Citat:
Ursprungligen postat av
BoyGoneBad
Problemet är väl att har hon väl beordrat ner honom på backen så är det svårt att backa.
Där börjar vi närma oss kärnan varför hon är olämplig som Polis. Hon har helt rätt i att tillåta sig att ta beslut att han skall lägga sig ner. När hon tagit detta beslut och gett ut ordern muntligt så kan 2 saker ske. Personen lägger sig ner eller också inte. Detta måste man vara medveten om INNAN man ger order att personen skall lägga sig ner. Är du inte det målar du in dig i ett hörn. Alla jobbar utifrån de verktyg och det kunnande man har. Inga poliser är exakt lika men vissa grunder måste de klara av. Här gäller att du MÅSTE klara av att lägga ner den här mannen utan att använda batong. Hon FÅR INTE använda batong till att lägga ner någon. Det gör man bara i polisstater. Jag själv har hanterat väldigt lika situationer med att när fyllot inte lägger sig ner så går jag in mot kroppen och sätter näven i bröstet och tar ett steg fram. Detta resulterar i att personen ramla omkull under mig. Jag fångar givetvis upp personen så att den inte slår i backen för hårt. Detta gör jag för att personen inte skall lalla omkring och störa fler runt omkring som kan triggas till mera slagsmål med flera deltagare.
Observera att jag enbart ger ordern "Lägg dig ner" om jag själv kan enforcera personen att lägga sig ner. Tvekar jag här så inväntar jag kollegor.
Du skall aldrig eskalera en situation du ej är säker på att du kan fortsätta hantera. Lägg märke till att jag har mera ggr inväntat flera kollegor än tagit på mig att fixa hela grejen själv. Dock har det hänt att jag fixat hela grejen själv men just i de situationerna har jag varit säker på att hantera allting hela vägen utan batong.
Det finns många klantigheter som denna polis gjorde. Visst hon vill att mannen skall lägga sig ner men hon vill att han skall lyda hennes befallning. Själv har jag ofta använt mig av listigare kommunikation. Jag ger ett exempel:
1) Jag har analyserat situationen och bestämt mig för att denna man framför mig (fyllot) bör sätta sig eller lägga sig ner. Jag vill att han skall lägga sig ner men ännu inget sagt. (Därtill vill jag att denne man skall sluta käfta om negativa saker mot sin omgivning. Det här kommer sist

)
2) Jag ser att han är skadad och utnyttjar detta faktum
3) Tydligt säger jag åt honom att du är skadad vi måste hjälpa dig. Jag skall hjälpa dig. Du kommer att må bra.
4) (Nu sker saker och ting fort) Jag går in mot honom och trycker omkull honom och håller kvar i en av hans armar och det resulterar i att han sätter sig ner baklänges då han initialt tappar balansen.
5) Nu står jag tydligt vid hans sida och samtalar i trevlig men tydligt ton (något högre än normalt då fyllon hör dåligt). Min ena hand har jag på hans axel så han inte skall ställa sig upp. Jag pratar hela tiden om hans blödande sår så han skall fokusera på att jag är där för dess skull. (Det är jag ju inte jag är där för att han skall hålla sig lugn och sitta ner. Sjukvårdspersonalen är de som egentligen är där för hans blödande sår skull). Jag fortsätter att hålla min hand stadigt på hans axel och flyttar mig runt och släpper inte förrän han sluttat försöka resa på sig. Ju mer övertygande ja gär om att det blödande såret bör hanteras först och allt annat får vänta desto mera får jag fyllot att tänka, fundera, och prata om just detta. Vid det här laget har fyllot slutat säga (häva ur sig) andra typer av dumheter fyllot ofta gjorde när jag/vi först kom dit. Denna verbala kontroll över fyllots fortsatta kommunikation fungerar givetvis inte alltid men är inte tvunget att man lyckas med. Dock är det väldigt intressant att man kan lyckas få fyllot i sittande position. Man kan få fyllot att prata om något annat än fyllot initialt pratade om bara man bryr sig om strategin.
Den här strategin ovan fungerar bra om man som polis går in i en situation utan att på förhand dömt ut någon som skyldig. Man går in och lugnt samtalar med alla men agerar resolut vartefter man samtidigt analyserar vad som sker och skett. Finns ingen anledning att på stående fot döma du har fel och denna har rätt. Lugna situationen. Har man som polis redan gått in i situationen med hård ton är det kört att växla till denna strategi.
Strategin att först beordra ett fyllo har jag sedan länge slutat med. Inte helt olikt det sätt man hanterar sin fru när man vill ligga. Man säger det inte rakt ut men har alltid några associationer man vet hur man väcker hos henne. Man styr människor med indirekt kommunikation istället för direkt kommunikation. Är inte det trevligare tycker ni?
Tror inte den här poliskvinnan fått ligga på länge och det är därför hon är så osmidig