2014-01-13, 11:53
Medlem
Wheatstacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn999
Haha är du helt tappad? Det finns Inga vegetarian som äter kött, därimot finns det ett gäng halvt efterblivna idioter som tror man kan äta kött och kalla sig vegetarian.

Har man någorlunda vett så påstår man inte att man är vegetarian om man äter fisk/vilt.
Det har inget med att haka upp sig på ett "ord". För med ditt resonemang kan man kalla vad som vad som och sedan droppa " Är du en sådan som hakar upp sig så jävla mycket på ord?".

Jag antar att du säger samma till mörkahyade som klagar på att dom blir kallade negerfitta? orka haka upp sig på ett ord lixom.

Edit.
Jag kanske skulle börja påstå att jag har doktors examen, sen om någon klagar/ifrågasätter så tänker jag attackera dom som ordmärkare!!

Du är ju inget annat än en riktig pajjas, det med fruktkött gjorde fan min morgon! .

Ja, det korrekta ordet är Demivegetarian om man äter fisk. Men det är ju bara av enkelhet som man kallar sig för vegetarian istället. Inte så mycket att bråka om kan jag tycka.

Är man vegetarian med anledning till hur boskap- ochköttindustrin ser ut, förefaller det sig ganska naturligt att det är just kött från kor, svin, och höns som man utesluter ur sin kost.

OT: Ja, irländskt och danskt kött går bort. Jag försöker istället att köpa svenskt i storpack när det är extrapris. Även om det är lätt att romantisera förhållandet på de svenska gårdarna är det avsevärt bättre överlag än Irland/Danmark.
Senast redigerad av Wheatstack 2014-01-13 kl. 11:56.
Citera
2014-01-13, 12:15
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Ööh nä du låter som en dryg vegetarian som ska ge fan i vad jag äter. Respekt för djur enligt en vegetarian? varför skulle jag bry mig! Vilken respekt visar du växter när du äter dom va!? Dessutom fiser vegetarianer mer än köttätare så ni bidrar till den globala uppvärmningen, tänk på det du din jädra vegetarian!
Citera
2014-01-13, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Var lite skeptisk till vart jag skulle lägga tråden, men om det anses vara fel tråd så får mod gärna flytta den.

Jag är vegetarian och därför att djuren råkar illa ut både under uppfödning och under slakt. På de allra flesta gårdar/slakterier.

När jag var i affären idag så såg jag flera stycken som valde att ta irländskt storpack med köttfärs framför den närodlade köttfärsen. Antagligen för att den irländska storpacken, är billigare.

Men tänker inte ni som gör detta valet, att djuren som ni äter har blivit plågade hela livet, för att ni väljer ett billigare alternativ? Får ni inte dåligt samvete?

Det kan låta som att jag låter elak och vill skapa en taskig diskussion med detta. Men det handlar inte om det. Jag vill ha vettiga svar och det vore kul att få reda på hur ni tänker med detta.
Jag håller med. En av anledningarna till att man jagar och skaffar sitt eget ekologiska och naturliga viltkött. Det blir inte mer djurvänligt och närproducerat än så kan jag lova Jag skulle aldrig köpa kött från djur som födits upp i koncentrationsläger.
Citera
2014-01-13, 12:32
Medlem
YP4XQs avatar
Desto billigare = desto mer måste någon annan lida för det. Så är det väl egentligen med alla produkter om det så är billiga datorer eller kött.

Själv köper jag 1/8(en åttadels) oxe varje gång för ca 2500kr direkt från gården. Får mala köttet själv och sådär men fan det e bara kul. Vi brukar vara några stycken som gör det tillsammans och alla har massa kött.

Börjat inse hur skabbigt det är på de flesta uppfödningar och speciellt utomlands. Höns har jag själv plockat och skickat för slakt på stora gårdar och är något skabbigt så är det det "Frigående höns" fifan.
Citera
2014-01-13, 13:09
Medlem
Du som vegeterian, hur stor påverkan har DU på köttindustrin? Ingen påverkan överhuvudtaget är svaret.
Du skippar kött för att kunna sätta dig över andra och berätta hur duktig du är men faktum kvarstår, du gör absolut ingen skillnad och det enda du gör är att göra det svårare för dig själv och din kropp.
Citera
2014-01-13, 13:10
Medlem
Grrrinds avatar
Jag slutade som vegetarian för ett par år sen och har nu märkt hur min köttkonsumtion har ökat markant från innan jag slutade äta kött. Blivit mycket billigt skitkött, men nu är min plan att äta vegetariskt 4-5 dagar i veckan och sen köpa bra kött till helgen. Peppar som fan.
Citera
2014-01-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flagged
Hur tänker du då? Vem bryr sig? Den enda som är elak och kräsen här, är väl du som inte ens äter kött din jävla fjant. Tror du alla har råd att köpa oxfile' eller? Köper gärna billigt kött, hade jag haft mer pengar, så jag haft mer krav...Varför äter du inte kött då? Tror du människorna tänkte så förr i tiden eller?? Dagens samhälle är ett skämt, du är en utav dem. No offense
Haha du skämtar.. Ingen är så dum som skriver som du gör nu!
Citera
2014-01-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grrrind
Jag slutade som vegetarian för ett par år sen och har nu märkt hur min köttkonsumtion har ökat markant från innan jag slutade äta kött. Blivit mycket billigt skitkött, men nu är min plan att äta vegetariskt 4-5 dagar i veckan och sen köpa bra kött till helgen. Peppar som fan.
Hur bra som helst!
Citera
2014-01-13, 13:31
Medlem
Kabeldragares avatar
Skönt att se hur många på flashback ändå verkar beredda att köpa ekologiskt och närproducerat. Trodde det bara skulle vara en massa köttätartuffingar här som är för coola för grönsaker!

Finns en sån enorm kultur bakom vegetarisk mat, där smak prioriteras. Bästa skiten är det.
Citera
2014-01-13, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPontare
Du som vegeterian, hur stor påverkan har DU på köttindustrin? Ingen påverkan överhuvudtaget är svaret.
Du skippar kött för att kunna sätta dig över andra och berätta hur duktig du är men faktum kvarstår, du gör absolut ingen skillnad och det enda du gör är att göra det svårare för dig själv och din kropp.

Jag skippar kött för att människan inte är köttätare i grunden. Kött är inte bra för kroppen. Sen får jag repetera en sak jag skrivit flera gånger innan.. Och det är att jag inte tycker att djuren respekteras. Det är därför jag slutat äta kött.

Citat:
Du skippar kött för att kunna sätta dig över andra och berätta hur duktig du är

Varje gång man pratar om detta och den ena personen är vegetarian och den andra äter kött, så brukar det se ut så här:

Veg: Jag äter inte kött
Kött: Varför inte det?
Veg: Av många anledningar, men bland annat för att djuren blir plågade

Och i efter att vegetarianen har sagt detta, så tar köttätaren illa upp och blir defensiv och börjar försvara sig, trots att vegetarianen inte har bett om ett motargument. Det var ett konstaterande från första början.

Bara för att du äter kött så behöver du inte tro att jag vill sätta mig över dig och berätta hur duktig jag är. Alla har ett val. Ingen är mindre värd än någon annan.
Men alla har ett val. Vems val är rätt? Bådas.

Du kan äta hur billigt kött du vill. Ingen kommer döma dig för det. Men om man sätter sig in i ämnet så kommer du också att märka att billigt kött inte är bra på varken det ena eller det andra sättet.

Citat:
det enda du gör är att göra det svårare för dig själv och din kropp

Jag ersätter proteinet med andra saker, som är godare och billigare.
Citera
2014-01-13, 13:49
Medlem
lynch4lifes avatar
Tråkigt att du inte har någon respekt för de låginkomsttagare som knappt har något val. Jag köper extremt lite kött och en minskad köttkonsumtion gör ju också sitt. Tyvärr har jag inte råd att köpa ekologiskt griskött och what not, då jag redan går minus varje månad.

Till skillnad från många i tråden ovan så bryr jag mig om djurens liv. Jag har inget emot att djur används i mat, däremot har jag något emot att djur lever under dåliga förhållanden. Inte ens svenska grisar har det så himla toppen alltid, utan vill man äta kött där djuren levt bra under tiden de levt, så får man nästan hitta en "egen" bondgård som man besökt flera gånger och sedan bara köpa från den..

Så. I stället för att klanka på låginkomsttagare och bunta ihop dessa med människor som faktiskt inte bryr sig alls om hur djuren har det, så klanka på samhället som TILLÅTER detta. Varför tillåts vi importera kött till Sverige, och sälja det, och köpa det, när det producerats på ett sätt som våra djurskyddslagar kanske inte hade tillåtit? (OBS: jag är ingen idiot, jag vet svaret på min egen fråga. Jag menar bara att svaret inte borde vara självklart.)

Detsamma gäller miljöproblem när någon nisse säger att det är individen som ska tänka på att ha bilar som inte drar så mycket bränsle, köpa närproducerat och allt möjligt. Men vilka är det som har råd med det? Fattiga har kanske inte ens bil, utan åker kollektivt och är redan där snällare mot miljön, och har de bil så har de inte den nyaste mest miljövänliga bilen - men det är väl inte deras fel? Och vilka är det som sedan, efter att ha levt så himla miljövänligt i ett år, åker på en utlandssemester till New york, eller köper en sommarstuga som kräver värme, och därmed förorenar en massa ändä? Medelklassen. Men så sitter medelklassen ändå och skyller på arbetarklassen med sitt "det är indiviiiiiiden som ska ordna det". Nä. Det är samhället. Och individen ska hjälpa till bäst den kan - efter förutsättningar.

TLDR: jag blir väldigt provocerad av att du lägger ett individperspektiv på det. Klanka inte på di fattiga, klanka på de som faktiskt har makt att göra något åt saken.
Senast redigerad av lynch4life 2014-01-13 kl. 13:55.
Citera
2014-01-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Var lite skeptisk till vart jag skulle lägga tråden, men om det anses vara fel tråd så får mod gärna flytta den.

Jag är vegetarian och därför att djuren råkar illa ut både under uppfödning och under slakt. På de allra flesta gårdar/slakterier.

När jag var i affären idag så såg jag flera stycken som valde att ta irländskt storpack med köttfärs framför den närodlade köttfärsen. Antagligen för att den irländska storpacken, är billigare.

Men tänker inte ni som gör detta valet, att djuren som ni äter har blivit plågade hela livet, för att ni väljer ett billigare alternativ? Får ni inte dåligt samvete?

Det kan låta som att jag låter elak och vill skapa en taskig diskussion med detta. Men det handlar inte om det. Jag vill ha vettiga svar och det vore kul att få reda på hur ni tänker med detta.

Ut ur EU och subventionera svenska köttbönder så priserna kan gå ner på en vettig nivå vore bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in