Citat:
Ursprungligen postat av
lovisaahlqvist
http://www.sydsvenskan.se/lund/tentaangest-i-juristfabriken/ <--- en färdig jurist som vill ge kommentar alternativt en student som går utbildningen just nu?
Ska eventuellt börja på Stockholms juristprogram i vår och blir avskräckt när jag läser denna artikel. Visst, det som står har jag hört talas om. Dock blir man nästan mörkrädd när man läser.
Är det någon som kan ge ett utlåtande om texten?
Jag kan gärna kommentera. Jag har aldrig upplevt, på något sätt, att studenter försökt sabotera för varandra. Tvärtom har utbildningen präglats av att man hjälps åt och försöker tillsammans nå så bra resultat som möjligt.
Jag skulle dock ljuga om jag sa att betygshets inte finns på programmet. Dina betyg är, beroende av vad du vill arbeta med, väldigt viktiga. Därmed är det inte konstigt att det föreligger en viss hets. Hur påtaglig den är beror på hur du och dina närmaste kursare är som personer.
Tentaångest är också relativt vanligt bland studenter i varierande grad, återigen eftersom betyg är väldigt viktigt. Det är dock helt personligt huruvida du kommer att drabbas av detta och i vilken omfattning. Jag har aldrig upplevt någon tentaångest att tala om, men jag har hört personer som drabbats av magsår o.s.v. inför en tenta.
Det är en jätte rolig utbildning, tveka inte att prova! Vet du om att du lider av prestationsångest så kommer du få lära dig hantera den (den hårda vägen).