2014-01-13, 16:51
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Nåja. Lugna dig nu. Mycket talar för att vi faktiskt är allätare. Visst har vi förutsättningar att äta växter som inte rovdjur har, men å andra sidan har vi förutsättningar att äta kött som inte rena växtätare har. Dessutom finns det människor som har stora svårigheter att tillgodogöra sig vegetabiliska proteiner.

Nearly all plant eaters have fermenting vats (enlarged chambers where foods sits and microbes attack it). Ruminants like cattle and deer have forward sacs derived from remodeled esophagus and stomach. Horses, rhinos, and colobine monkeys have posterior, hindgut sacs. Humans have no such specializations.
...

Humans are classic examples of omnivores in all relevant anatomical traits. There is no basis in anatomy or physiology for the assumption that humans are pre-adapted to the vegetarian diet. For that reason, the best arguments in support of a meat-free diet remain ecological, ethical, and health concerns.

http://www.vrg.org/nutshell/omni.htm

En anledning till att vi inte har huggtänder kan vara att vi helt enkelt inte behöver det då vi behärskar både verktyg och elden. Tillagat kött är lättuggat. Mycket tyder på att homo erectus kunde använda elden för ca 400.000 år sedan. Det är mer än tillräckligt för att evolutionen ska hinna anpassa sig till detta.

Oavsett vilket är det inte relevant ur ett etiskt perspektiv. Det enda som spelar roll är att vi faktiskt klarar oss bra utan kött. Observera att källan jag hänvisar till är en sida som propagerar för vegetarianism. De har alltså inget ideologiskt intresse i att framhärda att vi är omnivorer istället för herbivorer.

Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn999
Du är ju helt otrolig, du vill ju inte inse sanningen.

"Våra tänder är som fyrkanter, precis som till exempel hästar, som är växtätare". Ja därför måste vi vara herbivores........

fml vad efterblivna vissa är här.
Här får jag ge dig rätt, även om du kunde varit lite trevligare.
Senast redigerad av kinesarsle 2014-01-13 kl. 16:55.
Citera
2014-01-13, 16:52
Medlem
von_Ss avatar
Personligen försöker jag köpa så bra kött som min plånbok klarar av, men bara för att det blir godare. Hur djuren har det vet jag inte ens.

Kan bli irriterad på folk med dubbelmoral (som min mamma) som gärna pratar om hur man ska köpa närproducerat och ekologiskt och utan e-ämnen och blabla men inte gör det själv för att "det är synd att det är så dyrt".

Sen en fråga till vegetarianer, ni som är det för djurens skull: Skulle det inte göra mer nytta om ni började stödja "djurvänliga" köttuppfödare och köpa deras kött än att bojkotta allt?
Citera
2014-01-13, 16:53
Medlem
Bluebeast72s avatar
Äter med glädje både irländskt samt brasilianskt kött. Alla länder vi handlar med har godtagbar djurhållning, typsik vegitarian propaganda att kasta skit på kötthandeln.

Finns många fler kemikalier inom grönsaks o fruktodlingar men dessa näms ALDRIG!

Sköt ni jävla veganer eran kost så sköter vi våran tack.
Citera
2014-01-13, 17:04
Medlem
von_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Nåja. Lugna dig nu. Mycket talar för att vi faktiskt är allätare.

Mycket? Allt skulle jag säga eftersom vi ju är det. Argumentet att vi egentligen är växtätare tycker jag haltar rätt mycket. "Egentligen" bor vi i grottor, har en medellivslängd på 20 och slåss med knölpåk. Människan har utvecklats och precis som alla andra djur och växter som existerar och någonsin har existerat så ser man till sin egen ras i första hand. De första köttätande människorna levde knappast med något biologiskt dilemma om att "vi är ju faktiskt växtätare. Hur skall detta sluta? uhgga-uggha", de började äta kött för att det förbättrade deras egen livskvalité.
Citera
2014-01-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ja precis. Men om du väljer närodlat ekologiskt kött så blir dom inte plågade.
Om du inte har ekonomi så kan jag rekomendera vegetariskt.

Vegetariskt --> billigt

Jag är också vegetarian, och undrar vad du menar med att dom inte blir plågade bara för att det är närodlat?
Citera
2014-01-13, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von_S
Mycket? Allt skulle jag säga eftersom vi ju är det. Argumentet att vi egentligen är växtätare tycker jag haltar rätt mycket. "Egentligen" bor vi i grottor, har en medellivslängd på 20 och slåss med knölpåk. Människan har utvecklats och precis som alla andra djur och växter som existerar och någonsin har existerat så ser man till sin egen ras i första hand. De första köttätande människorna levde knappast med något biologiskt dilemma om att "vi är ju faktiskt växtätare. Hur skall detta sluta? uhgga-uggha", de började äta kött för att det förbättrade deras egen livskvalité.

Människor är allätare, men till skillnad från vissa djur far våra kroppar inte illa av att inte äta kött, men om du är medveten om människans utveckling borde även du vara förundrad över varför, när vi kan äta 100% vegansk hälsosam mat, väljer att inte göra det? Vi behöver inte huggabugga ner djur med träpåkar längre, vi har gigantiska odlingsfält och transport över hela planeten. Vi lever inte heller bara 20 år, utan man tror att 90talister kommer leva tills dom är 120 eller vad fan det var jag läste.

Vad menar du med att människan "började äta kött för att det förbättrade deras livskvalitét"? Källa på att vi från ingenstans började äta kött? Källa på att det gynnade människan?
Citera
2014-01-13, 17:15
Medlem
Citat:
Ja precis. Men om du väljer närodlat ekologiskt kött så blir dom inte plågade.
Om du inte har ekonomi så kan jag rekomendera vegetariskt.

Vegetariskt --> billigt
Eller så skiter du i vad vi äter.
Ska gå ut på stan och köpa halal där djuren lidit extra mycket bara för att göra dig sur.
Citera
2014-01-13, 17:17
Medlem
Priset kan inte vara avgörande.

Jämför med dem som köper billig fallfrukt, har de ingen respekt för fruktträdet?

Trams.
Citera
2014-01-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ronniehg
Priset kan inte vara avgörande.

Jämför med dem som köper billig fallfrukt, har de ingen respekt för fruktträdet?

Trams.

Fast nu kretsar ju diskussionen kring moral och djurets känslor, och om du inte förstår det, men in fact kanske bär på en psykotisk störning som gör att du inte förstår dig på känslor så har du inte i diskussionen att göra.
Citera
2014-01-13, 17:24
Medlem
Hodurs avatar
Blir det inte billigare för svenskar på långsikt genom att köpa svenskt kött och stötta marknaden här? Nån som kan förklara?
Citera
2014-01-13, 17:26
Medlem
haexkvasts avatar
Köper endast svenskproducerat då jag vill gynna våra svenska bönder. Men äter överlag på tok för mycket animalisk föda. Skulle behöva dra ner markant för välbefinnandets skull.

Edit: Men det här snacket om att människan skulle vara skapt för att endast leva på grön föda köper jag inte. Borde ju i sådana fall finnas otaliga bevis på gamla vegetariska kulturer i miljöer med odlingsklimat året om. Fram till att man började med jordbruk var människan jägare och samlare enligt den gängse historiebeskrivningen.

Med det sagt så är köttindustrin i mångt och mycket vidrig.
Senast redigerad av haexkvast 2014-01-13 kl. 17:54.
Citera
2014-01-13, 17:30
Medlem
Hur mår moroten om du dissrespekterar den då?

Tycker du att vi ska må dåligt av att äta det vi vill?

Jag anser att de som vill leva på självdöda bönor och palsternacksskal ska få det.

Då blir det mer kött över till oss andra, vilket leder till att priset sjunker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in