Citat:
Även Nordkorea har kallat tillbaka sina affärsmän från Nordkorea. Då kan man ju gissa att handeln från Nordkoreas håll också minskar. Å andra sidan så kan det vara så att handeln ligger kvar på samma nivå, men Kim bestämmer allt. Nu vet jag inte exakt vad affärsmännen gjorde och hur mycket makt de hade, men att de kallas tillbaka p.g.a kopplingar med Jang Song-thaek, så hade de förmodligen makt att göra saker och ting på egen hand. Med andra ord centraliserar Kim makten ytterligare ett snäpp och isolerar landet ännu mer.Nu är jag ingen expert på detta (långt från faktiskt) men jag tror faktiskt att Kim Jong Un kommer vara den sista Kim som kommer leda landet. Som jag skrev tidigare så har Kina minskat bidragen till Nord Korea och det ger allvarliga effekter på deras ekonomi. Kina är ju handelspartnern som Nord Korea handlar mest med (Förutom ironiskt nog Syd Korea) så det ser verkligen inte bra ut.
Citat:
Jag tror, som jag skrev i ett tidigare inlägg, att eliten kommer att börja inse att saker inte står rätt till. Om fler ur eliten blir fängslade, avrättade och så vidare så kommer någon ur eliten att lämna landet, vilket kan leda till fler ur eliten lämnar landet, och då förstår folket att något inte står rätt till. Därefter kan det hända saker i rask takt. Samt så tror jag att i framtiden så kommer det bli mer instabilitet. Kim Jong Un kanske tror att han bossar men ju mer generaler och släktingar som blir arkebuserade desto mer inser militären att situationen är dålig och rent av hotande mot deras egna liv. (Visst avrättades militärer i Kim Jong Ils styre men han tror jag inte var så himla frekvent med det.)
Nu vet man aldrig hur Kim reagerar i ett sådant scenario. Bland det värsta tänkbara är att han startar något slags självmordskrig, där alla lojala helt enkelt går till attack mot Sydkorea och dör för Kim.