2014-01-13, 17:30
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Blir det inte billigare för svenskar på långsikt genom att köpa svenskt kött och stötta marknaden här? Nån som kan förklara?
Vi har inte nötproduktion nog i landet för o fylla våra behov.
Citera
2014-01-13, 17:41
Medlem
Opsididits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nåja. Mat är faktiskt billigt, och jag har inga som helst problem att handla ekologiskt trots att jag är student. Och som sagt så finns det fullvärdiga alternativ till kött för att få i sig proteiner, och det kan bli riktigt gott om man bara lär sig ett och annat om matlagning.

Nja, det gäller ju lite vad man äter.
Var & handlade idag på Willys, lövbiff 129kr/kg Irländskt medans Svenskt ekologiskt låg på 229kr/kg.
Visst kan man käka andra alternativ som är billigare emot lövbiff, men det var enbart ett exempel som jag kom ihåg.
Citera
2014-01-13, 17:49
Medlem
Jag skulle aldrig betala mellanskilnaden för att få en likvärdig produkt. Då köper jag 1,8 kg från Irland.
Citera
2014-01-13, 17:51
Avslutad
Även jag köper irländsk biff och betalar ofta hälften av vad det svenska köttet kostar. Det har jag gjort i många år och det tänker jag fortsätta med. Varför skulle jag välja svenskt kött? Jag kan ju få dubbelt så mycket kött om jag väljer irländskt kött och om det duger åt irländarna så duger det åt mig. Faktum är att jag i mesta möjliga mån undviker svenskproducerade varor eftersom jag vet att närproducerat ofta kostar mer än importerat bara för att det sitter en svensk flagga på förpackningen. Folk är idioter och tror att varan är "bättre" för att den är tillverkad eller förpackad i Sverige.

TS är en jävla fikus som försöker applicera sin tarvliga miljöpartistiska nymoralism på vanligt hyggligt folk när det egentligen är hans egna demoner han borde applicera nervmedicin på. Nötboskap hålls för att bli biff och färs på våra tallrikar, det är enda anledningen till att de överhuvudtaget föds upp. Då ska inte en sådan förbannad pellejöns som TS och dennes bleksiktiga veganvänner komma och sätta käppar i det hjulet.

Vill ni äta morötter och selleri till middag så gör det. Jag bryr mig inte. I gengäld kräver jag att ni inte lägger era anemiska näsor i vad jag äter till middag.
Senast redigerad av Haverism 2014-01-13 kl. 17:53.
Citera
2014-01-13, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittdykarn
Hur ska köttet bli billigare om vi subventionerar bönerna? Var kommer subventionerna ifrån, menar du?

Staten kan gå in med pengar. Det får dom ej göra nu eftersom EU motsätter sig detta med argumentet "protektionism". Alltså att det förstör för den globala handeln.
Citera
2014-01-13, 17:54
Medlem
Aldrig förstått mig på vissa vegetariantyper. Som Jehovas Vittnen blir man predikad för som en syndare. Ät er purjolök och håll käften. Mer än så behövs inte.
Citera
2014-01-13, 18:00
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opsididit
Nja, det gäller ju lite vad man äter.
Var & handlade idag på Willys, lövbiff 129kr/kg Irländskt medans Svenskt ekologiskt låg på 229kr/kg.
Visst kan man käka andra alternativ som är billigare emot lövbiff, men det var enbart ett exempel som jag kom ihåg.
Klart att mat är dyrt om du köper dyr mat. Det säger ju sig självt att det beror på vad man äter, men vad du äter är inget statiskt. Det är ett aktivt val du gör. Om du äter dyrt har du aktivt valt att äta dyr mat.
Citera
2014-01-13, 18:00
Medlem
Kravmärkt och ekologist= Smygbesprutat.

De kan ta 50% mer för produkten för att de klarar av att producera den utan att någon ser när den besprutas.
Citera
2014-01-13, 18:01
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Vi har inte nötproduktion nog i landet för o fylla våra behov.
Skilj på behov och efterfrågan. Vi efterfrågar oerhört mycket mer kött än vårt behov.
Citera
2014-01-13, 18:02
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av challie
Fan vad komplexa alla är! Herregud jag som inte äter kött SER INTE NER PÅ DEM SOM GÖR DET! Jag har gjort detta val, och tycker att ämnet ska uppmärksammas. Och jag är ledsen att behöva vara den som säger det till dig men du blir tyvärr inte manligare av att äta kött. Tänker inte ens gå in på ditt korkade påstående.

Jo, det blir jag. Köttkonsumtion är en viktig del av vår kulturella uppfattning om vad det innebär att vara man. Kött är helt enkelt manligt, vilket inte minst blir tydligt när man studerar vegetarianer av manligt kön: Klena, lätt till gråten, gnälliga och allmänt feminina.

Det hela har så klart att göra med att rovdjur högst upp i näringskedjan ofta äter mindre våldsamma djur. Att slita sönder ett stycke kött med tänderna känns väldigt bra för själen jämfört med att suga på en sparris. Speciellt idag med tanke på alla feminina krafter i samhället som vill tvinga oss män att bete oss som kvinnor.
Citera
2014-01-13, 18:03
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Skilj på behov och efterfrågan. Vi efterfrågar oerhört mycket mer kött än vårt behov.
Nej det gör vi inte din dumme jävel, människor har ett behov av kött och vidriga miljötalibaner kan dra åt helvete. Jag köper det billigaset köttet eftersom jag skiter fullständigt i djuren och svenska bönder, sedan så äter jag kött till varje måltid eftersom jag inte är någon vidrig miljötaliban som tar kuk i röven.
Citera
2014-01-13, 18:04
Medlem
Vi har ingen efterfrågan på veganer.

Vi har behov av kött.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in