga. Man säger det inte rakt ut men har alltid några associationer man vet hur man väcker hos henne. Man styr människor med indirekt kommunikation istället för direkt kommunikation. Är inte det trevligare tycker ni?

Tror inte den här poliskvinnan fått ligga på länge och det är därför hon är så osmidig

Och där har vi nog själva grundanledningen till att du är väktare/OV och inte polis.
Citera
2014-01-12, 22:29
Medlem
Citat:
Och där har vi nog själva grundanledningen till att du är väktare/OV och inte polis.

Hur menar du nu. Får man ligga mer som väktare/OV menar du? Eller menar du att väktare/OV oftast sköter det här snyggare?

Enligt mig belyser det här återigen att folk tror sig veta att det är militärpolis de vill ha när något gått snett och de är osams. I själva verket behöver alla parter någon som kan lugna situationen samtidigt som de tar hand om alla akuta situationer där finns. Det som inte är super akut kan vänta tills lugnet får effekt. Stressa är det sista man skall göra för det reagerar omgivningen negativt på.
Senast redigerad av FulAgent007 2014-01-12 kl. 22:35.
Citera
2014-01-15, 15:04
Medlem
http://www.dn.se/sthlm/polis-kan-fa-behalla-jobbet-trots-misshandel/

Citat:
Polis kan få behålla jobbet trots misshandel

Jerzy Sarnecki:
Citat:
Beslutet i Rikspolisens ansvarsnämnd togs i december förra året, och slår fast att polisen bara bör förlora jobbet om hon döms för grov misshandel.

– Det finns en sak till som är konstig, och de tär att man tar det här beslutet så tidigt. För det kan ju framkomma nya uppgifter som förändrar bedömningen under rättegången, säger Jerzy Sarnecki till DN.

Ja vad säger man om det
Citera
2014-01-15, 16:36
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
http://www.dn.se/sthlm/polis-kan-fa-behalla-jobbet-trots-misshandel/

Jerzy Sarnecki:

Ja vad säger man om det

Poliser ska inte utreda andra poliser.
Citera
2014-01-15, 17:18
Medlem
Esteban-IIs avatar
Även om polisens ingripande uppenbarligen inte är exemplariskt så har jag svårt att förstå kraven på avsked. Ingripandet var berättigat, våldet var inte grovt, och situationen lugnade sig så fort mannen hörsammade polisens begäran. Eller är polisyrket någon slags antites till styrelseordförande i stora börsbolag, där du i det förra inte får göra minsta misstag men i det senare kan pissa bort miljoner och ändå inkassera en rejäl bonus?

Poliser som plockar upp A-lagare hippt som happt och spöar dom medvetslösa i arresten, dom förtjänar att få sparken. Denna kvinna förtjänar inget värre än en avhyvling från närmsta befäl samt en bonuskurs i fylleristhantering.

Citat:
Jaha du, så om jag går om kring och tror att var och varannan person har sprängmedel på sig så får jag använda nödvärnsvåld emot dem?
Självklart. Men om du inte vill bli dömd för misshandel eller dylikt efteråt är det bra om du kan presentera något slags belägg för din misstanke, t.ex. att personen ifråga gapar om att spränga grejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in