2013-04-12, 19:02
Medlem
Briss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nordkorea torde vara det mest bisarra land som någonsin existerat, om man ser det relativt sin omvärld och samtid.

Varken Sovjet eller någon av dess lydstater, eller någon stat under andra världskriget, har väl varit så väsensskilt och okänt. Och nu snackar vi 2013, med Information at your fingertips varje sekund. Men vi vet inte ens vilket år Den Store Ledaren är född, och vi har ingen aning om hur vanligt folk har det egentligen, mer än de skrämmande rapporterna om svält och misär som kommer från de som lyckats fly.

Bra tecken på att något är gravt fel är ju:
- Samtliga länder med jämförbara förutsättningar runt omkring (Japan, Sydkorea, Kina, Taiwan) har ju utvecklats oerhört starkt sedan 1960-talet och är nu välmående demokratier med stort välstånd. Men Nordkorea har ständig matbrist och svält (förutom för 0,1% ledarskiktet som äter sig tjocka)
- Bristen på information och insyn.

Snacka inte skit.... Du vet inget om DRPK.
Citera
2013-04-12, 19:03
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bris
Artikelförfattaren i fråga hävdar att denna text är den hela sanningen i en stor tidning. Jag kräver bevis för denna hållning.

DRPK kommer aldrig ge upp sin rätt till självförsvar genom kärnvapen. Om du tror att ett stolt folk kommer buga för USA så har du fel.
Stolt och stolt -- snarast är de trängda, men ok för poängen i varje fall.

Det orealistiska i USA press på DFRK är ett tecken på att de kör denna kris med annat i sinnet än eftergifter från DFRK!
Citera
2013-04-12, 19:05
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Har du faktiskt inget intresse av att debattera den nuvarande krisen? Att snacka politik, geo-strategi -- undra över uttalade eller dolda avsikter hos de inblandade. Ditt intresse tyckt bli vid ett inverterat disneyland. Och så är du förnärmad om vi inte deltar?

Trådens titel lyder "Nordkorea - bisarrt, fascinerande, sjukt"
Så mitt inlägg passar in rätt klockrent bra!

Men jag har varit med rätt mycket några sidor tillbaka och diskuterat den nuvarande krisen, som ju ensidigt är skapad av Nordkorea och Kim Jong Un, kanske för att de håller på att falla samman internt och därför måste projicera på en yttre fiende.

USA, Sydkorea och Japan (som Nordkorea hotar med "kärnvapenutplåning") fortsätter under tiden att skicka in matbistånd till Nordkorea, snacka om human inställning i kvadrat!
Citera
2013-04-12, 19:06
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Snacka inte skit.... Du vet inget om DRPK.

Vad var fel i mitt inlägg? Vill du förtydliga?
Citera
2013-04-12, 19:13
Medlem
Strossels avatar
Citat:
Artikelförfattaren i fråga hävdar att denna text är den hela sanningen i en stor tidning. Jag kräver bevis för denna hållning.

DRPK kommer aldrig ge upp sin rätt till självförsvar genom kärnvapen. Om du tror att ett stolt folk kommer buga för USA så har du fel.

Men då får du väl för tusan vända dig till artikelförfattaren då för att få bevis men det du påstod var att artikeln var lögn när du länka och då bad jag om bevis på detta vilket du inte kan leverera.

Odemokratiska republiken Nordkorea har absolut inget att sätta emot om det skulle komma till krig, stolt folk, jo hej du kuvat och förtryckt är väl ett bättre epitet för de stackarna.

Den dagen när de upptäcker hur kuvade och förtryckta de är så kommer de att överge alla tankar överhuvudtaget på motstånd.

Du kommer bara med en massa floskler hela tiden och det finns ingen substans i ditt resonemang.

Varför tar du inte första flyg dit och anmäler dig som frivillig i kampen mot demokrati och frihet, eller som du och dina gelikar kallar det kapitalism.
Citera
2013-04-12, 19:16
Medlem
En orsak till varför Nordkorea förblir fattigt är givetvis att nordkorea fokuserar på sin militära makt. T o m Kina bad den senaste ledaren att sluta med slösa pengarna på militären och istället arbeta för ekonomi o handel såsom alla andra länder gör.
Citera
2013-04-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Många fattiga Nordkoreaner har faktiskt hundar som husdjur så det där med kannibalism tror jag inte en sekund på. Problemet i Nordkorea är att stora delar av landet tyvärr inte är bördigt, dvs det är svårt att odla. Det är en myt att alla Nordkoreaner svälter. Om du bor i en Nordkoreansk storstad och är medlem i partiet så får du äta dig mätt. Problemet är som jag skrev att marken i Nordkorea dessvärre inte är speciellt bördig på många ställen. Det går helt enkelt inte att odla ris och så vidare.

Ja, även Sverige skulle svälta om det inte vore för internationell handel, som NK har förkastat för att de vill vara självförsörjande. Att du inte tror på kannibalismen ändrar inte på det faktum att många som flytt från landet vittnar om att det händer. Kan du säga varför de skulle ljuga?

Alternativt kan jag tänka mig att dessa är politiska fångar som regimen har falskt anklagat, vilket styrker mitt påstående att de är mördare. I vilket fall gör videon jag lade upp om Nordkoreas koncentrationsläger det, och Nordkoreas svältpolitik.
Senast redigerad av bluescreen 2013-04-12 kl. 20:25.
Citera
2013-04-12, 20:23
Medlem
Retoriken är mycket eldig just nu, men jag tror det till slut utmynar i ingenting. Alla vet hur otroligt kostsamt ett krig skulle bli för samtliga parter.

Mark my words, efter den 15 april kommer detta att dö ut.
Citera
2013-04-12, 21:25
Medlem
up2yous avatar
Fixade länken så jag vet inte riktigt varför inlägget raderades? Nåja, gör ett nytt försök.

Hittade en intressant intervju med Kim Jong-il's barnbarn/Kim Jong-un's brorson. Under intervjun benämner han Kim Jong-un som diktator, ger åsikter om hungersnöden mm.

Del 1.
http://www.youtube.com/watch?v=eyLS1m7iVWE

Del 2.
http://www.youtube.com/watch?v=R2Jkr_4ad5Y
Citera
2013-04-13, 00:51
Medlem
Kina gör stora trupprörelser mot Nordkoreas gräns. Det spekuleras i om att Kina inte tänker tillåta USA och Sydkorea att "ta över" efter kriget. - Nordkorea ser tydligen Japan som "first taget" enligt BBC
http://www.liveleak.com/view?i=1a6_1365795340

Personligen tror jag att Kina inte har "kontroll" över Nordkorea längre och att de är ganska missnöjda med den nye ledaren som verkar ha tappat greppet.
Citera
2013-04-13, 05:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Kina gör stora trupprörelser mot Nordkoreas gräns. Det spekuleras i om att Kina inte tänker tillåta USA och Sydkorea att "ta över" efter kriget. - Nordkorea ser tydligen Japan som "first taget" enligt BBC
http://www.liveleak.com/view?i=1a6_1365795340

Personligen tror jag att Kina inte har "kontroll" över Nordkorea längre och att de är ganska missnöjda med den nye ledaren som verkar ha tappat greppet.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/article16588416.ab

Jag tror Kina ska anfalla NK i ryggen och ta över själva innan någon annan gör det.
Citera
2013-04-13, 06:58
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tror inte heller de har kontroll. Men att tala om missnöje är rent av makabert. Förresten så är den allmänna opinionen i Kina rätt "missnöjd".

Kina har inte haft kontroll över DFRK på länge men samma grund för förhållandet kvarstår. Kina behöver DFRK som strategisk buffertzon och DFRK behöver Kina för olja och mat. Inget har ändrats utom USAs provokationer. USA vill ha krig nu eftersom de vill ha regimskifte och baser

(En annan populär teori -- som jag tror är otillräcklig -- är att USA vill bara ha en fiende och mer investeringar i det militär-industriella komplexet. Men jag tror personligen att det ena följer av det andra. Och så är Kina ett strategiskt mål för USA)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in