2014-01-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Peiper
Jag tror nog att problemet ligger i att de drar en allt för simplistisk analys av vad en genomsnittsstudent faktiskt är. Alla vet ju att manliga jurister i genomsnitt tjänar mer och därmed presterar bättre än kvinnliga jurister. Man kan inte räkna in bottenskrapet (den mängd medelmåttiga kvinnor som gör att statistiken väger över i deras fördel) i den nämnda genomsnittsbilden.

Fler kvinnor än män sitter ting, vilket tyder på att kvinnor i genomsnitt har bättre betyg och därmed även presterar bättre. Om du stör dig på kvinnor kommer du inte att trivas på juristutbildningen.
Citera
2014-01-13, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapsLox
Fler kvinnor än män sitter ting, vilket tyder på att kvinnor i genomsnitt har bättre betyg och därmed även presterar bättre. Om du stör dig på kvinnor kommer du inte att trivas på juristutbildningen.

De presterar bättre i skolans bubbelvärld, men i det verkliga livet så tjänar männen avsevärt mycket mer, vilket indirekt betyder att de presterar bättre än kvinnorna.
Citera
2014-01-13, 21:44
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lovisaahlqvist
http://www.sydsvenskan.se/lund/tentaangest-i-juristfabriken/ <--- en färdig jurist som vill ge kommentar alternativt en student som går utbildningen just nu?

Ska eventuellt börja på Stockholms juristprogram i vår och blir avskräckt när jag läser denna artikel. Visst, det som står har jag hört talas om. Dock blir man nästan mörkrädd när man läser.

Är det någon som kan ge ett utlåtande om texten?

Verkar vara en ganska korrekt bild som skildras, med det undantaget att det där med gömda böcker nog är lite av en vandringssägen. Visst har man varit med om något enstaka fall då någon gett uttryck för en sabotagevilja, men på det stora hela höll man ihop under studietiden.
Citera
2014-01-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster
Ni andra som var där; är det någon som minns när grupperna skulle komma upp på studentportalen? Glömde lyssna den biten XD.

På måndag
Citera
2014-01-13, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Peiper
De presterar bättre i skolans bubbelvärld, men i det verkliga livet så tjänar männen avsevärt mycket mer, vilket indirekt betyder att de presterar bättre än kvinnorna.

Examinationer är en bättre indikator på skicklighet än vad lön är. Lönen påverkas framför allt av vilket område man är verksam inom. Arbetar man med affärsjuridik tjänar man mer än om man arbetar på myndighet. En högre lön innebär således inte att man är en skickligare jurist. Genomgående höga betyg å andra sidan tyder på att man har bra självdisciplin och en god förståelse för det man sysslar med.
Citera
2014-01-13, 22:48
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Examinationer är en bättre indikator på skicklighet än vad lön är. Lönen påverkas framför allt av vilket område man är verksam inom. Arbetar man med affärsjuridik tjänar man mer än om man arbetar på myndighet. En högre lön innebär således inte att man är en skickligare jurist. Genomgående höga betyg å andra sidan tyder på att man har bra självdisciplin och en god förståelse för det man sysslar med.

Men att arbeta med affärsjuridik är ett tecken på att man har genomgående höga betyg.

Att män tjänar bättre (läs: i högre grad blir delägare) har väl mer att göra med föräldraledighetsnormer och män-väljer-män. Fast jag kanske blivit genusindoktrinerad.

För övrigt tror jag betyg ofta är dåliga på att förutsäga hur bra jurist man blir. En bra jurist har säkert oftast höga betyg, men det bör finnas gott om folk med höga betyg som blir dåliga jurister.
Senast redigerad av Sobofied 2014-01-13 kl. 22:50.
Citera
2014-01-13, 23:02
Medlem
Citat:

Det kan du tycka, men många anser nog att lönesättning markerar den faktiska nyttan som en arbetstagare ger ett givet företag.
Citera
2014-01-14, 05:58
Medlem
Nu har vi precis haft terminstentan på T1 i Uppsala. Jävligt svår och inte alls uppbyggd på samma sätt som de gamla tentorna vi har tittat på... Hur som helst, är det någon som har koll på betygsgsgränserna på T1? PM:et var ju 16 poäng och tentan 34. Vad krävs för AB? Hade siktet inställt på det innan tentan, men nu känns det mest som att jag är intresserad av vilken poäng man måste ha för att ens få ett B...
Citera
2014-01-14, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Alla vet inte alls att manliga jurister presterar bättre än kvinnliga sådana. Tjejerna pluggar mer, får bättre betyg, har fler sidoengagemang, går vidare till ting i högre utsträckning (och sedan andra kvalificerade vägar inom staten såsom domar- och åklagarbanan) än killarna. Det manliga geniet har väldigt litet att hämta på utbildningen och du kommer göra bort dig rejält om du torgför dina åsikter.

Källa på det?

Är det förresten någon som vet varför andelen tjejer på utbildningen i Stockholm är avsevärt större än i Uppsala? Är det för att män (framförallt singla män) är mer beredda att flytta till Uppsala medan på andra universitet pluggar mer lokala studenter?

Antagligen är fler av tjejerna som bor och pluggar i Stockholm, Göteborg osv inte singla.
Senast redigerad av plstudent 2014-01-14 kl. 06:22.
Citera
2014-01-14, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krutklas
Nu har vi precis haft terminstentan på T1 i Uppsala. Jävligt svår och inte alls uppbyggd på samma sätt som de gamla tentorna vi har tittat på... Hur som helst, är det någon som har koll på betygsgsgränserna på T1? PM:et var ju 16 poäng och tentan 34. Vad krävs för AB? Hade siktet inställt på det innan tentan, men nu känns det mest som att jag är intresserad av vilken poäng man måste ha för att ens få ett B...
Uppsala är känt för att ha svårare tentor efter vad jag läst i denna tråd. "Priset" som ska betalas för den trevligare staden och de trevligare lokalerna.
Citera
2014-01-14, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plstudent
Uppsala är känt för att ha svårare tentor efter vad jag läst i denna tråd. "Priset" som ska betalas för den trevligare staden och de trevligare lokalerna.
Priset för de trevliga lokalerna kommer när tentan skriv ute i ett industriområde 5 km från närmsta civilisation klockan 8 på morgonen.
Citera
2014-01-14, 10:28
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Men att arbeta med affärsjuridik är ett tecken på att man har genomgående höga betyg.

Att män tjänar bättre (läs: i högre grad blir delägare) har väl mer att göra med föräldraledighetsnormer och män-väljer-män. Fast jag kanske blivit genusindoktrinerad.

För övrigt tror jag betyg ofta är dåliga på att förutsäga hur bra jurist man blir. En bra jurist har säkert oftast höga betyg, men det bör finnas gott om folk med höga betyg som blir dåliga jurister.

Jag skulle nog vilja säga att det ligger rätt mycket i det där - trots genustjafset man matas med. Nu kan jag bara tala för mig själv och min egen bekantskapskrets, men framgångsrika (på alla sätt, må det vara karriär, tjäna pengar eller idrott) män och kvinnor och ju en tendens att få ihop det med framgångsrika män och kvinnor, och ekvationen högpresterande man + högpresterande kvinna + småbarn på dagis går helt enkelt inte ihop (i alla fall inte utan barnflicka och med ambition att någon gång träffa barnen). Från arbetslivet tror jag att jag har ett exempel på när mannen klivit åt sidan för kvinnan men i regel brukar det vara tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in