2014-01-13, 00:05
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Dubbelblad av Gilette-typ. Den är helt OK, men inte samma charm som en säkerhetshyvel.

Men då har man det inneboende problemet med dubbel, trippel, quadro, etc hyvlar. De sliter dubbelt på huden samt använder hugg och dragmetoden som leder till innåtväxtahårstrån samt rakfinnar.

Såg en gång en engångshyvel som såg it som en säkerhetshyvel. Något som vet vart man kan plocka upp en sådan?
Citera
2014-01-13, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Nej jag kan inte ordna en bild. Vad dem kallar den? Det är en rakhyvel för män; märket är Gibellini.

I förpackningen så får man 20st hyvelblad; 1 st hyvel; för priset som sagt 49kr. Finns på Lidl.

Jag tror att priset var 49kr; men kan dock inte lova det.
Haha, jag som tolkade det som något annat än det var. Behövs definitivt ingen bild på flerbladssystem .
Citera
2014-01-13, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Men då har man det inneboende problemet med dubbel, trippel, quadro, etc hyvlar. De sliter dubbelt på huden samt använder hugg och dragmetoden som leder till innåtväxtahårstrån samt rakfinnar.

Såg en gång en engångshyvel som såg it som en säkerhetshyvel. Något som vet vart man kan plocka upp en sådan?

Jag kommer ihåg att de hade engångssäkerhetshyvel på sjukhuset när jag en gång i tiden sommarjobbade där. Om jag inte har helt fel var de tillverkade av Wilkinson's Sword och de såg exakt ut som de Wilkinson-hyvlarna man kan köpa i butikerna, men helt tillverkade i plast och dessutom i blå färg.
Citera
2014-01-14, 11:35
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster

Citat:
Ursprungligen postat av Meinl
Jag kommer ihåg att de hade engångssäkerhetshyvel på sjukhuset när jag en gång i tiden sommarjobbade där. Om jag inte har helt fel var de tillverkade av Wilkinson's Sword och de såg exakt ut som de Wilkinson-hyvlarna man kan köpa i butikerna, men helt tillverkade i plast och dessutom i blå färg.

https://www.bestshave.net/wilkinson-sword-classic-safety-razor-5-blades-p-167.html?zenid=ac3a4fjd0ajjf9rutobakevf06

Det stället har även fler modeller.
Citera
2014-01-14, 20:11
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
https://www.bestshave.net/wilkinson-sword-classic-safety-razor-5-blades-p-167.html?zenid=ac3a4fjd0ajjf9rutobakevf06

Bingo, det var nästan en sådan. men detta var engångshyvel men DE.

Kanske borde köpa mig Wilkinsson och ha på resor.
Citera
2014-01-15, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2

Det var precis den hyveln jag syftade på i mitt inlägg. Engångshyvlarna från Wilkinson's ser exakt likadana ut, men är blåa och enbart tillverkade i plast.
Citera
2014-01-15, 11:58
Medlem
Damien666s avatar
Har bestämt mig för att köpa en safety razor, men har inte en susning vilken jag ska ta. Är ju en djungel av olika hyvlar, borstar och produkter.
Någon här som kan rekommendera en bra hyvel som inte kostar skjortan? Runt 350-400 spänn hade jag tänkt mig.
Tacksam för alla tips.
Citera
2014-01-15, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damien666
Har bestämt mig för att köpa en safety razor, men har inte en susning vilken jag ska ta. Är ju en djungel av olika hyvlar, borstar och produkter.
Någon här som kan rekommendera en bra hyvel som inte kostar skjortan? Runt 350-400 spänn hade jag tänkt mig.
Tacksam för alla tips.

Jag kan vart rekommendera Mühle R89. Samma huvud sitter även på hyvlarna från Edwin Jagger. Även Merkur 34C är en bra hyvel, dock lite väl kort skaft enligt mig. Det är väl dessa tre som är de mest populära nybörjarhyvlarna.
Citera
2014-01-15, 13:43
Medlem
Damien666s avatar
Citat:
Jag kan vart rekommendera Mühle R89. Samma huvud sitter även på hyvlarna från Edwin Jagger. Även Merkur 34C är en bra hyvel, dock lite väl kort skaft enligt mig. Det är väl dessa tre som är de mest populära nybörjarhyvlarna.
Kanon, tack!
Merkur 34C har jag sett dyka upp en hel del när jag har kollat runt. Ska kolla upp dom andra två också.
Är det värt att beställa från utländska sidor, eller är priserna hos dom svenska nätbutikerna bra?
Citera
2014-01-15, 14:36
Medlem
Citat:
Kanon, tack!
Merkur 34C har jag sett dyka upp en hel del när jag har kollat runt. Ska kolla upp dom andra två också.
Är det värt att beställa från utländska sidor, eller är priserna hos dom svenska nätbutikerna bra?

Jag tycker helt klart att det är värt att beställa dina saker från utlandet. Innan jag flyttade ifrån Sverige beställde jag allt ifrån Shaving Shack. Bra priser och väldigt snabb leverans ifrån Storbritannien.
Citera
2014-01-15, 17:08
Medlem
Damien666s avatar
Citat:
Jag tycker helt klart att det är värt att beställa dina saker från utlandet. Innan jag flyttade ifrån Sverige beställde jag allt ifrån Shaving Shack. Bra priser och väldigt snabb leverans ifrån Storbritannien.
Perfekt! Ser ut som att dom har ett riktigt bra utbud.
Dom har en som heter Merkur 38C Barberpole, med längre skaft. Kanske lättare att hantera?
En till fråga bara. Rakblad?
Har förstått att vissa är vassare än andra. Feather (?) t.ex verkar ju vara riktigt vassa, men är det idioti att köpa nåt sådant, och kanske satsa på något mindre vasst i början?
Sorry för alla frågor, men mina vänner och kollegor har inte en aning vad en säkerhetshyvel är, så har ingen ställa tjatiga frågor till.
Citera
2014-01-15, 22:13
Medlem
ddf66s avatar
Citat:
En till fråga bara. Rakblad?
Har förstått att vissa är vassare än andra. Feather (?) t.ex verkar ju vara riktigt vassa, men är det idioti att köpa nåt sådant, och kanske satsa på något mindre vasst i början?

Köp ett mix-paket för att testa olika sorter.

Citat:
Jag kan vart rekommendera Mühle R89.

Jag också, riktigt bra hyvel + att den är snygg.
Har även Feathers plasthyvel men den är för lätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in