Citat:
Ursprungligen postat av
Fiffiniffi
Jag frestas att säga "Alla". Saken är den att du tror att det är svar du ger, men det är rent nonsens. I stil med: "Bergen var inte lika höga då"
För det första så VET man via modern vetenskap att så inte var fallet, så vad du än säger går emot precis allt vi vet om världen idag.
OK, låt oss anta att bergen på Noas tid var lika höga som idag. Är du nöjd? Det förändrar fortfarande inte om det skulle vara en lokal eller global översvämning.
Citat:
För det andra så säger du t ex "Arken landade kanske inte på Ararats topp". Vem bryr sig? Det står FORTFARANDE att vattnet var högre än alla bergstoppar, så vattnet var fortfarande högre än berget.
Ja, vilka bergstoppar? Över hela världen eller inte? Det är frågan.
Citat:
För det tredje: Jag föreslog 400 meter vatten för att vara riktigt generös, och vad får jag höra? "Mesopotamien är omgivet av berg och ett hav". Herre min jävla gud liksom...
1. Översvämningen måste fortfarande ha varat ända upp till Turkiet
2. Hur har du mage att hänvisa till berg i öst när du precis sagt att bergen inte var lika höga då? Tror du att du har rätt att rita om världens alla berg för att passa dina påhitt?
3. Om bergen varit en vägg för vattnet i öst, så skulle ju inte vattnet varit högre än alla berg i översvämningsområdet, eller hur? Alltså har bibeln fel även där isf.
4. Vad höll uppe 400 meter vatten i söder i ett år? Varför spreds inte vattnet runt hela jorden? Var ytspänningen kanske starkare på den tiden så att 400 meter vertikala vattenväggar inte var några konstigheter?
Jag kan fortsätta i all evighet, men jag vet inte riktigt om jag ser nån poäng med det....
Återigen, alla dessa frågor är besvarade i artikeln som jag länkade till i inlägg #1001. Orkar du inte läsa så strunta i det. Men om du vill ha ett kort svar på hur vattnen kunde stiga och inte rinna iväg, så beror det på att inflödet är större än utflödet. Det som bidrar till inflödet är:
1. Grundvatten eller underjordiskt vatten som går upp till ytan. (Mos 07:11). Denna kan vara en primär faktor som kan ha orsakat långvarig översvämning.
2. Kraftigt regn i 40 dagar och nätter (Gen. 7:12). Regn som faller på berg samlas och bidrar till att vattnet stiger.
3. Kraftig storm från söder som kan driva havsvatten från persiska viken in i land . Detta leder till att arken flyttar sig norrut.
OM du verkligen är intresserad och vill veta mer så läs
denna artikel.
Citat:
Ok en sak till....du vet om att människor inte kan bli 800-900 år gamla va?
En sak i taget. Nu diskuterar vi om översvämningen var lokal eller global. Efter att vi diskuterat färdigt detta ämne går över till något annat.