2014-01-14, 18:56
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Men Kinas befolkning är väl nästan 1,5 miljarder
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kina

så att svälja ytterligare 25 miljoner fattiga låter sig nog göras om det måste hanteras.
Visst går det nog alltid. Men majoriteten av Nordkoreanerna lever i fattigdom och infrastrukturen är dålig. Att ta över landet betyder alltså att det behövs satsas mycket pengar där. I och för sig så har man hittat världens största fynd av REE i Nordkorea, så i slutändan är det kanske en vinst att ta över landet - så länge Kina får ensam tillgång till REE-fynden.
Citera
2014-01-14, 19:34
Medlem
DetVarTypisktJus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Visst går det nog alltid. Men majoriteten av Nordkoreanerna lever i fattigdom och infrastrukturen är dålig. Att ta över landet betyder alltså att det behövs satsas mycket pengar där. I och för sig så har man hittat världens största fynd av REE i Nordkorea, så i slutändan är det kanske en vinst att ta över landet - så länge Kina får ensam tillgång till REE-fynden.
Nej, det där är redan förhandlat och klart. Ett bolag som skall utvinna mineralerna har redan bildats — Pacific Century Rare Earth Mineral Limited. SRE Minerals har tydligtvis gjort prospektering.

http://rareearthinvestingnews.com/19211-jv-to-develop-worlds-largest-known-ree-deposit-in-north-korea.html
SRE Minerals says that an Australian mining and geological consultancy, HDR Salva Resources Pty Ltd, will be SRE’s technical representative on the project and has been commissioned to assess its mineralized potential.

...

“The REE resource potential of the DPRK [North Korea], while estimated to be massive has only been lightly explored to date. Given the major economic significance of the effective utilisation of these important minerals to the DPRK, we look forward to working in close co-operation with our partner to progress the development of this excellent opportunity,” SRE stated.

...

Rare Earth Investing News reported in 2012 on the mineral potential of North Korea, which by some estimates is worth $6 trillion including a large number of rare earth metals. However trade with the reclusive, adversarial north Asian nation has been restricted to all nations but China, which does not currently adhere to the US and United Nations sanctions against North Korea.

According to South Korea’s National Statistical Office, the potential value for key mineral deposits in North Korea is currently set at $6.09 trillion (in the base year of 2008), while its exports of rare metals to China stood at $16 million (1.27 billion yen) in 2009. Despite these numbers, the true potential of North Korea’s reserves remains relatively unknown as the country has not yet begun full exploration or undertaken feasibility studies.

Senast redigerad av DetVarTypisktJu 2014-01-14 kl. 19:36.
Citera
2014-01-14, 19:40
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetVarTypisktJu
Nej, det där är redan förhandlat och klart. Ett bolag som skall utvinna mineralerna har redan bildats — Pacific Century Rare Earth Mineral Limited. SRE Minerals har tydligtvis gjort prospektering.
Jo, jag vet. Det var därför jag påpekade ensam tillgång. Om Nordkorea blir en kinesisk provins så ligger fyndigheterna i Kinas ägo, vilket borde betyda att Kina helt enkelt kan stoppa ovan nämnda företag. Sätter Kina ner foten så kan de inte göra så mycket mer än att vända tillbaka.
Citera
2014-01-14, 19:52
Medlem
Tror ni att CIA kommer försöka förhindra utvinnigen?
Citera
2014-01-14, 20:31
Medlem
Citat:
Jo, jag vet. Det var därför jag påpekade ensam tillgång. Om Nordkorea blir en kinesisk provins
Hur skulle det gå till? Det är ju helt osannolikt
Citera
2014-01-14, 21:20
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Hur skulle det gå till? Det är ju helt osannolikt
Därför skrev jag om. Skulle det bli en kinesisk provins så skulle det bli en provins där militärbaser och naturresurser skulle vara A och O. Men skiter Kina i nordkoreanerna så lär omvärlden reagera kvickt.

Jag tror inte att Kina skulle tacka nej till att ta över Nordkorea. REE-fyndet och andra naturresurser samt att de kan flytta baser närmare Sydkorea (USA) spelar en stor roll. Å andra sidan, om Nordkorea kollapsar och Sydkorea tar över, så kommer Sydkorea att ha mer inflytande och USA kommer att kunna flytta baser närmare Kinas fastland. I Kinas intressen ligger det antigen a) ett självständigt Nordkorea eller b) Nordkorea blir en kinesisk provins eller c) Nordkorea blir en vasallstat åt Kina.
Citera
2014-01-14, 22:26
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Därför skrev jag om. Skulle det bli en kinesisk provins så skulle det bli en provins där militärbaser och naturresurser skulle vara A och O. Men skiter Kina i nordkoreanerna så lär omvärlden reagera kvickt.

Jag tror inte att Kina skulle tacka nej till att ta över Nordkorea. REE-fyndet och andra naturresurser samt att de kan flytta baser närmare Sydkorea (USA) spelar en stor roll. Å andra sidan, om Nordkorea kollapsar och Sydkorea tar över, så kommer Sydkorea att ha mer inflytande och USA kommer att kunna flytta baser närmare Kinas fastland. I Kinas intressen ligger det antigen a) ett självständigt Nordkorea eller b) Nordkorea blir en kinesisk provins eller c) Nordkorea blir en vasallstat åt Kina.

Jag tror det blir svårt för Kina att motivera att det koreanska folket inte ska enas till ett land, och det skulle kosta mycket goodwill att förhindra det.
Citera
2014-01-14, 23:07
Medlem
Citat:

Ja men varför skulle Kim Jung tillåta detta? Du menar att Kina skulle göra detta om de styrande i NK försvinner? Varför skulle inte NK själva klara av att ta över och om de nu inte klarar av det, varför skulle FN tillåta Kina att bara taöver ett helt land?
Citera
2014-01-14, 23:28
Medlem
Mycket intressant! Aldrig hört talas om protester från folk

http://www.npr.org/blogs/parallels/2014/01/10/261412968/an-execution-in-north-korea-has-a-chilling-effect-in-china

On Monday, citizens in Pyongyang marched through the streets, pledging support for policies outlined by Kim Jong Un in a New Year's
Citera
2014-01-15, 19:50
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Ja men varför skulle Kim Jung tillåta detta? Du menar att Kina skulle göra detta om de styrande i NK försvinner? Varför skulle inte NK själva klara av att ta över och om de nu inte klarar av det, varför skulle FN tillåta Kina att bara taöver ett helt land?
Självklart skulle inte Kim tillåta det. Jag spekulerar snarare utifrån att han försvinner.

Jag har väl inte sagt att Nordkorea inte skulle klara av att styra själva?

Jag har redan varit inne på det. Om Kina tar över Nordkorea så kommer världens ögon att riktas mot Kina och Nordkorea. Minsta felsteg av Kina kommer att snappas upp. Kina kan inte skita i koreanerna och plundra landet. Det skulle förmodligen eskalera till någon konflikt om det hände.
Citera
2014-01-15, 20:22
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Självklart skulle inte Kim tillåta det. Jag spekulerar snarare utifrån att han försvinner.

Jag har väl inte sagt att Nordkorea inte skulle klara av att styra själva?

Jag har redan varit inne på det. Om Kina tar över Nordkorea så kommer världens ögon att riktas mot Kina och Nordkorea. Minsta felsteg av Kina kommer att snappas upp. Kina kan inte skita i koreanerna och plundra landet. Det skulle förmodligen eskalera till någon konflikt om det hände.

Men det är helt enkelt otänkbart att det koreanska folket inte skulle enas till ett enda land, åtminstone tror jag inte Sydkorea skulle gå med på det. Jag förstår inte riktigt var den här idén kommer från; varför skulle någon acceptera att Kina tog över NK och varför skulle Kina ens vilja göra något liknande?
Citera
2014-01-15, 20:24
Medlem
Ankanins avatar
Mycket intressant dokumentär: http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/secret-state-of-north-korea/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in