Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-01-13, 14:37
Medlem
Hej, vilka bröstövningar är bäst för undre och övre bröst? Är det bra att träna både övre och undre bröst(Hela bröst) under samma träningspass?

Om man vill ha större "Glipa" på övre bröst(Inre bröst), vilken/vilka övningar är rekommenderat då? Liggande hantel Flyes och lutande hantelpress? (Insidan av övre bröst så att man får en glipa är det jag vill satsa på.)

Liggande hantelpress stimulerar mer hela eller undre bröst right?

Jag kör själv dessa övningar just nu: Liggande hantelpress, lutande hantelpress, liggande flyes och lite cable-cross övningar.
Är det ett bra alternativ?

Har liten glipa redan men vill ha ännu större då det är snyggt när man har linne, och i T-shirt ser jag typ fet ut då jag har rätt stora bröstmuskler men ingen glipa samt bröstmusklerna är inte lika stora där uppe.

Tacksam för svar.
Citera
2014-01-13, 15:10
Medlem
Sheiks avatar
Bänkpress och mycket mat.
Citera
2014-01-13, 15:18
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Vill du träna utsidan av bröst greppar du ett bredare grepp på stången.
Vill du träna insidan av bröst greppar du ett smalare grepp på stången, men ta inte ett för smalt grepp så att du övergår till smalbänk (triceps).

Kör snedbänk (uppåtlutning) för ovansida bröst. Snedbank (nedåtlutande) för undersida bröst.

Vill du tex. träna insida+ovansida bröst (för glipan emellan bröstmusklerna) bör du således köra uppåtlutande snedbänk med smalare grepp.

Se den här videon: http://videos.bodybuilding.com/watch/6892/the-fit-show-season-one-episode-3-milos-sarcev-chest-training

Träna rätt och ät som ett jävla as.
Citera
2014-01-13, 15:30
Medlem
Armhävningar och flys i trx helt klart, för ihop händerna på varje rep så ska du få se på resultat.
när du klarar av att gör 8+ med din egna kroppsvikt är det dags att lägga på vikt, vill du ha det extra avancerat slänger du upp fötterna på en swissboll.
Och för nedre finns inget bättre än dips.
Citera
2014-01-13, 17:07
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasteone
Hej, vilka bröstövningar är bäst för undre och övre bröst? Är det bra att träna både övre och undre bröst(Hela bröst) under samma träningspass?

Om man vill ha större "Glipa" på övre bröst(Inre bröst), vilken/vilka övningar är rekommenderat då? Liggande hantel Flyes och lutande hantelpress? (Insidan av övre bröst så att man får en glipa är det jag vill satsa på.)

Liggande hantelpress stimulerar mer hela eller undre bröst right?

Jag kör själv dessa övningar just nu: Liggande hantelpress, lutande hantelpress, liggande flyes och lite cable-cross övningar.
Är det ett bra alternativ?

Har liten glipa redan men vill ha ännu större då det är snyggt när man har linne, och i T-shirt ser jag typ fet ut då jag har rätt stora bröstmuskler men ingen glipa samt bröstmusklerna är inte lika stora där uppe.

Tacksam för svar.

Vanlig rak bänkpress skulle jag rekommendera att starta med, och så kan du eventuellt komplettera med de andra övningarna (även om jag inte tycker det är nödvändigt). Vanlig bänkpress tar på hela bröstet, du får mer massa i "övre" delen när du kommit lite längre.

"Glipan" du talar om är likt sex-packet mycket beroende på hur mycket kroppsfett du har. Är du rippad så syns de linjerna tydligare, liksom linjen vid under delen av bröstet.
Citera
2014-01-13, 17:35
Medlem
Vanlig bänkpress som ovan skrev. Enda jag behöver. Har aldrig förstått mig på folk som hävdar annat. Bröstmuskler är bara stora eller små och de flesta har små. Kanske för att de fokuserar mer på fler olika övningar än just bänk.
Citera
2014-01-13, 17:40
Medlem
Mogelkryddans avatar
Vill du träna pectoralis minor och övre bröstet, tycker jag du ska göra incline flies
Citera
2014-01-13, 17:43
Medlem
Wikipedias avatar
Visst går det att aktivera olika områden på en muskel med hjälp av olika övningar, men det har liten till ingen betydelse i det stora hela.

Tänk på att en muskel inte växer lika mycket över sin yta.
Citera
2014-01-13, 17:57
Medlem
koogis avatar
Starta bröstpassets med att värma upp axlarna, gör något set för varje del av axeln samt mjuka upp i bänken med lite lättare vikter.
Fokusera sedan passet kring bänkpressen. Det finns ingen anledning att larva med isolationsövningar ifall bröstet ska växa.

Träna tungt i bänken och ät rikligt med mat så ska du se att glipan finns där i slutet av deffen

Incline "lutande" bänkpress ev. Hantelpress är även en bra övning som är lite mer för övre delen av bröstet.

Mvh
Citera
2014-01-13, 18:55
Medlem
Hodurs avatar
Bänkpress? Allvarligt talat?

2 x hantelpress/flyes och 2x incline är ju susen, men det är individuellt. Sen kan man lägga till bänkpress eller breda armhävningar.
Citera
2014-01-13, 22:05
Säger som någon tidigare nämnde, bänkpress. Den ska du alltid inleda dina bröstpass med, se all träning som en sten som ska finmalas till grus, bänkpressen är en basövning och krossar stenen medan flyes etc finmaler stenen.

Hoppas det hjälpte, det har jag kört på och funkar galant för mig!
Citera
2014-01-13, 22:08
Medlem
Lite FAKTA här!

Bänkpress är som du märker och kanske vet, modern till alla bröstövningar! Om du bara skulle köra bänkpress då du kör bröst så skulle du få stora bröst, inget snack om saken (förutsatt att alla andra påverkande faktorer stämmer in som kost och sömn osv). Det du beskriver är att du vill ha lite mer övre bröst om jag förstått det rätt? Om du vill ha mer massa på övre bröst, finns det vissa saker du bör ta hänsyn till. Prioritetsprincipen, som innebär att om man som du vill bygga övre bröst, ska du börja med en övning som fokuserar på övre bröst, sne hantelpress eller sne bänkpress. Efter det kanske du kan köra rak bänk eller hantelpress. Nu har du kört två pressövningar som i huvudsak ger massa och volym. Nu är det lämpligt att köra en isolerande övnign för lite mer definition och för att få ett bra pump, som i detta fall är flyes. Och köra flyes för övre bröst, alltså t.ex. snea hantelflyes, snea kabelflyes där du ligger på en sne bänk, vilket för övrigt är övningen jag föredrar och skulle rekommendera eftersom att den tillåter att förkorta muskeln maximalt till skillnad från hantelflyes. Jaja hoppas jag gav nånting.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in