Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2014-01-12, 14:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av germaniko
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/forsvarsdebatten_8886016.svd?sidan=1

Det pratas mycket om RB60 och RB80 i tråden. Vad tror vi om dagens eventuella RB? Den bör har krympt till storleken under åren men hur ser det fortifikatoriska skyddet ut? Är den belägen längre västerut än RB80 eller är den närmre huvudstaden? Den kanske är samlokaliserad med annan redan befintlig anläggning.

Sverker har i dagarna sagt att Stockholm ska försvaras i första hand. I övrigt finns det hemvärns resurser i vissa andra städer har han också sagt. Vad kan man därmed tro att riksbunkrarna ligger, i skogen?
Citera
2014-01-12, 14:17
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sverker har i dagarna sagt att Stockholm ska försvaras i första hand. I övrigt finns det hemvärns resurser i vissa andra städer har han också sagt. Vad kan man därmed tro att riksbunkrarna ligger, i skogen?

Det är precis där dom ligger, för inte tror du dessa anläggningar ligger i Stockholm?
Citera
2014-01-12, 22:41
Medlem
ApolloGrekens avatar
i det jag läst säger Sverker att man skall försvara riksledningen. jag har inte läst att han säger Stockholm, utan snarare den plats där riksledningen är. kanske är det Stockholm, kanske är det Värmland. Vad vet jag?

För mig tycks det vara journalisterna som axiomatiskt utgår från att riksledningen är i Stockholm.
Citera
2014-01-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Jag håller helt med om att Lillsjön passar in i miljöbeskrivningen. Knäckfrågan är om Lillsjön var byggd när gubbens historia utspelar sig. Jag går i tron att Lillsjön byggdes 1966, men jag kan fel.

Enligt vänners äldre släktingar påstås anl. vid lillsjön ha byggts ca 1952-53, och vägbommarna kom upp 1957. Stämmer detta så lutar det åt att anläggningen från början var något annat än en sändarutpunkt för us7.
Citera
2014-01-13, 09:58
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Enligt vänners äldre släktingar påstås anl. vid lillsjön ha byggts ca 1952-53, och vägbommarna kom upp 1957. Stämmer detta så lutar det åt att anläggningen från början var något annat än en sändarutpunkt för us7.

Enligt Lantmäteriet styckades marken av och såldes 1965-01-28 men man kanske började bygga tidigare?
Citera
2014-01-13, 12:25
Medlem
Man kan såklart tänka sig att berget arrenderades ett antal år, och när ägaren (tror det var Hammarby bruk) ville sälja utnyttjade Domänverket (Staten) sin förköpsrätt.
Citera
2014-01-13, 12:27
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurven
Man kan såklart tänka sig att berget arrenderades ett antal år, och när ägaren (tror det var Hammarby bruk) ville sälja utnyttjade Domänverket (Staten) sin förköpsrätt.

Låter inte helt omöjligt i mina öron.
Citera
2014-01-13, 14:16
Medlem
Hur fungerar det när staten köper in mark (eller snarare, hur fungerade det på 50-talet)? Kan staten verkligen ha börjat bebygga mark utan att äga den? Ex vis arrendera mark och börja spränga en svindyr berganläggning, för att först senare köpa in marken?
Huvudfråga: Kan man lita på att en fastighets inskrivningsdatum är den tidpunkt då byggarbete tidigast kan ha inletts?
Citera
2014-01-13, 14:56
Medlem
Med tanke på hur många "hål i bergen" och annat som fortfarande ligger eller låg på ofri grund så kan det inte vara allt för svårt att arrendera. Kan sen tänka mig att om arrendatorn säljer så är det smidigt att köpa loss det. Hur det däremot funkade på 50 talet har jag ingen aning om, antar att det var ännu lättare då med mindre miljöprövningar, större försvarsvilja och statlig makt i den typen av frågor.
Citera
2014-01-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Hur fungerar det när staten köper in mark (eller snarare, hur fungerade det på 50-talet)? Kan staten verkligen ha börjat bebygga mark utan att äga den? Ex vis arrendera mark och börja spränga en svindyr berganläggning, för att först senare köpa in marken?
Huvudfråga: Kan man lita på att en fastighets inskrivningsdatum är den tidpunkt då byggarbete tidigast kan ha inletts?

Då kunde man antagligen det, Eftersom staten har förköpsrätt och att dom antagligen kan tvångs inlösa marken om dom känner för det. Idag hade det nog vart svårare med tillstånd osv.
Citera
2014-01-13, 17:03
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson

Frågan är om markägaren hade så mycket att säga till om när försvarsmakten ville ha? Eller så var man en lojal svensk och sa inte emot, utan ville hjälpa till? Bara en tanke.
Citera
2014-01-13, 17:36
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenSomSoker
Frågan är om markägaren hade så mycket att säga till om när försvarsmakten ville ha? Eller så var man en lojal svensk och sa inte emot, utan ville hjälpa till? Bara en tanke.

Nej jag är ganska säker på att försvaret kunde ta det de ville ha, dock fanns det en del exempel på där markägare faktiskt hade stor nytta av sina ofrivilliga hyresgäster
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in