2014-01-12, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Nej du behöver inte den boken. Huruvida du presterar bättre med den kan bara du svara på, men om du stryker över någorlunda duktigt när du läser litteraturen ser jag ingen anledning att köpa den. Det fanns även (när jag läste kursen) en liten svart(?) bok på samma tema fast med uppgifter, använde den knappt överhuvudtaget.

Håll dig till den obligatoriska litteraturen, du behöver inget annat. Lycka till, det är en oerhört rolig kurs!

Åh, tack! Snällt av dig att besvara min fråga! Hoppas verkligen att kursen är rolig
Citera
2014-01-13, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster
Någon annan som ska på registreringen vid UU samt på introföreläsningen nu på måndag? Någon som vet om det är något planerat mellan Registreringen och föreläsningen? Känns ganska segt att som stockholmare åka ned och ha 3 timmars håltimme i en stad jag knappt varit i förut.
Grattis Yolo! Jag står som tredje reserv i Uppsala och sjätte reserv i Stockholm. Ge gärna en liten uppdatering om du åker dit imrg och vad som sas.

Mvh
Citera
2014-01-13, 15:35
Medlem
http://www.sydsvenskan.se/lund/tentaangest-i-juristfabriken/ <--- en färdig jurist som vill ge kommentar alternativt en student som går utbildningen just nu?

Ska eventuellt börja på Stockholms juristprogram i vår och blir avskräckt när jag läser denna artikel. Visst, det som står har jag hört talas om. Dock blir man nästan mörkrädd när man läser.

Är det någon som kan ge ett utlåtande om texten?
Citera
2014-01-13, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatersGonnaHate
Grattis Yolo! Jag står som tredje reserv i Uppsala och sjätte reserv i Stockholm. Ge gärna en liten uppdatering om du åker dit imrg och vad som sas.

Mvh

I vilken urvalsgrupp är du reserv och med vilket snitt om man får fråga?
Citera
2014-01-13, 16:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster
Okej. Aja får väl se vad som händer!

Lust att dra en sammanfattning av vad föreläsningen handlade om? Hade ingen möjlighet att stanna kvar så jag missade den tyvärr.
Citera
2014-01-13, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lovisaahlqvist
I vilken urvalsgrupp är du reserv och med vilket snitt om man får fråga?
1,4 HP. Tredje reserv av 90 antagna.
Citera
2014-01-13, 17:42
Medlem
Citat:
http://www.sydsvenskan.se/lund/tentaangest-i-juristfabriken/ <--- en färdig jurist som vill ge kommentar alternativt en student som går utbildningen just nu?

Ska eventuellt börja på Stockholms juristprogram i vår och blir avskräckt när jag läser denna artikel. Visst, det som står har jag hört talas om. Dock blir man nästan mörkrädd när man läser.

Jag kan gärna kommentera. Jag har aldrig upplevt, på något sätt, att studenter försökt sabotera för varandra. Tvärtom har utbildningen präglats av att man hjälps åt och försöker tillsammans nå så bra resultat som möjligt.

Jag skulle dock ljuga om jag sa att betygshets inte finns på programmet. Dina betyg är, beroende av vad du vill arbeta med, väldigt viktiga. Därmed är det inte konstigt att det föreligger en viss hets. Hur påtaglig den är beror på hur du och dina närmaste kursare är som personer.

Tentaångest är också relativt vanligt bland studenter i varierande grad, återigen eftersom betyg är väldigt viktigt. Det är dock helt personligt huruvida du kommer att drabbas av detta och i vilken omfattning. Jag har aldrig upplevt någon tentaångest att tala om, men jag har hört personer som drabbats av magsår o.s.v. inför en tenta.

Det är en jätte rolig utbildning, tveka inte att prova! Vet du om att du lider av prestationsångest så kommer du få lära dig hantera den (den hårda vägen).
Senast redigerad av Publicus 2014-01-13 kl. 17:46.
Citera
2014-01-13, 18:21
Medlem
Citat:

Håller med den som svarade ovan, jag har inte upplevt sabotage, tvärtom är de flesta hjälpsamma. Har heller aldrig varit med om att det skulle vara problem med kurslitteraturen, de allra flesta köper egna böcker.

Däremot känner många betyg- och tentaångest men det är främst pga egna ambitioner.
Citera
2014-01-13, 18:37
Medlem
Någon som var i Uppsala idag och kan ge lite information kring reserv-situationen?

Mvh
Citera
2014-01-13, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ped-Ober
Lust att dra en sammanfattning av vad föreläsningen handlade om? Hade ingen möjlighet att stanna kvar så jag missade den tyvärr.
Det är kul att bo i Uppsala. Uppsala är en av världens bästa studentstäder. Se till att ha kul medans ni bor i Uppsala. Plugga mycket, men glöm inte att ha kul. Studierna är på eget ansvar så ha inte för kul, men se för guds skull till att ha kul.

Inte mycket man inte redan fattade. Se till att köp all kurslitteratur direkt, men hör med bokhandlarna när de lär få in Lagboken 2014 för om den kommer i Februari som det är sagt kan du nöja dig med att kopiera de första sidorna från förra årets upplaga.
Senast redigerad av hakkzpets 2014-01-13 kl. 18:56.
Citera
2014-01-13, 18:57
Medlem
eXtremos avatar
Om ni inte köper via Adlibirs, så bör ni köpa er litteratur från Iustus (inkl. lagboken), från JF. Det är mycket billigare än att köpa via Akademibokhandeln eller Studentbokhandeln.
Citera
2014-01-13, 18:59
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Om ni inte köper via Adlibirs, så bör ni köpa er litteratur från Iustus (inkl. lagboken), från JF. Det är mycket billigare än att köpa via Akademibokhandeln eller Studentbokhandeln.

Ah, har ni en dedikerad bokhandel? Lämnar man in sin begagnade litteratur där?`

De ändrade litteraturlistan för familjerätten här i Stockholm, så mina Brattström-böcker har blivit obsoleta. De är dock på Uppsalas lista.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in