2014-01-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lynch4life
Klanka inte på di fattiga, klanka på de som faktiskt har makt att göra något åt saken.

Det är vi konsumenter som har makt att göra nåt åt saken
Citera
2014-01-13, 14:15
Medlem
Gicka666s avatar
Du blev vegetarian för knappt en månad sen och börjar redan klaga på oss köttätare?

Btw, jag köpte så sent som igår och åt så sent som igår det där irländska köttet, smakar hur bra som helst!
Citera
2014-01-13, 14:24
Medlem
Flakons avatar
De psykologiska effekterna som verkar är nog som flera andra skrivit -syns inte, finns inte och en slags ansvarsförskjutning. Du bara pröjsar i kassan, ser inte till hela kedjan där ditt pröjsande för äckelköttet faktiskt upprätthåller köttindustrins svineri. Så verkade det funka för mig innan jag tog till mig kunskap och började tänka lite mer på vad jag åt. Det ledde också till någon slags insikt om att jag faktiskt i grunden tycker det är ganska ofräscht att käka kött. Jag är inte vegetarian helt fullt, men har kraftigt dragit ner på min köttkonsumption, tycker det känns som det räcker gott. Är jag jävligt sugen på en sunkig burgare eller en skinkpizza någon dag så får det väl gå, men jag märker att jag tappat suget på kött ganska mycket över lag. Jag uppskattar inte "sunkiga" smaker lika mycket utan värderar oftast fräscha grönsaker högre.

Ni som argumenterar om att det inte gör någon skillnad på köttindustrin... Det gör åtminstone skillnad i min vardag och mitt liv. Sen är det väl ganska klart att sprids denna attityd så kommer det göra skillnad. Supply & Demand...

Finns ju även andra aspekter av frågan (än djurens lidande) som ex. att köttindustrin skövlar viktiga skogar/pajar ozonlagret och att billigt kött innehåller troligtvis ofta bakterier eller antibiotika/steroider som din kropp inte mår så bra av.
Citera
2014-01-13, 14:30
Medlem
Jag köper billigt kött för att jag är ett snålt, sympatilöst svin som hatar djur. Tycker om när min köttfärs verkligen osar av misär och lidande.
Citera
2014-01-13, 14:32
Medlem
acerblazerlols avatar
Nu har jag inte tid att läsa hela tråden så jag vet inte om det varit uppe för diskussion men vad tycker ni om dom som själva dödar djur för att få kött?
Citera
2014-01-13, 14:32
Medlem
krigsbarns avatar
Inte för att det brukar vara svårt att förstå i överlag, men med sådana här trådar ser man verkligen svart på vitt hur dumma i huvudet vissa användare är. Det faktum att man inte kan skönja det humoristiska inlägget ifrån det seriösa... Fantastiskt.

Som vanligt när det gäller människor, så tänker de inte så värst långt. Majoriteten (i e den dumma delen) söker det snabba, det enkla. Ja, det rentav triviala. Kött är trivialt (citera gärna), varvid lidande - den oundvikliga aspekten - är någonting helt annat, och som innefattar tyngre spörsmål.
Folk har svårt att rannsaka sig själva. I synnerhet när det handlar om kultur och traditioner (vilket kan liknas vid indoktrinering); man blir matad med köttbullar; köttbullar ska således ätas. Det är tydligen gott, och svårare än så behöver det inte vara.

Jag håller med, om någon nu inte förstod mig. Man finner sig i den här världen på bästa sätt man kan. Argumentet kvarstår dock till fullo: tankeprocessen behöver gå långa, långa vägar för att likställa perspektiven.
Jag har aldrig sett en konsekvent redogörelse för detta, och kommer jag nog aldrig få göra heller. Åtminstone inte på det här forumet.

Tragik är ett språk med många tungomål; många talare, men med ytterst få lingvister. Fråga mig inte hur jag lyckas vara humanist och misantrop på samma gång. Jag försöker, men ni gör det svårt. Mycket svårt.
Citera
2014-01-13, 14:36
Medlem
Kapten Kagges avatar
Jag äter kött för att jag står över korna i näringskedjan. Billigt kött gör ju att jag har råd med mer, desto bättre!

Citat:
Ursprungligen postat av Amorth
Jag köper billigt kött för att jag är ett snålt, sympatilöst svin som hatar djur. Tycker om när min köttfärs verkligen osar av misär och lidande.

Mycket bra svar. Jag brukar köpa blandfärs av den anledningen, då vet jag att minst två djur har dött.
Citera
2014-01-13, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acerblazerlol
Nu har jag inte tid att läsa hela tråden så jag vet inte om det varit uppe för diskussion men vad tycker ni om dom som själva dödar djur för att få kött?
Menar du uppfödarna?

Skulle väl kunna säga att det är okej att käka kött så länge man dödar djuret själv om man sköter allt snyggt.
Citera
2014-01-13, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsbarn
Inte för att det brukar vara svårt att förstå i överlag, men med sådana här trådar ser man verkligen svart på vitt hur dumma i huvudet vissa användare är. Det faktum att man inte kan skönja det humoristiska inlägget ifrån det seriösa... Fantastiskt.

Som vanligt när det gäller människor, så tänker de inte så värst långt. Majoriteten (i e den dumma delen) söker det snabba, det enkla. Ja, det rentav triviala. Kött är trivialt (citera gärna), varvid lidande - den oundvikliga aspekten - är någonting helt annat, och som innefattar tyngre spörsmål.
Folk har svårt att rannsaka sig själva. I synnerhet när det handlar om kultur och traditioner (vilket kan liknas vid indoktrinering); man blir matad med köttbullar; köttbullar ska således ätas. Det är tydligen gott, och svårare än så behöver det inte vara.

Jag håller med, om någon nu inte förstod mig. Man finner sig i den här världen på bästa sätt man kan. Argumentet kvarstår dock till fullo: tankeprocessen behöver gå långa, långa vägar för att likställa perspektiven.
Jag har aldrig sett en konsekvent redogörelse för detta, och kommer jag nog aldrig få göra heller. Åtminstone inte på det här forumet.

Tragik är ett språk med många tungomål; många talare, men med ytterst få lingvister. Fråga mig inte hur jag lyckas vara humanist och misantrop på samma gång. Jag försöker, men ni gör det svårt. Mycket svårt.

Tror du att alla ska förstå dom där orden? Förstår knappt hälften av vad det står
Citera
2014-01-13, 14:44
Medlem
challies avatar
Jag tror att det TS vill förmedla är att man bör överväga att dra ner eller utesluta kött i kosten. För er som argumenterar EMOT det är antingen bara okunniga i ämnet eller giriga tjockskallar. Det finns absolut ingen anledning till att dra upp vem som ska prioriteras - människor eller djur - för det är ens ensak. Men människan är inget rovdjur som behöver kött för att överleva. Men om man väljer att ha kött i kosten bör man se till att man gör rätt som kund och väljer kött från företag med bra djurhållning. Svenskt kött betyder INTE att djurhållningen är bra, och därför väljer många att utesluta kött, för att det är inte många företag som behandlar djuren bra. Hur mycket kött äter en människa på ett år? Hur många människor finns det på denna överbefolkade jord? För att alla feta, giriga gubbar ska få sin korvmacka behöver man alltså enormt mycket mer djur för att industrierna ska få så mycket vinst som möjligt och det gör att djuren behöver vara så många som möjligt och så vidare. TS ska fortsätta på sin bana för det finns ingen som kan säga till TS hur hen ska prioritera men jag är själv någon som i dessa fall prioriterar djur. Då tar jag hellre grisen före uppblåsta, giriga feta gubbar som är villiga och låta en gris torteras (och den har chans att överleva till slakten förstås) för att han ska få slafsa i sig en hamburgare eller whatever och samtidigt ha den attityden ni har och förneka. Gör det visst, ät kött men det betyder inte att man måste försvara att det är rätt, det viktiga är att industrierna uppmärksammas och hur ska det hända om folk lever i förnekelse för en hamburgare?
Citera
2014-01-13, 14:44
Medlem
fittdykarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janne-Kurt
Ut ur EU och subventionera svenska köttbönder så priserna kan gå ner på en vettig nivå vore bäst.

Hur ska köttet bli billigare om vi subventionerar bönerna? Var kommer subventionerna ifrån, menar du?
Citera
2014-01-13, 14:45
Medlem
acerblazerlols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Menar du uppfödarna?

Skulle väl kunna säga att det är okej att käka kött så länge man dödar djuret själv om man sköter allt snyggt.
jag tänkte främst på jägarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in