2014-01-15, 00:57
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag förutsäger att nästa tillräckligt stora meteorit eller komet med kurs på jorden kommer att utplåna den mänskliga civilisationen och många livsformer här.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I och med inkluderandet av "tillräckligt stora" har du inte gjort annat än att komme med en banal platityd.

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jo. Om om vi hade levt efter Guds budskap så hade ingen fara hotat jorden.

Vilket inte har något att göra med vad jag skrev ang. plattityder.

Men för att relatera till denna senasta kommentar från dig, då rör du dig igen utanför bibel-ramen och inkluderar naturfenomen som egentligen hör hemma i den rationella världsbilden, så det blir det vanliga flaxandet mellan subjektivt och objektivt.
2014-01-15, 01:59
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Kort fråga bara: Vad säger bibeln att man ska göra för att "räddas ifrån "slutet""?? Ett litet sammanfattande citat vore toppen

Och så en till liten fråga: Vilken skrift behandlar dessa profetior bäst? Jag vill få insikt i vad profetiorna säger, men orkar inte läsa typ 150 sidor bibel-skrift vars meningar man behöver läsa om 3-4 gånger för att förstå.

Jesus (Gud själv i kött o blod) dog för alla människors (oavsett när de levde) synder. Jesus var det perfekta offer lammet som kan bana oss tillbaks till Gud. DVS det är en gåva från Gud till hela mänskligheten; nu är det bara upp till var o en att acceptera den gåvan eller inte.

De som kommer räddas är de som tar emot denna gåvan från Gud. O med Gud syftar jag till Gamla testamentets Gud (Gud av Abraham, Isak o Jacob) inte Islams Gud Allah.

1. Vi måste tro på att Jesus dog för våra synder.

2. Vi måste "Repent" (ett engelsk ord som betyder "vända sig bort från synd" "ta avstånd från Synd". Dvs vi slutar inte synda men vi försöker distansera oss från Synd. Vi glädjer oss inte i synd.

Det här ämnet är alldelse för omfattande att skriva ner på några rader. Men jag tänkte ta liknelsen med de 10 jungfruarna.

Vad den här liknelsen betyder för sista tiden är att de som verkligen tror på kristus kommer fångas upp i vad som kallas på engelska "The Rapture". Medans de ovisa jungfruarna, dvs de troende som är fullt upptagna med sina egna liv o älskar jordelivet mer än Gud lämnas kvar.

Det betyder att efter "the rapture" finns det enda ett sätt att rädda sig själv, det är genom att halshuggas av antikrist o hans följare. Det finns något som kallas "tribulation saints" och de är räddade under antikrists rike.

2014-01-15, 02:58
Medlem
Citat:
25 Då skall himmelriket liknas vid tio jungfrur som tog sina lampor och gick ut för att möta brudgummen. 2 Fem av dem var oförståndiga och fem var förståndiga. 3 De oförståndiga tog sina lampor men tog ingen olja med sig. 4 De förståndiga tog olja i kärlen tillsammans med sina lampor. 5 Då nu brudgummen dröjde, blev de alla sömniga och somnade. 6 Vid midnatt hördes ett rop: Se, brudgummen kommer! Gå ut och möt honom. 7 Då vaknade alla jungfrurna och gjorde i ordning sina lampor. 8 De oförståndiga sade till de förståndiga: Ge oss av er olja! Våra lampor slocknar. 9 De förståndiga svarade: Den räcker kanske inte både för oss och för er. Gå i stället till dem som säljer och köp. 10 Men när de hade gått för att köpa kom brudgummen. Och de som stod färdiga gick med honom in till bröllopsfesten, och dörren stängdes. 11 Sedan kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss! 12 Men han svarade: Amen säger jag er: Jag känner er inte. 13 Vaka därför, ty ni vet inte vilken dag eller timme han kommer.

Vad den här liknelsen betyder för sista tiden är att de som verkligen tror på kristus kommer fångas upp i vad som kallas på engelska "The Rapture".

Man får se till att vara förståndig & förberedd då! Men alltså, bara att: 1; förstå att jesus fick däng för folk är störda, och 2; att repent:a störd:heten?
Senast redigerad av Charlie-X 2014-01-15 kl. 03:06.
2014-01-15, 03:15
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Man får se till att vara förståndig & förberedd då! Men alltså, bara att: 1; förstå att jesus fick däng för folk är störda, och 2; att repent:a störd:heten?
När han skulle fortsätta sin vandring, sprang en man fram och föll på knä för honom och frågade: "Gode mästare, vad skall jag göra för att vinna evigt liv?" Jesus svarade: "Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud. Du kan budorden: Du skall inte dräpa, Du skall inte bryta ett äktenskap, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, Du skall inte ta ifrån något det som är hans, Visa aktning för din far och din mor." - "Mästare", sade mannen, "allt detta har jag hållit sedan jag var ung." Jesus såg på honom med kärlek och sade: "Ett fattas dig. Gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig." Vid de orden mörknade mannen och gick bedrövad sin väg, för han ägde mycket. Jesus såg sig om och sade till sina lärjungar: "Hur svårt blir det inte för dem som har pengar att komma in i Guds rike!" Lärjungarna blev bestörta över hans ord, men Jesus sade igen: "Mina barn, hur svårt är det inte att komma in i Guds rike! Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike." De blev ännu mer förskräckta och sade till varandra: "Vem kan då bli räddad?" Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt, men inte för Gud. Ty för Gud är allting möjligt." [Mark 1981 10:17].

"Ni skall bli hatade av alla för mitt namns skull. Men den som håller ut till slutet ska bli räddad. Om man förföljer er i den ena staden, så fly till nästa. Sannerligen, ni hinner inte till alla städer i Israel förrän Människosonen kommer." [Matt 1981 10:22].

Genom att laglösheten tilltar kommer kärleken att kallna hos de flesta. Men den som håller ut till slutet skall bli räddad. Och budskapet om riket skall förkunnas i hela världen och bli till ett vittnesbörd för alla folk. Sedan skall slutet komma. [Matt 1981 24:12].
De som lever efter tio Guds bud ligger bra till vad jag förstår.
2014-01-15, 03:24
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag misstänker att vi har levt i den yttersta tiden de senaste två tusen åren. Det trappades upp 1914, 1939, 1948 och 1967. Dock är det fortfarande långt kvar innan världen verkligen går under. Det kan vara allt från 100 till tusentals år kvar.
2014-01-15, 04:52
Bannlyst
Varför inte miljoner?

Tror inte heller det är särskilt nära.
Eller så är det början på något nytt.

2 Peter 3:7 (English-NIV)
By the same word the present heavens and earth are reserved for fire, being kept for the day of judgment and destruction of ungodly men.

Revelation 21:1 (English-NIV)
Then I saw a new heaven and a new earth, for the first heaven and the first earth had passed away, and there was no longer any sea.

Revelation 20:14 (English-KJV)
And death and hell were cast into the lake of fire. This is the second death.
Senast redigerad av saggeliten 2014-01-15 kl. 04:55.
2014-01-15, 06:11
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Jag misstänker att vi har levt i den yttersta tiden de senaste två tusen åren. Det trappades upp 1914, 1939, 1948 och 1967. Dock är det fortfarande långt kvar innan världen verkligen går under. Det kan vara allt från 100 till tusentals år kvar.

Ja, 1948 och 1967 hände ju saker som lätt går att likställa med två jävla världskrig. Hur vet du att det är långt kvar tills världen går under? Hur räknar du när du kommer fram till 100 år till tusentals år? Dumheter. Jämföra sexdagarskriget med första världskriget, whyIoughtta...
2014-01-15, 07:20
Medlem
Apologists avatar
Citat:

Blanda inte ihop bibel profetia med filmen 2012. Världen kommer inte gå under av sig självt. Enligt bibeln så kommer det komma ett tredje världskrig där atomvapen används o kommer förstöra vatten o luft på flera platser. Enligt bibeln kommer en ny världsordning införas där hela världen följer ett valuta system o till sist en ledare.
Biblisk profetia delas upp i 7 dagar, precis som Gud skapade jorden. 1 dag är tusen år. Det är 4 dagar från Adam o Eva tills Jesus tid. Därefter två dagar (vi är nu på 2014, Jesus dog runt år33), den sista dagen är vilodagen, dvs tusen års milleniumet då Jesus kommer regera från Jerusalem.
2014-01-15, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Blanda inte ihop bibel profetia med filmen 2012. Världen kommer inte gå under av sig självt. Enligt bibeln så kommer det komma ett tredje världskrig där atomvapen används o kommer förstöra vatten o luft på flera platser. Enligt bibeln kommer en ny världsordning införas där hela världen följer ett valuta system o till sist en ledare.
Biblisk profetia delas upp i 7 dagar, precis som Gud skapade jorden. 1 dag är tusen år. Det är 4 dagar från Adam o Eva tills Jesus tid. Därefter två dagar (vi är nu på 2014, Jesus dog runt år33), den sista dagen är vilodagen, dvs tusen års milleniumet då Jesus kommer regera från Jerusalem.

Tror du verkligen på detta trams? Finns ju inget som står i bibeln som håller för en närmare granskning så varför hänga upp sitt liv på denna sagobok?
2014-01-15, 11:06
Medlem
Citat:

Tja du har verkligen lite egna kriterier på hur länge dessa "yttersta tider" kan tänkas hålla på...hände väl inget av vikt 1948 eller 1967 vad jag kan läsa av historien förutom att en liten facistoid nation bildades och som genast startade sin krigiska expansion helt enligt nazistisk förebild.
2014-01-15, 12:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jesus (Gud själv i kött o blod) dog för alla människors (oavsett när de levde) synder.

Det är én sak om du stannar på ditt eget doktrinella hemmaplan, en helt annan när du går utanför detta och börjar att generalisera om den verklighet som finns utom-doktrinellt.

JAG ... som är én av "alla människor" ...... är t.ex. ingen "syndare" före du har bevisat att jag är det, så du är båda pådyvlande och irrationell i och med ovanstående.

(En fortsättning av detta kan .... om du vill ... t.ex. ske på tråden "Är bibeln sann").

Citat:
Jesus var det perfekta offer lammet som kan bana oss tillbaks till Gud. DVS det är en gåva från Gud till hela mänskligheten;

Inte till mig (som är en del av hela mänskligheten).

Citat:
nu är det bara upp till var o en att acceptera den gåvan eller inte.

Falsk dikotomi, detta är för mig ingen "gåva" och den generella utom-doktrinella 'verklighet' du predikerar är tills vidare bara propaganda ..... så det är med STOR sannolikhet ingen fara om jag helt ignorererar den.

Citat:
De som kommer räddas är de som tar emot denna gåvan från Gud. O med Gud syftar jag till Gamla testamentets Gud (Gud av Abraham, Isak o Jacob) inte Islams Gud Allah.

Det måste påpekas att ordet "de" .... med tanke på ditt pseudo-objektifierande ovan ..... naturligvis endast är relevant på ditt hemmaplan. Så för mig är detta "de" irrelevant.

S:a: Du har ställd dig på en såpbox och börjat bibelvifta omkring något du inte har legitimitet till att påstå.
Senast redigerad av Bogomil 2014-01-15 kl. 12:43.
2014-01-15, 12:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Världen kommer inte gå under av sig självt.

Kan du tydliggöra om detta är ett subjektivt påstående eller om du gör anspråk på objektivitet?

Citat:
Biblisk profetia delas upp i 7 dagar, precis som Gud skapade jorden. 1 dag är tusen år. Det är 4dagar från Adam o Eva tills Jesus tid. Därefter två dagar (vi är nu på 2014, Jesus dog runt år33), den sista dagen är vilodagen, dvs tusen års milleniumet då Jesus kommer regera från Jerusalem.

Om du insisterar på detta sättet att jämföra kosmisk och 'gudomlig' tid då måste du revidera hela den moderna rationella världsbilden (vetenskap & filosofi) och ersätta den med NE-kreationistisk pseudo-vetenskap för att få det till att gå ihop.

Klarar du av det (på lämplig tråd)? Annars är du fortfarande på "såpboxen".
Senast redigerad av Bogomil 2014-01-15 kl. 13:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in