2014-01-14, 09:19
Medlem
thefarside.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaQhard
Folk slutar inte slakta djur bara för att du slutar köpa kött, Om du inte köper den kommer någon annan bara det.
Det är inte så marknaden fungerar. Marknaden är dynamisk. Slaktade djur börjar givetvis inte leva om du inte köper köttet från dem, men genom att köpa köttet så ökar efterfrågan och genom att låta bli så minskar den. Du kan inte påverka vad som hänt, men du kan påverka framtiden. Jag säger varken bu eller bä om att äta kött i det här inlägget, men du har missförstått hur marknaden fungerar och det är det jag vill belysa.
Citera
2014-01-14, 09:26
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Min polare säger att han kommer äta dubbelt så mycket kött om jag blir vegetarian så då kan jag ju lika gärna äta kött som vanligt.
Citera
2014-01-14, 09:42
Medlem
Mr0ll3s avatar
Lätt för ts att säga att man ska äta dyrt kött när hen inte äter kött
Citera
2014-01-14, 09:50
Medlem
frankie16s avatar
Vet man att irländska kor behandlas sämre än svenska? Eller är det något ts tar för givet för att irländskt kött är billigare? Själv har jag ingen aning och det är därför jag frågar.
Citera
2014-01-14, 10:40
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Det är veganer det. De får du diskutera i en annan tråd

Eh va? TS är ju vegetarian. Därmed äter han ägg och dricker mjölk samtidigt som TS kritiserar köttindustrin.
Citera
2014-01-14, 11:49
Medlem
Faktiskt inte tänkt på detta. Eller jag har tänkt på det, men har haft för vana att köpa det billigaste pga dålig ekonomi. Men nu när man har stadigt jobb sen ett bra tag tillbaka så kan man väl spendera lite mer på detta. Du kanske räddat nån irländsk ko (och haft ihjäl en svensk) mha denna tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Svenskare
Du har rätt, det är fel väg att gå att skuldbelägga människor. Det är industrierna man ska stoppa och småbönderna man ska utbilda.
Det är ju så man stoppar en industri, genom att inte köpa deras produkter.
Eller menar du staten när du skriver "man"? Snacka om att inte klara av att ta ansvar.

"- Fan det är förjävligt att det inte är olagligt att våldta, sa han och tvingade in kuken i offret."
Citera
2014-01-14, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frankie16
Vet man att irländska kor behandlas sämre än svenska? Eller är det något ts tar för givet för att irländskt kött är billigare? Själv har jag ingen aning och det är därför jag frågar.
Det undrar jag också. Däremot är det mindre chans att du får kött som blivit torterat och ritualslaktat för att några religiösa idioter tvunget måste äta tortera och ritualslakta kött för att inte börja gråta.

Citat:
Sverige är det enda EU-land där det är förbjudet att avliva djur utan föregående bedövning, vilket sker med slaktmask eller elchocker. I övriga EU är det lagligt att skära strupen av fullt medvetna djur och låta dem förblöda.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-djur-saljs-i-mataffarer_4134699.svd
Citera
2014-01-14, 12:31
Medlem
Jag köper det kött som är billigast. Kött är redan dyrt. Det kommer inte plågas mindre djur för att jag betalar mer pengar för svensk köttfärs. Sen är djuret redan dött ändå.
Citera
2014-01-14, 12:33
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Faktiskt inte tänkt på detta. Eller jag har tänkt på det, men har haft för vana att köpa det billigaste pga dålig ekonomi. Men nu när man har stadigt jobb sen ett bra tag tillbaka så kan man väl spendera lite mer på detta. Du kanske räddat nån irländsk ko (och haft ihjäl en svensk) mha denna tråden.
Eller så accepterar man att alla som även du tidigare inte har pengar till att köpa dom dyra produkterna.

Citat:
Det är ju så man stoppar en industri, genom att inte köpa deras produkter.
Eller menar du staten när du skriver "man"? Snacka om att inte klara av att ta ansvar.

"- Fan det är förjävligt att det inte är olagligt att våldta, sa han och tvingade in kuken i offret."

Bra liknelse, jämför olagligt och lagligt, det blir bra. Moralpaniken måste vara enorm när man lyckas kläcka sånt här.

Dessutom så vet jag ingen som har mer dubblemoral än veggisar, dom klagar på folk som köper billigt kött när dom inte behöver köpa kött öht själva, dessutom så käkar många av dom fisk ägg och mjölk och stödjer slaktindustrin i vilket fall, men det vill dom inte kännas vid och kommer med en korkad bortförklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Det undrar jag också. Däremot är det mindre chans att du får kött som blivit torterat och ritualslaktat för att några religiösa idioter tvunget måste äta tortera och ritualslakta kött för att inte börja gråta.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/kott-fran-plagade-djur-saljs-i-mataffarer_4134699.svd

Det undrar vi nog alla i den här tråden förrutom veggisarna som blint påstår att klisterlapparna gör det så mycket bättre. Dessutom är ju Halal-slakt tillåtet i Sverige, att hänga djuren i benen och skära halsen av dom så att dom förblöder till döds under några minuter, då kvittar det om man har fått stå i ett bås som är 1 kvm större i min mening.

Ni som vill ha väl behandlade djur tycker jag ska åka ut till diverse gårdar och se hur det går till. Ni kommer märka att klisterlappen inte gör någon vidare skillnad.
Senast redigerad av Korvmacka 2014-01-14 kl. 12:36.
Citera
2014-01-14, 12:37
Medlem
Skinrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Min polare säger att han kommer äta dubbelt så mycket kött om jag blir vegetarian så då kan jag ju lika gärna äta kött som vanligt.

Din vän är en klippa som tänker på dig
Citera
2014-01-14, 12:44
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr0ll3
Lätt för ts att säga att man ska äta dyrt kött när hen inte äter kött
Mår du bättre om jag säger det?
Citera
2014-01-14, 12:51
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmacka
Bra liknelse, jämför olagligt och lagligt, det blir bra. Moralpaniken måste vara enorm när man lyckas kläcka sånt här.
Så om våldtäkt inte hade varit olagligt hade du köpt liknelsen?

Citat:
Dessutom så vet jag ingen som har mer dubblemoral än veggisar, dom klagar på folk som köper billigt kött när dom inte behöver köpa kött öht själva,
Klart de inte behöver köpa kött. Det gör ju ingen. Testa att använda samma argument för pälskläder.
Citat:
dessutom så käkar många av dom fisk ägg och mjölk och stödjer slaktindustrin i vilket fall, men det vill dom inte kännas vid och kommer med en korkad bortförklaring.
Visst finns det puckon inom alla grupper, men det stora flertalet vegetarianer stödjer nog slaktindustrin i betydligt mindre utsträckning än medelsvensson.
Citat:
Det undrar vi nog alla i den här tråden förrutom veggisarna som blint påstår att klisterlapparna gör det så mycket bättre. Dessutom är ju Halal-slakt tillåtet i Sverige, att hänga djuren i benen och skära halsen av dom så att dom förblöder till döds under några minuter, då kvittar det om man har fått stå i ett bås som är 1 kvm större i min mening.
Nu tycker jag visserligen att halalslaktdebatten är starkt överdriven, även om jag tycker att det borde vara förbjudet. Men som sagt så kan man ju välja att inte köpa halalslaktat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in