2014-01-14, 10:29
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Peiper
Det kan du tycka, men många anser nog att lönesättning markerar den faktiska nyttan som en arbetstagare ger ett givet företag.

Men då förväxlar du nytta med kompetens, vilket ju inte riktigt är samma sak.
Citera
2014-01-14, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutklas
Nu har vi precis haft terminstentan på T1 i Uppsala. Jävligt svår och inte alls uppbyggd på samma sätt som de gamla tentorna vi har tittat på... Hur som helst, är det någon som har koll på betygsgsgränserna på T1? PM:et var ju 16 poäng och tentan 34. Vad krävs för AB? Hade siktet inställt på det innan tentan, men nu känns det mest som att jag är intresserad av vilken poäng man måste ha för att ens få ett B...

38 p är gränsen för AB om de inte ändrat det

Ba 33 p, B 25 p
Citera
2014-01-14, 17:17
Medlem
Citat:
Nu har vi precis haft terminstentan på T1 i Uppsala. Jävligt svår och inte alls uppbyggd på samma sätt som de gamla tentorna vi har tittat på... Hur som helst, är det någon som har koll på betygsgsgränserna på T1? PM:et var ju 16 poäng och tentan 34. Vad krävs för AB? Hade siktet inställt på det innan tentan, men nu känns det mest som att jag är intresserad av vilken poäng man måste ha för att ens få ett B...

Mongo much?

Frågar på FB efter betygsgränserna på din tenta?

Citera
2014-01-14, 18:04
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:

Gränserna för AB brukar ligga på runt 75-80% av maxpoäng. Denna gräns har en tendens att fluktuera något med hänsyn till hur tentamensresultatet har utfallit.

För att få dig att återfå lite självförtroende/välmående vill jag bara påminna om att du på intet sätt bör ta ut "förlusten" i förskott. Examinatorerna är väl införstådda med att:
- Det är er första terminstenta, på er första termin på ett krävande program
- Det är svårt att prestera väldigt koherenta,strukturerade och allmänt kvalitativa svar utifrån den tidspress som råder

Som en anekdot kan jag berätta att de gånger jag själv har misslyckats på programmet är just de gånger jag har känt att det gått bra; övriga gånger har jag varit beredd att fullkomligt döma ut min egen insats.

Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Mongo much?

Frågar på FB efter betygsgränserna på din tenta?

Även om det givetvis är en omöjlighet för oss flashbackanvändare att avgöra vilka de exakta gränserna kommer att vara på hens examen, är det ändå fullt möjligt att bringa lite mer klarhet i en förvirrad och bedrövad T1:as sinne.

Nästa gång du blir sugen på att skriva en meningslös dumförklaring, vilken i sig tillför än mindre till denna tråd än det inlägg du kritiserat, tycker jag att du bör fundera en extra gång om det verkligen är nödvändigt.
Senast redigerad av The_Keeper 2014-01-14 kl. 18:37.
Citera
2014-01-14, 18:33
Medlem
Kan man klara sig de 2 första veckorna på juristprogrammet genom att låna lagböcker/inte ha dem sidan om sig 24/7? Eftersom att de gröna lagböckerna släpps 31/1 så är det lite onödigt att springa och köpa 2013 års lagbok för flera hundra....eller?
Citera
2014-01-14, 18:42
Medlem
Citat:
Kan man klara sig de 2 första veckorna på juristprogrammet genom att låna lagböcker/inte ha dem sidan om sig 24/7? Eftersom att de gröna lagböckerna släpps 31/1 så är det lite onödigt att springa och köpa 2013 års lagbok för flera hundra....eller?

Det är billigare att köpa ny lagbok varje år fast förra årets upplaga, än att köpa årets och behålla den i två år.
Citera
2014-01-14, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Det är billigare att köpa ny lagbok varje år fast förra årets upplaga, än att köpa årets och behålla den i två år.

Lärarna/kursföreståndarna var ganska skeptiska till att studenter använder förra årets lagbok. Hur viktigt är det egentligen?
Citera
2014-01-14, 18:53
Medlem
Citat:
Lärarna/kursföreståndarna var ganska skeptiska till att studenter använder förra årets lagbok. Hur viktigt är det egentligen?

Det är ytterst sällan som det skett några viktiga ändringar i de lagar som är aktuella i kursen att man inte kan använda förra årets lagbok. I dessa fall brukar det dessutom erbjudas kompendier med ändringarna. Det är ingen som köper årets upplaga varje år. Kan de inte motivera varför du inte kan använda förra årets upplaga så är det antagligen inga som helst problem.
Citera
2014-01-14, 22:56
Medlem
Veasellls avatar
Citat:

Beror på vad du läser för kurs, men kan inte tänka mig att er introduktionskurs kräver dem nyaste lagarna och ändringarna som gjorts.
Citera
2014-01-14, 22:59
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Beror på vad du läser för kurs, men kan inte tänka mig att er introduktionskurs kräver dem nyaste lagarna och ändringarna som gjorts.

Hoppas alla lyssnar på dig och tentan sen handlar om reklam för modersmjölkersättning.
Citera
2014-01-14, 23:32
Medlem
Är det mycket parbildning bland programmets studenter?
Citera
2014-01-15, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitia-
Är det mycket parbildning bland programmets studenter?
Jag är även nyfiken på detta. Nog är det mer parbildning i studentstäderna (Lund och Uppsala). Så som singel kille som ska börja i Stockholm känner jag redan att programmet jag kommer börja på inte är så bra för det ändamålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in