Citat:
Ursprungligen postat av
Browler
Detta stämmer inte.
Muskelfibrerna i bröstet löper inte vertikalt, utan horisontellt, och när en muskelfiber arbetar så arbetar hela fibern. Detta får till följd att man kan aktivera övre, mellan och undre bröst i varierande grad genom olika övningar, men ej insida/utsida.
Mitt råd är att bara fortsätta med tunga bröstövningar i allmänhet, för att helt sonika få ett generellt välutvecklat bröst. Kanske med extra fokus på övre delen (genom lutande hantelpress exempelvis) för att möjligen ge en mer synlig "glipa". Vidare stämmer det som någon annan i tråden sa, att den övre glipan har mycket att göra med fettprocent, så det är därför även en kostfråga.
Det stämmer, det stämmer inte, det stämmer. Vet inte vem man ska lyssna på, eller hur? Såg du videon?
Bara för att muskelfibrerna löper horisontellt och hela fibern aktiveras är det synonymt med att man absolut inte kan belasta utsidan mer än insidan och vice versa? Jag vet inte riktigt vad man ska tro, för att vara helt ärlig, eftersom man hör olika hela tiden. Men prova att sträck ut din vänsterhand rakt ut och 45° åt vänster från kroppen, ca. kl. 10 och spänn vänsterbröstet, känn på insidan av vänsterbröstet, flytta sedan armen 45° åt andra hållet, ca. kl. 2, i vilket läge aktiveras insidan av bröstet mer?
De övningar jag rekomenderade i mitt inlägg är för övrigt i tillägg till vanlig hederlig bänk, för kör du bänk korrekt, tungt och länge så kommer du bygga bra bröst.