Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-13, 22:10
Medlem
Rak bänkpress, lutande hantelpress , dips , flies
Citera
2014-01-13, 22:29
Medlem
Browlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Vill du träna utsidan av bröst greppar du ett bredare grepp på stången.
Vill du träna insidan av bröst greppar du ett smalare grepp på stången, men ta inte ett för smalt grepp så att du övergår till smalbänk (triceps).

Detta stämmer inte.
Muskelfibrerna i bröstet löper inte vertikalt, utan horisontellt, och när en muskelfiber arbetar så arbetar hela fibern. Detta får till följd att man kan aktivera övre, mellan och undre bröst i varierande grad genom olika övningar, men ej insida/utsida.

Mitt råd är att bara fortsätta med tunga bröstövningar i allmänhet, för att helt sonika få ett generellt välutvecklat bröst. Kanske med extra fokus på övre delen (genom lutande hantelpress exempelvis) för att möjligen ge en mer synlig "glipa". Vidare stämmer det som någon annan i tråden sa, att den övre glipan har mycket att göra med fettprocent, så det är därför även en kostfråga.
Citera
2014-01-13, 23:02
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1neksif
Lite FAKTA här!

Bänkpress är som du märker och kanske vet, modern till alla bröstövningar! Om du bara skulle köra bänkpress då du kör bröst så skulle du få stora bröst, inget snack om saken (förutsatt att alla andra påverkande faktorer stämmer in som kost och sömn osv). Det du beskriver är att du vill ha lite mer övre bröst om jag förstått det rätt? Om du vill ha mer massa på övre bröst, finns det vissa saker du bör ta hänsyn till. Prioritetsprincipen, som innebär att om man som du vill bygga övre bröst, ska du börja med en övning som fokuserar på övre bröst, sne hantelpress eller sne bänkpress. Efter det kanske du kan köra rak bänk eller hantelpress. Nu har du kört två pressövningar som i huvudsak ger massa och volym. Nu är det lämpligt att köra en isolerande övnign för lite mer definition och för att få ett bra pump, som i detta fall är flyes. Och köra flyes för övre bröst, alltså t.ex. snea hantelflyes, snea kabelflyes där du ligger på en sne bänk, vilket för övrigt är övningen jag föredrar och skulle rekommendera eftersom att den tillåter att förkorta muskeln maximalt till skillnad från hantelflyes. Jaja hoppas jag gav nånting.
När kommer faktan? En stor klump Broscience är vad jag ser.

Använd returtangenten då och då...
Citera
2014-01-14, 10:54
Medlem
flybikess avatar
Lutande bänkpress säger jag bara, kör runt 10 reps, fan vad mina övre bröst växt av den!
Citera
2014-01-14, 11:25
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browler
Detta stämmer inte.
Muskelfibrerna i bröstet löper inte vertikalt, utan horisontellt, och när en muskelfiber arbetar så arbetar hela fibern. Detta får till följd att man kan aktivera övre, mellan och undre bröst i varierande grad genom olika övningar, men ej insida/utsida.

Mitt råd är att bara fortsätta med tunga bröstövningar i allmänhet, för att helt sonika få ett generellt välutvecklat bröst. Kanske med extra fokus på övre delen (genom lutande hantelpress exempelvis) för att möjligen ge en mer synlig "glipa". Vidare stämmer det som någon annan i tråden sa, att den övre glipan har mycket att göra med fettprocent, så det är därför även en kostfråga.

Det stämmer, det stämmer inte, det stämmer. Vet inte vem man ska lyssna på, eller hur? Såg du videon?
Bara för att muskelfibrerna löper horisontellt och hela fibern aktiveras är det synonymt med att man absolut inte kan belasta utsidan mer än insidan och vice versa? Jag vet inte riktigt vad man ska tro, för att vara helt ärlig, eftersom man hör olika hela tiden. Men prova att sträck ut din vänsterhand rakt ut och 45° åt vänster från kroppen, ca. kl. 10 och spänn vänsterbröstet, känn på insidan av vänsterbröstet, flytta sedan armen 45° åt andra hållet, ca. kl. 2, i vilket läge aktiveras insidan av bröstet mer?
De övningar jag rekomenderade i mitt inlägg är för övrigt i tillägg till vanlig hederlig bänk, för kör du bänk korrekt, tungt och länge så kommer du bygga bra bröst.
Citera
2014-01-14, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pankreatit
När kommer faktan? En stor klump Broscience är vad jag ser.

Använd returtangenten då och då...

Menar du inte att han borde använda deletetangenten oftare? Kunde han med gott samvete göra på det där stycket efter att han var klar med det.

Roligt det här med bröst. någon som sett en kille med bara övre bröst tex? Precis. Antingen har man stora bröstmuskler, eller så har man små. Precis som stor eller liten biceps.

Olika bröstövningar använder man för att kunna ta ut muskeln maximalt, inte för att bestämma formen på den. Precis som med alla muskler har vi alla våra övningar för att bryta ner muskeln maximalt.
Citera
2014-01-14, 12:45
Medlem
Browlers avatar
Citat:
Det stämmer, det stämmer inte, det stämmer. Vet inte vem man ska lyssna på, eller hur? Såg du videon?
Bara för att muskelfibrerna löper horisontellt och hela fibern aktiveras är det synonymt med att man absolut inte kan belasta utsidan mer än insidan och vice versa? Jag vet inte riktigt vad man ska tro, för att vara helt ärlig, eftersom man hör olika hela tiden. Men prova att sträck ut din vänsterhand rakt ut och 45° åt vänster från kroppen, ca. kl. 10 och spänn vänsterbröstet, känn på insidan av vänsterbröstet, flytta sedan armen 45° åt andra hållet, ca. kl. 2, i vilket läge aktiveras insidan av bröstet mer?
De övningar jag rekomenderade i mitt inlägg är för övrigt i tillägg till vanlig hederlig bänk, för kör du bänk korrekt, tungt och länge så kommer du bygga bra bröst.

Men om vi är överens om att 1) bröstets muskelfibrer löper horisontellt samt 2) när en muskelfiber aktiveras så arbetar hela fibern, så blir det ju en fysikalisk omöjlighet att bröstet kan aktiveras i varierande grad med avseende på utsida/insida, då en muskelfiber inte kan vara olika stark i olika ändar.

Jag provade det där med vänsterarmen, intressant grej! Däremot kände jag i ärlighetens namn ingen skillnad i bröstaktivering beroende på vinkeln. Det enda jag skulle kunna nämna är att bröstet blev lite mer hoptryckt när jag vinklade armbågen till "kl 2" som följd av biceps som rent mekaniskt tryckte mot kroppen. Någon skillnad i muskelkontraktion kunde jag tyvärr inte se.

Avslutningsvis så är jag helt på ditt spår när det gäller att bänkpress är en rejält bra övning!
Citera
2014-01-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1neksif
Lite FAKTA här!

Bänkpress är som du märker och kanske vet, modern till alla bröstövningar! Om du bara skulle köra bänkpress då du kör bröst så skulle du få stora bröst, inget snack om saken (förutsatt att alla andra påverkande faktorer stämmer in som kost och sömn osv). Det du beskriver är att du vill ha lite mer övre bröst om jag förstått det rätt? Om du vill ha mer massa på övre bröst, finns det vissa saker du bör ta hänsyn till. Prioritetsprincipen, som innebär att om man som du vill bygga övre bröst, ska du börja med en övning som fokuserar på övre bröst, sne hantelpress eller sne bänkpress. Efter det kanske du kan köra rak bänk eller hantelpress. Nu har du kört två pressövningar som i huvudsak ger massa och volym. Nu är det lämpligt att köra en isolerande övnign för lite mer definition och för att få ett bra pump, som i detta fall är flyes. Och köra flyes för övre bröst, alltså t.ex. snea hantelflyes, snea kabelflyes där du ligger på en sne bänk, vilket för övrigt är övningen jag föredrar och skulle rekommendera eftersom att den tillåter att förkorta muskeln maximalt till skillnad från hantelflyes. Jaja hoppas jag gav nånting.

Ok tack. Gillar mer hantelpress. Funkar det bra det med?
Citera
2014-01-14, 14:09
Bannlyst
ja hantelpress är bättre än med stång.
Citera
2014-01-14, 14:20
Medlem
Citat:
Vill du träna insidan av bröst greppar du ett smalare grepp på stången, men ta inte ett för smalt grepp så att du övergår till smalbänk (triceps).
Enda skillnaden med greppet är aktivering av triceps och axlar, inte vart på bröstet övningen tar.
Citat:
Kör snedbänk (uppåtlutning) för ovansida bröst. Snedbank (nedåtlutande) för undersida bröst.
+1 på första. -100 på andra. Negativ bänkpress är en mycket dålig övning, med hög skaderisk i förhållande till effektivitet.
Citat:
Ursprungligen postat av hasteone
Ok tack. Gillar mer hantelpress. Funkar det bra det med?
Om du tycker att hantelpressen funkar bättre och det känns mer i bröstet är det givetvis denna du ska köra.
Bänkpress är verkligen inte en sån dundersuperövning som vissa får det att låta som i denna tråden.
Senast redigerad av XanX 2014-01-14 kl. 14:22. Anledning: Fixade dubbelpost.
Citera
2014-01-14, 14:24
Medlem
bänk
Citera
2014-01-14, 14:35
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Enda skillnaden med greppet är aktivering av triceps och axlar, inte vart på bröstet övningen tar.

Du och Browler verkar vara eniga i det påståendet. Jag refererar dock bara till videon jag postade i mitt första inlägg, se den.

Citat:
+1 på första. -100 på andra. Negativ bänkpress är en mycket dålig övning, med hög skaderisk i förhållande till effektivitet.

Om du utför den fel kanske? Har du ett tips på en bättre övning för undersida bröst?
Du löper hög risk för impingementskador etc. vid sned uppåtbänk och axelpress också. Ingen övning är riskfri.

Citat:
Bänkpress är verkligen inte en sån dundersuperövning som vissa får det att låta som i denna tråden.

Jo, om du utför den rätt, igen, se videon.
Senast redigerad av Klaus Kinski 2014-01-14 kl. 14:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in