Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Att jämföra med kostnaderna för att anlägga en gruva slår fel.
Bättre då att jämföra med när man spränger en bergtunnel för bilar eller järnväg.
Och då är det inte bara att spränga.
- - - - - - -
Citerar tidningen Forskning och Framsteg (artikeln: Tunnlar för miljarder):
”För att hålla vatten borta från tunneln och för att minska risken för att grundvattnet ovanför tunneln ska sjunka, tätar man. Den största mängden cement i ett tunnelbygge ligger faktiskt ofta gömd i bergsprickor runt omkring tunneln.
- Spränga ut berget är den lilla kostnaden, säger Håkan Stille."
- - - - - - -
Läge således för att kolla kostnaderna för bergtunnel. Den enklaste och rakaste kalkylen hittade jag i Trafikverkets broschyr för Botniabanan.
En bergtunnel med en spännvidd av 8 meter kostar med injektering och allt 205.000 kr per meter (siffran är framtagen 2008).
För den som godtar SCBs prisomräknare, skulle prislappen år 1958 ha blivit 18.118 kr per meter tunnel.
Den här länken laddar hem ett Excel-ark från SCB med byggprisernas utveckling.
Index för 2008 är 3718. Index för 1958 är 231. Byggpriserna har alltså ökat med 16,09 gånger på 50 år.
Helt i linje med Roddarens inlägg om de extra procentens prisökning ovanpå KPI.
Applicerar vi samma prisökning på en meter bergtunnel, så skulle den 1958 ha kostat 12740 kr per meter.
- - - - - - -
Med än större säkerhet tror jag att vi kan säga att de 30 miljonerna, som ingår i statssekreterare af Geijerstams makabra föredragning för det konsultativa statsrådet Ulla Lindström, inte räcker så långt om man börjar i ett nytt berg.
Bättre då att jämföra med när man spränger en bergtunnel för bilar eller järnväg.
Och då är det inte bara att spränga.
- - - - - - -
Citerar tidningen Forskning och Framsteg (artikeln: Tunnlar för miljarder):
”För att hålla vatten borta från tunneln och för att minska risken för att grundvattnet ovanför tunneln ska sjunka, tätar man. Den största mängden cement i ett tunnelbygge ligger faktiskt ofta gömd i bergsprickor runt omkring tunneln.
- Spränga ut berget är den lilla kostnaden, säger Håkan Stille."
- - - - - - -
Läge således för att kolla kostnaderna för bergtunnel. Den enklaste och rakaste kalkylen hittade jag i Trafikverkets broschyr för Botniabanan.
En bergtunnel med en spännvidd av 8 meter kostar med injektering och allt 205.000 kr per meter (siffran är framtagen 2008).
För den som godtar SCBs prisomräknare, skulle prislappen år 1958 ha blivit 18.118 kr per meter tunnel.
Den här länken laddar hem ett Excel-ark från SCB med byggprisernas utveckling.
Index för 2008 är 3718. Index för 1958 är 231. Byggpriserna har alltså ökat med 16,09 gånger på 50 år.
Helt i linje med Roddarens inlägg om de extra procentens prisökning ovanpå KPI.
Applicerar vi samma prisökning på en meter bergtunnel, så skulle den 1958 ha kostat 12740 kr per meter.
- - - - - - -
Med än större säkerhet tror jag att vi kan säga att de 30 miljonerna, som ingår i statssekreterare af Geijerstams makabra föredragning för det konsultativa statsrådet Ulla Lindström, inte räcker så långt om man börjar i ett nytt berg.
Man kan jämföra med andra bergrum där man vet vad man fick för pengarna (komparativ studie). En HC på 1500 m2 kostade ca 20 MSEK+ i dagens penningvärde vilket motsvarar 13,000 SEK/m2 färdig yta. Det innebär att 8-10,000 m2 RB 60 är fullt rimlig innom de 30 MSEK som angivits. Tänkvärd är att den vanliga fristående betongkonstruktionen är billig att bygga och skulle idag kosta ca 8-10,000 SEK/m2. Om vi antar att det är frågan om en fristående byggnad på stålfjädrar om ca 10,000 m2 så kostar den 150 MSEK sedan har du resten över till schackting och installationer då kan jag tycka att det inte behöver bli så dyrt. Injektering använder sällan vid denna typ av byggen, ofta sprängde man ut, satte in ett "basic hus" på fjädrar och installerade slussar, Kraggar, toaletter etc. Den dyra kommunikationsutrustningen gick på en annan budget.