2014-01-13, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Omformulerar min fråga:
Hur ska man veta vad som är viktigt att veta i en svår text?
Det vet jag inte hur man ska veta förrän man läst frågorna. Av den anledningen rekommenderar många att man läser frågorna först för att sedan läsa med störst fokus på att hitta saker som är relevanta till frågorna som ställs.

Att veta vad som är relevant innan du känner till vad som efterfrågas är närapå omöjligt.

Jag skumläser texten, läser fråga 1, letar efter och hittar svaret, läser fråga 2, och så vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Okej, då blev jag lite klokare. Får återkomma när jag fått tag i en bok som följer den nya läroplanen, tack så mycket för hjälpen
Annars kan du öva i de två böcker som behandlar Lpf94-kurserna matematik A och B som du redan har hemma.
Citera
2014-01-13, 21:02
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ni som får bra resultat på läsförståelsen:
Hur gör ni när komplicerade texter dyker upp? Texter såsom juridik eller mycket komplicerade doktorsartiklar..

För mig är det nästan omöjligt att hitta små ledtrådar på vad som kan komma på fråga, vilket är mycket enklare i genustexterna..

"Denna artikel behandlar den akuta behandlingen och inriktar sig på de ändrade operationsprinciperna för dislocerade cervikala höftfrakturer."
90% flosker enligt mig.

http://www.studerasmart.nu/wp-content/uploads/2012/09/2008-2-HTlas.pdf
Rubrik: Cervikal höftfraktur

Finns det facit till detta någonstans? Personligen läser jag frågorna först, det är lättare att veta vad man ska hålla utkik efter än att memorera hela texten.
Citera
2014-01-13, 21:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Finns det facit till detta någonstans? Personligen läser jag frågorna först, det är lättare att veta vad man ska hålla utkik efter än att memorera hela texten.
http://www.studerasmart.nu/wp-content/uploads/2012/09/facit-ht-08.pdf
facit

Tycker du jag bör bryta mitt mönster som jag hållit fast vid hela livet, för att börja läsa frågorna först innan texten nu ca 10 veckor innan provet? Själv tycker jag att jag bör skräddarsy detta. Att läsa frågorna först vid mer komplicerade texter där budskapet spelar totalt ingen roll alls.
Senast redigerad av butterflykniv 2014-01-13 kl. 21:10.
Citera
2014-01-14, 11:36
Medlem
Citat:
facit

Tycker du jag bör bryta mitt mönster som jag hållit fast vid hela livet, för att börja läsa frågorna först innan texten nu ca 10 veckor innan provet? Själv tycker jag att jag bör skräddarsy detta. Att läsa frågorna först vid mer komplicerade texter där budskapet spelar totalt ingen roll alls.

Läsförståelsen finns det ingen genväg till, prova alla metoder som går att prova och så känner du efter om vilken som känns bäst. Jag har själv läst ca 10000 sidor för att höja mig på LÄS, samt tidningen varje dag+ understreck. LÄS är helt klart den jobbigaste delen att höja sig på men jag har höjt mig från att snitta 11 till 17 och det känns underbart. Känn efter själv och gör som du själv tycker, alla har olika lästekniker. Om du inte får särskilt bra på läs kan det vara ett tecken på att din lästeknik är dålig och behöver förändring, det vet du bäst själv.
Citera
2014-01-14, 11:38
Medlem
storytellers avatar
Citat:
facit

Ja. Det ingår i normal studieteknik att snabbt ögna igenom frågor och svarsalternativ innan man börjar djupläsa texten. Såhär gjorde jag på LÄS, brukade ha 17-19 rätt av 20.

1) Läs rubriken på texten och ev. underrubriker. Skaffa dig således en extremt ytlig bild av vad texten handlar om (3-5 sekunder)
2) Läs frågorna snabbt men koncentrerat, ca 1-2 sekunder per fråga.
3) Ögna snabbt igenom svarsalternativen (5 sekunder totalt)
4) Djupläs texten. Söla inte utan håll ett rimligt tempo. Gör eventuellt markeringar i texten om du direkt kan avläsa var svaret på en viss fråga du minns kan hittas. Men gå inte till frågan och börja svara innan hela texten är färdigläst.
5) Lokalisera eventuella faktafrågor i texten och svara på dessa först då de är lättast. Det minskar stressen att ha dessa klara innan de svårare frågorna kommer. Uteslut felaktiga svarsalternativ metodiskt, det är inte ovanligt att svarsalternativen är konstruerade för att vilseleda den som direkt tänker "ah, där är ju svaret, nu kan jag snabbt gå vidare till nästa fråga".
6) Svara på mer komplexa frågor som har att göra med textens andemening, kontext eller argumentation. Återigen, uteslut svarsalternativ metodiskt.
Citera
2014-01-14, 14:56
Medlem
Babbeloves avatar
är det sant att det blir svårare och svårare för att få ett högt resultat på hp på grund av det ökade antalet provskrivare?
Citera
2014-01-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babbelove
är det sant att det blir svårare och svårare för att få ett högt resultat på hp på grund av det ökade antalet provskrivare?

Nja, men normeringarna har blivit lite tuffare. Spelar inte så stor roll dock för de flesta intagningarna har sänkts lite i HP-kvoten.
Citera
2014-01-14, 18:44
Medlem
Argh123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Tänkte att vi kunde hjälpa varandra förbereda oss inför HP. Tänkte att man kunde samla alla länkar som är bra hjälpmedel och sedan skriv en liten notering bredvid så dem andra vet vad det handlar om. Om vi är ett par kan man lätt få fram en grym lista rätt snabbt

Skapade en titanpad: http://titanpad.com/LI2kssJJOh

Kriterier för länkarna är att de ska vara gratis, användarvänliga och seriösa.

Å vad snällt, nästan så att detta kunde få klistras till första inlägget.
Dock tycker jag det är synd att på memrise behöver stava rätt hellre än att välja rätt.
Citera
2014-01-14, 19:00
Medlem
U-166s avatar
Citat:
facit

Det är bra fråga. Om du inte är nöjd med det nuvarande resultatet kan du testa att göra något annat, i detta fall att läsa frågorna innan. Pröva att tillämpa detta på övningarna och se om det ger resultat.

Övrigt så undrar jag om jag är den enda som stått på problem vad gällande memrize-ordövningarna? Översättningarna är ibland inte vad man önskar.
Citera
2014-01-14, 19:41
Bannlyst
"Det är mycket möjligt att det pågående klimatförändringen kan gynna en fågelart inom en viss del av dess utbredningsområde men missgynna den inom ett annat, vilket ibland torde hänga samman med genetiska skillnader mellan geografiskt skilda populationer av samma art. Ett helt påhittat exempel: Låt oss anta att häckningsframgången minskar hos de svenska ladusvalorna men ökar hos de tyska, som delvis av genetiska skäl bättre klarar av klimatförändringen. Det betyder att allt fler tyskfödda svalor trängs ut från hemmaplan och får leta upp nya boplatser, varvid de ibland hamnar i Sverige. Om de fungerar bra här också, kommer de att gradvis ersätta de ursprungliga svenska svalorna. Vi fågelskådare kommer hela tiden att ha ladusvalor att njuta av, som dessutom till det yttre ser likadana ut. Ingen märker att de "gamla" ladusvalorna bytts ut mot en "ny" version importerad från Centraleuropa."

Jag var tvungen att skriva hela denna text självmant eftersom det inte går att kopiera från läsförståelsedokumenten Snälla hjälp mig med min tydliga rikskassa läsförståelse!!!

11. Textförfattaren använder sig av ett "påhittat exempel" om ladusvalor i Sverige. Vad visar detta exempel?

A) Att ladusvalornas verkliga ursprung kan bli allt svårare att identifiera.
B) Att ladusvalornas framgång i häckningen leder till att andra arter minskar i området.

Svar: A. Jag förstår ingenting, jag trodde detta var självklart svar B VADFAN. Med andra arter så måste det menas samma art, men en viss skillnad mellan de tyska och svenska ladusvalorna. Textförfattaren skiljer dessa arter som "gamla" och "nya".

Budskapet med exemplet är väl ändå inte att det är svårare att identifiera de verkliga ladusvalornas ursprung?!

Snälla hjälp mig. Min läsförståelse är tydligen så jävla dålig...

Är det bara jag som har problem och tycker att det är orimligt att nivån ska vara så pass förbannat hög i ett tempo av 40 uppgifter/55 min?!
Senast redigerad av butterflykniv 2014-01-14 kl. 19:45.
Citera
2014-01-14, 20:00
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babbelove
Borde inte göra någon skillnad, det viktiga är bara hur du skriver relativt de övriga. Det som har gjort skillnad är att provet har gått från ett normerat poäng till två normerade poäng som man tar snittet på. Det är fortfarande lika enkelt att skriva 2,0 på en enskild provdel som det var att skriva 2,0 på hela provet förr (~0,7% av provdeltagarna), men i och med att man inte längre på samma sätt kan balansera upp sina verbala svagheter med poäng från den kvantitativa delen eller vice versa så har det blivit svårare att få 2,0 på hela provet (~0,1% av provdeltagarna).

Citat:
Med andra arter så måste det menas samma art
Jag tycker inte att A är ett särskilt bra svarsalternativ, men här har du en solklar förklaring till varför B är fel. Det är väl självklart att andra arter inte betyder samma art - samma art står ju i motsatsförhållande till andra arter. Det vore som att ersätta "liten" med "stor".

Citat:
Är det bara jag som har problem och tycker att det är orimligt att nivån ska vara så pass förbannat hög i ett tempo av 40 uppgifter/55 min?!
Det är meningen att det ska vara svårt.
Citera
2014-01-14, 20:10
Medlem
ArneWises avatar
Citat:
"Det är mycket möjligt att det pågående klimatförändringen kan gynna en fågelart inom en viss del av dess utbredningsområde men missgynna den inom ett annat, vilket ibland torde hänga samman med genetiska skillnader mellan geografiskt skilda populationer av samma art.

Tyska och svenska ladusvalor tillhör samma art, så B är fel.

A är lite iffy, men det är väl antagligen det alternativ som stämmer bäst. Det stämmer ju, även om det inte var huvudpoängen med exemplet (snarare var väl huvudpoängen att visa hur genetiska skillnader förändrar olika populationers utbredning). Är lite insatt i hur svarsalternativen är uppbyggda, och det är sällan ett alternativ är helt åt skogen fel och ofta är inte ens "svaret" klockrent rätt, du får vänja dig vid att man inte alltid tycker att svaren är klockrena.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in