2014-01-11, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juristenxoxo
Hej alla jur.studs!

Hur reagerar människor när ni berättar att ni studerar juridik?

Jag själv blir bemött på två sätt.. Antingen blir människor imponerade som satan eller så avskyr de en direkt med presumtionen att jag är en girig liten samvetslös idiot. Det är verkligen antingen eller, inget mellanläge haha.

De flesta juriststudenter jag beblandat mig med är generellt sätt väldigt trevliga så jag förstår inte varför så många ser ner på oss juriststudenter…

Det har faktiskt hänt mig en gång att en person jag berättade det för sa nåt i stil med "jag hatar jurister" följt av en utläggning om varför. Annars brukar väl reaktionerna vara ganska neutrala. För det mesta brukar man få höra nåt i stil med "oj, det måste vara svårt!" eller "aha vad kul, min syster/flickvän/kusin/syssling pluggar också juridik". Typ.
Citera
2014-01-11, 19:02
Medlem
MegaPros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alias1001
Kan någon vänlig själ svara på om sommarnotarietjänsterna på byråerna är avlönade?

Ja. Åtminstone bland de jag sett på de större byråerna typ MSA, Vinge, Lindahl & Setterwalls.
Citera
2014-01-11, 21:06
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Hur mycket plugg blir det för en "normal" begåvad? Är det 8 timmar varje dag + föreläsningar eller kan man gå ut och ta en bärs då och då? Fick 1.6 på HP:t och ska söka in till hösten men vet inte om jag fixar allt pluggande.

Jaa du. Nu har jag bara 1 termins erfarenhet, men jag har väl inte haft en helt ledig helg sen jag började - förutom under jul såklart - och lägger minst 40 h per vecka men det är nog närmre 50 h per vecka i genomsnitt och i tentaveckor ca 70 h i veckan. Ibland sitter man från kl 8 på morgonen tills 21 på kvällen under helgen när man har ett helvetes seminarium på måndag att förbereda sig för och ibland behöver man läsa 10 sidor. Det är stor variation tycker jag.
Senast redigerad av Icecrypt08 2014-01-11 kl. 21:08.
Citera
2014-01-11, 21:23
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Hur mycket plugg blir det för en "normal" begåvad? Är det 8 timmar varje dag + föreläsningar eller kan man gå ut och ta en bärs då och då? Fick 1.6 på HP:t och ska söka in till hösten men vet inte om jag fixar allt pluggande.

Vissa pluggar mycket så in i helvete - 50-60 timmars veckor är inga konstigheter för vissa. Andra pluggar mindre - åtta-tio timmar (inklusive seminarier och basgruppsmöten) per vecka, vanliga veckor, mer vid tenta- och PM-perioder funkar utmärkt det också. Det handlar om hur lätt man har att lära och, framför allt, ambitionsnivå. Detta gäller Uppsala.
Citera
2014-01-11, 21:38
Medlem
Citat:

Det är svårt att säga hur mycket tid som är effektivt/faktiskt pluggande, jag läser i biblioteket och då hittar jag ofta ursäkter för att pausa/fika. Men jag sätter av minst 40 timmar i veckan, oftast mer. Veckan innan tenta lägger jag inga andra planer alls utan försöker plugga i princip hela dagen. Det skall sägas att jag siktar på höga betyg och att rädslan för att inte få ett AB har gjort att jag pluggat väldigt mycket mer än nödvändigt i de flesta kurser.

Har vänner som lägger max fem timmar om dagen men de snittar B/BA. Frågan är vad du vill arbeta med i framtiden? Arbetsmarknaden ser ju inte jätteljus ut för de med sämre betyg...
Citera
2014-01-11, 23:38
Medlem
Någon annan som ska på registreringen vid UU samt på introföreläsningen nu på måndag? Någon som vet om det är något planerat mellan Registreringen och föreläsningen? Känns ganska segt att som stockholmare åka ned och ha 3 timmars håltimme i en stad jag knappt varit i förut.
Citera
2014-01-12, 00:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster
Någon annan som ska på registreringen vid UU samt på introföreläsningen nu på måndag? Någon som vet om det är något planerat mellan Registreringen och föreläsningen? Känns ganska segt att som stockholmare åka ned och ha 3 timmars håltimme i en stad jag knappt varit i förut.
Ned? Uppsala är beläget norr om Stockholm.

Lycka till på måndag hur som helst, hoppas du hittar dit.

Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Jaa du. Nu har jag bara 1 termins erfarenhet, men jag har väl inte haft en helt ledig helg sen jag började - förutom under jul såklart - och lägger minst 40 h per vecka men det är nog närmre 50 h per vecka i genomsnitt och i tentaveckor ca 70 h i veckan. Ibland sitter man från kl 8 på morgonen tills 21 på kvällen under helgen när man har ett helvetes seminarium på måndag att förbereda sig för och ibland behöver man läsa 10 sidor. Det är stor variation tycker jag.
Får man fråga hur det gått med betygen första terminen? Här, via PM eller inte alls går bra att svara.
Citera
2014-01-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster

jepp, ska dit imorgon. Tror inte att det är något mellan föreläsning och registrering. Kanske lite mingel.
Citera
2014-01-12, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Peiper
jepp, ska dit imorgon. Tror inte att det är något mellan föreläsning och registrering. Kanske lite mingel.

Okej. Aja får väl se vad som händer!
Citera
2014-01-12, 18:47
Medlem
Hoppas någon kan hjälpa mig. Är jur.stud på SU och tänkte fråga om det är bra att ha Repetitionskompendium i processrätt under kursen processrätt 19,5 hp? Den boken är inte obligatorisk nu för VT14 men kanske är bra att ha dvs. lättare att klara av kursen med hjälp av den?
Citera
2014-01-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikii
Hoppas någon kan hjälpa mig. Är jur.stud på SU och tänkte fråga om det är bra att ha Repetitionskompendium i processrätt under kursen processrätt 19,5 hp? Den boken är inte obligatorisk nu för VT14 men kanske är bra att ha dvs. lättare att klara av kursen med hjälp av den?

Nej du behöver inte den boken. Huruvida du presterar bättre med den kan bara du svara på, men om du stryker över någorlunda duktigt när du läser litteraturen ser jag ingen anledning att köpa den. Det fanns även (när jag läste kursen) en liten svart(?) bok på samma tema fast med uppgifter, använde den knappt överhuvudtaget.

Håll dig till den obligatoriska litteraturen, du behöver inget annat. Lycka till, det är en oerhört rolig kurs!
Citera
2014-01-12, 20:19
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Får man fråga hur det gått med betygen första terminen? Här, via PM eller inte alls går bra att svara.

Ta det där med en nypa salt. Jag har också bara gjort en termin, och jag kanske inte fick AB, men tiden jag har lagt på att flyta med och få BA är verkligen inte glamorös. Läste ut en av fem böcker inför Konstitutionella tentan. Verkligen inget föredöme, och försöker inte spegla att det ät lätt, för det är det inte. Men plugget blir vad man gör det till. Är man normalbegåvad kan man själv bestämma om man vill lägga 15-50 timmars plugg post föreläsningar och ändå klara sig. Allt beroende på ens mål och krav.
T2 och T3 ska väl dock vara snäppet värre, så där kan det säkert stämma att man behöver en 30+ timmar i veckan där.

Notera dock att veckan innan tenta är av en annan kaliber än vad jag pratar om ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in